FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چگونه با «جهاد تبیین» جنگ روانی دشمن در عرصه اقتصادی خنثی می‌شود؟


چگونه با «جهاد تبیین» جنگ روانی دشمن در عرصه اقتصادی خنثی می‌شود؟

فارس | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 27 بهمن 1400 - 20:13
یک کارشناس مذهبی گفت: باید با تبیین، روشنگری و معرفی درست دشمن و اهدافش از آسیب‌هایی چون احتکار جلوگیری کرد تا از این رهگذر در جنگ اقتصادی دشمن که بخشی از آن روانی است، پیروز شویم.
اقتصادي،دشمن،احتكار،اقتصاد،تبيين،جهاد،خدا،وَ،آيه،قرآن،تحقق،مع ...

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس جهاد تبیین عرصه‌های گوناگونی دارد که با شناخت و معرفت باید در تحقق آن گام برداشت و با تحقق جهاد فرهنگی در عرصه‌های مختلف رشد و تعالی فرد و جامعه بالا می‌رود و اهداف بعثت انبیاء که همان هدایت مردم و اخراج آنان از ظلمات به سوی نور است، فراهم می‌‌شود.
چنانچه جهاد تبیین در عرصه‌هایی همچون اقتصاد، سیاست و...
صورت پذیرد استقلال و آزادی را برای جامعه اسلامی به ارمغان می‌آورد.
برای اطلاع از یکی دیگر از نقشه‌ها و ابزارهای جنگ روانی دشمن در عرصه اقتصادی دقایقی را با حجت‌الاسلام عبدالحمید فاطمی‌تبار کارشناس مذهبی به گفت‌وگو نشستیم.
جهاد تبیین در عرصه‌ اقتصادی
وی در گفت‌وگو با فارس تلاش در عرصه اقتصاد کشور و رونق بخشیدن به معیشت مردم را یک نوع مجاهدت فرهنگی دانست و گفت: در این باره مقام معظم رهبری فرمودند: «امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است.» (بیانات رهبر معظم انقلاب؛ ۱/ ۱/ ۱۳۹۴) عرصه اقتصاد از جمله گلوگاه‌هایی است که دشمن نفوذ می‌کند و درصدد ضربه زدن است؛ لذا با توجه به شناختی که از دشمن داریم برای مبارزه و غلبه بر او باید نقشه دشمن را خواند و متقابلاً برنامه‌ها و نقشه‌هایش را خنثی کرد.
خنثی‌سازی توطئه‌های اقتصادی دشمن/ رهبری واحد، نقش بی‌بدیلی در تحقق جهاد تبیین دارد
فاطمی‌تبار ادامه داد: دارا بودن رهبری واحد، نقش بی‌بدیلی در تحقق جهاد تبیین دارد، زیرا رهبر در هر جامعه‌ای نقش محوری و متحدکننده نیروها را دارد.
رهبر جامعه باید دشمن و نقشه‌های او را بشناسد و به مردم معرفی کند.
با عنایت به همین جایگاه، مقام معظم رهبری یکی از نقشه‌های دشمن علیه جامعه اسلامی را فشار اقتصادی به منظور سیطره بر کشور معرفی می‌کند.
رهبر بصیر و بینا با توجه به شناخت برنامه‌ دشمن در حوزه اقتصادی، به منظور فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی و شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تمام عیار اقتصادی، اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی به عنوان الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را راهکار امروز معرفی کرده و اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را جهاد مقدس نامیدند و از مسئولین خواستند «بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص» اقدام به اجرای آن کنند و در همان سال، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند.
بنابراین با توجه به شناخت دشمن و برنامه او در برنامه‌های اقتصادی، راهکار مقابله با آن، اقتصاد مقاومتی است که در جای خود باید به آن پرداخت.
البته در تحقق جهاد تبیین باید برنامه‌های دشمن را خواند سپس در مقابل، اقدام تدافعی یا تهاجمی نمود.
در ادامه به تبیین یک نمونه از ابزارهای جنگ روانی دشمن در عرصه اقتصادی اشاره خواهیم نمود.
احتکار ثروت و جمع‌کردن مال
این کارشناس مذهبی احتکار را یکی از عوامل به هم ریختگی بازار و در نتیجه یأس و ناامیدی مردم دانست و گفت: یکی از ابزارهای دشمن در جنگ روانی اقتصادی که توسط نفوذی‌های خود در کشور اسلامی به منظور به هم ریختن بازار مسلمانان و ایجاد تشویش و یأس در بین مردم به کار گرفته می‌شود «احتکار» است.
احتکار به معنای حبس اموال به منظور کمبود آن در جامعه با هدف افزایش قیمت اجناس است.
در عهدنامه امیرمؤمنان‌علیه‌السلام که دستور عملی به نماینده رسمی خودش مالک اشتر است، چنین آمده است که «فَامْنَعْ مِنَ الاِحْتِکَارِ، فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ مَنَعَ مِنْهُ؛ [نهج البلاغه؛ نامه 53] از احتکار منع کن همچنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله منع می‌کرد.»
وی با اشاره به آیات قرآن و حدیثی از پیامبر (ص) درباره جایگاه محتکران گفت: از پیامبر خدا (ص) از جبرئیل نقل شده است در جهنم، وادی است که غلیان و جوشش دارد و مخصوص محتکران است: «قَالَ اطَّلَعْتُ فِی النَّارِ فَرَأَیْتُ وَادِیاً فِی جَهَنَّمَ یَغْلِی فَقُلْتُ یَا مَالِکُ لِمَنْ هَذَا فَقَالَ لِثَلَاثِ نَفَرٍ لِلْمُحْتَکِرِینَ...» (جامع أحادیث الشیعة؛ ج‏۲۳؛ ص۳۳۲) همچنین قرآن کریم نیز که کتاب هدایت بشریت از ظلمات به نور است، ممنوع بودن احتکار را تبیین می‌کند تا در این باره روشنگری کند: «یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ؛ (سوره یوسف: آیه ۸۸) پس هنگامی که بر یوسف وارد شدند، گفتند: عزیزا!
از سختی [قحطی و خشکسالی] به ما و خانواده ما گزند و آسیب رسیده و [برای دریافت آذوقه] مال ناچیزی آورده‌ایم، پس پیمانه ما را کامل بده و بر ما صدقه بخش؛ زیرا خدا صدقه‌دهندگان را پاداش می‌دهد.» به فرموده بزرگان علوم قرآنی آیه فوق دلالت بر حرمت احتکار می‌کند.
(فقه القرآن فی شرح آیات الاحکام؛ج۲؛ ص۵۲) برخی دیگر از مفسرین (البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن ص۲۴۶) مراد از «الضُّرُّ» در آیه شریفه را مشکل اقتصادی و شدت گرسنگی می‌دانند؛ قحطی و بیچارگی که همگی در سایه احتکار اتفاق می‌افتد.
فرجام و عاقبت محتکرین
فاطمی‌تبار ادامه داد: قرآن کریم فرجام و عاقبت محتکرین را «عَذابٍ أَلِیمٍ» معرفی می‌کند و دراین باره می‌فرماید: «وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ؛ (سوره توبه: آیه ۳۴) و کسانى‌که طلا و نقره مى‌اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‌کنند، پس آنان را به عذابى دردناک، بشارت بده!» و در جایی دیگر نیز می‌فرماید: «وَمَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ؛ (سوره حج: آیه ۲۵) و هر کس بخواهد در این سرزمین از راه حق منحرف گردد و دست به ستم زند، ما از عذابی دردناک به او می‌چشانیم!» یکی از مصادیق الحاد و ظلم در آیه شریفه احتکار می‌باشد.
این عذاب دردناک، مسلمین را از ارتکاب به احتکار بر حذر می‌دارد که مبادا تکمیل کننده نقشه‌ی دشمن در فشار اقتصادی بر مسلمانان باشند.
این کارشناس مذهبی با بیان روایتی از پیامبر (ص) بالا بودن قیمت‌ها را سبب خشم خدا از حاکمان دانست و گفت: رسول خدا (ص) علامت رضایت خدا از حاکمان را پایین بودن قیمت اجناس مورد نیاز مردم و علامت غضب خدا را بالا بودن قیمت‌ها معرفی کرده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ‏عَلَامَةُ رِضَا اللَّهِ فِی خَلْقِهِ عَدْلُ سُلْطَانِهِمْ وَ رُخْصُ أَسْعَارِهِمْ وَ عَلَامَةُ غَضَبِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ جَوْرُ سُلْطَانِهِمْ وَ غَلَاءُ أَسْعَارِهِمْ؛ (من لا یحضره الفقیه؛ ج‏۳؛ ص۲۶۹) نشانۀ خشنودى خداوند در مخلوقاتش، عدالت و دادگرى پادشاهان، و ارزان بودن قیمت‌هایشان است؛ و علامت خشم خداى تبارک و تعالى بر مخلوقاتش، ستم‌گرى پادشاهشان و گرانى قیمت‌هایشان است.»
وی در پایان گفت: بنابراین یکی از نقشه‌های دشمن در حوزه اقتصاد مسلمانان، احتکار ثروت و کمیابی محصولات مورد نیاز مردم به منظور ایجاد نارضایتی مردم و سرانجام شورش علیه حکومت است.
قرآن کریم با احتکار مخالفت کرده و مرتکبین به احتکار را به عذاب دردناک بشارت می‌دهد.
به هر حال، از نظر قرآن هرگونه فعالیت‌های ضد اقتصادی از سوی دشمنان داخلی و خارجی، باید از سوی نظام اسلامی و مردم مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و اجازه داده نشود که دشمنان از طریق جنگ روانی، اقتصاد امت و نظام ولایی را تضعیف کنند و یا موجبات نابودی اقتصادی را فراهم آورند.
انتهای پیام/

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 27 بهمن 1400 - 20:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0