FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اقدامات اقناعی امام کاظم (ع) برای اصلاح افکار عمومی


اقدامات اقناعی امام کاظم (ع) برای اصلاح افکار عمومی

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 08 اسفند 1400 - 06:59
پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: تلاش‌های بی وقفه امام کاظم(ع)باعث می‌شود تشیع وارد مناطق مختلف شده و گسترش پیدا کند. از این دوره به بعد است که تشیع به شهرهای مختلف از جمله مصر، خراسان راه می‌یابد.
امام،كاظم،شيعيان،پايگاه،دوران،حكومت،مسائل،جمله،امامت،فكري،اق ...

خبرگزاری مهر- گروه دین و آیین- فاطمه علی آبادی: امروز ۲۵ رجب سالروز شهادت جانسوز امام موسی کاظم (ع) است.
لقب امام موسی بن جعفر (ع)، کاظم و عبدصالح بوده و بیانگر شخصیت آن حضرت و فراوانی عبادت ایشان است.
همچنین امام کاظم (ع) به دلیل اینکه بسیار حاجت مردم را برآورده می‌کردند، در میان شیعیان به باب الحوائج مشهور بودند.
به همین خاطر در عراق رسم است که عروس و دامادها روز اول عروسی به زیارت حرم مطهر امام کاظم (ع) می‌روند و سپس به مراسم عروسی خود می‌پردازند.
کنیه امام کاظم (ع)، ابوالحسن و ابوابراهیم است.
در سال ۱۴۸ که پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) به شهادت رسیدند، امام کاظم (ع) در سن بیست سالگی به امامت می‌رسند.
امام کاظم (ع) از سال ۱۴۸ تا سال ۱۵۸ با منصور عباسی هم دوره هستند، از سال ۱۵۹ تا سال ۱۶۹ تقریباً یازده سال نیز در عصر مهدی عباسی زندگی کردند، پس از آن به مدت یک سال نیز با هادی عباسی هم دوره و از سال ۱۷۰ تا ۱۸۳ با هارون هم عصر بودند.
به مناسبت سالروز شهادت آن امام همام و برای آشنایی بیشتر با وضعیت شیعیان در دوران حیات امام موسی کاظم (ع) با حجت الاسلام احمد فلاح زاده پژوهشگر تاریخ اسلام به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:
*امام کاظم (ع) در دوران جوانی به امامت می‌رسند و از همان ابتدای امر شروع به گسترش تشکیلاتی می‌کنند که در زمان امام صادق علیه السلام شکل گرفته بود؛ بفرمائید آن تشکیلات چه بود و شیعیان در چه وضعیتی به سر می‌بردند؟
از جمله اقدامات ایشان در تقویت تشکیلاتی که امام صادق (ع) بنا نهاده بوده می‌توان به نهاد وکالت اشاره کرد.
لازم به ذکر است در نهاد وکالت، امام صادق (ع) افرادی را به عنوان نماینده و وکیل خود به شهرهای شیعه نشین می‌فرستادند این افراد علاوه بر وظیفه تبلیغی، دریافت وجوهات و رساندن آن به دست امام، پاسخگویی به سوالات و مسائل مردم بود و همچنین آنان مشکلات مالی و دعاوی مردم را حل و فصل می‌کردند.
در این دوران خزانه‌ای تشکیل شده بود که اموالی از ثروتمندان در آن جمع‌آوری شده و برای فقرا خرج می‌شد.
امام کاظم (ع) در دوران امامت خود نهاد وکالت را گسترش داد و تلاش کرد مقداری وضعیت مردم را نسبت به گذشته تغییر دهد.
موضوع دیگری که در دوران امام کاظم (ع) مطرح بود، مسئله ادعای امامت اسماعیلیه بود.
شبکه یاران امام به کمک امام کاظم (ع) مسائل و شبهات پیش آمده در این زمینه را برای شیعیان حل می‌کردند و سعی داشتند سوال و شبهه‌ای در بین مردم بی پاسخ نماند.
یکی از نشانه‌هایی که مسائل را تا حدودی برای شیعیان حل می‌کرد، خبرهای غیبی بود که گاهی امام کاظم (ع) بیان می‌کرد.
آن حضرت گاهی خبر از فوت کسی یا وقوع حادثه‌ای می‌دادند و این اخبار باعث می‌شد اعتقاد شیعیان به ایشان محکم‌تر شود.
در آن دوران شیعه در کوفه، بغداد، مدینه، اهواز و برخی شهرهای دیگر گسترش داشت و یاران امام به عنوان مبلغ در این مناطق مشغول فعالیت بودند.
تا دوره منصور اتفاق خاصی نیفتاد، در دوره مهدی عباسی به دلیل اینکه پدرش با شیعیان زیاد درگیر شده بود کمی فضا آرام‌تر بود.
در این دوران امام شرایط را مناسب می‌بیند و از این فرصت برای اصلاح افکار عمومی استفاده می‌کند.
*یکی از کارهایی که عباسیان می‌کردند این بود که می‌گفتند ما با خاندان پیامبر یکی بوده و همه ما از بنی هاشم هستیم چرا که بنی هاشم مقدس هستند و مردم باید احترام‌شان را حفظ کنند؛ حضرت برای مقابله با این تفکر غلط و بیدار سازی جامعه چه کرد؟
امام کاظم (ع) این تفکر را اصلاح می‌کردند و می‌فرمودند شما از بنی هاشم نیستید و حق حکومت ندارید، حق ما هستیم و حکومت از آن خاندان پیامبر است نه بنی عباس یا خاندان‌های دیگر بنی هاشم.
امام (ع) این مطالب را در مجالس مختلف بیان می‌کردند و موضوع را بین مردم جا می‌انداختند.
این مسائل سبب شد که امام یک پایگاه فرهنگی فکری راه‌اندازی کنند.
پایگاه فکری و فرهنگی که امام کاظم (ع) ایجاد کردند، مسئله کم و کوچکی نیست و تأثیرات بسیار زیادی در کوتاه مدت و بلند مدت داشته است.
پایگاه فکری امام با تدریس امام به شاگردان آغاز می‌شود و شاگردان امام پس از علم آموزی نزد امام به سراسر ممالک اسلامی سفر کرده و افکار و اعتقادات ناب و درست را به مردم می‌آموزند.
از جمله شاگردان امام یونس بن عبدالرحمان و محمد بن علی بن نعمان هستند.
پایگاه فکری امام کاظم (ع) با تدریس امام به شاگردان آغاز می‌شود و شاگردان امام پس از علم آموزی نزد امام به سراسر ممالک اسلامی سفر کرده و افکار و اعتقادات ناب و درست را به مردم می‌آموزند
*غیر از پایگاه فکری آیا اقداماتی نیز در عرصه سیاسی، اقتصادی و رفع مشکلات مردم انجام دادند؟
آن روش‌ها چه بود؟
بله.
امام کاظم (ع) علاوه بر پایگاه ارتباطی که همان نهاد وکالت است و پایگاه فکری، پایگاه‌های اقتصادی و معیشتی نیز دارند.
امام (ع) در حل و فصل مشکلات مردم از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند از جمله اینکه اموالی که از طریق وکلا جمع‌آوری می‌شد را میان شیعیان پخش می‌کردند.
مسائل اقتصادی شیعیان برای امام بسیار مهم بود و امام به انحاء مختلف سعی در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی شیعیان داشتند.
پایگاه اقتصادی امام بسیار تأثیرگذار بود و نمی‌گذاشت شیعیان سست شده و دست از اعتقادات خود بردارند.
پایگاه دیگری که امام کاظم (ع) داشتند پایگاه سیاست‌گذاری بود.
در این پایگاه امام مسائل مختلف سیاسی از جمله مخالفت با نظام سیاسی حاکم، همراهی نکردن با نظام سیاسی عباسیان، تربیت شاگردان و اتخاذ رویکردهای سیاسی را رقم می‌زدند.
در دوران عباسیان حرکت‌های اعتراضی علیه حکومت شکل می‌گرفت، امام کاظم (ع) از جهات مختلف مالی و شبکه تبلیغاتی به آنها کمک می‌کردند، اگر لازم می‌شد به معترضان پناه داده و آنها را پنهان می‌کردند.
دفاع امام کاظم (ع) از حرکت‌های اعتراضی به جایی رسیده بود که وقتی امام رضا (ع) به امامت رسید، حکومت وقت از ترس فروپاشی حکومت تصمیم گرفت ولیعهدی را به امام رضا (ع) بدهد تا شاید به این وسیله بتواند از گسترش اعتراض‌ها جلوگیری کند.
*از دیگر مسائل دوران امام کاظم (ع) بحث زندان حضرت است؛ بفرمائید دلیل این زندانی شدن چه بود و حضرت چگونه شیعیان را هدایت و با از انحراف آنان جلوگیری می‌کردند؟
امام (ع) در دوران حیات مبارکشان چندین بار در زندان‌های مختلف زندانی می‌شوند.
هر چه حرکت‌ها و فعالیت‌های امام کاظم (ع) گسترده‌تر می‌شد، وحشت دشمن بیشتر می‌شد از این رو به دنبال آن زندانی شدن امام نیز بیشتر می‌شد.
یکی از مسائلی که در تاریخ تشیع مطرح شده این است اینکه در دوره امام کاظم (ع) احتمال قیام و تشکیل حکومت وجود داشته است.
برخی معتقد بودند امام کاظم (ع) همان مهدی موعود است به همین دلیل برخی افراد بعد از امام کاظم (ع) به ائمه بعدی نپیوستند.
امام کاظم (ع) در این زمینه نیز بسیار روشنگری کرده و به بیان ویژگی‌های امام زمان (عج) می‌پرداختند از جمله اینکه می‌فرمودند ایشان پنجمین نسل از فرزندان من است.
در دوران امامت امام کاظم (ع) علاوه بر آن چند نفری که ادعای امامت کردند، فرقه‌هایی نیز ادعای امامت داشتند، از آن جمله می‌توان به فرقه ناقوسیه که معتقد به جاودانگی امام صادق (ع) بودند، فرقه اسماعیلیه، فرقه مبارکیه و فرقه‌های دیگری اشاره کرد که ادعاهای غلوآمیز و خطرناکی داشتند.
برخی از آنها معتقد بودند که امام در جایگاه پیامبر یا خدا قرار دارد، بعضی نیز مسائل دینی را منکر می‌شدند و می‌گفتند اگر کسی امام را بشناسد دیگر نیازی نیست که نماز بخواند یا روزه بگیرد.
این فرقه‌های انحرافی دردسرهایی را برای شیعیان درست می‌کردند و حکومت‌ها این فرقه‌ها را بهانه کرده و به کشتن و سرکوب شیعیان می‌پرداختند.
در حالی که این اعتقادات انحرافی مربوط به فرقه‌های خاص بود و امام نیز با آنان مخالفت و مبارزه می‌کردند و در مجالس مختلف منحرف و دروغگو بودن آنها را برای مردم تبیین می‌کردند.
مسائل اقتصادی شیعیان برای امام بسیار مهم بود و امام به انحاء مختلف سعی در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی شیعیان داشتند.
پایگاه اقتصادی امام بسیار تأثیرگذار بود و نمی‌گذاشت شیعیان سست شده و دست از اعتقادات خود بردارند
روش مبارزاتی امام چگونه بوده است؟
امام کاظم (ع) به افکار عمومی بسیار توجه داشتند و در مقابل مبارزاتی که عباسیان برای فریب افکار عمومی انجام می‌دادند امام بسیار تلاش می‌کرد افکار عمومی را اصلاح کند.
امام کاظم (ع) برخی از یاران خود را در دستگاه حکومت نفوذ داده بودند و از این طریق از اخبار نظام حاکم مطلع شده و گاهی مطالب را در میان شیعیان مطرح کرده و دروغ دستگاه حاکمه را برملا می‌کردند.
از جمله اینکه نظام حاکم خیلی تلاش می‌کرد خود را از فرزندان پیامبر و صاحب حق در امر حکومت معرفی کند، اما امام کاظم (ع) با بیان استدلال‌های محکم و استناد به آیات قرآن امر مشتبه را برای مردم تبیین کرده و آنها را به حق راهنمایی می‌کردند.
امام به مبارزات و روشنگری فکری معتقد و پایبند بود.
امام کاظم (ع) بسیار اهل زهد بودند.
از جمله کارهایی که امام کاظم (ع) انجام دادند این بود که تفکر مبارزه را جا انداختند، هر کدام از فرزندان و یاران امام به یک منطقه رفتند و تفکر مبارزه را بسط و گسترش دادند.
در نتیجه این تلاش‌ها، در مدت کوتاهی این تفکر تبدیل به یک تفکر اصیل شد و سادات موسوی توانستند در برخی مناطق حکومت‌های محلی را به لحاظ فکری و رفتاری پشتیبانی کنند.
فرزندان امام کاظم (ع) به هر منطقه‌ای که وارد می‌شدند مورد استقبال مردم قرار می‌گرفتند و به دلیل شخصیت برجسته و کرامتی که داشتند، از جایگاه معنوی خاصی در میان شیعیان برخوردار بودند.
هر کسی حاضر نمی‌شد برنامه هارون الرشید را برای شهادت امام انجام دهد، افرادی که امام را قبول نداشتند باز هم می‌دانستند که ایشان از خاندان پیامبر هستند و کشتن چنین شخصیتی بسیار خطرناک است، به همین خاطر دشمنان ائمه (ع) برای به شهادت رساندن آن حضرات باید انسان‌های بسیاری شقی و بدی را پیدا می‌کردند تا حاضر شوند چنین جنایتی را انجام دهند.
امام کاظم (ع) در فاصله سال‌های امامت‌شان از سال ۱۴۸ تا ۱۸۰ کاری می‌کنند که حاکمان وقت احساس خطر کرده و می‌ترسند حکومت را از دست بدهند و همین امر باعث می‌شود نقشه قتل امام را کشیده و آن حضرت را به شهادت برسانند.
تلاش‌های بی وقفه امام کاظم (ع) باعث می‌شود تشیع وارد مناطق مختلف شده و گسترش پیدا کند.
از این دوره به بعد است که تشیع به شهرهای مختلف از جمله مصر، خراسان و مناطق دوردست وارد شده و تفکر امامیه و شیعه از طریق شبکه یاران امام کاظم (ع) منتشر شود.

 
 
امام،كاظم،شيعيان،پايگاه،دوران،حكومت،مسائل،جمله،امامت،فكري،اق ... امام،كاظم،شيعيان،پايگاه،دوران،حكومت،مسائل،جمله،امامت،فكري،اق ...
 
 

یکشنبه، 08 اسفند 1400 - 21:46 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0