FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مبارزه امام کاظم(ع) با عباسیان از طریق تربیت شاگردان و اعزام آنها


مبارزه امام کاظم(ع) با عباسیان از طریق تربیت شاگردان و اعزام آنها

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 07 اسفند 1400 - 16:52
در این دوران امام کاظم (ع)، علاوه بر موضع گیری به موقع در مقابل دستگاه خلافت، به تربیت افراد صالح پرداخت تا از این طریق مبانی شیعی را در مراکز مختلف اسلامی گسترش دهند.
امام،عباسي،خلافت،دوران،دستگاه،كاظم،شيعيان،بن،تربيت،امامت،موا ...

به گزارش خبرنگار مهر، فردا ۲۵ رجب سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) است.
محمد زاهدی مقدم بر همین اساس در یادداشتی اختصاصی به بررسی مواضع امام کاظم (ع) در مقابل دستگاه خلافت عباسی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:
از سال ۱۴۸ هجری قمری که امام صادق (علیه‌السلام) به شهادت رسید، امام کاظم (علیه‌السلام) رهبری شیعیان را بر عهده گرفتند.
شروع امامت و ولایت امام کاظم (علیه‌السلام) همزمان با استقرار و ثبات خلافت عباسی‌ها بود.
امام در برهه‌ای به امامت رسید که دو تن از ظالم ترین و جبارترین حاکمان بنی عباس (منصور و هارون عباسی) بر مسند حکومت بودند .[۱]
زندگی و امامت ۳۵ ساله امام کاظم (علیه‌السلام) با خلافت چهار خلیفه ظالم و ستمگر عباسی، منصور دوانیقی (۱۳۶ ۱۵۸)، محمد معروف به مهدی (۱۶۹ ۱۵۸)، هادی (۱۷۰ ۱۶۹) و هارون‌الرشید (۱۹۳ ۱۷۰) هم زمان شد .[۲] آن حضرت نیز با توجه به شرایط هر زمان، برنامه‌های سیاسی و فرهنگی خود را دنبال می‌نمود که به اجمال بیان می‌شود:
۱.
مواضع امام در مقابل منصور عباسی
در دوران منصور، فعالیت‌های امام کاظم (ع) به سختی انجام می‌گرفت و امام در این دوران که دورانی سخت و بحرانی بوده، خانه نشینی را اختیار نموده و خود را از شیعیان و یاران، به جز افراد قلیلی مخفی نگه می‌داشت، تا ضرری متوجه آنان نشود.
برخی محققان، این دوران را یکی از سخت‌ترین دوران حیات سیاسی امام شمرده‌اند .[۳]
امام در این دوران تلاش نمود تا با حفظ تقیه، اندیشه پدر را به پیش برده و همان برنامه علمی پدر را دنبال کند.
آن حضرت موفق شد تا حوزه‌ای نه به وسعت دانشگاه جعفری تشکیل دهد و به تربیت شاگردان بزرگ و رجال علم و فضیلت بپردازد.
سید امیر علی در این باره می‌گوید: «در سال ۱۴۸ امام صادق (علیه‌السلام) در مدینه به شهادت رسید ولی خوشبختانه مکتب علمی او تعطیل نشد بلکه به رهبری جانشین و فرزندش موسی کاظم (علیه‌السلام) شکوفایی خود را حفظ کرد ».[۴]
سید بن طاووس نیز در این باره می‌نویسد: گروه زیادی از یاران و شیعیان خاص امام کاظم (علیه‌السلام) و رجال خاندان هاشمی در محضر آن حضرت گرد می‌آمدند و سخنان گهربار و پاسخ‌های آن حضرت به پرسش‌های حاضران را یاد داشت می‌نمودند و هر حکمی که در مورد هر پیش آمدی صادر می‌نمود، ضبط می‌کردند .[۵]
۲.
مواضع امام در مقابل مهدی عباسی
در این دوران، امام در کنار برگزاری جلسات علمی و اخلاقی، به فعالیت‌های سیاسی نیز می‌پرداخت، و با اینکه می‌دانست جانش در خطر است، ولی موضع خود را در قبال خلیفه عباسی و منصب خلافت برای امت روشن کرد.
این حرکت امام، به منظور جلوگیری از رخنه درک غلط به اندیشه‌ها بود، تا مبادا سکوت و کناره گیری امام، تأیید وضع موجود و دستاویزی برای موضع گیری‌های شکست خورده دنیا طلبان باشد .[۶]
از جمله موضع گیری‌های امام در مقابل مهدی عباسی، می‌توان به درخواست باز گرداندن فدک اشاره کرد.
فدک، بار سیاسی داشته و نماد چالش تاریخی خط سقیفه و خط اهل بیت (علیهم‌السلام) بوده است.
وقتی مهدی از حد آن پرسید و امام، حد آن را برابر تمام قلمرو حکومت عباسیان شمرد، از باز گرداندن آن منصرف و از سخن امام رنگش متغیر و خشمگین شد .[۷] علاوه بر اینکه امام در این دوران، به باز پروری و سازماندهی شیعیان نیز پرداخت .[۸]
۳.
مواضع امام در مقابل هادی عباسی
در دوران هادی عباسی با اینکه امام بارها مورد تهدید وی قرار گرفت اما، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود را در پوشش تقیه انجام می‌داد.
امام در کنار تعلیم و تربیت، با تشویق برخی قیام‌های ضد حکومتی به صورت غیرمستقیم، به تقویت قیام‌ها و ایستادگی آنان در مقابل دستگاه ظالم می‌پرداخت .[۹]
۴.
مواضع امام در مقابل هارون‌الرشید
امام موسی کاظم (ع) ۱۴ سال از امامت خود را در دوران هارون‌الرشید سپری کرد.
در این دوران امام، علاوه بر موضع گیری به موقع در مقابل دستگاه خلافت، به تربیت افراد صالح پرداخت تا از این طریق مبانی شیعی را در مراکز مختلف اسلامی گسترش دهند.
برای کمک به شیعیان و اطلاع بر نقشه‌های خلفاء، برخی افراد را به حضور در دستگاه خلافت برای پذیرفتن مناصب کلیدی حکومتی تشویق می‌نمود؛ هر چند، عده‌ای را نیز از همکاری با دستگاه خلافت نهی نمود.
چنان که علی بن یقطین را به پذیرفتن منصب کلیدی وزارت در دستگاه خلافت هارون تشویق نمود.
بی‌گمان هدف امام از تشویق او به تصدی این منصب، حفظ جان و مال و حقوق شیعیان و کمک به نهضت سری آنان بود .[۱۰] در مقابل، صفوان جمال را از همکاری با هارون و کرایه دادن شترهایش نهی نمود، چرا که امام آن را مصداق کمک بر ظلم می‌دانست .[۱۱]
امام در تمام این دوران، با اینکه تحت شدیدترین مراقبت‌های دستگاه خلافت عباسی بود اما با تکیه بر سیاست تقیه، همان مسیر علمی فرهنگ، امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) را ادامه داده و گام‌های بزرگی برداشتند.
ثمره این فعالیت‌ها تربیت ده‌ها بلکه صدها فقیه و راوی در حوزه‌های مختلف و اعزام آنها به مراکز اسلامی بود.
امام در کنار تربیت عالمان و دانشمندان، بخشی از وقت خود را نیز به پاسخ مسائل علمی و شرعی شیعیان که از نقاط مختلف برای آن حضرت ارسال می‌شد اختصاص می‌داد .[۱۲]
بنابراین، امام برای پیش‌برد اهداف خود دو شیوه مبارزه با دستگاه خلافت عباسی در نظر گرفت: یکی مبارزه مستقیم با دستگاه خلافت عباسی بوده که از این طریق، نقشه‌های دستگاه حاکم را خنثی می‌نمود.
گونه دیگر، مبارزه غیرمستقیم چنانکه در از راه تقیه و تربیت شاگردان و اعزام آنها به مراکز اسلامی صورت می‌گرفت.
هر دو مبارزه از سوی امام، یک هدف والا را به دنبال داشت و آن، حفظ پایگاه شیعی و جلوگیری از رسیدن دستگاه جور به اهداف خود بوده است.
پی‌نوشت:
۱.
مجمع جهانی اهل بیت، اعلام الهدایة، ج ۹، ص ۵۲-۵۳.
۲.
مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۲۳۷؛ مسعودی، مروج الذهب، ج ۲، ص ۲۸۵؛ گردیزی، زین الاخبار، ص ۳۵؛ بن طقطقی، الفخری، ص ۱۵۵-۱۵۸.
۳.
معروف حسنی، سیرة ائمة الاثنی عشرة، ج ۲، ص ۳۴۱.
۴.
بعلبکی، مختصر تاریخ العرب، ص ۲۰۹.
۵.
قمی، الأنوار البهیة، ص ۲۸۹.
۶.
همان، اعلام الهدایة، ج ۹، ص ۹۶-۱۰۱.
۷.
قرشی، حیاة الامام موسی بن جعفر، ۱۴۲۹ ق، ص ۴۷۲.
۸.
منتظر قائم، تاریخ امامت، ص ۲۱۷.
۹.
مجلسی، بحار الانوار، ج ۴۸، ص ۱۶۵.
۱۰.
بن طاهر صوری، قضاء حقوق المؤمنین، ج ۱، ص ۱۳.
۱۱.
کشی، رجال کشی، ص ۴۴۰.
۱۲.
همان، اعلام الهدایه، ج ۹، ص ۱۵۱-۱۵۴.

 
 
امام،عباسي،خلافت،دوران،دستگاه،كاظم،شيعيان،بن،تربيت،امامت،موا ...
 
 

یکشنبه، 08 اسفند 1400 - 21:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0