FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ادیان الهی جهان بینی مشترک دینی معطوف به انسان را نشر دهند


ادیان الهی جهان بینی مشترک دینی معطوف به انسان را نشر دهند

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 14 اسفند 1400 - 16:59
استاد سطح خارج حوزه علمیه تأکید کرد: پیام اساسی و مهم دین این است که مبدا و منشأ همه انسان‌ها خداوند است بنابراین، ادیان الهی جهان بینی مشترک دینی معطوف به انسان را نشر دهند.
انساني،روابط،انسان،ديني،جامعه،دين،مشترك،كرونا،قرار،كاركردهاي ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله احمد مبلغی، استاد سطح خارج حوزه علمیه در سخنرانی خود در نشست تخصصی «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» به اهمیت روابط انسانی اشاره کرد و گفت: روابط انسانی زمینه و بستر روابط دینی است.
روابط دینی عارض بر روابط انسانی است و در امتداد و مکمل آن است و نه رقیب و در عرض آن.
وی افزود: اساساً از نگاه دینی اگر روابط انسانی شکل نگیرد، فضایی برای شکل گیری روابط درست دینی پدید نمی‌آید و روابطی که به عنوان دین شکل می‌گیرد، فاقد خمیرمایه واقعی دینی که ناظر به فطرت انسانی است، خواهد بود و در نتیجه کارکردهای معنویت بخش و آرامش بخش خود را از دست می‌دهد.
آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: آنچه مهم است اینکه بدانیم نقطه عزیمت تشکیل روابط انسانی و محور آن چیست؟
قرآن این نقطه عزیمت و محور روابط انسانی را هم شناسی معرفی می‌کند و این یعنی به جای «جهل به یکدیگر» و «انکار یکدیگر»، محور روابط انسانی را «تعارف و هم شناسی» قرار بدهیم.
وی اضافه کرد: تعارف یا هم‌شناسی که قرآن از آن سخن می‌گویند متضمن چند اندیشه مهم است؛ اندیشه یکم، همه به یک اندازه واقعیت جامعه انسانی هستیم.
ملت‌ها و اقوام همه واقعیت‌های جامعه انسانی هستند و همه عِدْل هم و همانند هم از حیث قرار داشتن در جامعه انسانی هستند، اگر چنین نیاندیشیم، هم شناسی معنا و ضرورت خود را از دست می‌دهد.
استاد سطح خارج حوزه علمیه به اندیشه دوم اشاره کرد و گفت: اعتبار بخشی به هم اندیشه دوم است.
لازم است همه در قبال هم، اعتباربخشی به یکدیگر به عنوان اعضای جامعه انسانی را بپذیرند و در مقام نفی یا انکار دیگری بر نیایند.
وی تأکید کرد: اندیشه سوم، وحدت جامعه انسانی نشانه وحدت خدای انسان است.
وحدت و اشتراک و همانندی انسان‌ها در بسیاری از مسائل زندگی که سرنوشت مشترکی را رقم می‌زند الهام بخش نوعی یکپارچگی و وحدت در جامعه انسانی است که از نظر فلسفی و تحلیل دینی در جایگاه یک نشانه بزرگ و وحدت خدای همه انسان‌ها می‌نشیند.
آیت‌الله مبلغی در ادامه، بیان کرد: لذا قرآن بعد از سخن گفتن از ضرورت هم‌شناسی از تقوای الهی سخن به میان آورده است، «ان اکرمکم عند الله اتقاکم»، این حاکی از آن است که بین دو مقوله هم‌شناسی که قرآن به آن دستور داده است و تحصیل تقوای الهی سنخیت، تناسب و پیوند منطقی وجود دارد وگرنه در کنار هم و در یک سیاق قرار نمی‌گرفتند.
وی ادامه داد: بر این اساس، اگر روابط انسانی در موقعیت ضعیفی شکل بگیرد یا عوامل تضعیف کننده آن فعال شوند، روابط دینی به خشونت می‌گراید یا در مسیر نابودی یا کارکردهای مغایر با فلسفه دین قرار می‌گیرد.
استاد سطح خارج حوزه علمیه مطرح کرد: دین اسلام روابط انسانی را با محوریت هم‌شناسی به جای جهل نسبت به هم و انکار یکدیگر، قرار داده است.
وی به پیام‌ها و درس‌های تجربه در کرونا اشاره کرد و افزود: بیماری کرونا یکی از مهمترین کارکردهای آن ایجاد زمینه‌های مناسب برای غرورزدایی از انسان در پیشگاه خداوند است.
ادیان باید این فرصت را مغتنم بشمارند و همراه با هم در یک صف انجام و ارائه چنین رسالتی را برای غرور زدایی انسان در پیش بگیرند.
آیت‌الله مبلغی اذعان کرد: پیام اساسی و مهم دین این است که مبدا و منشأ همه انسان‌ها خداوند است و نباید در قبال خداوند غفلت و غرور پیدا کرد، تکنولوژی به رغم آن که ضروری است ولی یک کارکرد جانبی خطیر دارد و آن این که ما را در غرور و غفلت قرار می‌دهد و این باعث می‌شود تا ما از مبدأ هستی که منشأ زیبایی، منشأ آرامش، مایه انسجام و انتظام، مبدء همگرایی و ریشه همه خوبی‌ها و کمالات است فاصله بگیریم و روشن است در صورت فاصله گرفتن از خداوند، کارکردهای تکنولوژی در زندگی یا تخریبی می‌شود، یا غیر انسانی می‌شود و یا از نارسایی رنج می‌برد.
استاد سطح خارج حوزه علمیه اضافه کرد: پیام «تجربه جهانی کرونا» به جامعه بشری برای مرحله بعد از کرونا این است که فناوری آری، اما با معنویت، همراه با توجه به خدا، همراه با فعال کردن روابط ادیان با یکدیگر و همراه با نگاهی که تکنولوژی را در مسیر تقویت همبستگی بشری قرار دهد و نه مایه جدایی و عامل انفصال و زمینه شکاف میان ملت‌ها و مذاهب.
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: پیام دوم در این مسیر این است که منافع عدالت در جامعه بشری نصیب همه می‌شود.
اگر تا به حال تصور می‌کردیم که عدالت نسبت به دیگری دادن امتیاز به او است، شرایط و تجربه کرونا به ما می‌گوید که عدالت به دیگری عدالت به خود ماست، فقر دیگری فقر ماست، مرگ دیگری مرگ ما است، سلامتی او سلامتی ماست، و مشکلات برخی مشکلات همه انسان هاست.
از این رو است که از قرآن استفاده می‌شود که عدالت حتی نسبت به آنها که با ما بد هستند نزدیکی به تقوای الهی است
وی در ادامه، مطرح کرد: پیام سوم در مسیر تجربه کرونا این است که ادیان جهان بینی مشترک دینی معطوف به انسان را نشر دهند.
بیماری مشترک حاکی از وضعیت مشترک و سرنوشت مشترک است.
وضعیت مشترک، سرنوشت مشترک را در پی دارد و درک سرنوشت مشترک، عامل انسجام و پیوستن و همگرایی است، اگر دامنه این وضعیت مشترک، جهانی شود و همه انسان‌ها را فرا گیرد، کارکردهای جهانی پیدا می‌کند و نتایج آن به همان اندازه عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.
استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: واقعه غم انگیز شیوع ویروس کرونا در جهان به ما نشان داده است که زندگی انسان بیش از هر زمان دیگری در هم تنیده است؛ زیرا به ما نشان داد در حالی که حیات و مرگ انسان به یکدیگر مرتبط است و سلامت یک گروه سلامت گروه دیگر را تضمین می‌کند.
این یک فلسفه عمیق است که مفاهیم و آموزه‌های ادیان بر اساس آن بنا شده اند.
بنابراین ما باید آینده بشریت را بر اساس این فلسفه درک و شکل دهیم.
وی ادامه داد: پیام چهارم این است که سلامت زیرساخت جامعه انسانی و دینی است.
اصل نهاد دین بر سلامت انسان استوار است.
تا مادامی که انسان نباشد، حضور و بقا دین منوط به وجود انسان است، اگر سلامت عمومی به خطر افتد به جامعه انسانی و به تبع آن حضور دین لطمه می‌زند.
باید گفت، انسان حامل و عامل دین است.
بنابر اعلام این گزارش، به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» صبح امروز (۱۴ اسفندماه) با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و یوان ساوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها برگزار شد.
اندیشمندان دینی در این نشست به ارائه مقالات خود پرداختند.

 
 
 
 
 

شنبه، 14 اسفند 1400 - 22:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0