FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیت‌الله میرباقری: غرب، تصویرسازیِ دروغین از آینده جهان ارائه می‌دهد


تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 04 اسفند 1400 - 12:12
آیت‌الله میرباقری می‌گوید غرب، تصویرسازی دروغین از آینده ارائه می‌دهد و قصد دارد جامعه‌ای مبتنی بر ضد ارزش‌ها ایجاد کند، مثل تمدن مادی امروز که مبتنی بر نظریه‌های مادی و ارزش‌های اجتماعی مادی است.
شكل،الهي،محور،جامعه،اخوت،امت،مادي،مبتني،اساس،روابط،ايجاد،انب ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ آیت‌الله محمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش ملی "انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده" که در سالن همایش‌های حوزه هنری برگزار شد، گفت: انبیاء آینده مطلوب را مبتنی بر نبإ الهی ترسیم کردند.
اساس آن، توحید و ربوبیت الهی است.
بر اساس آموزه‌های ادیان، وعده داده شدیم ذیل حقیقت توحید و ربویت حضرت حق، در همین عالم ارض، امتی ساخته شود.
این الوهیت تبدیل به روابطی می‌شود که این روابط، از یک سو بر اساس ولایت و محبت و سرپرستی و فداکاری و در خط دیگری، روابط اخوت و محبت و ایثار است.
امتی که در قالب حیات طیبه قرار می‌گیرند و ما آن را با عنوان جامعه عصر ظهور می‌شناسیم.
جامعه‌ای که اخوت ایمانی محور است و روابط انسانها، رابطه ایمانی است.
وی افزود: بنابراین امت بر محور انبیا و اولیای معصوم است.
ایشان از یک طرف خودشان عامل محبت الهی هستند و بعد جامعه را بر اساس ایثار و محبت، اداره می‌کنند.
تفاوت اولیای الهی با فراعنه و مستکبرین در این است که انبیای الهی متصل به خزائن الهی هستند و از کرامت الهی برخودارند، به طوری که آمد و رفت ملت‌ها در آنها هیچ اثری ندارد، اما در عین حال، کریمانه برای امتشان هزینه می‌کنند و توقعی ندارند.
اصل رابطه اخوت در جامعه ایمانی، مبتنی بر محوریت انبیا و اولیاست که مرتبط با خداوند هستند.
خداوند وقتی امت حزب الله را در سوره مائده معرفی می‌کند، می‌فرماید «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وَهُم راکِعونَ»؛ امتی که به این مرحله می‌رسند، ولایتشان با خدا و رسول و با مؤمنینی است که اقامه صلات می‌کنند و زکات می‌دهند؛ همان‌ها که همواره در ارتباط با خداوند هستند، اما این ارتباطشان با خدا مانع ارتباطشان با امت نمی‌شود بلکه ارتباط امت با خداوند بر محور ولی‌الله شکل می‌گیرد.
پس باید تلاش کنیم روابط اجتماعی ما بر اساس این نظام ولایی شکل بگیرد.
باید به این نکته بپردازیم که آیا ایمان، کارآمدیِ ایجاد امت تاریخی را دارد یا نه؟
آیا اخلاق الهی می‌تواند تبدیل به امت شود یا خیر؟
می‌شود بر مدار ایمان به الله و ایمان به غیب،‌ امتی را ساخت که این امت، جامع باشد و حیات طیبه داشته باشد.
میرباقری گفت: برخی تصور می‌کنند ادیان می‌توانند ساختار عادلانه بسازند.
اگر دین نتواند لایه‌های بنیادین یک امت را شکل بدهد،‌ توانایی ساختارسازی را نخواهد داشت.
ساختارهای عدالت مبتنی بر بندگی خدا و توحید، تنها در جامعه‌ای ایجاد می‌شود که در آن، ایمان تبدیل به توسعه اختیار شده، عقلانیت شکل گرفته و مبتنی بر این عقلانیت، ساختار عادلانه‌ای شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در مقابل انبیاء که اخبار صادقانه ارائه می‌دهند، نبأ فاسق قرار دارد، گفت: خداوند این مسئله را در سوره حجرات اشاره کرده است.
آنها از آینده تصویرسازی دروغین ارائه می‌دهند.
نبأ فاسق، به دنبال برهم زدن جامعه انبیاست.
می‌خواهد جامعه‌ای مبتنی بر ضد ارزش‌ها ایجاد کند، مثل تمدن مادی امروز که مبتنی بر نظریه‌های مادی و ارزش‌های اجتماعی مادی است.
در این راستا فناوری‌ها و ساختارهایی ایجاد کرده است.
مناسبات اخلاقی در این جامعه، مناسبات اخلاقی الهی نیست.
محبت و فداکاری و خشوع در آن نیست.
جامعه بازار است که بر اساس رقابت و منفعت‌طلبی شکل می‌گیرد.
این منفعت‌طلبی تبدیل به سلطه‌گری می‌شود.
انرژی که در کل دستگاه توسعه مادی و ساخت تمدن‌های مادی جریان می‌یابد، حرص دنیا و انگیزه‌های مادی است.
تعبیری که کانت دارد، این است که طبیعت می‌دانست در ما چه چیزی ایجاد کند.
او اخلاقی شیطانی را با این عنوان یاد می‌کند.
آیت الله میرباقری ادامه داد: آنچه در عصر ظهور واقع می‌شود،‌ تمدن نیست بلکه مسئله‌ای فراتمدنی است.
نقطه مقابلش، جریانی است که قصد دارد برای خود آرمان‌شهری بسازد و یا دنبال توسعه اخلاق مادی است.
گوهر ایجاد این تمدن، تغییر بافت انسانی بر محور پرستش دنیا و ارزش‌های مادی است.
ما در مسیر درگیری با این تمدن هستیم.
اینطور نیست که در یک خلأ می‌خواهیم تمدن بسازیم.
انبیاء دائماً‌ در حال درگیری، امتی را شکل می‌دادند.
اما ما افقی راستین داریم که بر اساس آن، جامعه‌ای بر محور روابط ایمانی، اخلاقی، اخوت، محبت و ایثار شکل می‌گیرد.
انقلاب اسلامی هم یکی از مراحل این درگیری تمدن‌هاست.
این انقلاب حرکتی از لایه‌های عمیق جامعه برای تغییر وضعیت فعلی است.
انقلاب، انسدادی که در تاریخ ایجاد شده بود را قصد کرد بردارد و بشریت را به قله‌هایی که انبیاء تعریف کردند، برساند.
هرچند با چالش‌هایی مواجه هستیم، اما طلیعه‌های رویش استعدادهای الهی و آینده نوین را شاهدیم.
وی افزود: ما اکنون برای رسیدن به آن جامعه ایمانی که مبتنی بر روابط اخوت و ایثار است، چکار کنیم؟
باید جامعه‌ای بر مبنای اخوت و با محور ولایت حقه‌ای که متجسم در ولایت فقیه است،‌ شکل بدهیم.
محور کرامت و اخوت باید بر این مبنا باشد.
علت اینکه جوامع بر محور انبیاء، روابط اخوت و ایثار را شکل می‌داد،‌ این است که خود انبیاء محور ایثار در جامعه بودند.
پیامبر، خود صاحب خُلق عظیم بود که توانست جامعه‌ای توحیدی شکل دهد.
انتهای‌پیام/

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 04 اسفند 1400 - 20:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0