FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جواهرسازی یک رسانه است


جواهرسازی یک رسانه است

ایسنا | فرهنگی و هنری | جمعه، 13 اسفند 1400 - 02:35
به گفته یک کارشناس هنر نباید تنها به زیورآلات به عنوان یک کانی و سنگ گران بها نگریست که فقط ارزش اقتصادی زیادی دارد؛ چراکه همواره تاریخ در کشور ما این را نشان داده است که ایرانیان از جنبه های گوناگون زیورآلات استفاده می‌کردند.
جنبه،زيورآلات،هنر،صنعت،جواهرسازي،جواهر،هنري،تزييني،جواهرات،ش ...

به گفته یک کارشناس هنر نباید تنها به زیورآلات به عنوان یک کانی و سنگ گران بها نگریست که فقط ارزش اقتصادی زیادی دارد؛ چراکه همواره تاریخ در کشور ما این را نشان داده است که ایرانیان از جنبه های گوناگون زیورآلات استفاده می‌کردند.
به گزارش ایسنا، روح الله شمسی زاده، پژوهشگر دوره دکتری پژوهش هنر دانشگاه تهران و مدرس گروه مجسمه ‌سازی دانشگاه هنر تهران، با اشاره به سیر تحولات صنعت جواهرسازی با رویکرد جواهرات کلاسیک، مدرن و سنتی معتقد است: همواره واژه زیورآلات در جغرافیای ایران تعریف مشخصی داشته است.
با دقت به مفهوم جواهرات و زیورآلات، می‌توان گفت به نوعی با یک جنبه خاصی از یک رسانه رو به رو هستیم؛ بنابراین می‌توان گفت صنعت جواهرسازی شاخص‌های یک رسانه را داراست و جواهرسازی خود یک رسانه است.
به گفته این دانش‌آموخته هنر، یکی از جنبه های رسانه‌ای بودن این صنعت اینجاست که با نگاهی گذرا به متون مکتوب ایرانی نظیر کتاب «جواهرنامه نظامی» می‌توان گفت، تاکنون عناوین زیادی در حوزه زیبایی شناسی و تکنیکی بودن این صنعت نوشته شده است.
شمسی زاده در این رابطه اظهار کرد: «تزیین و جنبه زیبایی شناسی تنها بخشی از این جریان بوده و در بسیاری موارد صنعت جواهرات جنبه درمانی و حتی آیینی داشته است؛ همچنین در برخی دوره‌های تاریخی زیورآلات کاربردهای متنوعی هم در زندگی ایفا کرده است.
این نشان می‌دهد که اساساً ما باپدیده‌ای روبرو هستیم که صرفاً بحث زینت در آن مطرح نیست.
بنابراین نباید تنها به زیورآلات به عنوان یک کانی و سنگ گران بها نگریست که فقط ارزش اقتصادی زیادی دارد؛ چرا که همواره تاریخ در کشور ما این را نشان داده است که ایرانیان از جنبه های گوناگونِ زیورآلات استفاده می‌کردند.»
او ادامه داد: «این که بگوییم جواهر تنها به سنگ‌های قیمتی و فلزهایی چون نقره و طلا محدود می‌شود، تنها یک شایبه است و می‌تواند از ماده‌ای غیر از اینها هم تشکیل شود و اتفاقا یک اثر ویژه هم باشد که ارزش طراحی بالایی دارد.
با نگاه به جنبه کلاسیک صنعت جواهرسازی می‌فهمیم که جواهر و زیور آلات نوعی هنروری است و صنعتگر و طراح یک مدل را تکرار می‌کند و هنر طراحی اینجا نمود پیدا می‌کند.
صنعتگر در این جنبه با تکنیک‌هایی چون ملیله یا میناکاری و یا هر نوع هنروری دیگری که آمیخته با طلای زردی سفید است می‌خواهد به ارتقای شکل تزیینی محصول بپردازد.
اما نگرش مدرنیستی به جنبه یک اثر هنری بودن جواهر اشاره دارد.»
شمسی زاده با اشاره به اینکه چه نگرشی نسبت به جنبه زیورآلات و جواهرات باید انتخاب کنیم، گفت: «اگر نگاه و نگرشمان فراگیرتر و جهان شمول‌تر باشد، هنرمندان بسیاری وارد عرصه می‌شوند، هنرمندانی که جنبه زیبایی شناسی، تزیینی و هنری برای آن ها اهمیت دارد و ماده و متریال متنوعی را در ساخت زیورآلات به کار می‌گیرند.»
رئیس هیات مدیره دوره دوازدهم انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت: «اما باید این را هم یادآور شویم که مخاطبان ساده و اغلب مردم می‌خواهند در یک بازدید از بازار جواهر و زیورآلات پاسخ بگیرند و آثار تزیینی زیادی ببینند؛ اما واقعیت قضیه این است که ما نباید هنر و صنعت جواهر سازی را تا سلیقه مخاطبان عام و عموم مردم پایین بیاوریم؛ باید به مفهوم زیبایی شناسی و ماهیت تشکیل دهنده زیورآلات هم توجه کنیم.»
این پژوهشگر عرصه هنر تاکید کرد: «به اعتقاد من باید دانش و هنرهای دیگر به صنعت جواهرسازی رسوخ پیدا کند و راه برای افرادی که طراح و جواهرساز نیستند هم باز شود چراکه بی شک تاثیر شگرفی در توسعه این صنعت از جنبه هنری آن می‌گذارند.
اما صاحبان برندها که جنبه هنروری و تزیینی برای آن ها اهمیت دارد عملاً اعتقادی به این فرایند ندارند.»
شمسی زاده ضمن انتقاد از اینکه دانش های بنیادین هنری نظیر نقاشی و مجسمه سازی در هنر طراحی و صنایع جایگاه محسوسی ندارند، گفت: «امروزه معماران و طراحان صنعتی ما با دانش‌های بنیادی هنری ارتباط زیادی ندارند؛ کدام یکی از آن‌ها دانش مجسمه ‌سازی و نقاشی را درک کرده‌اند تا بتوانند در هنر خودشان و در طراحی‌های خودشان استفاده کنند.
در حالی که یکی از رموز نوآوری در هر هنر و صنعتی آمیخته شدن آن با هنرهای بنیادین است.»
انتهای پیام

 
 
 
 
 

جمعه، 13 اسفند 1400 - 21:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0