FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عده‌ای می‌خواهند در قحط معنا جای علامه جعفری را بگیرند


عده‌ای می‌خواهند در قحط معنا جای علامه جعفری را بگیرند

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 19 بهمن 1400 - 15:59
محسن اسماعیلی در رونمایی کتاب «بهار که آمد و برف‌ها آب شدند...»‌گفت: ما با قحط معنایی مصیبت‌بار روبرو هستیم که افرادی خودشان را به جای مربی جا می‌زنند و می‌خواهند جای علامه جعفری را بگیرند.
علامه،جعفري،جوانان،كتاب،زندگي،نسل،استاد،بهار،سيد،آب،دربندي،م ...

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ناشر کتاب «بهار که آمد و برف‌ها که آب شدند…» نوشته سید محمدرضا دربندی عصر دیروز دوشنبه ۱۷ بهمن نشستی برای معرفی و رونمایی این اثر برگزار کرد تا چند نفر از نوجوانان و جوانان آن روز و مدرسان امروز دانشگاه، خاطرات خود را از هم نشینی با علامه محمد تقی جعفری بیان کنند.
کتاب «بهار که آمد و برف‌ها که آب شدند…» نقش یک راهنما، معلم یا هدایتگر خوب و قرار گرفتن آن‌ها در مسیر زندگی انسان‌ها به‌ویژه در سن نوجوانی و جوانی که معمولاً تحول‌آفرین و سازنده است را نشان داده است؛ این کتاب داستان جوانی است که به‌واسطه زندگی در محله سکونت علامه محمدتقی جعفری تصمیم می‌گیرد حیرانی و سرگشتگی‌هایش را با روحانی سرشناس در میان بگذارد تا شاید او بتواند به سؤال‌هایش پاسخ دهد.
سید محمدرضا دربندی در کتاب «بهار که آمد و برف‌ها آب شدند…» این داستان را تعریف می‌کند و از برخورد دوستانه و مهربانانه علامه که در آن زمان محل رجوع بسیاری از عالمان و دانشمندان حوزه دین و فلسفه بوده است با او سخن می‌گوید و تأملاتش را از این رفت‌وآمدها و زانوی ادب‌زدن‌ها به زمین مقابل استاد، بازگو می‌کند.
سخنرانان این آئین به‌صورت عمده از اهمیت نقش یک راهنما و معلم خوب حتی اگر به‌صورت تصادفی در مسیر زندگی قرار بگیرد و از کمبود چنین چهره‌هایی که نوجوانان و جوانان بتوانند در عصر حاضر، سرگشتگی‌ها و حیرانی‌های خود را با آنان در میان بگذارند، سخن گفتند.
سوال، جوانان را به‌سوی جواب می‌کشاند
این نشست ابتدا با سخنان کوتاه محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی آغاز شد و او با بیان اینکه شرایط فعلی و روی‌آوردن نوجوانان و جوانان به فضای مجازی باعث افزایش سرگشتگی‌ها و حیرانی بیشتر جوانان شده است و آن‌ها دائم درباره هدف زندگی سوال می‌کنند و البته خود این حیرانی آنان را در رسیدن به پاسخ کمک می‌کند و چه سعادت‌مند و خوش‌روزی بودند کسانی که در مسیر بزرگانی چون علامه جعفری قرار گرفتند.
از علامه جعفری درس انسانیت می‌آموختیم
سید مجتبی حسینی پژوهشگر و مفسر علوم قرآنی از کمبود چهره‌هایی که پاسخ‌گوی سؤال‌های جوانان و نوجوانان هستند در زمان حاضر سخن گفت و یادآور شد: در این ارتباط یک طرف، انسان‌های بزرگی چون علامه جعفری قرار داشتند که هیچ نفسانیتی برای خودشان قائل نبودند نه می‌خواستند جیب کسی را خالی کنند نه به دنبال جمع‌آوری رأی در انتخابات بودند و با مهربانی و بدون تعلق، پذیرای جوانان ۱۷ و ۱۸ ساله می‌شدند و سوی دیگر، بچه‌هایی که مانند شمع دور این بزرگان جمع می‌شدیم و به‌اصطلاح تلمذ می‌کردیم.
او ادامه داد: آن‌چه برای ما مهم بود آن درس‌ها و کتاب‌ها نبود و ما به‌واقع خود علامه را می‌خواندیم و از ایشان درس انسانیت و آدم‌بودن را فرامی‌گرفتیم.
کسانی خود را مربی نسل جوان جا می‌زنند
محسن اسماعیلی حقوق‌دان، استاد و عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دیگر سخنران این آئین با بیان اهمیت سخن‌گفتن با جوانان به زبان نسل امروز تأکید کرد و گفت: این نوع آثار و یادآوری‌ها به نسل سرگشته و حیران کمک می‌کند اما مشکل این‌جاست که ما با یک قحط معنایی مصیبت‌بار روبرو هستیم که افرادی خودشان را به جای مربی جا می‌زنند و می‌خواهند جای امثال علامه جعفری را بگیرند در حالی که موضوع، تنها آن آموزش‌ها نبود بلکه منش استاد برای ما اهمیت داشت.
وی گفت: آن سال‌ها و در محضر علامه جعفری چه قدر سؤال‌ها جسورانه بود و ایشان آرام و با شوخی جواب می‌دادند و یک‌بار نوشته بودند اگر بدانی خدا دوست دارد تا کجا بروی یک لحظه از تکاپو نمی‌افتید نتیجه‌اش اینکه بعد از ۴۰ سال، حسرت آن روزهای دوست‌داشتنی را می‌خوریم.
یک بار از ایشان پرسیده شد؛ چه کنیم مدرس شویم؟
بدون مکث گفتند دندان طمع و ترس را بکشید.
اسماعیلی یکی از ویژگی‌های بارز علامه را این‌گونه توصیف کرد که ایشان اصلاً مرید پرور و شاگرد پرور نبودند و راه را باز می‌کردند و می‌گفتند از من جلو بزنید، مرد خدایی شوید و بروید.
او با انتقاد از کسانی که پیش شرط حضورشان و سخنرانی‌هایشان در بین نسل جوان، حضور دوربین‌های صدا و سیما و خبرگزاری‌هاست و به موقعیت‌های شغلی و تحصیلی تفاخر می‌کنند، تصریح کرد: وقتی کتاب «بهار که آمد و برف‌ها آب شدند…» را به جوانان امروز هدیه می‌کنیم شاید کسی باورش نشود که درِ خانه یک عالم را بزنی، بروی داخل و هرچه می‌گوید، به‌تو آرامش بدهد.
واقعاً در آن سال‌ها در همین تهران نمی‌دانستیم پای درس چه کسی برویم و مشکل انتخاب داشتیم البته خود علامه هم هرچه داشتند از استادهایشان بود که همیشه از آن‌ها به‌نیکی یاد می‌کردند.
ارتباط علامه جعفری با جوانان با گرایش‌های سیاسی مختلف
علی جعفری فرزند علامه جعفری نیز در سخنانی به بیان خاطراتی از رفت‌وآمدهای جوانان و ارتباط آن‌ها با علامه اشاره کرد و گفت یکی از کارهای ایشان حضور در بین مردم و جامعه نخبگان بود و چه قدر این رفتارهای عملی برکت داشت و انسان‌ساز بود.
همان سال‌ها جوانانی با گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی پیش علامه می‌آمدند و سؤال‌هایشان را مطرح می‌کردند حتی گزارش‌های دستگاه امنیتی زمان شاه که بعدها منتشر شد عنوان می‌کرد که چگونه است ایشان حرف سیاسی مستقیم نمی‌زنند اما از همه گروه‌های مخالف رژیم در جلسات ایشان حاضر می‌شوند؟
چرا که در خانه همیشه باز و با مردم بود.
جعفری همچنین از آماده شدن کتاب زندگی‌نامه خود نوشت علامه جعفری در ۴۰۰ صفحه با قلمی روان و ساده خبر داد که به‌زودی به‌دست ناشر سپرده می‌شود.
معنای زندگی پربسامدترین سوال جوانان
در پایان این نشست سید محمدرضا دربندی نویسنده کتاب از دو بیماری قرن یعنی از خود بیگانگی و فقدان هنجار نام برد و گفت: هنوز هم پربسامدترین سؤال‌هایی که جوانان امروز در سراسر جهان مطرح می‌کنند درباره معنا و هدف زندگی است و این کتاب تلاش کرده است که به این موضوع بپردازد.
او توضیح داد در بررسی‌هایش از ۲۵ کتاب با موضوع معنای زندگی به این نتیجه رسیده است که کتاب حاضر ۵ تفاوت عمده با دیگر آثار دارد که شامل «پرهیز از مفاهیم صرفاً ذهنی»، «عملی بودن تجربه و پرهیز از قصه‌پردازی صرف»، «پاسخ‌گویی به سؤال‌های امروز نسل جوان»، «ارائه در قالب داستانی پر کشش» و «هم‌ذات‌پنداری خواننده با موضوع‌های مطرح شده به‌دلیل دست‌یافتنی بودن شخصیت» می‌شود.
کتاب «بهار که آمد و برف‌ها آب شدند…» نوشته سید محمدرضا دربندی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است و نویسنده در فصل نخست این کتاب با عنوان «مرده بُدم، زنده شدم» داستان پریشان‌خاطری خود را در اوایل نوجوانی و آشنایی با استاد علامه جعفری و راهنمایی ایشان در پیدا کردن مسیر درست و معنادهی به زندگی‌اش را بیان می‌کند و در فصل دوم با عنوان «رواق تنهایی» به ارائه حاصل مطالعاتش در حوزه هدف و فلسفه زندگی و تدوین تجربه این راه‌یابی و استفاده از رهنمودهای استاد در این زمینه می‌پردازد.
فصل سوم این کتاب نیز با عنوان «اسوه»، با بیان خاطراتی از استاد به تبیین ویژگی‌های یکی از افراد موفق و راه‌یافته پرداخته است تا الگوی مؤثری برای استفاده نسل سوم و چهارم پس از انقلاب اسلامی ایران باشد.

 
 
 
 
 

سه شنبه، 19 بهمن 1400 - 22:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0