FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قبل از انقلاب، تنها پوسته دین در جوامع اسلامی باقی مانده بود


قبل از انقلاب، تنها پوسته دین در جوامع اسلامی باقی مانده بود

مهر | دین و اندیشه، سیاسی | جمعه، 22 بهمن 1400 - 07:41
سهیل اسعد گفت: امام راحل با انقلاب اسلامی، عاشورا را به یک جریان زنده به عنوان یک محور مقاومت که اسرائیل اشغالگر را می‌هراسند تبدیل کرد و شعار لبیک یا زینب، لبیک یا حسین سرداد.
اسلامي،انقلاب،اسلام،جهان،امام،پيروزي،فرهنگ،ايران،هويت،زندگي، ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و آئین- نگار احدپور اقبلاغ: امروز چهل و سومین ۲۲ بهمن تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.
انقلاب اسلامی ایران حرکتی نوگرایانه فرهنگی در جهت احیای هویت اسلامی نه تنها در ایران بلکه مطرح ساختن آن در جهان به عنوان مکتب حیات بخش و الگوی تمام عیار سعادت و رفاه دنیوی و اخروی بود.
انقلاب اسلامی بازگشت به اسلام اصیل و اسلام ناب محمدی (ص) و طرد اسلام آمریکایی را در دستور کار خود قرار داد و خواهان زدودن انواع خرافه‌ها و تفسیرهای غلط از اسلام شد.
تأکید بر محوریت خدا و اتکا به باری تعالی و شکوفا ساختن استعدادهای انسانی و بهره گیری از توانایی‌ها و امکانات فکری و مادی جامعه در انقلاب اسلامی مورد تأکید واقع شد، اکنون که در روز جشن چهل و سومین بهار پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، بر آن شدیم تا به بررسی نقش این انقلاب در هویت بخشی به مسلمانان سراسر جهان بپردازیم، موضوعی که بدون شک می‌توان از آن به عنوان یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی یاد کرد.
بر همین اساس با دکتر سهیل اسعد (ادگاردو روبین) اندیشمند آرژانتینی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:
سهیل اسعد، اندیشمند در گفت‌وگو با مهر با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در هویت بخشی به مسلمین جهان، بیان کرد: اگر بخواهیم نقش انقلاب اسلامی را در تأثیر بر سایر جوامع اسلامی در جهان، خوب درک کنیم بین وضعیت جوامع اسلامی قبل از انقلاب اسلامی و وضعیت کنونی باید مقایسه‌ای داشته باشیم.
پیش از قبل از انقلاب، هویت مسلمین بیشتر متوجه مسائل معنوی، اخلاقی و عبادی بود و فهم درستی از حضور در اجتماع، مسئله عدالت، حکومت، رفع ظلم وجود نداشت و به عبارتی فرهنگ اسلامی که در جهان اسلام حاکمیت داشت، یک فرهنگ جزئی بود.
انقلاب اسلامی، اسلام را از درون افراد به اجتماع کشاند
وی افزود: مسلمین در هر جای جهان که زندگی می‌کردند، یک هویت ترکیبی داشتند، متشکل از تفکر اسلامی و رفتارهای متأثر از غرب، یا رفتارهای فردی اسلامی و رفتارهای خانوادگی یا اجتماعی غیر اسلامی.
در باب حرکت‌های اجتماعی در جهان نیز، قبل از انقلاب اغلب حرکت‌ها، یا مارکسیستی بودند و یا سوسیالیستی و کمونیستی و نیز همچنین حرکت‌های مبارزاتی که بدون هویت بودند.
این مبلغ اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی هم در فضای فرهنگی و هویت فرهنگی مسلمین، بُعد اجتماعی را پررنگ نموده و هم مسیری که امت اسلامی بعد از انقلاب آغاز کرده، مسیر مشخصی است که اسلامیت در آن اصل بود.
بنابراین چه در فضای مقاومت، چه در مسائل اجتماعی برای تحقق عدالت، چه در فضای حکومتی و مسائل سیاسی، اصلی‌ترین بعد، مسئله اسلام بوده است.
اسعد خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باید بدان توجه داشت این است که انقلاب اسلامی ایران نه فقط در باب معنویت و اخلاق، هویت اسلامی را پررنگ نموده، بلکه در پرداختن به ابعاد اجتماعی زندگی مسلمین هم موفق عمل کرده است.
وی با بیان اینکه منظور از هویت اسلامی، اسلامی شدن تفکرات، رفتارها و سبک زندگی مسلمین است، عنوان کرد: متأسفانه دشمنان اسلام ادعا می‌کنند که یک مسلمان به هر میزانی که بخواهد می‌تواند عبادت کند، راز و نیاز کند، شعار اسلام در بعد فردی را انجام دهد، اما در مسائل اجتماعی و برای مدیریت جوامع و برای تحقق حاکمیت عدالت، نیازی به مبانی اسلام نیست.
پیش از انقلاب، جامعه ایران یک جامعه سکولار بوده به این معنی که اسلام در مساجد و منازل مردم بوده، اما در متن زندگی جامعه و به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه نبوده، در تربیت، آموزش و پرورش، رشد علمی و سایر شئون زندگی بشر نبوده.
به عبارتی در جوامع وابسته به غرب، اسلام در جایگاه یک مسئله فردی و خصوصی قرار داشته است.
انقلاب اسلامی اهل بیت (ع) را به متن زندگی مردم وارد کرد
اسعد ادامه داد: جایگاه خداوند قبل از انقلاب اسلامی و موقعیت خداوند در بین انسان‌ها و تمدن‌ها و فرهنگ به این گونه بود که برخی از نظریه پردازان به محوریت انسانیت و مُردن خداوند قائل بودند و متدینین جهان خداوند را به زمان خاص، برخی از مکان‌های خاص، برای کارهای خاص انتخاب کرده بودند.
بنابراین خداوند جایگاه خاصی در زندگی نداشت، حتی در تحلیل‌ها آمده است که امت اگر این انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد مسیرش دو جهت داشت، یا اینکه همگی داعشی و تکفیری و سلفی می‌شدند و یا اینکه سکولار می‌شدند و فقط در نماز و روزه مسلمان بودند و اسلام در دیگر ابعاد دخالتی نداشت.
امام راحل با انقلاب اسلامی، عاشورا را به یک جریان زنده به عنوان یک محور مقاومت که اسرائیل اشغالگر را می‌هراسند تبدیل کرد و شعار لبیک یا زینب، لبیک یا ابا عبد الله الحسین ُسرداده شد که پیام‌های مهمی چون زنده بودن این فرهنگ را منعکس می‌کند
این اندیشمند آرژانتینی افزود: امام راحل با انقلاب اسلامی جایگاه خداوند را در فرهنگ ایرانی و مسلمانان عوض کرد، همچنین جایگاه اهل بیت (ع) و معصومین نیز در بین افکار و فرهنگ‌ها تغییر کرد و ارتقا بخشیده شد و امام راحل پیامبران را مصلحین اجتماعی معرفی کرد و چهره‌ای جدید از پیامبران بعد از انقلاب تعریف شد.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی نوع نگاه به اهل بیت و معصومین به مثابه یک خط ممتد و سیره زنده نبود بلکه یک نوع نگاه تاریخی و آن هم تاریخ گذشته داشت، گفت: شعار شیعیان قبل از انقلاب اسلامی فقط منحصر به یک سلام بود ولی امام راحل با انقلاب اسلامی، عاشورا را به یک جریان زنده به عنوان یک محور مقاومت که اسرائیل اشغالگر را می‌هراسند تبدیل کرد و شعار لبیک یا زینب، لبیک یا ابا عبد الله الحسین سر داده شد که پیام‌های مهمی چون زنده بودن این فرهنگ را منعکس می‌کند.
این اندیشمند آرژانتینی عنوان کرد: امروز قدرت جبهه مقاومت به هدایت نظام جمهوری اسلامی، توسط شیعیان و هویت بخشی به شیعیان از برکات انقلاب اسلامی است که امروز به چشم مستکبرین مشهود است.
قبل از انقلاب تنها پوسته دین در جوامع اسلامی باقی مانده بود
وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب در فضای مکتب اهل بیت (ع) در بُعد بین‌المللی طبیعتاً تبلیغ بسیار محدود و اطلاعات مردم نسبت به مسائل دینی، تدین و سطح بصیرت بسیار مختصر بود و تعداد متدینین نیز بسیار اندک بود؛ کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، شیلی بولیوی، پرو، ونزوئلا و کلمبیا که جز کشورهای آمریکای لاتین هستند وضعیت فرهنگی و دینی خوبی نداشتند و به سطحی رسیده بودند که مسلمانان از اسلام خارج شده بوده و هیچ اثر عملی از اسلام در زندگی و رفتارشان دیده نمی‌شد.
اسعد ادامه داد: با پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) تسهیلات و امکاناتی را در اختیار حوزویان، علما و فعالین فرهنگی قرار دادند که یک تحول جدی و چند بعدی در مناطق مختلف دنیا ایجاد شد.
به لحاظ امکانات نیز در حال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا مساجد، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی و همچنین محل تجمع شیعیان اهل بیت (ع) گسترش یافته است.
وی افزود: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تحول بسیار عمیق و قوی در امت اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی بودیم.
امروز اسلامی که بعد از پیروزی انقلاب و حرکت امام معرفی می‌شود یک اسلام کاملاً متفاوت است، اسلام به عقلانیت و تفکر عمیق شناخته می‌شود و به معنی حکومت و قیام علیه ظلم است.
برخی از رؤسای جمهور اروپا، و به عنوان نمونه، رئیس جمهور اسبق اتریش، با صراحت اعتراف کردند که بعد از حرکت امام در ایران، آنان نیز به دیندار بودن خود افتخار می‌کنند.
برخی از اسقف‌های بزرگ مسیحی نیز با صراحت اظهار داشتند که حرکت امام (ره) در ایران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترویج دین و خداپرستی بپردازند
این فعال بین‌الملل آرژانتینی همچنین به تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی (ره) در اشاعه سیره اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب، اهل بیت (ع) محور قرار گرفتند، قبل از این رخداد تاریخی امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و اربعین حتی از سوی مسلمانان مغفول واقع شده بود، اما در حال حاضر شاهد هستیم به این مهم بسیار توجه می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: از دیگر تأثیرات انقلاب اسلامی، قوت، قدرت و گسترش نیروی سیاسی تشیع است که می‌توان وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان لبنان را در ۵۰ سال گذشته با دوران کنونی مقایسه کرد که اصلاً قابل مقایسه نیست؛ خوشبختانه امروزه حرکت امام خمینی (ره) و آثار این حرکت موجب افتخار تمامی مسلمانان است.
انقلاب اسلامی ایران تعریف جدیدی از دین به جهانیان ارائه کرد
این اندیشمند لبنانی- آرژانتینی تصریح کرد: انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از اسلام در نظام جهانی ایجاد کرد که طی آن جامعه اسلامی باید در تمام شئون اسلامی باشد و نه تنها در فرهنگ فردی بلکه در تفکر، آموزش، پرورش، سبک زندگی و نیز در فرهنگ عمومی و حاکمیتی نیز باید اسلامی باشد و این مهمترین عنصر یک فرهنگ اسلامی است.
وی در این خصوص افزود: انقلاب اسلامی، نه تنها عزت اسلامی را برای مسلمانان جهان به ارمغان آورد؛ بلکه طرفداران ادیان دیگر را نیز به تکاپو انداخت و آنان را نسبت به دینداری خویش مفتخر ساخت؛ به طوری که حتی برخی از رؤسای جمهور اروپا، و به عنوان نمونه، رئیس جمهور اسبق اتریش، با صراحت اعتراف کردند که بعد از حرکت امام در ایران، آنان نیز به دیندار بودن خود افتخار می‌کنند.
برخی از اسقف‌های بزرگ مسیحی نیز با صراحت اظهار داشتند که حرکت امام (ره) در ایران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترویج دین و خداپرستی بپردازند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در جهان اسلام وارد مرحله نوینی شد و بعد از چند سال خمودگی بار دیگر به مسئله‌ی اول منطقه و جهان تبدیل شد؛ چرا که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به ملل تحت ستم جهان نشان داد که می‌توان با توکل به خدا، استقامت و پایداری مردم و عدم وابستگی به مکاتب مادی شرق و غرب و تکیه بر مکتب رهایی بخش اسلام، بر قوی‌ترین رژیم‌های وابسته به استکبار نیز پیروز شد.
این اندیشمند آمریکای لاتین در ادامه خاطرنشان کرد: این پیروزی، شوق و اشتیاق عجیبی در بین ملل تحت ستم، نهضت‌های آزادیبخش و تمام آزادیخواهان جهان به وجود آورد و در بیداری، امید و اعتماد به نفس مسلمانان، بدون توجه به ملیت یا تعاملات سیاسی ملت‌ها، نقش بسزایی ایفا کرد.
از اندونزی تا جوامع اسلامی در غرب، پیروزی انقلاب اسلامی در حکم پیروزی اسلام بود و توانایی اسلام را برای رهبران مردم ساکت شده جهت مقابله با رژیم‌های فاسد و تحت سلطه‌ی خارجی آشکار کرد.
وی با بیان اینکه بدون تردید احیاگری و بیداری جهان اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرد و از مرحله نظر به عمل و واقعیت رسید، گفت: اگرچه از حدود یک قرن قبل، اندیشمندانی همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی و محمد عبده در جهان اسلام ظهور کرده و ندای بازگشت به اسلام و تقابل با فرهنگ غرب را سر می‌دادند؛ اما پیروزی انقلاب اسلامی به همه مسلمانان به اثبات رساند که مساله بازگشت به اسلام تنها یک خیال و نظر نبوده، بلکه می‌تواند واقعیت داشته باشد.

 
 
اسلامي،انقلاب،اسلام،جهان،امام،پيروزي،فرهنگ،ايران،هويت،زندگي، ...

شنبه، 23 بهمن 1400 - 21:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0