FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بعثت پیامبران از اقامه عدل تا آزادگی/«حکمرانی دینی»مهم‌ترین فلسفه


بعثت پیامبران از اقامه عدل تا آزادگی/«حکمرانی دینی»مهم‌ترین فلسفه

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 10 اسفند 1400 - 11:12
استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب «اسوه حسنه» با بیان اینکه مهم‌ترین فلسفه بعثت ایجاد نظام سیاسی و حکمرانی دینی است، اهداف بعثت پیامبران از قسط و عدل تا آزادی و آزادگی را تشریح کرد.
بعثت،پيامبران،نظام،سياسي،ديني،اهداف،حكمراني،پيامبر،ميرعمادي، ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ایام بعثت نبی مکرم اسلام بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با آیت‌الله سید احمد میرعمادی مؤلف کتاب «اسوه حسنه» تا بستری برای بازخوانی اهداف و فلسفه بعثت پیامبران الهی باشد.
مشروح گفتگو با مؤلف این کتاب و مفسر قرآن را در ادامه می‌خوانید.
بعثت پیامبر اکرم منشأ تحول بزرگ برای بشریت
آیت‌الله سید احمد میرعمادی با اشاره به فلسفه بعثت در ایجاد نظام سیاسی و حکمرانی دینی، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بدون تردید بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، بزرگ‌ترین نعمت و منشأ تحول بزرگ برای بشریت بود برای اینکه بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم تمام مؤلفه‌های جاهلیت را در هم پیچید و فرهنگ و تمدن جاودانه و سعادت‌بخش اسلام را به ارمغان آورد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه‌های فرهنگ جاهلیت، جهل و نادانی، فساد و تباهی، ظلم و تبعیض، خرافه گرایی، تکبر و خودبزرگ‌بینی، جنگ و خونریزی، قوم‌گرایی، بت‌پرستی، لهو و لعب و… بوده است.
بعثت پیامبر اکرم انقلابی بزرگ بر ضد جهل و گمراهی
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما ره‌آورد بعثت پیامبر اکرم فرهنگ و تمدنی بوده است که دارای مؤلفه‌هایی همچون یکتاپرستی و عبودیت الله، دوری از طاغوت و استکبار، قسط و عدل، اخلاق و پاکی، تعلیم و تربیت، علم و ادب، صلح و دوستی، آزادی و آزادگی، صداقت و امانت، عقلانیت و حکمت و … است.
آیت‌الله میرعمادی یادآور شد: لذا بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله و سلم انقلابی بزرگ بر ضد جهل و گمراهی، ظلم و تبعیض بود.
ایستادگی پیامبر اکرم در مقابل تفکر انحرافی، جاهلی و الحادی
وی افزود: پیامبر اکرم با فرهنگ و تفکر اسلامی در مقابل سه تفکر انحرافی، جاهلی، الحادی و التقاطی ایستادگی و بر همه آن‌ها غلبه پیدا کرد به همین جهت خداوند به خاطر بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم بر بشریت منت گذاشت و فرمود «لقد من الله علی المومنین از بعث فیهم رسولا من انفسهم».
این مفسر قرآن در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در قرآن در آیات متعدد به فلسفه پیامبران اشاره‌شده که تحقق این اهداف تنها در سایه نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان‌پذیر است.
توحید و خداپرستی و پرهیز از استکبار از اهداف بعثت
وی با بیان اینکه برای پی بردن به این موضوع لازم است به چند مورد از اهداف بعثت پیامبران اشاره‌کنیم، بیان کرد: یکی از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت پیامبران توحید و خداپرستی و پرهیز از طاغوت و استکبار است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل مبنی بر «و لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت»، عنوان کرد: توحید به معنای حاکمیت الهی است، مبارزه با طاغوت و سرنگونی طاغوتیان به معنای جایگزین کردن حکومت دینی و تشکیل نظام سیاسی دینی است بنابراین اولین و مهم‌ترین هدف بعثت برای ایجاد نظام سیاسی و حکمرانی دینی است.
دومین هدف بعثت پیامبران برپایی قسط و عدل
این استاد حوزه و دانشگاه دومین هدف بعثت پیامبران را برپایی قسط و عدل عنوان کرد و گفت: از اهداف مهم بعثت پیامبران مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض و برقراری قسط و عدل در جوامع بشری است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به آیه «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» سوره حدید، افزود: همچنین خداوند متعال در آیه ۱۵ سوره شوری مأموریت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم را برقراری عدالت دانسته و فرمود «و امرت العدل بینکم».
وی تصریح کرد: بر اساس این دو آیه شریفه مأموریت اصلی مردم و پیامبران برقراری قسط و عدالت است.
تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی مقدمه تحقق عدالت اجتماعی
این مفسر قرآن بیان کرد: تحقق عدالت اجتماعی به‌عنوان یکی از اهداف بعثت پیامبران نیازمند مقدماتی است که روشن‌ترین و ضروری‌ترین مقدمه آن تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی است.
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: تلاش، مجاهدت و مبارزات پیامبران الهی با ظالمان، مستکبران، فاسدان و متجاوزان برای ریاست‌طلبی، فزون‌خواهی، رفاه و آسایش و مطامع دنیوی نبوده است بلکه برای تشکیل نظام سیاسی در جهت اجرای قانون الهی و احقاق حقوق محرومان و ستمدیدگان و برقراری عدالت اجتماعی بوده است.
سومین هدف بعثت پیامبران تحکیم وحدت انسان‌ها
وی سومین هدف بعثت پیامبران را تحکیم وحدت انسان‌ها مطرح کرد و گفت: از اهداف بعثت پیامبران تحکیم وحدت انسان‌ها، داوری در خصومت‌ها، مرافعه‌ها و رفع اختلافات است.
خداوند در قرآن می‌فرماید «کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه».
پیام بعثت دعوت به صلح و آشتی و وحدت و برادری است آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: تشکیل اجتماع و تعارض منافع همچنین خصلت‌های طبیعی انسان‌ها مانند قدرت‌طلبی و خودخواهی، خودمحوری، برتری‌جویی، استثمارگری، هوا و هوس و … زمینه اختلاف و تفرقه را در جامعه فراهم می‌سازد و این اختلاف همیشه سبب از بین رفتن نیروهای عظیم بشری و سرمایه‌های فراوان مادی و معنوی می‌شود در چنین موقعیتی پیام بعثت که دعوت به صلح و آشتی و وحدت و برادری است می‌تواند فصل الخطاب همه دعواها باشد.
مردم در سایه کلمه توحید و توحید کلمه می‌توانند گرد هم آیند
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم در سایه کلمه توحید و توحید کلمه می‌توانند گرد هم آیند، یادآور شد: قطعاً تحکیم وحدت انسان‌ها و پایان بخشیدن به دامنه اختلافات در دایره وسیع بدون تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: حکم کردن و داوری نمودن مقدمات و لوازمی دارد که مهم‌ترین آن‌ها وجود نظام سیاسی حکمرانی دینی است؛ همچنین لازمه قضاوت و اجرای احکام، داشتن قدرت سیاسی است و اگر قدرت سیاسی نباشد قلدرها و زورگویان زیر بار نمی‌روند.
آیت‌الله میرعمادی افزود: پس برای ایجاد وحدت، اتحاد و اخوت و برادری باید به دنبال تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی بود.
بالاترین ره‌آورد بعثت پیامبران ترویج آزادی و آزادگی است
این مفسر قرآن در ادامه سخنان خود به «آزادی انسان‌ها» به‌عنوان یکی دیگر از اهداف بعثت پیامبران اشاره کرد و گفت: بالاترین ره‌آورد بعثت پیامبران نشر حریت، ترویج آزادی و آزادگی است؛ قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید «الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذین یجدونه مکتوبا عندهم … و یضع عنهم و الاغلال التی کانت علیهم»، یعنی خداوند پیامبر امی برای بشریت فرستاد تا غل و زنجیر را از گردن افراد بردارد و آن‌ها را آزاد کند.
آیت‌الله میرعمادی بیان کرد: مبعوث شدن پیامبر امی برای رهایی بخشیدن انسان‌ها از قیدوبند و زنجیر اسارت است، پیامبران که از سوی خداوند مبعوث به رسالت می‌شوند در برابر حاکمان ظالم و مستکبر که برای استعمار و استثمار، توده‌های مردم را به غل و زنجیر می‌کشند مبارزه و انسان‌های دربند کشیده را آزاد می‌کنند و قطعاً انجام چنین رسالتی سنگین بدون نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان‌پذیر نیست.
هیچ رسالتی مهم‌تر از پرورش نیروی انسانی نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود نظام تعلیم و تربیت را از دیگر اهداف و محورهای بعثت پیامبران دانست و گفت: در چهار آیه قرآن کریم هدف از بعثت پیامبران الهی را تعلیم کتاب، آموزش حکمت، تزکیه و پرورش روح انسان‌ها دانسته است ازجمله می‌فرماید «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین».
هیچ نظام و حکومتی بدون توجه به سرمایه انسانی نمی‌تواند دوام بیاورد ازاین‌رو نظام تعلیم و تربیت، آموزش‌وپرورش رکن عظیمی از نظام سیاسی و حکمرانی دینی به شمار می‌آید آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: هرچند شاید در ابتدای امر به ذهن بیاید که انجام این سه امر نیازمند به تشکیلات و نظام و حکومت نباشد لکن اگر با دقت به این سه رسالت سنگین نظر بیفکنیم به‌خوبی درمی‌یابیم که هیچ رسالتی مهم‌تر از پرورش نیروی انسانی نیست.
وی افزود: هیچ نظام و حکومتی بدون توجه به سرمایه انسانی نمی‌تواند دوام بیاورد ازاین‌رو نظام تعلیم و تربیت، آموزش‌وپرورش رکن عظیمی از نظام سیاسی و حکمرانی دینی به شمار می‌آید.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: علاوه بر این مواردی که از اهداف بعثت پیامبران ذکر شد اهداف دیگری همچون ترویج ارزش‌ها، تکمیل مکارم اخلاق، امربه‌معروف و نهی از منکر و … از اهداف بعثت پیامبران است که همه این‌ها بدون تشکیل نظام سیاسی و حکمرانی دینی امکان‌پذیر نیست.

 
 
بعثت،پيامبران،نظام،سياسي،ديني،اهداف،حكمراني،پيامبر،ميرعمادي، ... بعثت،پيامبران،نظام،سياسي،ديني،اهداف،حكمراني،پيامبر،ميرعمادي، ... بعثت،پيامبران،نظام،سياسي،ديني،اهداف،حكمراني،پيامبر،ميرعمادي، ... بعثت،پيامبران،نظام،سياسي،ديني،اهداف،حكمراني،پيامبر،ميرعمادي، ... بعثت،پيامبران،نظام،سياسي،ديني،اهداف،حكمراني،پيامبر،ميرعمادي، ...
 
 

سه شنبه، 10 اسفند 1400 - 23:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0