FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماجرای مسلمان شدن دختر زرتشتی با دیدن نمایشی درباره امام حسین (ع)


ماجرای مسلمان شدن دختر زرتشتی با دیدن نمایشی درباره امام حسین (ع)

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 29 بهمن 1400 - 15:06
کارگردان گروه نمایشی هنر مقدس، از کار در حوزه تئاتر مذهبی و بهترین خاطره‌اش در این عرصه گفت.
تئاتر،حضرت،اقليما،نمايش،بانوان،آدم،نقش،عاشورا،مذهبي،مقدس،آمو ...

باشگاه خبرنگاران جوان - مریم شعبانی نویسنده و کارگردان که در زمینه تئاتر مذهبی فعالیت می‌کند، تازه‌ترین اثرش را درباره زندگینامه حضرت فاطمه (س) به نمایش درآورد.
داستان نمایش او درباره دختری به نام فاطمه است که از آسمان به زمین می‌آید تا زمین را از تاریکی‌ها نجات بخشد.
لوسیفر برای سد کردن راه او لشکرکشی می‌کند و فاطمه در این مسیر با اتفاقاتی روبرو می‌شود.
گفت و گوی ما را با این نویسنده و کارگردان درباره شرایط کار در حوزه تئاتر مذهبی بخوانید:
شروع کارتان به چه صورت بود؟
من در ابتدای کارم معلم خوشنویسی بودم و در رشته هنر‌های تجسمی تحصیل کرده ام.
در مدارس دختران نوجوان و جوانی را می‌دیدم که استعداد تئاتر دارند و به دلیل اینکه محجبه بودند، امکان حضور در دانشگاه تئاتر و هنر‌های نمایشی را نداشتند.
چون علاقه‌مند به نمایش بودم در مدارس تئاتر را با بچه‌ها کار می‌کردم و متوجه شدم که استعداد زیادی در نوجوانان و جوانان وجود دارد.
تئاتر می‌تواند سازنده باشد.
به همین دلیل بعد از حدود ۱۵ سال سابقه معلمی، این شغل را کنار گذاشتم و وارد بخش هنر‌های نمایشی شدم و یک گروه ۸ نفره را از دانش آموزان فارغ التحصیل تشکیل دادم.
درباره اولین اثرتان توضیح دهید.
من و همسرم از سال ۸۸ شروع به کار کردیم عنوان کارمان هم هنر مقدس بود.
این کار سبکی را به صورت تئاتر و تعزیه در محرم روی صحنه برد؛ سبکی که در آن اشعاری را به شکل تئاتر و تعزیه درآوردیم و روایت عاشورا را نشان دادیم.
تمامی کارهایمان هم فقط با حضور بانوان بود و حتی همسرم یک بار هم تئاتر ما را ندیده است.
اولین کاری که انجام دادم و بر روی صحنه به نمایش درآمد ، اقلیما بود.
اثری که در واقع ترکیبی بود از آفرینش حضرت آدم و حوا و بحث عاشورا و وقایع عاشورا و به زمان کنونی مدافعان حرم می رسید.
آیا خانم و آقایان در تئاتر‌های شما به ایفای نقش می‌پردازند؟
همه عوامل صحنه، اتاق فرمان و تیم و همچنین تماشاگران ما خانم بودند، ولی در بخش دکور، چون به دکور‌های سخت و عظیمی نیاز بود از آقایان کمک گرفتیم.
ایده اقلیما را از کار‌های دیگران الهام گرفته بودید؟
بعضی‌ها فکر می‌کردند که از نمایشنامه یا از افکارشان استفاده کرده ایم، چون ما حول محور زنان تاریخ ساز و نقش زنان در کل تاریخ اسلام وایران می‌چرخیم خیلی نمی‌توانیم از کسی کمک فکری بگیریم.
زیرا اغلب حول محور بانوان کاری انجام نشده است.
خودم دوست داشتم حضرت حوا را از ابتدای آفرینش هستی و سرنوشت انسان به آن بپردازم،همچنین به مسئله زندگی اقلیما و آزورا دختران حضرت آدم و حوا که به چه تردید‌هایی رسیده بودند، پرداختم.
به طور خاص به شخصیت ام وهب، مادر وهب نصرانی پرداختیم که در عاشورا چه نقشی داشته و چگونه سعی کرده زنان را به سمت امام حسین (ع) سوق دهد.
داستان اقلیما و آزورا چیست؟
اقلیما و آزورا دو دختر حضرت آدم بودند که مانند هابیل و قابیل دچار یکسری تردید‌ها و وسوسه‌هایی شدند؛ اینکه چرا باید از فرمان الهی پیروی کنند و چه نقشی در هستی دارند و توصیه‌های حضرت آدم به آن‌ها چه بود.
همینطور حضرت آدم برای اینکه بخشیده شود به ۵ نور مقدس توسل می‌کند که یکی از پنج نور مقدس امام حسین (ع) بودند؛ ما در نمایش اقلیما به این بخش پرداختیم.
چه تعداد هنرجو دارید؟
تا کنون بیش از دویست تا سیصد هنرجو آموزش دیده اند.
برخی به گروه‌های دیگری پیوسته اند و در حال حاضر ۱۵۰ نفرهنرجوی مرتبط داریم که با ما همکاری دارند.
کسانی هستند که دوست دارند در کار، شان زنانه شان حفظ شود، کسانی که در گروه ما هستند تمایل دارند که در یک فضای زنانه به ایفای نقش در تئاتر بپردازند؛ زیرا در بیشتر سالن‌های تئاتر بانوان با آقایان نقش بازی می‌کنند ولی چون ما به ایفای نقش بانوان در جهان هستی پرداخته ایم و همچنین کارمان تئاتر مذهبی است ، فقط بانوان با ما همکاری می‌کنند.
تاثیرپذیری کارتان به چه صورت است؟
در میان تماشاگرانمان دختر زرتشتی مذهبی داشتیم که در پایان نمایش به درب اتاق کارمان آمد و درخواست دیدار من را داشت، ولی چون مشغول به کار بودم درخواستش را نتوانستم برای آن زمان بپذیرم.
آن دختر دوباره اصرار کرد که کار مهمی با من و عوامل دارد به او پیشنهاد دادم که برود جلوی استیج و بازیگران را ببیند وقتی به عوامل رسید، گفت که زرتشتی مذهب است و چند سالی می‌شود که قصد دارد مسلمان شود اما به یقین کامل نرسیده بود، ولی داستانی که در تئاتر ما از امام حسین (ع) شنید و ارتباطی که با آن برقرار کرد، به یقین کامل رسید و حتی می‌تواند خانواده اش را هم متقاعد کند تا آن‌ها هم به دین اسلام ایمان بیاورند.
این بهترین خاطره‌ای بود که برای من و اعضای گروه هنر مقدس ثبت شد به این نتیجه رسیده ام که یک تئاتر تا چه حد می‌تواند زندگی آدم‌ها را تغییر دهد.
تئاتر چگونه می‌تواند روح و جسم افراد را درمان کند؟
ما نوجوانانی داشتیم که به لکنت زبان مبتلا بودند و از جهت کلامی مشکل داشتند در کلاس بیان و بازیگری بخش زیادی ازمشکلشان برطرف شد.
حتی دو نفر بودند که تار‌های صوتی شان آسیب دیده بود و با درمان‌های مختلف حل نشده بود؛ اما در تئاتر درمانی مشکلشان برطرف شد و توانستند با تار‌های صوتی شان صدا ایجاد کنند.
بخشی از آن خودباوری است که در تئاتر و تمرینات تئاتر اتفاق می افتد و بخشی از آن اعتماد به نفسی است که به افراد با شناخت خودشان شکل می‌گیرد.
بابت آموزش هنرجویان دریافتی بالایی دارید؟
بابت آموزش هنرجویان مبلغی که دریافت می‌کنیم خیلی پایین‌تر است و دریافتی‌ها هزینه اساتیدی می‌شوند که برای آموزش هنرجویان حضور پیدا می‌کنند، از طرفی این مبلغی که دریافت می‌کنیم برای ادامه کارشان نیز سرمایه گذاری می‌کنیم.
انتهای پیام/

 
 
تئاتر،حضرت،اقليما،نمايش،بانوان،آدم،نقش،عاشورا،مذهبي،مقدس،آمو ... تئاتر،حضرت،اقليما،نمايش،بانوان،آدم،نقش،عاشورا،مذهبي،مقدس،آمو ... تئاتر،حضرت،اقليما،نمايش،بانوان،آدم،نقش،عاشورا،مذهبي،مقدس،آمو ...
 
 

جمعه، 29 بهمن 1400 - 15:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0