FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب "مکیال المکارم" بهترین دستورالعمل برای ارتباط با امام زمان (عج) است


کتاب "مکیال المکارم" بهترین دستورالعمل برای ارتباط با امام زمان (عج) است- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 06 بهمن 1400 - 18:53
کارشناس و پژوهشگر حوزه مهدویت، کتاب "مکیال المکارم" اثر سید محمدتقی موسوی اصفهانی را بهترین دستورالعمل برای ارتباط با امام زمان (عج) و انس با ایشان معرفی کرد.
امام،السلام،زمان،زندگي،تربيت،الله،اشاره،حجت،محور،نظارت،مهدوي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین جلسه کارگاه آموزشی معارف مهدویت به همت پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دفتر توانمندسازی و مهارت­‌های کاربردی برگزار شد.
در این نشست مجازی که با حضور قریب به 500 نفر از اعضای هیات علمی، استادان و کارمندان و محبان حضرت ولی العصر(عج)، برگزار شد، علیرضا هزار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، پیرامون موضوع "کارکردهای تربیتی باورداشت مهدویت" به ایراد سخنرانی پرداخت.
هَزار پیش از ورود به بحث با اشاره به روایت "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة"، این حدیث را از محوری‌ترین روایات نبوی در بحث مهدویت دانست و گفت: ما چون زیاد آن را دیده‌ایم و شنیده‌ایم کمتر به محتوای آن و وظیفه­‌مان نسبت به آن توجه می‌کنیم، فرمایش پیامبر عزیزی که سخنش مثل سخن خداوند است، مانند والدینی که چون فرزندشان را زیاد می‌بییند، چندان متوجه رشدش نمی‌شوند ولی فردی که پس از چند سال اورا می‌بیند از بزرگ شدنش شگفت زده می‌شود.
ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اشتغالات دنیوی چنان ما را به خودش مشغول کرده که کمتر فرصت می‌کنیم به موضوع حجت الله و ولی عصر ارواحناه فداه بپردازیم موضوعی که پرداختن و نپرداختن به آن، ایمان و بی‌ایمانی ما را رقم می‌زند.
مؤلف کتاب "در کوچه‌­های آدینه" در تعریف عنوان جلسه با یادآوری تفاوت بین اطلاعات و اعتقادات و این که فقط بخشی از دیتاهای ذهنی ما عقاید ماست گفت: باورداشت یعنی آن میزان از اطلاعاتی که در جان و قلب انسان نفوذ کرده است و در جوارح و اعمال و زندگی شخص، خودش را نشان می‌دهد پس آن اطلاعات عقیده­اش شده است.
وی با اشاره به شخصیت ابن ابی العزاقر شلمغانی (م322ق) عنوان کرد: این فرد اطلاعات بسیاری در موضوع مهدویت داشته است ولی در عقیده دچار انحراف و سقوط شده و این برای همه ما یک درس بزرگ است که تنها اطلاعات در این زمینه کفایت نمی‌کند.
هَزار در ادامه با اشاره به اینکه اعتقاد هم صفت قلب است و هم صفت عمل و با اشاره به مثل "از کوزه همان برون تراود که دراوست"، باورداشت مهدویت را "اعتقاد به وجود انسان مشخص حی حاضر ناظر مهدی نام" تعریف کرد و با تشریح هر یک از واژه­‌های این تعریف پس از تأکید بر ایمان قلبی و عملی به حی و حاضر بودن امام زمان علیه اسلام، واژه نظر را به معنای نگاهی با هدف خاص دانست و ناظر بودن حجت الله را بر زندگی ما در بحث تربیت مهم‌تر عنوان کرد.
وی همچنین یادآور شد: خوب است به این توجه کنیم که زندگی ما در پیشگاه ولی عصر ارواحنا فداه چگونه است همان طور که اصحاب امام حسین علیه السلام در اواخر زندگیشان این سؤال‌های واحد را ازمام زمانشان می‌پرسیدند: آیا راضی شدی؟
آیا خوب انجام دادم؟
و ما نیز در این فضا که هر کدام‌مان به نحوی در حال نوع دیگری از جهاد هستیم از امام زمانمان بپرسیم یابن رسول الله آیا تکلیفم را خوب انجام دادم؟
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به انواع نظارت مثل نظارت دیکتاتوری و یا نظارت قانون بر افراد، نظارت امام زمان علیه­السلام را بر انسان‌ها را شبیه نظارت مشفقانه والدین نسبت به فرزندشان همراه توصیف کردند و تعبیر نهج البلاغه در توصیف پیامبرصلی الله علیه و آله: "طبیب دوّار بِطبّه"؛( پزشکی که با ابزار درمانی خویش در پی بهبودی بیماران روحی می‌رود) را در مورد سیره امام عصر (عج )در برابر دوستانش جاری دانستند.
هَزار با تأکید بر تفاوت زندگی عملی انسانِ معتقد به امام زمان علیه ­ السلام با کسی که این باور را ندارد گفت: ما یک سه گانه داریم: مربِّی(امام زمان علیه السلام)، تربیت و مربَّی (من و شما)، تناسبی بین این سه گانه وجود دارد، پس باید مربَّی و تربیت شده مناسب‌تری برای مربّی خودمان به ویژه در زندگی عملی خویش باشیم.
مؤلف کتاب "رحیل" افزود: محورهای مختلفی برای تربیت وجود دارد: مثل عشق محور، فضیلت محور و ذوق محور(در اشعریان یک تفکر بزرگی است)، و بنده تربیت امام محور را تقدیم می‌کنم، یعنی حجت الله محور تربیت قرار می‌گیرد و ولی عصرارواحنا فداه را به مثابه محور قرار می‌دهیم؛ هم به او تأسی می‌کنیم چون اسوه است، هم متوجه او هستیم چون او متوجه ماست و چشم او بر زندگی ما نظارت دارد و هم خدای متعال از ما خواسته مطابق رضایت او حرکت کنیم که در آیه "ان کنتم تحبون الله فاتّبعونی یحببکم الله" (اگر می‌خواهید خدا را دوست دارید از من پیامبر پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد) به آن اشاره شده است.
یعنی رسیدن به مقام راضیة مرضیه درگرو تبعیت از حجت الله است پس باید این نوع از تربیت را در زندگیمان کلید بزنیم.
هَزار در ادامه به داستان‌هایی در شرح تربیت امام محور اشاره کرد مثل اینکه دختری در هنگام خطبه عقدش گفت: با اجازه امام زمانم و با اجازه پدر و مادرم بله، و گفت: زندگی زناشویی چنین شخصی که امام زمان علیه السلام را ناظر بر زندگی خودش می‌بیند با کسی که چنین عقیده‌ای ندارد خیلی متفاوت است.
وی با اشاره به این که رضایت حجت الله هم همان رضایت الله است "سلوک" را حرکت بر همان مداری که حجت الله حرکت می‌کند دانست و با یادآوری اینکه در روایات متعدد از ما خواسته شده "زینت"(سبب افتخار) امام زمانمان باشیم و "شینت (سبب شرمندگی انسان) آن حضرت نباشیم، گفت: شما در دانشگاه آزاد اسلامی با طیف مخاطبان گوناگون مواجه هستید، ما معتقدان به امام زمان علیه السلام با نوع رفتارمان که زینت امام زمان باشد می‌توانیم مردم را به سمت حجت خدا بیشتر متمایل کنیم و یا با رفتارمان که شینت امام زمان علیه السلام باشد چه بسا سبب شویم مردم ازآن حضرت دور شوند.
مؤلف کتاب "دانشمندان مدفون در قم" با اشاره به احادیثی از معصومین علیهم السلام به این مضمون که کاری کنید که مردم ما را دوست داشته باشند و کاری نکنید که مردم از ما بیزار شوند، نقش محبت آفرینی هر یک از مؤمنان براساس دایره کار و مسئولیتیش نسبت به حجت خدا را تشریح کرد و یک نمونه عینی آن را که شخصا در شهر مسیحی نشین جزین لبنان مشاهده کرده بود این گونه تبیین کرد: سید شرف الدین جبل عاملی نسبت به یک مسیحی مبتلا به بیماری واگیردار(مثل سل) که همه حتی همسرش او را ترک کرده بودند، حدود یک ماه و نیم هر روز از ده خودشان با الاغ، غذای گرم و جوشانده می­آورده و بدین وسیله وی از مرگ حتمی نجات می‌یابد، فرد مسیحی بعد از بهبودی در پی سبب ماجرا نزد سید می‌رود و از دین سید می‌پرسد و سید دلیل این رفتار را سیره حضرت فاطمه علیها السلام می‌داند که به آیه "یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا" عمل کرده است و مرد مسیحی به این سبب مسلمان شیعه می‌شود.
وی در ادامه بر وظیفه والدین در معرفی امام زمان علیه السلام به فرزندانشان تأکید کرد و با بیان حدیث نبوی از جابر بن عبدالله انصاری که آن را در کوچه‌های مدینه با صدای بلند تکرار می‌کرده است: "أدّبوا أولادکم بمحبة علی بن ابیطالب" ترجمه و مفهوم روایت را این گونه بیان کرد: بچه‌هایتان را به سبب محبت علی علیه السلام تربیت کنید، و این همان تربیت امام محور است.
هزار در پایان انتظار را این گونه تعریف کرد: انتظار یعنی سوختن دل شیعه از فراق پدر معنویش و به کار گیری تمام تلاش خود در زندگی فردی و اجتماعیش برای پیش­ بردن باورداشت مهدوی به نحوی که آثار و کارکردش نمود داشته باشد، به عبارت دیگر منتظر از سویی جانش اخگر است از غیبت ولی عصر(عج)، و از سوی دیگر تمام تلاشش، زینت بودن برای امام زمان است و طوری عمل کند که بتواند به امام زمانش بگوید: آیا راضی شدی؟
آیا وفا کردم؟
در پایان جلسه هزار به برخی از پرسش‌های حاضران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسید: چه کنیم تا معرفت و صفات امام زمان علیه السلام در زندگی ما بیشتر نمایان و کاربردی شود؟
تصریح کرد: ما هرچه، با چیزی بیشتر انس داشته باشیم اثر آن مسأله در زندگی ما بیشتر خواهد بود.
اگر با امام زمان علیه السلام انس بگیریم، با ایشان دائم صحبت کنیم، زیارات او را بخوانم، و با او زندگی کنیم: ایشان در ازدواجم باشند، در تولد و تربیت فرزندانم باشند، و ...
می‌بینید که بعد از مدتی رنگ و لعاب زندگیتان تغییر می‌یابد.
کتاب "مکیال المکارم" بهترین دستورالعمل برای ارتباط با امام زمان علیه السلام و انس با ایشان است.
انتهای پیام/

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 06 بهمن 1400 - 21:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0