FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ظرفیت مهم رسانه در نهادینه کردن وحدت اسلامی


ظرفیت مهم رسانه در نهادینه کردن وحدت اسلامی

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 02 اسفند 1400 - 12:52
حجت الاسلام روستایی پژوهشگر ادیان و مذاهب گفت: رسانه ظرفیت مهمی در بحث فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن وحدت دارد و می‌تواند در ایجاد و تقویت اتحاد مسلمین نقش بسزایی ایفا کند.
وحدت،شيعه،علمي،تبيين،جامعه،مباني،اهل،مذاهب،سنت،بحث،گفتگوهاي، ...

حجت الاسلام اکبر روستایی پژوهشگر ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار مهر، سه عامل رسانه، گفتگوهای علمی و حمایت از مسائل مشترک را در نهادینه ساختن وحدت میان مذاهب مختلف مسلمانان مؤثر دانست و بهترین روش در بحث ایجاد وحدت را تبیین صحیح و گفتگوی علمی بیان کرد.
وی در مورد اجرایی شدن بحث وحدت به عنوان یک اصل و پایه مجامع اسلامی گفت: قبل از اجرایی کردن وحدت باید مبانی وحدت کاملاً مشخص شود.
در جامعه افراد و طیف‌های مختلفی وجود دارند؛ برخی افراد جامعه از طیف نخبگان هستند و در دانشگاه و حوزه مشغول فعالیت هستند، برخی نخبگان سیاسی بوده و بسیاری طیف‌های دیگر که در حوزه‌های دیگر در جامعه فعالیت می‌کنند.
بنابراین لازم است مبانی قرآنی و روایی وحدت برای همه طیف‌های جامعه مشخص و تبیین شود.
پژوهشگر ادیان و مذاهب ادامه داد: از طرف دیگر مبانی وحدت از دیدگاه بزرگان دین مانند حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، علامه مصباح یزدی و سایر علما باید برای جامعه بیان شود.
وقتی که جامعه به لحاظ علمی اغنا و مسئله برای آن کاملاً روشن شود و حد و مرز وحدت مشخص شود می‌توان به عملی شدن وحدت امیدوار شد.
اما اگر اینگونه نشد و حد و مرز وحدت مشخص نشد به طور طبیعی جامعه دچار افراط و تفریط می‌شود.
برخی ممکن است وحدت را گذشتن از ارزش‌ها و عقاید تلقی کرده و در مقابل آن موضع‌گیری کنند و به وحدت عمل نکنند و برخی ممکن است آنقدر در بحث وحدت عمیق شوند که از ارزش‌ها بگذرند و دچار افراط در عمل به وحدت شوند.
اما اگر مبانی کاملاً مشخص شود اجرایی شدن وحدت به معنای حقیقی آن در جامعه میسر می‌شود.
روستایی افزود: این مسئله باید از هر دو طرف صورت بگیرد.
وحدت با هر گروه و مذهبی که مدنظر باشد باید از جانب هر دو طرف به آن عمل شود.
در اتحاد بین شیعه و سنی علمای هر دو مذهب باید به بیان مبانی وحدت بپردازند.
نکته کلیدی در امر وحدت و دچار نشدن به افراط و تفریط در این عرصه این است که مشخص شود معیار وحدت، وحدت بر حق است نه وحدت بر باطل؛ اگر وحدت حول محور حق باشد افراط و تفریط اتفاق نخواهد افتاد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه روش یا روش‌هایی را برای فرهنگ سازی عمومی در موضوع وحدت پیشنهاد می‌دهید؟
عنوان کرد: در بحث فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن وحدت رسانه ظرفیت مهمی است و نقش بسزایی دارد.
گاهی اوقات همایش‌هایی در این خصوص برگزار می‌شود و هم اندیشی‌هایی بین علمای اهل سنت، شیعه و برخی فرق و ادیان دیگر صورت می‌گیرد.
اگر این جلسات و همایش‌ها هدفمند باشد ما را به هدف نزدیک می‌کند.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: مناظره و گفتگوهای علمی سبب وحدت می‌شود.
علت این است که وقتی افراد دور یک میز به گفتگوی علمی می‌نشینند به طور طبیعی فاصله‌ها کمتر شده و حرف هم را بهتر می‌فهمند.
وقتی حرف هم را بهتر فهمیدند هم‌گرایی و وحدت نیز بیشتر خواهد شد.
بنابراین در زمینه تبلیغ اصل وحدت رسانه می‌تواند نقش آفرینی کند و در حوزه فرهنگ‌سازی وحدت گفتگوها و نشست‌های علمی اثرگذار خواهند بود.
علمای شیعه و سنی جلسات هم اندیشی و گفتگو داشته باشند
پژوهشگر ادیان و مذاهب ادامه داد: علاوه بر تبلیغ رسانه‌ای و برگزاری گفتگوهای علمی، اقدامات عملیاتی دیگری نیز می‌توان در این حوزه انجام داد؛ حمایت از مسائل مشترک یکی از این اقدامات است.
به عنوان مثال بسیاری از علمای اهل سنت هستند که در عرصه نقد وهابیت فعالیت می‌کنند و آثار و تالیفاتی در قالب کتاب و مقاله تولید می‌کنند اما ممکن است مورد حمایت چندانی قرار نگیرند.
حمایت از علمای اهل سنت در این مسئله مشترک که نقد وهابیت و مبارزه با دشمن مشترک است و متقابلاً حمایت اهل سنت در کشورهای دیگر از این قبیل آثار شیعیان، می‌تواند به برقراری هر چه بیشتر وحدت میان اهل سنت و شیعیان کمک کند.
بنابراین می‌توان سه عامل رسانه، گفتگوهای علمی و حمایت از مسائل مشترک را در نهادینه ساختن وحدت میان مذاهب مختلف مسلمانان مؤثر دانست.
روستایی با تاکید بر اینکه تصور درست شیعه و سنی باید تبیین شود، گفت: یکی از راهکارهای ایجاد تصور درست و خوب شیعه و سنی از یکدیگر، هم اندیشی و گفتگو است.
هر چه گفتگو و تبیین بین مذاهب بیشتر شود، تصورات نیز بهتر خواهد شد.
به عنوان مثال گاهی اوقات اهل سنت ادعا می‌کنند که شیعه ما را تکفیر کرده است یا شیعه چنین ادعایی می‌کند.
این تصور و ادعا به این خاطر شکل گرفته است که تصویر درستی از مبانی طرفین نشده است.
اگر این مسئله تبیین شود که آن روایتی که در منابع شیعه یا منابع اهل سنت ناظر بر کفر است منظور کفر کلامی است نه کفر فقهی، دیدگاه‌ها تغییر خواهد کرد و نگاه دو طرف به هم نگاهی مثبت خواهد شد.
اما اگر بررسی و تبیین صورت نگیرد فرد سنی مذهب گمان می‌کند شیعه او را کافر و نجس می‌داند و فرد شیعه هم همین فکر را درباره اهل تسنن می‌کند و در نهایت این نوع تفکر ایجاد اختلاف و فاصله می‌کند.
بهترین روش برخورد با تفرقه انگیزان در بحث وحدت
وی افزود: اگر گفتگوهای علمی صورت بگیرد و مذاهب مختلف حرف‌های هم را بشنوند چه بسا در بسیاری از موارد به هم نزدیک شوند و حتی گاهی حرف طرف مقابل را بپذیرند.
بنابراین به نظر می‌رسد تبیین، گفتگوهای علمی و مناظرات می‌تواند تصویر درستی از شیعه و سنی نسبت به یکدیگر ایجاد کند.
پژوهشگر ادیان و مذاهب در پاسخ به این پرسش که بهترین روش برخورد با تفرقه انگیزان در بحث وحدت چگونه باید باشد گفت: اگر مبانی وحدت به درستی تبیین نشود، افراط و تفریط در جامعه رخ می‌دهد.
به این معنا که گاهی بعضی افراد به اسم وحدت از عقاید خود می‌گذرند و بعضی به اسم وحدت توهین می‌کنند، هر دوی این حالات نادرست است.
بهترین روش در بحث وحدت تبیین صحیح است.
باید با کسانی که تفرقه‌افکنی می‌کنند برخورد کرد، البته برخورد به معنای مقابله سخت و چکشی نیست بلکه منظور از برخورد گفتگوی علمی و توجیه افراد است و این کار را می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه و برگزاری نشست‌های علمی انجام داد.
متأسفانه در رسانه ملی بیشتر به بیان کلیات پرداخته می‌شود و مبانی تبیین نمی‌شود و این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود، اما اگر مبانی وحدت به درستی تبیین شده و جلسات توجیهی برگزار شود، آسیب‌های کمتری متوجه اتحاد و همدلی جامعه می‌شود.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از آسیب‌هایی که در حوزه وحدت وجود دارد این است که گاهی اوقات در بعضی هیأت‌های مذهبی شعارهایی داده می‌شود که خلاف فتاوای تمام مراجع تقلید است و متأسفانه برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.
در این موارد نهادهای تبلیغی کشور مانند سازمان تبلیغات اسلامی باید نقش مؤثری ایفا کنند اما این اتفاق نمیفتد.
در حالی که سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای تبلیغی باید وارد عمل شده و هیأت‌ها و افراد را توجیه کنند.
اگر مداح یا سخنرانی نکته‌ای نابجا گفت به او تذکر بدهند.
لزومی ندارد بگیر و ببندی اتفاق بیفتد، امر به معروف اثرگذار است و می‌تواند مسئله را حل کند.
در طرف مقابل گاهی در بین جامعه اهل سنت افرادی بودند و هستند که به مدافعان حرم و عقاید شیعه توهین می‌کردند حتی در کتب خود آوردند که برخی عقاید شیعه شائبه کفر دارد، اگر قرار است تذکر و توجیهی صورت بگیرد باید برای هر دو طرف باشد، در این صورت بسیاری از مسائل به راحتی حل خواهد شد.

 
 
وحدت،شيعه،علمي،تبيين،جامعه،مباني،اهل،مذاهب،سنت،بحث،گفتگوهاي، ... وحدت،شيعه،علمي،تبيين،جامعه،مباني،اهل،مذاهب،سنت،بحث،گفتگوهاي، ...
 
 

دوشنبه، 02 اسفند 1400 - 20:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0