FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی شاهراه زندگی در جهان امروز است


سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی شاهراه زندگی در جهان امروز است

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 27 بهمن 1400 - 18:24
رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به اینکه گسست فکری و عاطفی بدترین اتفاق بی‌سوادی در فضای مجازی است گفت: سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی شاهراه زندگی در جهان امروز است.
سواد،مجازي،فضاي،رسانه،آموزش،حوزه،كشور،انجمن،تاكيد،فرهنگ،توسع ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی با تاکید بر لزوم آموزش سواد رسانه‌ای به مسئولان، مدیران و عموم مردم برگزار شد.
در این نشست که دبیری آن را حمید ضیایی پرور استاد علوم ارتباطات بر عهده داشت محورهایی چون ضرورت و اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در کشور و برنامه‌های گروه‌های غیردولتی برای ترویج این مهم در جامعه بررسی شد.
امیدعلی مسعودی رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در نشست سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی، بر لزوم کسب مهارت سواد رسانه‌ای برای جلوگیری از درگیری با مشکلاتی چون کلاهبرداری‌های اینترنتی، اعتیاد اینترنتی و بعضاً روابط خارج از عرف در فضای مجازی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه در دنیای حاضر ما دچار انزوای فضای مجازی شده‌ایم گفت: هرچند فضای مجازی به برگزاری دوره‌های آموزشی، زنده ماندن کسب و کارها و حتی ارتباطات میان افراد در زمان کرونا کمک بسیار کرد اما به کمک سواد رسانه‌ای می توانیم از آسیب‌های اجتماعی، عصبی و جسمی پدیده فضای مجازی جلوگیری کنیم.
مسعودی با اشاره به اینکه گسست فکری و عاطفی بدترین اتفاق بی‌سوادی در فضای مجازی است و این موضوع بنیاد خانواده را تهدید می‌کند، سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی را شاهراه زندگی در جهان امروز دانست.
رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران با تاکید بر فرهنگ سازی مناسب درباره فناوری ها گفت: این وظیفه تک تک ما است که مهارتهای سواد رسانه ای را برای پیشگیری از مشکلات متعدد در جهان امروز بیاموزیم.
این استاد علوم ارتباطات دانشگاه با تاکید بر نیاز کشور به زیرساخت های ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مدیران و مسئولان عملکرد صحیح و تصمیم‌گیری‌های مناسب در قبال فضای مجازی نداشته‌اند و به نظر می رسد باید آموزش سواد مجازی و سواد رسانه ای را برای مسئولان جدی بگیریم.
وی برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی سواد رسانه‌ای را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن سواد رسانه ای ایران برای فراگیر کردن آموزش سواد رسانه ای در جامعه عنوان کرد و افزود: انجمن همراه با دانشگاه سوره تلاش کردند تا با برگزاری این دوره آموزشی، سطح سواد رسانه‌ای مربیان و علاقمندان به مهارتهای سواد رسانه‌ای در کشور را بالا ببرند.
مسعودی با بیان اینکه به نظر می رسد جامعه ما به نوعی دچار عقب‌ماندگی در موضوع سواد رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: انتظار داریم دولت بیش از پیش از فعالیت انجمن‌ها و دیگر سازمانهای مردم نهاد و نهادهای غیردولتی در توسعه سواد رسانه‌ای حمایت کند و از این طریق نهضت واقعی سواد رسانه‌ای در کشور را بر پا کرده و همگان را با این مهارت ضروری آشنا کند.حاکمیت ملی در سواد رسانه و فضای مجازی موضوع بسیار ضروری است.
در این نشست همچنین معصومه نصیری معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران گفت: سواد رسانه‌ای جدای از تعاریفی که دارد یک دانش مبتنی بر مهارت است که باید به بُعدِ مهارت اندوزی آن دقت شود.
وی افزود: اینکه فرد بداند این دانش را چگونه و در چه جایی به کار بگیرد تا بتواند لایه پنهان اطلاعاتی که مخدوش کنندگان امنیت در فضای مجازی و افرادی که برای مهندسی فکری جامعه در این بستر تلاش می‌کنند را کشف کند، یعنی به سواد رسانه‌ای مجهز هستیم.
نصیری با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای زیست دقیقتری را در فضای رسانه‌ای شده حال حاضر جهان برای ما ایجاد می‌کند، سواد رسانه‌ای را نخستین پله در مواجهه با فضای مجازی دانست.نداشتن سواد رسانه ای باعث ایجاد یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی می‌شود به این ترتیب که بدون سواد رسانه‌ای، ورودی‌ها و خوراک فکری افراد بدون چهارچوب به زندگی آنان وارد شده و در نتیجه شاهد خلق ارزش های جدید می شویم.
نصیری با بیان اینکه فرار کردن از آموزش سواد رسانه‌ای و ضرورت یادگیری آن دیگر قابل توجیه نیست و نهادهای متولی باید در حال حاضر هماهنگ تر از پیش برای این مهم اقدام کنند افزود: قطعاً سواد رسانه ای به توجه و تمرکز افراد در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی آنان، امنیت سایبری و حتی تولید دانش در کشور کمک می‌کند.
این فعال سواد رسانه‌ای گفت: باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در بحث آموزش نهادی و عمومی سواد رسانه‌ای ورود کرده و تلاش‌های بسیاری در این باره انجام داده است تا به سهم خود در نهضت سواد رسانه‌ای کشور نقش ایفا کند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه ما به حوزه سواد رسانه‌ای نگاه زینت‌الایامی باشد و مسئولین و مدیران و مردم به چشم یک نیاز و ضرورت به آن نگاه نکنند، شرایط خوبی در این حوزه نخواهیم داشت.
بنا بر این گزارش دکتر حمید ضیایی پرور دبیر نشست سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی نیز در این نشست گفت: با همه آسیب‌هایی که فضای مجازی دارد اما باید در نظر داشت که به خصوص در ۲ سال اخیر و همزمان با شیوع کرونا، این فضا برای کسب وکارها و سیستم آموزشی بسیار یاریگر و نجات دهنده بوده است.
وی با بیان اینکه در حوزه سرگرمی به عقیده بنده امروز فضای مجازی شاید تنها گریزگاه برخی افراد برای تفریح و فرار از تنهایی است گفت: پلتفرم های فضای مجازی امروز تنفس گاه مردم برای سرگرمی هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد موضوع آموزش، کسب وکار، استارت آپ هایی که به وجود آمده اند، نقد و نظارت بر دولت و کارکردهای دولت همه از فرصت های مغتنمی است که فضای مجازی در اختیار مردم قرار داده اما سواد فضای مجازی به این معنی که مردم اطلاعات و دانش خود را آنچنان بالا ببرند که بتوانند از این فضا به صورت صحیح استفاده کنند قابل تأمل است.
ضیایی‌پرور با انتقاد از بیان مطالبی در خصوص فناوری هراسی طی سال‌های گذشته گفت: متاسفانه تاکید بر فناوری هراسی باعث شده تا هرگز آموزش استفاده صحیح از فناوری را نداشته باشیم و به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مسئولیت نهادهای غیر دولتی مثل انجمن سواد رسانه‌ای در قبال آموزش سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است.
وی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برگزار کننده وحامی فعالیت های سواد رسانه ای در کشور نام برد و افزود: تولید بیش از ۳۰۰ موشن گرافیک و انیمیشن در حوزه آموزش سواد رسانه ای، برگزاری پویش های متعدد و حمایت از فعالیت های سواد رسانه ای در حوزه های مختلف در کنار تدوین و اجرای الزامات پلتفرم ها در حوزه سواد رسانه‌ای از سوی این مرکز قابل تقدیر است.
وی انتشارات پشتیبان ناشر تخصصی کتاب‌های سواد رسانه‌ای را به نوعی پرچمدار تالیف کتاب در نهضت سواد رسانه ای دانست و گفت: انتشارات پشتیبان تا کنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای منتشر کرده است.
نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی در قالب سلسله نشست‌های علمی فضای مجازی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه فهم شامگاه سه شنبه ۲۶ بهمن بر بستر اسکای روم و کلاب‌هاوس برگزار شد.

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 27 بهمن 1400 - 20:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0