FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدیدی داریم


برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدیدی داریم

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 17 اسفند 1400 - 12:06
وزیر علوم با اشاره به اینکه برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدید داریم گفت: المپیادیهای ریاضی و فیزیک در رشته های غیرمرتبط تحصیل می کنند.
علوم،پايه،رشته،علم،هدايت،علمي،وزير،انجمن،زلفي،قوانين،تحقيقات ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل در مراسم بزرگداشت سال بین‌المللی علوم پایه که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: انتظاری که از کارگروه علوم پایه می رود، این است که بررسی کند آسیب های علوم پایه تا الان چه بوده و چه کارهایی می شود برای آن انجام داد.
برای تقویت علوم پایه نیاز به وضع قوانین جدیدی داریم
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم توسعه را با توصیه انجام دهیم، امکان پذیر نیست، افزود: باید فکر کنیم که چه قوانین و مقرراتی نیاز داریم تا در صورت تصویب شدن به تقویت علوم پایه منجر شود.
سیاست ما باید این باشد که در خروجی ۲۰۲۲، قواعد و مقررات و شیوه نامه هایی که جنبه اجرایی داشته باشد به تصویب برسد.
وی ادامه داد: خوشبختانه تعاملات خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات دولت و مجلس داریم و از این پتانسیل ها می توان در راستای تدوین و تنظیم قوانین علوم پایه به خوبی استفاده کرد.
به عنوان مثال چرا المپیادی های ما در رشته ریاضی و فیزیک مدال طلا می آورند اما در رشته های غیرمرتبط دانشگاهی تحصیل می کنند در حالی که این فرد در آن رشته ها می تواند به یک دانشمند تمام عیار تبدیل شود.
به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم
زلفی گل با بیان این مطلب که ما به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم، تصریح کرد: اینکه استعداد یک دانش آموز به کجا هدایت می شود، علاقه ذاتی و استعداد درونی او نیست بلکه نگرانی او درباره اشتغال باعث شده که هدایت تحمیلی داشته باشیم.
حال سوال این است که چه باید کرد؟
حداقل می توان از المپیادی ها شروع کرد و می توان در بنیاد ملی نخبگان قوانینی تدوین کنیم که آن دسته از افرادی که مدال المپیاد کسب می کنند، بعدها هیات علمی دانشگاه شوند البته به شرطی که در دروان تحصیل هم خوب عمل کرده باشند.
وزیر علوم بیان کرد: مثالی دیگر اینکه برخی رشته های علم پایه بازار کار خوب دارند؛ باید احصا کنیم که در جامعه کجا برای این رشته ها فرصت شغلی وجود دارد؛ به وزیر آموزش و پرورش این پیشنهاد را دادم که از میان فارغ التحصیلان علوم پایه و علوم انسانی برای دبیری در مدارس انتخاب کنند.
وی در ادامه خطاب به دکتر نصیری رئیس کارگروه علوم پایه گفت: اینکه سمیناری در حوزه علوم پایه برگزار شود، خوب است اما باید راهکار ارائه دهید که از قوانین و مقررات چگونه استفاده کرد.
اصل موضوع این است که کسانی که در رشته علوم پایه تحصیل می کنند، نسبت به آینده شغلی خودشان مطمئن نیستند و نگرانند.
ما چگونه این نگرانی را برطرف کنیم؟
مسولان ما باید باور داشته باشند که علم، فقط فناوری و نوآوری نیست؛ علم در واقع تکنولوژی فرداست.
وزیر علوم با اشاره به اینکه نباید یک نوع تحقیقات را نادیده بگیریم، چون فکر می کنیم نوع دیگری از تحقیقات برای ما ضروری است، گفت: نباید به این صورت عمل شود که تحقیقات کاربردی فقط مدنظر ما باشد و تحقیقات بنیادی را نادیده بگیریم.
باید مسولانمان را متوجه کنیم که نوع نگاهی که به علوم کاربردی و علوم انسانی و پایه داریم، متفاوت باشد.
در رشته های علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم
زلفی گل خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه ای برای ساخت دوربین هایی که رزولوشن بالایی دارند و می توانند از ظرف واکنش فیلمبرداری کنند در دست بررسی است که امیدواریم در دستور کار شورای عتف قرار بگیرد.
این پروژه اگر به سرانجام برشد، یک سونامی در علم رخ می دهد.
وی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه ما در رشته های علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم، گفت: متاسفانه از پتانسیل‌های انجمن علمی به خوبی نتوانستیم استفاده کنیم در حالی که بهترین ها در این انجمن ها حضور دارند؛ البته در مقابل انجمن ها هم خودشان باید فعال باشند.
اخیرا در نامه ای از انجمن ها خواستم که هر کدام براساس گرایش های خود یک پروژه کلان به ما اعلام کنند.
استقبالی نشان ندادند و هیچ کس اعلام آمادگی نکرد که ما آن ها را حمایت کنیم.
هدف این بود که انجمن ها افق رشته های خودشان را ببینند.
در تولید بیش از ۲ درصد علم دنیا نقش داریم
وزیر علوم در ادامه افزود: بیش از ۷۶ هزار مقاله علمی از ایران منتشر شده است و ما در تولید بیش از ۲ درصد علم دنیا نقش داریم و باید به اساتید و دانشمندان دست مریزاد بگوییم؛ دانشمندان ما با دست خالی دارند کار می کنند.
اگر استاد دانشگاهی، تجهیزات مدرن آزمایشگاهی داشته باشد و اطلاعات و داده ها را با جدیدترین دستگاه ها بگیرد، انتشارات علمی او از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
پیشنهاد وزیر علوم برای حل مشکل توسعه متوازن استعدادها
زلفی گل در پایان گفت: بهترین محل برای آینده فرزندانمان، سرمایه گذاری در علم و فناوری است، هر ریالی هزینه کنیم چند صد تومان سود خواهیم برد.
بنیان علم و فناوری علوم پایه است؛ باید برای توسعه متوازن استعدادها، فکر و برنامه ریزی کنیم و بدانیم کجای سیستم ایراد دارد که حل این مشکل فرابخشی است و فقط برعهده وزارت علوم نیست.
زمانی این مشکلات حل می شود که بودجه اول کشور را اشتغال تعریف کنیم و در این صورت مطمئن باشید که مشکل توسعه متوازن استعدادها نیز حل خواهد شد.

 
 
علوم،پايه،رشته،علم،هدايت،علمي،وزير،انجمن،زلفي،قوانين،تحقيقات ...

سه شنبه، 17 اسفند 1400 - 23:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0