FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ادبیات دینی بین کودکان و نوجوانان محبوب است، اما نویسندگان 2 مسئولیت مهم را فراموش نکنند


تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 11 اسفند 1400 - 13:53
محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان گفت: آگاهی به مفاهیم دینی و آشنایی با ساختار هنر و ادبیات وظیفه نویسنده‌ای است که می‌خواهد در زمینه ادبیات دینی قلم بزند.
ديني،كودك،نوجوان،ادبيات،آثار،نويسنده،گاهنامه،نشر،موضوع،تعالي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد میرکیانی نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان است که آثار متعددی را برای این رده سنی به رشته تحریر درآورده است.
وی در سال 1361 وارد گروه کودک صدای جمهوری اسلامی ایران شد و به نوشتن نمایشنامه‌های رادیویی و «قصّه‌های ظهر جمعه» پرداخت.
او علاوه بر نگارش چندین مجموعه درباره کودکان و نوجوانان، مجموعه 5 جلدی «قصه ما همین بود» را نوشت که این اثر در دوره پنجم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد و در سال 1370 به زبان اردو ترجمه و در پاکستان منتشر شد.
این نویسنده فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اخیراً با همکاری "به نشر" انتشار گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان را در دست دارد که نخستین شماره آن ماه گذشته به چاپ رسید.
او درباره تولید یک اثر ویژه کودک و نوجوان با محتوای دینی سخن گفت.
وی کتاب‌های دینی کودک و نوجوان را جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها دانست و گفت: در سال‌های گذشته بین انواع ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات دینی یکی از پُرفروش‌ترین آثار در ایران بوده است؛ این موضوع نشان می‌دهد مخاطبان آثار ادبیات دینی کودک و خانواده‌ها نسبت به این کتاب‌ها اقبال دارند و به آن اهمیت می‌دهند، وقتی موضوعی اهمیت داشته باشد نیاز داریم که موضوع رشد کند و رو به تعالی برود و تعالی یک موضوع به نقد و پژوهش بستگی دارد.
آثار دینی برای کودک نیاز به حمایت فعالان این حوزه دارد
وی در مورد انتشار گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان «بِه نشر» عنوان کرد: قرار است این گاهنامه به رشد و تعالی ادبیات دینی کودک و نوجوان کمک کند، به ویژه آنکه با مأموریت بِه نشر هم سازگاری دارد.
این انتشارات که توسط آستان قدس رضوی اداره می‌شود، آثار و اندیشه دینی را تبلیغ و ترویج می‌کند و به طور طبیعی آثار دینی کودک و نوجوان در آن به چاپ می‌رسد.
بنده معتقدم برای اینکه ادبیات دینی کودک و نوجوان ارتقاء و رشد پیدا کند، نیاز به توجه و حمایت از سوی افرادی دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند.
نویسنده مجموعه «قصه روز تنهایی من»، پژوهش و نقد را بستری برای پیشرفت آثار دینی ادبیات کودک و نوجوان دانست و افزود: انتشار گاهنامه و فعالیت‌های پژوهشی در این رابطه مفید است، به شرط آنکه پیوسته و مستمر باشد، در غیر این صورت به نتیجه‌ای که باید نخواهد رسید.
دین بخش جدایی‌ناپذیر زندگی همه ماست، باورهای دینی در تمام گروه‌های سنی یک باور پذیرفته شده است و بنابر شرایط رشد و پرورش هر فرد شدت و ضعف دارد.
برای مثال حضور مردم در مناسک مختلف دینی مانند ایام ماه مبارک رمضان و ایام ماه صَفَر مصداقی بر همین موضوع است.
میرکیانی ادبیات دینی کودک و نوجوان را جز باورهای پذیرفته شده این گروه سنی خواند و ادامه داد: در موقعیت‌های مختلف و مناسبات مذهبی شاهد بروز عشق و علاقه کودکان به اهل بیت علیهم السلام هستیم.
اگر قرار باشد باور دینی برای مخاطب کودک و نوجوان در قالب هنر، ادبیات و اندیشه طرح شود نیازمند ساز و کار فرهنگی است که این ساز و کار را در گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان و انتشارات بِه نشر جست‌و‌جو می‌کنیم.
نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» در پایان اظهار کرد: کار نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان تبیین مفاهیم دینی است، زیرا دین وجود دارد و نویسنده آن را نمی‌آورد اما متناسب با درک و فهم کودک و نوجوان بیان می‌کند، مهمترین اتفاقی که به نظرم باید در ادبیات دینی کودک و نوجوان رخ دهد، شناخت اصلی جریان تفکر دینی و جانمایی درست آن در ادبیات داستانی و هنر است.
دو عامل اصلی تبیین دین و آگاهی به مفاهیم دینی و آشنایی با ساختار هنر و ادبیات عامل مهم دیگر است که هر کدام از این عوامل وجود نداشته و یا دچار نقص باشند به آنچه می‌خواهیم، نمی‌رسیم.
انتهای پیام/

 

 

 

 

 

چهارشنبه، 11 اسفند 1400 - 22:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0