FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رعایت حد و حدود در روابط اجتماعی سلامت جامعه را تضمین می‌کند


رعایت حد و حدود در روابط اجتماعی سلامت جامعه را تضمین می‌کند

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 04 اسفند 1400 - 14:18
رعایت حدود و حریم‌ها بیشتر به نفع زنان و فراتر از آن تأمین کننده امنیت خانوادگی، آرامش روانی افراد و سلامت اجتماع است و مانع بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
خانم،قضائي،دختر،رعايت،پسر،روابط،خانواده،قرار،آقا،همسر،ازدواج ...

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه چراغ شبکه ۵، در آخرین قسمت فصل سوم، میزبان «مهسا تدین سعدی» قاضی، استاد دانشگاه و مشاور قضائی دادگستری و دادیار خانواده بود.
تدین سعدی با اشاره به بعد اجتماعی انسان گفت: هر انسانی به طور طبیعی روابطی خارج از محیط خانواده به فراخور تعاملات و ارتباطاتش دارد که این امری طبیعی است اما زمانی این روابط به محاکم قضائی ارجاع داده می‌شود که برخی افراد از حدود روابط معقول و منطقی خارج شده و دچار آسیب شده باشند.
هر مسئله‌ای می‌تواند جوانب مثبت و منفی خود را داشته باشد.
اما آنچه مربوط به حیطه‌ی فعالیتی محاکم قضائی می‌شود همان بُعد منفی امر است.
روابط دختر و پسر نیز از همین جنس است که در پی تداوم ارتباط و فارغ از دلبستگی هایی که پیش می‌آید، منجر به سو استفاده هم می‌شود.
برای مثال پرونده‌ای داشتیم که دختر و پسری پس از دوستی و کسب شناخت لازم، به همدیگر علاقمند می‌شوند و با هم قرار ملاقات‌هایی در پارک یا سینما می‌گذاشتند و حتی عکس هم می‌گیرند.
از سویی چون هر دو قصد ازدواج داشتند آقا پسر برای خواستگاری از ایشان به منزل دختر خانم هم می‌روند ولی بنا به دلایلی این ازدواج شکل نمی‌گیرد.
در نتیجه آقا پسر با عکس‌هایی که از دختر خانواده داشته، شروع به باج گیری می‌کند.
در واقع عکس‌ها مستمسکی برای سو استفاده می‌شود.
در حالی که هیچیک از آنها در ابتدا نیت سوئی نداشتند و فکر نمی‌کردند کار به اینجا برسد.
وی تصریح کرد: بررسی آسیب‌های اجتماعیِ حاصل از روابطِ خارج از چارچوب خانواده محدود به بازه‌ی زمانی خاصی نیست.
چه بسا یک آسیب بعدها و پس از گذشت سالهای متمادی بروز و ظهور یابد.
اتفاقاً پرونده‌ای داشتم که دختر و پسری با هم دوست بودند ولی بعد از مدتی هر کس در مسیر زندگی خودش قرار می‌گیرد، دختر خانم با فرد دیگری ازدواج می‌کند اما بعد از گذشت چند سال به حسب اتفاق دختر خانم آقا پسر را در یک محیطی می‌بینند.
دختر خانم که قبلاً از رابطه‌ای که با آن پسر داشته به سختی جدا شده بود و در ظاهر همه چیز را فراموش کرده و با خودش کنار آمده بود و حتی ازدواج هم کرده بود و فرزند هم داشت، اما دیدار مجدد این پسر و تداعی خاطرات گذشته سبب ایجاد رابطه‌ی مجدد بین آنها شده و علاقه‌ی بین آنها زنده می‌شود تا حدی که قصد داشتند به هم رجوع کنند و با هم باشند که متأسفانه در پی این تصمیمشان منجر به حذف فیزیکی همسر این خانم به صورت فجیعی می‌شود.
افراد مجرم، بالفطره مجرم نیستند
وی یادآور شد: متأسفانه در برخی روابط خانوادگی نیز آسیب‌هایی که حاصل عدم رعایت حریم‌های لازم بین زن و مرد هست، دیده می‌شود که در پی آن هم جرایمی رخ می‌دهد.
در یکی از پرونده‌های قضائی، خانمی ازدواج کرده و صاحب فرزند هم بوده ولی در روابط با همسرش اختلاف‌هایی داشته، وقتی این اختلافات بالا می‌گیرد، شروع به مقایسه‌ی همسرش با فردی از اقوام که نسبت فامیلی با او داشته و هر دو اهل رعایت نبودند، می‌افتد.
سرانجام مقایسه‌ها بیشتر شده و به اختلافات دامن می‌زند و خانم سعی می‌کند طلاق بگیرد ولی امکانش نبوده، این اختلافات از یک صحبت فامیلی ساده شروع می‌شود و در نهایت با تصور اینکه این خانم با آن آقا وجوه اشتراک زیادی دارند، با هم نقشه می کشند تا همسر این خانم را به قتل برسانند.
متأسفانه خانم داروی بیهوشی را در غذای همسرش می‌ریزد و فرزندش را به اتاق دیگری می‌فرستند بعد هم آقا وارد می‌شوند و همسر این خانم را به قتل می‌رسانند و از همین جا کارشان به محکمه‌ی قضائی ختم می‌شود.
وی در پاسخ به سوال مجری خاطر نشان کرد: طبیعی است که با بالا رفتن سن افراد تجربه و مهارت‌های بیشتری نسبت به قبل هم در آنها شکل می‌گیرد و به عبارتی در مواجهه با مسائل رفتارهای معقول و پخته‌تری هم دارند.
ولی این امر لزوماً به این معنی نیست که افراد بزرگسال و یا تحصیل کرده و دارای موقعیت‌های اجتماعی آن چنانی، مرتکب هیچ خطایی نمی‌شوند.
پرونده‌های قضائی متعددی که وجود دارد حاکی از این واقعیت است.
مرتکبینِ جرایم، گاهی افرادی بزرگسال و حتی مسنّ هستند و سن افراد تعیین کننده و معیار نیست.
گاهی آسیب‌ها و جرایم از بستر فضای مجازی نشئت می‌گیرد.
برای مثال پرونده‌ای داشتیم که در پی مسائل علمی و فرهنگی ارتباطشان شروع می‌شود ولی ادامه دار می‌شود.
در پی استمرار تعامل، ناخود آگاه یک وابستگی بین افراد شکل می‌گیرد و به نحوی عادت می‌کنند.
اما بحث صمیمی تر شده و به حریم شخصی هم رسوخ پیدا می‌کند تا حدی که قرار دیدار می‌گذارند و در نتیجه در پی رابطه‌ی این دو نفر، تعهد مرد نسبت به خانواده و همسر خودش کمتر شده و نهایتاً همسر خودش را طلاق می‌دهد.
نکته‌ی مهم این است که این حرف‌ها به این معنی نیست که افرادی که این حدود را چه در پوشش و چه در روابط رعایت می‌کنند، مشکلی هم ندارند اما مسئله این است که وقتی این حدود رعایت نمی‌شود، شیوع آسیب‌ها و عمق و دامنه‌ی آسیب‌های حاصل از آن بیشتر و خطرناک‌تر است.
این مشاور قضائی دادگستری و دادیار خانواده در بخشی از سخنانش گفت: افراد مجرم، بالفطره مجرم نیستند.
در محاکم قضائی مجرمین متفاوت هستند؛ برخی ناخودآگاه و به اشتباه در پی تصمیمی غلط یا در پی موقعیتی که قرار می‌گیرند، رفتاری از آنها سر می‌زند که جرم محسوب می‌شود علیرغم اینکه از سوی آنها ناخواسته بوده است اما برخی دیگر جرم را پیشه‌ی خود قرار داده اند و برای آنها تفاوتی ندارد که طرف مقابل آنها چه کسی است و یا چه پوششی دارد بلکه هدفش ارتکاب جرم است.
مواردی هم بوده که خانم فردی موجه و معتقد بوده و هنگام سوار شدن به تاکسی مورد تعرض قرار می‌گیرد چون طرف مقابل هدفش دزدی و تعرض بوده است.
اما این مسئله به منزله این نیست که گفته شود پس پوشش تأثیری ندارد!
بلکه این امری طبیعی است.
مثلاً حوادثی مثل زلزله یا سیل یک رویداد طبیعی است و نمی‌توان گفت اگر یکسری اصول رعایت شود هیچ گاه سیل و زلزله‌ای هم رخ نخواهد داد!
انسان‌ها موظف و مکلّف به رعایت اصول و هنجارهای اجتماعی هستند تا آمار آسیب‌ها و وقوع جرایم نیز شایع و ناهنجار نشود و کاهش یابد.
چه بسا ضرورت رعایت حد و حدود و حریم‌ها بیشتر به نفع زنان و فراتر از آن امنیت خانوادگی و آرامش روانی افراد و سلامت اجتماعی است.

 
 
خانم،قضائي،دختر،رعايت،پسر،روابط،خانواده،قرار،آقا،همسر،ازدواج ...
 
 

چهارشنبه، 04 اسفند 1400 - 20:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0