FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عرضه شدن انسان‌ها بر خداوند در روز قیامت چگونه است؟


عرضه شدن انسان‌ها بر خداوند در روز قیامت چگونه است؟

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 25 بهمن 1400 - 10:05
استاد حوزه علمیه گفت: عرضه شدن انسان‌ها بر خداوند در روز قیامت اینطور نیست که خدا جسم باشد و افراد نزد او بروند بلکه احاطه علم و قدرت الهی و اعمال آن از طریق وسایل و وسائط است.
خدا،قيامت،عالم،زمين،مادي،دنيا،روز،نزد،هادوي،تهراني،خداوند،ما ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، در ادامه جلسات تفسیر سوره مبارکه کهف با اشاره به آیه شریفه «یَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَی الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا»، گفت: این آیه شریفه ناظر به روز قیامت است، بارها عرض شد دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم مادی است و روز قیامت هم زندگی مادی است ولی در بین این دو دنیا، برزخ است که عالم مادی نیست و جسم وجود ندارد هر چند شکل و مثال هست.
آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: مادی بودن عالم قیامت به معنای آن نیست که شبیه دنیای کنونی است.
حرکت کوه در دنیا باعث صاف شدن زمین نمی‌شود و کنار زدن کوه‌ها معنا ندارد زیرا اگر جابجا شود باز کوه از بین نخواهد رفت، بنابراین حرکت کوه‌ها در آخرت را نمی‌توان با وضعیت کنونی قیاس کرد لذا مفسران درباره حرکت کوه‌ها در روز قیامت نظرات مختلفی بیان کرده‌اند.
وی با بیان اینکه براساس برخی نظرات، حشر مخصوص انسان‌ها نیست، گفت: همچنین زمین مسطح نیست و کروی است و حتی اگر صاف صاف هم بود وقتی کوه‌ها حرکت کنند یک محدوده‌ای را می‌توانستیم ببینیم نه همه سطح آن را.
همچنین اگر زمین در روز قیامت را با زمین دنیا مقایسه کنیم این پرسش پدید می‌آید که در طول تاریخ این همه انسان و موجودات روی زمین آمده و مرده‌اند و اگر محشور شوند و هر کدام یک متر جا بگیرند زمین ظرفیت نخواهد داشت.
استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: دانش ما از دنیای مادی خودمان به قدری اندک است که تقریباً هیچ چیزی نمی‌دانیم، به قول فیزیکدان فرانسوی ما زمانی گمان می‌کردیم که بخشی از عالم ماده را شناسایی کرده‌ایم ولی با همه پیشرفت‌ها به ده درصد عالم ماده هم اشراف نداریم؛ بعد از نظریه ماده تاریک عالم، اثبات شد که بیش از ۹۰ درصد دنیا، برای ما قابل فهم و شناخت نیست.
اصل وجود ماده تاریک از نظر فیزیک اثبات شده ولی هیچ اطلاعی از آن در دست نیست.
دانش محدود انسان
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: ما با این دانش محدود نمی‌توانیم قیامت را محاسبه کنیم و مثلاً بگوییم این همه موجودات روی زمین جا نمی‌گیرند ضمن اینکه این بحث هم مطرح است که عالم مادی آن دنیا وضع کاملاً متفاوتی دارد.
بنابراین شبهاتی که مطرح می‌شود وجهی ندارد.
استاد حوزه علمیه همچنین با اشاره به مفاد آیه بعد «وَعُرِضُوا عَلَی رَبِّکَ صَفًّا لَقَدْ جِئْتُمُونَا کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّنْ نَجْعَلَ لَکُمْ مَوْعِدًا» اضافه کرد: به تعبیر شیخ طوسی انسان‌ها در روز قیامت صف به صف مانند صفوف نماز بر خدا عرضه می‌شوند؛ البته ایشان آورده که برخی مفسران گفته‌اند، صفا یعنی همه بر خدا عرضه خواهند شد و کسی نمی‌تواند پشت سر بقیه مخفی شده و یا از حساب و کتاب فرار کند.
میلیاردها انسان در صف هستند و برای حساب و کتاب بر خداوند عرضه خواهند شد.
آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: فردی اخیراً مطلبی علمی درباره شب جمعه اول ماه رجب، نوشته و ایراد سندی و محتوایی بر روایت مرتبط با شب جمعه اول رجب وارد کرده بود.
در روایت دارد که خداوند خودش در این شب می‌آید و …؛ این فرد به همین مسئله آمدن خدا ایراد وارد کرده بود در حالی که خداوند وسایل و وسائط دارد نه اینکه خدا مانند انسان و اجسام قابلیت تحرک و رفت و آمد داشته باشد.
وی اضافه کرد: فردی می‌گفت من کتاب توحید یکی از روحانیون معروف را نزد آیت‌الله بهاءالدینی بردم و ایشان گفت که فلانی خدا را می‌شناسد؟
من از حرف ایشان متعجب شدم که چرا این حرف را در شأن وی که فرد عالم و خوبی است بیان کرده است ولی بعدها که او به عراق رفت و حرف‌های عجیب و غریب در رادیو عراق و بر ضد جمهوری اسلامی می‌زد من پی به سخن آیت‌الله بهاءالدینی بردم.
استاد درس خارج حوزه بیان کرد: عرضه شدن انسان‌ها بر خداوند در روز قیامت اینطور نیست که خدا جسم باشد و افراد نزد او بروند بلکه احاطه علم و قدرت الهی و اعمال آن از طریق وسایل و وسائط است.
خدا به همه چیز علم حضوری دارد و خود معلول در نزد خدا حاضر است و خدا گذشته و حال و آینده ندارد لذا دنیا و برزخ و قیامت ما همین الان در نزد خدا حاضر است؛ نزد او الان و دیروز و فردا معنا ندارد و ما به علت محدودیت در زمان، مجبوریم از این واژه‌ها استفاده کنیم.

 
 
 
 
 

دوشنبه، 25 بهمن 1400 - 10:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0