FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گفت‌وگوهای بین‌مذهبی به ترویج صلح و آرامش در جامعه کمک می‌کند


گفت‌وگوهای بین‌مذهبی به ترویج صلح و آرامش در جامعه کمک می‌کند

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 04 بهمن 1400 - 08:12
پروفسور فلیکس کورنر، استاد الهیات ، در مصاحبه با رسانه‌های آلمان درباره گفت‌وگوی بین‌مذهبی و چالش‌های موجود در جامعه آلمان صحبت کرده است.
الهيات،دانشگاه،جامعه،ديني،برلين،مسيحيان،اديان،كمك،هومبولت،جو ...

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان دانشگاه هومبولت برلین می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک، بخشی را برای گفت‌وگوی بین‌مذهبی میان مسیحیان و مسلمانان ایجاد کنند.
این بخش قرار است در مؤسسه الهیات کاتولیک دانشگاه هومبولت ایجاد شود.
فلیکس کورنر، استاد الهیات که ایده راه‌اندازی چنین بخشی را به مسئولان دانشگاه هومبولت داده است، در مصاحبه با رسانه‌های آلمان درباره اهمیت گفت‌وگوی بین‌مذهبی و چالش‌های موجود در جامعه آلمان، صحبت کرده است.
به گفته او، دولت و جامعه آلمان به همکاری میان جوامع دینی در این کشور نیاز دارند.
در ادامه ترجمه بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:
شما تجربه کار در دانشگاه‌های مختلف و در شهرهای متفاوتی را دارید، چرا شهر برلین را برای گفت‌وگوی مسیحی-اسلامی انتخاب کرده‌اید؟
تقریباً به اندازه تعداد مسیحیان کاتولیک، مسلمانان نیز در برلین زندگی می‌کنند.
این بدان معنی است که شهر برلین مامن گروه‌های مختلف دینی به شمار می‌رود.
از سوی دیگر، جوامع مذهبی در برلین تلاش می‌کنند تا در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی کنند.
این گروه‌ها در فعالیت‌های سیاسی شهر برلین نیز مشارکت دارند.
بنابراین من فکر می‌کنم؛ گفت‌وگوهای بین‌مذهبی در این شهر اهمیت زیادی دارد.
نگرش مسئولان دانشگاه هومبولت به راه‌اندازی بخش گفت‌وگوی بین‌مذهبی میان مسلمان و مسیحیان چیست؟
همان‌طور که می‌دانید مؤسسات الهیات کاتولیک و الهیات اسلامی قدمت زیادی در دانشگاه هومبولت ندارند.
با این وجود، مسئولان دانشگاه نگرش بسیار مثبتی نسبت به فعالیت این دو بخش جدید دارند.
حتی برخوردها با ایده راه‌اندازی بخش گفت‌وگوی بین‌مذهبی نیز بسیار خوب بود.
ما تلاش می‌کنیم تا در دنیای متنوع و متکثر امروز میان پیروان ادیان الهی نزدیکی بیشتری برقرار کنیم.
از سوی دیگر، الهیات پروتستانی، ریشه محکمی در تاریخ دانشگاه ما دارد و شریک بسیار قوی برای گفت‌وگوهای مذهبی به شمار می‌رود.
همه ما، معلمان تعلیمات دینی را برای آینده تربیت می‌کنیم و به همین دلیل آن‌ها باید در برلین با ادیان مختلف آشنا باشند.
متأسفانه تاکنون ارتباط میان بخش الهیات مسیحی و الهیات اسلامی بسیار کم بوده است.
چگونه می‌خواهید گفت‌وگوی مسیحی-اسلامی را دانشگاه ترویج دهید؟
در اولین قدم، من برنامه‌ای در دانشگاه برگزار کردم و درباره مسیحیت به سخنرانی پرداختم.
در همان برنامه، از یکی از همکارانم در مؤسسه الهیات اسلامی نیز دعوت کردم که درباره اسلام به صحبت بپردازد.
سپس هر دوی ما با طرح پرسش‌های متفاوت و روشن‌کردن سو تفاهمات، تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان و محققان حوزه الهیات قرار دهیم.
در حال‌حاضر نیز می‌خواهیم هیأتی از اساتید مؤسسات مختلف تشکیل دهیم و برنامه‌های متنوعی درباره گفت‌وگوی بین‌دینی برگزار کنیم.
آیا چنین گفتمان‌هایی در سطح دانشگاه می‌تواند به حل چالش‌هایی که مسیحیان و مسلمانان در آلمان با آن مواجه هستند، کمک کند؟
به هر حال، مسلمانان و مسیحیان، چیزهای زیادی درباره یکدیگر نمی‌دانند.
گاهی مسیحیان درباره دین خود نیز سوالات زیادی دارند که پاسخ داده نشده است.
این برنامه‌های می‌تواند به دانشجویان الهیات و متقاضیان رشته تعلیمات دینی کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره ادیان دیگر به‌دست آورند.
بدین‌ترتیب، معلمان دینی در آینده اطلاعات کامل‌تر و بهتری می‌توانند در اختیار نسل بعد بگذارند و به تدریج سو تفاهمات پیروان ادیان مختلف درباره یکدیگر برطرف می‌شود.
به نظر شما می‌توانیم این گفت‌وگوی بین‌مذهبی را در کل فضای جامعه ترویج کنیم؟
آن دسته از دانشجویان ما که بعداً به تدریس تعلیمات دینی در مدارس می‌پردازند، در واقع به توسعه مهارت‌های گفت‌وگو میان دانش‌آموزان کمک می‌کنند.
آن‌ها با نوجوانان و جوانان سروکار دارند و به‌همین دلیل با مسائل هویتی روبرو هستند.
بنابراین نسلی را تربیت می‌کنند که در حوزه‌های مختلف می‌توانند به گفت‌وگوی بین‌مذهبی کمک کنند.
به طور مثال، این دانش‌آموزان ممکن است در آینده در حوزه دیپلماسی، روزنامه نگاری و یا در بسیاری از زمینه‌های عملی دیگر وارد شوند.
علاوه بر آن، ما دوره‌هایی نیز برای گروه‌های مختلف برگزار می‌کنیم.
به عنوان مثال، اخیراً توانستیم، برای مدیران اجرایی در یک ایستگاه پلیس، دوره آموزش اسلامی برگزار کنیم.
به نظر من این دوره‌ها می‌تواند بسیار کارساز باشد.
شما فکر می‌کنید؛ رویکرد سیاستمداران به ترویج گفت‌وگوهای بین‌مذهبی چیست؟
ادیان قدرت شکل‌دهی به جهان را دارند و می‌توانند به افراد راه درست را نشان دهند.
گفت‌وگوهای بین‌مذهبی نیز به ترویج صلح و آرامش در جامعه کمک می‌کند.
اگر دولت و سیاستمداران جلوی این گفت‌وگوها را بگیرند، مشکلات جامعه افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این، دولت و جامعه آلمان به همکاری نزدیک میان جوامع مذهبی نیاز دارد.
به طور مثال، در زمان بحران کرونا، کلیساها، مساجد و کنیسه‌ها با همکاری یکدیگر در آرام‌کردن جامعه نقش مهمی ایفا کردند.
بنابراین دولت‌مردان و سیاستمداران باید بدانند که قادر مطلق نیستند و باید از جوامع مذهبی نیز کمک بگیرند.
آن‌ها باید از گروه‌های مختلف دینی حمایت کنند.
دولت‌ها نمی‌توانند بر وجدان افراد تأثیر بگذارند.
همچنین نمی‌توانند باعث شادی واقعی افراد شوند.
در مقابل، جوامع دینی وظیفه تربیت اخلاقی افراد جامعه را برعهده دارند.
همچنین باید درباره رفتارهای غلط و اشتباه در جامعه نیز هشدار دهند.
در این میان، طبیعی است که روابط مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در یک جامعه تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد.

 
 
الهيات،دانشگاه،جامعه،ديني،برلين،مسيحيان،اديان،كمك،هومبولت،جو ...
 
 

دوشنبه، 04 بهمن 1400 - 20:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0