FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حدیث منزلت در منابع اهل سنت/تو برای من به مثابه هارونی برای موسی


حدیث منزلت در منابع اهل سنت/تو برای من به مثابه هارونی برای موسی

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 26 بهمن 1400 - 11:24
حدیث منزلت در تعداد بسیاری از منابع اهل سنت نیز با اندک اختلافی و از اصحاب پیامبر (ص) و تابعان روایت شده است.
بن،علي،پيامبر،موسي،هارون،امام،اسلام،فرمود،حديث،اهل،سنت،طالب، ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد گودینی، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر تاریخ اسلام در تازه‌ترین یادداشت خود که برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، نگاهی داشته به حدیث منزلت نزد عالمان اهل سنت.
گودینی نویسنده کتاب‌هایی چون «صعود و سقوط ادبیات سیاسی در عصر بنی‌امیه»، «تاملی بر زندگانی ابوالاسود دؤلی و شرح گزیده‌ی اشعارش»، «بررسی تحلیلی صلح امام حسن (ع) و آغاز خلافت اموی»، «چهل حدیث در ستایش حسن خلق»، «تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد (ع)»، «درآمدی بر زندگانی و سروده‌های صاحب بن عباد»، «بررسی و تحلیل زندگی سید حمیری و گزیده اشعارش»، «بررسی، شرح و تحلیل قصیده فرزدق در ستایش امام سجاد (ع)»، «تاملی بر زندگانی و سخنان امام حسن عسکری (ع)»، «چهل حدیث در فضایل حضرت فاطمه زهرا (س)»، «واکاوی زندگانی و سخنان عمربن‌عبدالعزیز» و… است.
مشروح یادداشت گودینی درباره حدیث منزلت در ادامه می‌آید؛
یکی از احادیث متواتر که در بسیاری از منابع روایی شیعه و اهل سنت نقل شده، حدیث منزلت است که اهمیت به‌سزایی دارد و از فضیلت‌های شاخص و برجسته امام علی بن أبی طالب(ع) محسوب می‌شود.
این روایت در تعداد بسیاری از منابع اهل سنت نیز با اندک اختلافی و از اصحاب پیامبر (ص) و تابعان روایت شده که در این مختصر به آن اشاره می‌شود.
پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در جریان تبوک به سال نهم هجری، پیش از حرکت به سوی این منطقه، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود در مدینه برگزید و امور مدیریتی آن را به وی(ع) واگذار کرد.
نظر به دور بودن منطقه تبوک و احتمال تحرکات خائنانه منافقان در نبود پیامبر اسلام(ص)، جانشینی امام علی(ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و به تعبیر دقیق‌تر، نقشه‌های منافقان داخل مدینه را نقش برآب می‌کرد؛ چرا که این انتخاب هیچ راهی برای اجرای نقشه‌های منافقان (اعم از شورش یا کودتا و برهم زدن نظم عمومی مدینه و...) برای آنان باقی نمی‌گذاشت.
(اسوه‌ی رادمردی، ص۱۵۸)
منافقان که از این درایت و حُسنِ انتخاب رسول خدا(ص) آزرده خاطر شدند، در شهر شایع کردند که پیامبر(ص) از علی بن أبی طالب(ع) ناراحت بود و از این رو نمی‌خواهد او(ع) را با خود در این سفر طولانی و مهم که نمایش قدرتی از سوی مسلمانان به رومیان ارزیابی می‌شد، همراه کند.
این سخنان به مولای متقیان(ع) نیز رسید و وی(ع) خدمت پیامبر(ص) آمد و با زبانی از رسول خدا(ص) درخواست کرد در این تصمیم تجدید نظر فرمایند.
پیامبر(ص) نیز در پاسخ، وصی گرامی و والاتبار خود علی بن أبی طالب(ع) را به هارون بن عمران(ع) [برادر، جانشین و مهمترین یاور حضرت موسی بن عمران«ع»] تشبیه کرده و او(ع) را همچون هارون(ع) برای موسی(ع) دانسته است؛ هارون(ع) کسی بود که به تصریح قرآن کریم، برادر، یاور و وزیری از میان خاندان موسی(ع) بوده است که خداوند او را در کار عظیم و مسئولیت سنگین رسالت شریک حضرت موسی بن عمران(ع) قرار داده بود.
پیامبر اسلام(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود: «أنتَ مِنِّی بِمَنزِلَةِ هَارُونَ مِن مُوسَی إلا أنَّه لانَبیَّ بَعدِی.» (تهذیب التهذیب، ج۴ ص۲۱۲).
تو برای من همچون هارون هستی نسبت به موسی؛ جز این که پس از من پیامبری نخواهد بود.
در بسیاری از منابع اهل سنت، این حدیث از صحابی معروف پیامبر(ص) سعد بن أبی وقّاص نقل شده که وی از پیامبر(ص) چنین روایت کرده است:
«هنگامی که رسول خدا(ص) راهی غزوه تبوک شدند [به دلیل حساسیت شرایط و خطر شورش منافقان داخل مدینه الرسول«ص»]، علی(ع) را جانشین خود [در مدینه] قرار داد.
علی(ع) فرمود: آیا مرا میان کودکان و زنان قرار می‌دهی؟
رسول خدا(ص) فرمود: آیا خشنود نیستی که جایگاه تو به من به مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است؛ جز آنکه پس از من پیامبری نخواهد بود.» (اللؤلؤ و المرجان فیما اتفق علیه الشیخان، ج۳ ص۱۳۲)
همان گونه که اشاره شد، هارون بن عمران(ع)، برادر، جانشین و وزیر حضرت موسی(ع) در انجام وظایف و پذیرش مسئولیت والا و خطیر پیامبری بوده که در مواجهه با فرعون و درباریانش، یاور قابل اعتماد برادرش حضرت موسی(ع) به شمار می رفته است که او را در انجام وظیفه ی نبوت و فراخواندن مردم به یکتا پرستی و مبارزه با شرک و خرافاتی که در آن روزگار در سرزمین نیل متداول بوده، یاری می کرده است.
(الفصول المهمة فی معرفة الأئمة، ص۵۸)
سعید بن مسیب [یکی از بزرگان تابعین] نیز در این خصوص چنین گفته است: «از سعد بن أبی وقاص پرسیدم: آیا شما از رسول خدا (ص) شنیده‌ای که به علی (ع) می‌فرمود: تو نسبت به من به مانند هارون نسبت به موسی هستی؛ جز این که همراه با من پیامبری نیست؟
او نیز پاسخ داد: آری.» (الأمالی، ص۲۳۲)
به روایت سیره نویس و محدث نامدار اهل سنت «ابن حجر عسقلانی» خاتم پیامبران(ص) به امام علی بن أبی طالب(ع) چنین فرمود:
«آیا خوشنود نیستی که جایگاه تو نسبت به من به مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است؛ جز آنکه پیامبری پس از من نخواهد بود.» (الإصابة فی تمییز الصحابة ج ۳ ص ۵۶۹-۵۶۸).
أحمد بن حنبل از بزرگان و شیوخ اهل سنت، این روایت را از أسماء بنت عُمَیس نقل کرده که پیامبر اسلام(ص) به علی(ع) چنین فرمود: «أنتَ مِنِّی بِمَنزِلَةِ هَارُونَ مِن مُوسَی إلا أنَّهُ لَیسَ بَعدِی نَبِیٌّ.» (فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب«ع»، ص۲۸۹): تو برای من، همچون هارون هستی نسبت به موسی؛ جز آنکه پس از من پیامبری نیست.»
سبط بن جوزی نیز در کتاب تذکرة الخواص، این جریان مهم تاریخی را نقل و با اِسناد خود از ابن بریده و او از پدرش روایت کرده است: «علی(ع) برای خداحافظی با پیامبر(ص) همراه شد و می‌گریست؛ به پیامبر(ص) فرمود: ای رسول خدا(ص)، مرا با زنان و کودکان [در شهر] می‌گذارید؟
من دوست ندارم شما جایی بروید مگر آنکه من همراه شما باشم.
پیامبر اسلام(ص) فرمود: آیا خشنود نیستی که جایگاه تو به من همانند جایگاه هارون است نسبت به موسی هستی به جز مقام نبوت و این که تو جانشین من هستی؟» (تذکرة‌الخواص، ج۱ ص۲۱۵).
وی در ادامه، چنین نوشته است: «هنگامی که پیامبر اسلام(ص) رهسپار تبوک بود، علی(ع) را میان خاندان و همسرانش برجای گذاشت؛ چرا که مدینه از مردان خالی می‌شد و این نگران کننده بود.
منافقین در مدینه این چنین سخن می‌گفتند: [پیامبر«ص»] از همراهی با او ‌[امام علی (ع) ناراحت می‌شود] از این رو علی(ع) نزد پیامبر(ص) آمد و رسول خدا(ص) آن حدیث را فرمود.» (همان)
با بررسی و تامل در حدیث منزلت که در بسیاری از کتب برجسته و مهم اهل سنت نیز وارد شده و از سوی بزرگان اهل سنت نیز صحت آن تایید شده، امام علی بن أبی طالب(ع) از چنین جایگاهی برخوردار بود و در نزدیکی به پیامبر(ع) و همنشینی با آن حضرت(ص) و دفاع از مکتب اسلام و رویارویی با فراعنه زمان، به هارون(ع) تشبیه شده و بسان هارون(ع) برای برادرش موسی(ع) توصیف شده است که مقامی است بس رفیع و والا و امتیازی اختصاصی برای امیرمومنان(ع) به شمار می‌رود؛ به ویژه هنگامی که فضیلت و برتری پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان آخرین پیامبران و سفیران الهی(ع) را در مقایسه با دیگر پیامبران(ع) بدانیم و در این باره بیاندیشیم.
فهرست منابع
ابن حجر عسقلانی، الإصابة فی تمییز الصحابة، به کوشش: علی محمد بجاوی، بیروت، دارالجیل ۱۹۹۲
ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، بیروت، دار إحیاء التراث العربی ۱۹۹۱
ابن صباغ مالکی، الفصول المهمة فی معرفة الأئمة(ع)، المجمع العالمی لأهل البیت(ع) ۱۴۲۷ق
أحمد بن حنبل، فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب(ع)، المجمع العالمی لأهل البیت(ع) ۱۴۲۵ق
سبط بن جوزی، تذکرة ‌الخواص، المجمع العالمی لأهل البیت(ع) ۱۴۲۶ق
طوسی، ابوجعفر بن محمد، الأمالی، بیروت، مؤسسة الوفاء ۱۹۸۱
عبدالباقی، محمد فؤاد، اللؤلؤ و المرجان فیما اتفق علیه الشیخان، بیروت، دار الجیل ۱۹۸۶
گودینی، محمد جواد، اسوه رادمردی، نشر نظری ۱۳۹۹

 
 
بن،علي،پيامبر،موسي،هارون،امام،اسلام،فرمود،حديث،اهل،سنت،طالب، ...
 
 

سه شنبه، 26 بهمن 1400 - 14:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0