FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رجبی دوانی: هر زمان شیعه به قدرت رسید تمدن‌ساز شد


تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 03 اسفند 1400 - 19:12
رجبی دوانی می‌گوید زمانی که اروپا در عمق پستی و رذالت است، آل بویه حکومت می‌کند. لذا هر زمان شیعه به قدرت رسیده است،‌ تمدن‌ساز شده است
تمدن،اسلام،قدرت،تمدني،اسلامي،انقلاب،قرن،زمان،ايجاد،ايران،دوا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ محمد حسین رجبی دوانی دبیر علمی همایش ملی "انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده" که در اختتامیه این همایش که در سالن همایش‌های حوزه هنری در حال برگزاری است، گفت: تمدن اگرچه از منظر دانشمندان غربی یا مطالعات تمدنی نوین، معمولاً با نگاهی مادی نگریسته می‌شود، چرا که دستاورد ذوق و شعور و توان بشر است، اما اگر دقت کنیم، پیامبران تمدن‌سازان اصلی بودند.
حضرت ادریس که آموزش به صورت رسمی با او آغاز شد.
حضرت داود صاحب صنعت است؛ زره‌سازی برای نخستین بار از ایشان آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تمدن، رابطه مستقیم با قدرت و حاکمیت دارد، گفت: انبیایی که قدرت و حکومت داشتند، در عرصه‌ی تمدنی موفقت‌تر بودند.
حضرت موسی قدرت و حاکمیت داشت،‌ لذا تمدن ساخت؛ البته تمدن‌سازی وظیفه انبیای الهی نبوده بلکه هدایت بشر به سوی کمال هدف اصلی بود.
اسلام در شرایط غیر تمدنی تحکیم یافت
دوانی افزود: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در جامعه عربی در شرایطی که جامعه از فرهنگ و تمدن دور بود، داخل شبه جزیره‌ای خشک و بی‌آب و علف تمدن نوینی را ندا داد و برپا کرد.
جالب است که در تعاریف تمدنی، تمدن‌ها زمینه‌هایی را برای شکل‌گیری لازم دارند که از اولین گزاره‌های آن امنیت است؛ یعنی مردم در شرایطی باشند که مورد تعرض دشمنان نباشند و یا اینکه از لحاظ بلایای طبیعی مصون باشند.
معمولاً‌ تمدن‌هایی که شرایط مناسب آب و هوایی داشتند، ماندگارتر شدند؛ مثل تمدن بزرگ مصر در کنار رود نیل و تمدن بزرگ ایران در کنار کرخه و کارون.
جالب است که اسلام در منطقه‌ای ظهور کرد که عاری از این گزاره‌های تمدنی از جمله امنیت و شرایط آب و هوای مناسب بود.
حتی در مکه، زمزم کفاف شرب مردم مکه را نمی‌داد؛ مضاف بر اینکه زائران از اطراف و اکناف در مکه حضور می‌یافتند.
مؤلفه‌های تمدن نوین در مقابل گزاره‌های تمدن اسلام است
این استاد حوزه تاریخ ادامه داد: در تمام مؤلفه‌هایی که دانشمندان تمدنی برای ساخت یک تمدن مطرح می‌کنند، می‌بینیم اسلام حرفی برای گفتن دارد.
چه بسا مؤلفه‌های اسلامی با مؤلفه‌های تمدنی نوپدید متفاوت است.
دین اسلام برای ساختارهای افتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اندیشه نوینی را ارائه داد.
وجود علم و ادب جزو اساسی‌ترین مؤلفه‌های تمدنی از نگاه اسلام است.
اسلام نه تنها در عرصه‌های مختلف اجتماعی حرف برای گفتن داشته و دارد، بلکه تحولی در اندیشه اسلامی در قالب نظام ولایی تعریف کرد.
در عرصه اقتصادی، اقتصاد منهای ربا را با هدف ریشه‌کنی فقر و تقوا را برای نزول برکات و نیز برادری، اخوت، ایثار و سایر ارزش‌ها را در عرصه اجتماعی معرفی کرد.
همه اینها نوید دهنده تمدن اصیلِ جدید بود و کاملاً متغایر با گزاره‌های تمدنی ایران، مصر و روم و تمدن‌های دوران بود.
وی افزود: متأسفانه در پی رحلت وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله انحرافی که پدید آمد و خیانتی که در پی سقیفه ایجاد شد، ضربه‌های جبران‌ناپذیری هم به اسلام و هم به تمدن نوپای اسلامی وارد شد، اما حرکت هیچ گاه متوقف نشد و با تدابیر ائمه علیهم‌السلام تداوم یافت؛ هرچند پایه‌های آن در زمان پیامبر طرح‌ریزی شد؛ مثلاً در عرصه سیاسی، مسئله ولایت مطرح شد.
وقتی به این مقوله لطمه وارد شد،‌ طبیعتاً اختلافات زیادی به وجود آمد.
با وجود آنکه قدرت دست نا اهلان افتاد، اما چون بن‌مایه‌های تمدنی را پیامبر ریخته بود،‌ در اعصار بعد یعنی در قرن دوم و به خصوص در قرن سوم و چهارم که اوجش همین قرن چهارم است،‌ تمدن خیره‌کننده‌ای به وجود می‌آورند.
هرچند رو به افول می‌رود، اما تا قبل از رنسانس، حرف اول را اسلام می‌زد.
این تمدن با قدرت رابطه مستقیمی دارد.
تمدن قرن دوم حاصل امتزاج با تمدن‌های دیگر بود
دوانی گفت: در هر صورت آنچه در قرن دوم به وجود آمد، تمدن مسلمانان بود نه اسلام.
وقتی قید اسلام را می‌آوریم باید پشتوانه قرآنی داشته باشد.
در زمان مأمون که بیت‌الحکمه ایجاد می‌شود، عصر تمدنی شناخته می‌شود، در حالی که این تمدن در ضدیت با مبانی قرآن و سنت است؛ مثلاً‌ آداب زمین بوسیدن در برابر خلیفه جزو تمدن تعریف شد.
در حالی که شرک محسوب می‌شود.
لذا به نظرم نباید آنچه پدید آمد، تمدن اسلام بدانیم.
بن‌مایه آن اسلامی بود،‌ اما آنچه ظهور کرد، تمدن مسلمانان است که برخی از آنان حاصل اختلاط و امتزاج با تمدن‌های دیگر است.
هر زمان شیعه به قدرت رسید تمدن‌ساز شد
وی افزود: آنجا که گفتیم قدرت و تمدن‌سازی حتی در اسلام اساس است، شما آن را در دولت آل‌بویه می‌بینید، آنجا که دولت مقتدر آل بویه در ایران و عراق حاکمیت دارند.
دولت فاطمیه در مصر و شام و حجاز قدرت را در اختیار داشت.
اینها شیعیانی بودند که از تعالیم اسلام بهره برده بودند.
در زمانی که اروپا در عمق رذالت و پستی است، آل بویه حکومت می‌کند.
لذا هر زمان شیعه به قدرت رسیده است،‌ تمدن‌ساز شده است.
در عالم تسنن این نوع نگاه نیست بلکه نگاه قشری حاکم است.
بارها ضدیت با عقل‌گرایی و علوم عقلی می‌بینیم.
اگر در عرصه‌ای مثل آندلس می‌بینید تمدن جالبی پدید می‌آید، روی رقابت با شرق است.
از فاطمیان مصر اقتباس می‌کنند، اما پشتوانه آن امویان هستند.
غرب می‌داند اگر ایران را رها کند تمدن خیره‌کننده‌ای می‌سازد
دوانی ادامه داد: پس از رنسانس به خصوص پس از انقلاب صنعتی و استثمار غرب، اسلام قدرت خود را از دست داد و تمدن مسمانان رو به افول رفت تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
با انقلاب اسلامی، اسلام تجدید حیات یافت و به قدرت رسید.
چرا که در ممالک اسلامی دیگر اندیشه حاکمیت اسلام موضوعیت نداشت.
انقلاب ما هم اسلام را تجدید کرد و هم آن را به قدرت رساند.
از آنجا که با رهبری ولایت فقیه به قدرت رسید، خواه ناخواه تمدن‌ساز می‌شود.
وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، امام با تدبیر خویش نهادهای انقلابی ایجاد کرد؛ مثل جهاد سازندگی،‌ سپاه، نهضت سواد آموزی و...
اینها در شرایطی ایجاد شد که به واسطه جنگ، امنیت نداشتیم و از سویی دیگر تحریم‌ها وجود داشت.
غربی‌ها می‌دانند و روی تمدن ایران کار کردند که اگر انقلاب را رها کنند و مزاحمت نداشته باشند، تمدن خیره‌کننده‌ای خواهد ساخت.
در زمان آل‌بویه با وجود آنکه برداشت ناقصی که از دین داشتند، تمدن خیره‌کننده‌ای ساخت.
این استاد دانشگاه امام حسین علیه‌السلام با اشاره به اینکه ما در این سالها گفتمان ایجاد تمدن نوین اسلامی را از سوی رهبر انقلاب می‌بینیم.
مطرح کردن آن، بیان حقیقتی است که شروع شده است.
در عرصه تمدن‌سازی، نخبگان علمی نقش اصلی را ایفا و تولید فکر و علم می‌کنند.
اگر به اصل «الإسلامُ یَعلُو ولا یُعلى علَیهِ» عمل کنیم، خداوند وعده یاری داده است؛ بنابراین رسیدن به تمدن نوین اسلامی نه تنها دور از دسترس نیست بلکه می‌تواند با حرکتی جهشی محقق شود.
انتهای‌پیام/

 

 

 

 

 

سه شنبه، 03 اسفند 1400 - 22:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0