FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام علی(ع)؛ الگوی آزادگی و از خودگذشتگی


امام علی(ع)؛ الگوی آزادگی و از خودگذشتگی

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | سه شنبه، 26 بهمن 1400 - 11:30
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان از امام علی(ع) به‌ عنوان الگوی آزادی، آزادگی و ازخودگذشتگی یاد کرد و گفت: یکی از رمزهای موفقیت امام علی(ع) نوع نگاه ایشان به خلافت بود که به آن به صورت وسیله و ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردم توجه می‎کرد که این نوع نگاه در عصر حاضر می‎تواند الگوی مناسبی برای تقویت همدلی و همزبانی در جامعه اسلامی باشد.
امام،علي،بيعت،خلافت،ابوبكر،دست،خليفه،دانشگاه،جامعه،عنوان،اضا ...

ایسنا/لرستان عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان از امام علی(ع) به‌ عنوان الگوی آزادی، آزادگی و ازخودگذشتگی یاد کرد و گفت: یکی از رمزهای موفقیت امام علی(ع) نوع نگاه ایشان به خلافت بود که به آن به صورت وسیله و ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردم توجه می‎کرد که این نوع نگاه در عصر حاضر می‎تواند الگوی مناسبی برای تقویت همدلی و همزبانی در جامعه اسلامی باشد.
مجتبی گراوند در گفت‌وگو با ایسنا، از امام علی(ع) به عنوان الگوی آزادی، آزادگی و از خودگذشتگی یاد کرد و گفت: امام علی(ع) بعد از رحلت نبی مکرم اسلام رهبری و امامت مردم را برعهده گرفت و سعی کرد که زمینه‌های رشد فکری و علمی مردم را فراهم نماید تا بتوانند به معرفت والایی دست پیدا کرده و سرنوشت‌شان را خودشان به دست بگیرند.
وی افزود: امام علی(ع) در جهت این هدف در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعال بوده و دست به اقداماتی زدند که به نفع جامعه باشد.
این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه در صورت عدم همکاری امام علی(ع) با خلفا نه تنها جامعه رو به پیشرفت نمی‌رفت چه‌بسا دچار اختلاف و دودستگی هم می‎شد، ادامه داد: امام علی(ع) رسالت و وظیفه خود را صرف به دست گرفتن حکومت و رهبری سیاسی بر مردم نمی‎دانسته‌اند بلکه مقام امامت را مقامی کاملاً انتصابی می‎دانستند که در صورت عدم پذیرش عمومی جنبه ریاست عامه را پیدا می‌کرد وگرنه همچنان مرجعیت دینی خود را حفظ کرده و در جهت هدایت مردم اقدامات خود را ولو در صورت مخالفت نظام حاکم انجام می‎داد.
گراوند اضافه کرد: در واقع یکی از رمزهای موفقیت امام علی(ع) همین نوع نگاه ایشان به خلافت بود که به آن به صورت وسیله و ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردم توجه می‎کرد که این نوع نگاه در عصر حاضر می‎تواند الگوی مناسبی برای تقویت همدلی و همزبانی در جامعه اسلامی باشد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امام علی(ع) به عنوان مبلغ احکام الهی با سوق دادن انسان‌ها به طرف علم و دانش، از مردم می‌خواهد همان‌گونه که از اموال خود انفاق می‎کنند، علم خود را به گفت‌وگو و تبادل آرا بگذارند و به استقبال آرا گوناگون بروند تا قدرت تشخیص پیدا کنند، اضافه کرد: از منظر امام علی(ع) درصورتی انسان می‎تواند به کسب علم و فضایل اخلاقی نائل شود که در جامعه آزادی اندیشه‌ها و رهایی از قیود بردگی به تمام معنا وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در زندگی امام علی(ع) خصوصاً دوران امامت ایشان چند موضوع مطرح است که بررسی موضع‌گیری امام در برابر موضوعاتی از جمله بحث سقیفه بنی ساعده و چگونگی انتخاب ابوبکر به خلافت، موضع امام در برابر پیشنهاد خلافت به عثمان و همچنین برخورد امام با ناکثین، مارقین و نقش آن حضرت در ایجاد همدلی و همزبانی در جامعه اسلامی حائز اهمیت است، اظهار کرد: هنگامی که امام علی(ع) به همراه عده‌ای از بنی‌هاشم مشغول غسل و کفن پیامبر(ص) بودند؛ خبر آوردند که مهاجر و انصار در سقیفه با ابوبکر به عنوان خلیفه بیعت کرده‌اند.بنی‌هاشم حاضر به پذیرفتن این موضوع نبودند و عباس گفت: سوگند به خدای کعبه که کار خودشان را کردند عقبه بن ربیعه عموی امام علی(ع) با اصرار بر حق عشیره خود و افضل بودن خویشاوند نزدیک پیامبر(ص) به امر خلافت حاضر به بیعت با ابوبکر نبود ولی امام علی(ع) با اینکه خلافت را حق شرعی و قانونی خود می‎داند وارد این فضا نمی‎شود و حتی عقبه بن ربیعه را از اختلاف و دودستگی بین مسلمانان برحذر می‌دارد.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) با سیاست اتحاد ـ انتقاد به خاطر وحدت اسلام و مسلمین با خلفا همکاری می‎کند، افزود: امام علی(ع) پس از بیعت با ابوبکر صادقانه افکار و عقایدش را در خدمت اسلام و مسلمین قرار می‌دهد و هر وقت خلیفه از ایشان مشاوره می‎خواهد چه در امور نظامی و چه سیاسی و قضایی مانند مشاوری امین نظر خود را مطرح می‌کند که از نمونه‌های مشاوره ابوبکر با امام علی(ع) در منابع فراوان ذکر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: بعد از ابوبکر، عمر که مجموعه‌ای از خشونت و سخت‌گیری و اشتباه و پوزش‌طلبی است زمام امور را به دست می‎گیرد امام علی(ع) با اینکه موافق خلافت ایشان نیست اما از همکاری با او چاره‌ای نمی‎بیند و با او همچون ابوبکر برخوردی مناسب و گشاده در پیش می‎گیرد و همواره می‎کوشد حقیقت داوری و رای صواب خود را در اختیار خلیفه قرار بدهد تا مردم به راهی که به مصلحت‌شان است هدایت شوند، چراکه اگر امام علی(ع) دست به این کار نمی‎زد مردم همواره به بیچارگی گرفتار و پای‌بند آراء نابجا می‎گردیدند.
وی افزود: بیعت مردم با امام علی(ع) به صورت کاملاً آزاد و در ملأ عام صورت گرفت نه مانند خلیفه اول به قریشی بودن و حسب و نسب خود استدلال کرد و نه مانند عمر با توصیه خلیفه قبلی روی کار آمد و نه مانند عثمان بر اساس شورای شش نفره انتخاب شد بلکه بیعت با ایشان عمومی و در مسجد بود.
این مدرس دانشگاه لرستان اضافه کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در رابطه با بیعت مردم می‌‎فرماید: «مردم در روز بیعت به طرفم هجوم آوردند و همچون گله گوسفند اطرافم را احاطه کرده و دستم را برای بیعت به طرف خود می‎کشیدند تا آنجایی که از دوشم افتاد و بند کفشم پاره شد و افراد ضعیف و همچنین امام حسن و امام حسین(ع) زیر دست و پا لگدمال می‎شدند خشنودی مردم در آن روز تا حدی بود که دختران بدون نقاب وارد صحنه بیعت شده بودند.ایشان در ابتدا خلافت را قبول نمی‎کنند و می‌فرمایند: بروید و با هر کس دیگری بیعت کنید و با هر کس به عنوان خلیفه بیعت کردید من هم بیعت می‌کنم و مخالفتی ندارم ولی مردم اصرار بر خلافت ایشان دارند و می‌گویند کسی شایسته‌تر از شما برای خلافت سراغ نداریم زمانی هم که خلافت را پذیرفتند فرمودند از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای ترس ندارند و بر اساس سنت پیامبر(ص) و آنچه خود می‎دانند رفتار می‎کنند».
گراوند با اشاره به حوادثی که بعد از به حکومت رسیدن امام علی(ع) رخ داد از جمله جنگ جمل، جریان ناکثین، مارقین و خوارج، اقدامات طلحه و زبیر و...
گفت: امام علی(ع) وظیفه خود می‌دانست که حق و حقیقت را برای مردم و کارگزارانش روشن کند اگر می‎پذیرفتند که چه بهتر و اگر نمی‎خواستند به راه هدایت راهنمایی شوند تا زمانی‎که آزادی آنها به اجتماع ضربه‌ای نمی‌زد، آنها را آزاد می‎گذاشت.
وی افزود: امام در برابر خوارج ابتدا سعی می‌کند با دلیل و منطق آنها را به اشتباه خود آگاه کند و حتی زمانی که معترض مسلمانان نشده بودند امام سهم آنها را از بیت‌امال و غنائم مانند دیگر مسلمانان پرداخت می‎کند ولی از زمانی که باعث فتنه و شکاف در بین مسلمانان شدند امام با آنها برخورد جدی کرد و در نهروان ضربه سنگینی بر آنها وارد ساخت که همه اینها نشان از احترام و ارج گذاشتن به آزادی فرد و اجتماعی است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: امام علی(ع) در هر اقدامی که انجام می‎دادند با یارانش مشورت می‌کردند و قبل از شروع جنگ با طرف مقابل اتمام حجت می‎کردند که همه اینها در جهت هدف والای ایشان بودند که به حکومت به عنوان ابزاری برای خدمت‌رسانی به خلق خدا توجه می‌کردند و هدف ایشان همدلی و همزبانی و وحدت و یکپارچگی در میان امت پیامبر(ص) بوده است.
انتهای پیام

 
 
 
 
 

سه شنبه، 26 بهمن 1400 - 14:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0