FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حضرت زهرا(س) و ولایت‌پذیری


حضرت زهرا(س) و ولایت‌پذیری

ایسنا | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 05 بهمن 1400 - 11:53
رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و مطیع بودن از ولی گفت: این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.
حضرت،گريه،زهرا،اكرم،دفاع،فاطمه،ولايت،رسول،رحلت،اشك،پيامبر،با ...

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و مطیع بودن از ولی گفت: این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) در خصوص ولایت‌پذیری این بانوی بزرگ پس از رحلت نبی اکرم(ص) گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) جانشینی ایشان به امام علی(ع) واگذار شد و این موضوع در کلام نبی در خطبه غدیر کاملا مشخص است.
اگرچه حضرت زهرا(س) محبوب رسول اکرم(ص) بود اما از لحظه وقوع واقعه غدیر خود را موظف به دفاع از حریم ولایت می‌دانست به همین منظور در عرصه‌های مختلف از حریم ولایت دفاع کرد.
وی ادامه داد: «سَیّدَةُ نِساءِ الْعالَمین» به ‌معنای سرور زنان جهان از القاب حضرت فاطمه(س) است و این لقب در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت از سوی پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) عطا شده است.
این موضوع بیانگر جایگاه والا این بانوی بزرگ است و با این وجود حضرت زهرا(س) می‌فرمایند «هیچ‌گاه در زندگی خود از امیرالمومنین چیزی را طلب نکردم تا مبادا در توان وی نباشد».
ارزانی با اشاره به داستان مراجعه ابوبکر و عمر به خانه امیرالمومنین پس از به خلافت رسیدن خلیفه اول برای عذرخواهی از حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در این داستان امام علی(ع) به درب خانه رفت و پس از اطلاع از موضوع از حضرت زهرا(س) اجازه خواستند که آیا اجازه ورود می‌دهند و ایشان فرمودند این خانه متعلق به شما است و من در آن زندگی می‌کنم و من به فرمان شما هستم، در این داستان کاملا مشخص است که حضرت فاطمه(س) چگونه خود را در کنار نقش همسری قائل به احترام ولی خود می‌داند.
رئیس ستاد فهما به داستان خطبه فدکیه نیز اشاره و بیان کرد: ابوبکر پس از رسیدن به خلافت‌ با انتساب روایتی به پیامبر(ص) مبنی بر اینکه پیامبران از خود ارث نمی‌گذارند، دهکده فدک را که پیامبر(ص) به فاطمه(س) بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد.
فاطمه(س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد.
او در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح و همچنین به دفاع از حق حضرت علی(ع) درباره خلافت پرداخت و مسلمانان را به‌خاطر سکوت در مقابل ستم به اهل‌بیت(ع) سرزنش کرد.
وی افزود: حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول اکرم(ص) به انواع گوناگون در دفاع از حریم ولایت تلاش کرد، یکی از سلاح‌های ایشان اشک ریختن بود، در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر(ص) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا(ص) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا(س) در مسیر بصیرت‌افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود.
ارزانی با طرح این سوال که حضرت فاطمه(س) آیا فقط گریه‌ای عاطفی در غم از دست دادن پدر داشت؟، گفت: تکرار گریه و مضامین روایات و اشعاری که مستند به حضرت زهرا(ع) است، نشان می‌دهد که ایشان یکی از شیوه‌هایی که در برخورد با مخالفان و غاصبان در پیش گرفت، تا فریاد مظلومانه خود را به دیگران برساند، گریه کردن بود.
گریه در برانگیختن احساسات و عواطف دیگران نقش بسیار زیادی دارد و فرد نظاره‌گر، تحت تأثیر شدید قرار می گیرد و سعی می کند از ناراحتی گریه کننده بکاهد و یا به او کمک نموده، مشکل او را بفهمد و در حل آن بکوشد.
به همین منظرو است که به امیرالمومنین گ فتند که به حضرت زهرا(س) بگویید که یا روز یا فقط شب گریه کند.
به گفته وی شاهد اینکه این گریه‌ها یک شیوة مبارزاتی بوده، این است که آن گریه فقط جنبة عاطفی داشت.
حضرت فاطمه (ع) می‌توانست در یک نقطه، آن هم در خانه خود، مخفیانه گریه کند و این گونه گریه‌ای در نظر خود او نیز بهتر بود؛ اما اکنون چه پیش آمده است که این بانو آشکارا گریه می‌کند، به گونه‌ای که گریه و ناله‌های او باعث اذیت دیگران شده است، باید خیلی از قضایای ناگوار پیش آمده باشد که حضرت مجبور شده است به گریه پناه ببرد.
حتی گریه کردن آن حضرت در مکان‌های مختلف که هر کدام ویژگی و پیام خاصی به دنبال دارد، انسان را به تأمّل وا می‌دارد.
ایشان همراه با حسنین(ع) به بیرون شهر و زیر سایه‌بانی می‌رفتند و در آنجا اشک می‌ریختند و این یکی از مکان‌هایی بود که ایشان با اشک ریختن بصیرت‌افزایی می‌کرد.
ارزانی با اشاره به موضوع بیعت‌ گرفتن از حضرت علی(ع) و ماجرایی که منجر به شهادت حضرت زهرا(س) شد، خاطرنشان کرد: وقتی حضرت علی(ع) بیعت را نپذیرفت ایشان را دست بسته به سمت دارالخلافه بردند و ماجرای ایستادگی این بانوی بزرگ و آن حادثه دردناک که منجر به شهادت ایشان شد بیانگر دفاع تمام قد ایشان از ولایت است.
رئیس ستاد فهما اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) در مسجد و انواع مجامع و همچنین کلاس‌های درسی که خودشان برپا می‌کردند، برای روشنگری و دفاع از ولایت از چیزی فروگذار نبودند.
این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.
انتهای پیام

 
 
 
 
 

سه شنبه، 05 بهمن 1400 - 21:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0