FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اسلامی سازی علوم در طی یک قرن آتی ثمر می‌دهد


اسلامی سازی علوم در طی یک قرن آتی ثمر می‌دهد

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 29 دی 1400 - 08:18
حجت الاسلام شاملی گفت:با توجه به مشارکتی که در بحث اسلامی سازی علوم، شاید ما هم برای اسلامی‌سازی علوم و تولیدعلم دینی نیازمند یک برهه‌ای همانند برهه رنسانس در مغرب‌زمین را داریم.
علوم،مصباح،آيت،الله،اسلامي،ديني،قرآن،شاگردان،تفسير،علم،علامه ...

خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین- سمانه نوری زاده قصری: امروز نخستین سالگرد رحلت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی است.
ایشان، در زمینه علمی و فرهنگی، از دیر باز، خدمات شایانی را ارزانی داشته‌اند و هر دوره بنا به مقتضیات آن دوره حرکت فرهنگی متناسبی را آغاز نمودند.
جدیّت ایشان و نیز نظم و واقع‌بینی ممتاز ایشان، باعث می‌شد که اغلب حرکت‌های فرهنگی ایشان، نتایج مثبتی را به همراه آورد.
آیت الله مصباح، از ابتدای ورود خود به حوزه علمیه قم، متوجه کاستی‌های موجود در این حوزه شده بودند و آن گونه که خود نقل می‌کردند، در انتظار فرصتی بودند تا بتوانند برای آن، راه‌حلی مناسب پیدا کنند.
ایشان نارسایی‌های موجود را در سه حوزه نظام آموزشی، مسائل اخلاقی و روند تبلیغی بازشناخته بودند.
ایشان آثار متعددی درباره علوم اسلامی از جمله تفسیر، فلسفه، اخلاق و معارف اسلامی دارد.
«آموزش فلسفه» و «آموزش عقاید» متن درسی مراکز حوزوی و دانشگاهی است و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.
«معارف قرآن»، «اخلاق در قرآن»، «نظریه سیاسی اسلام» و «نظریه حقوقی اسلام» از جمله آثار ایشان است.
به همین مناسبت به سراغ یکی از شاگردان آیت الله مصباح یزدی رفتیم.
آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم از گفتگوی ما با حجت الاسلام عباسعلی شاملی عضو شورای علمی گفتمان شیعه و کاتولیک میان حوزه علمیه قم و هیترپ کالج لندن و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی است: در بخش دوم این گفتگو به دیگر فعالیت‌های آیت الله مصباح می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید:
حرکت‌های پیشین آیت الله مصباح در علوم قرآنی و عقلی
حجت الاسلام عباسعلی شاملی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در گفتگو با مهر گفت: آیت الله مصباح در باب قرآن‌پژوهی و تفسیر قرآن کریم به دنبال یادگیری از محضر استاد علامه طباطبایی به این باور رسیدند که خط جدیدی از قرآن پژوهشی در عنوان تفسیر موضوعی قرآن باید در حوزه علمیه قم گشوده شود و حکیمان عالم و برتر و فاضل ما بیشتر انرژی خود را روی تفسیر ترتیبی قرآن متمرکز کنند بهتر است ما بخشی از نیروی‌مان را روی تفسیر موضوعی متمرکز کنیم و در همان آغاز راه که ما در مؤسسه‌ی در راه حق در حال گذراندن دوره کارشناسی بودیم ایشان قرآن را با شیوه تفسیر موضوعی به ده محور گوناگون طبقه‌بندی کرده‌اند تحت عنوان معارف قرآن و خداشناسی، راه‌شناسی، راهنما شناسی، انسان‌شناسی، جهان شناسی، و همین‌طور اخلاق جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و این محورهای ده‌گانه‌ای که علاقه مندان می‌توانند به آثار مکتوب ایشان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه یکی از نوآوری‌ها و پیشتازی‌های آیت الله مصباح در عرصه قرآن‌پژوهی بود، افزود: بعد دیگر حرکت ایشان در علوم عقلی بود که منظور از علوم عقلی منطق، فلسفه، عرفان، کلام و اخلاق نظری در این وادی بود که حرکت‌های بزرگی را در این زمینه هم انجام دادند.
حجت الاسلام شاملی ادامه داد: راه اندازی مؤسسه جهانی تدوین دایره‌المعارف که ثمرات و میوه‌های تلاش ایشان در عرصه علوم عقلی است و ادامه تلاش‌های علمی ایشان در عرصه قرآن‌پژوهی و علوم عقلی؛ از دیگر فعالیت‌های این عالم بود.
عرصه اسلامی سازی علوم از سوی شاگردان ایشان با جدیت دنبال می‌شود و در طی یک سده آتی به ثمر می‌نشیند؛ چرا که همه شاگردان ایشان بر این باورند که ما در عرصه علوم انسانی و اجتماعی تا رسیدن به تدوین نسخه اسلامی این علوم راه زیادی را در پیش داریم.
استاد ما را با این راه و پیش نیازهایش آشنا کردند و خودمان باید گام‌های بعدی را برداریم.
تا تحویل نسخه اسلامی نباید از کار ایستاد
وی افزود: گمان ما این است که راه اسلامی سازی علوم و تولید علوم دینی که ایشان پیش‌گام در این زمینه بودند از سوی شاگردان ادامه دارد اما به بار نشستنش نیازمند زمان قابل‌توجهی است.
همانطور که در مغرب‌زمین از قرن ۱۶ تا پایان قرن نوزدهم یعنی در طول سه قرن حادثه علمی فرهنگی بزرگی به عنوان رنسانس اتفاق افتاد و در آنجا علم از فلسفه جدا شده و شاخه‌های مرسوم کنونی علم در مغرب‌زمین شکل گرفت.
با توجه به مشارکتی که در بحث اسلامی سازی علوم شکل گرفته است؛ ما هم برای اسلامی‌سازی علوم یا تولید علم دینی نیازمند برهه‌ای همانند رنسانس در مغرب‌زمین هستیم.
شاید سه سده طول بکشد که شاگردان علامه مصباح موفق به پرورش شاگردان و نسل دیگری شوند و آن نسل به نسل دیگر و به ترتیب که با تفسیر و ریز مسائل در طول زمان موفق به تولید علم دینی در عرصه‌های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی شوند.
علامه مصباح و بهره‌گیری از علوم غربی در فرایند اسلامی سازی علوم
حجت الاسلام شاملی اضافه کرد: آیت الله مصباح دیدگاهی جالب راجع به بهره‌گیری از علوم غربی داشت.
ایشان در فرایند اسلامی سازی علوم تأکید و اصرار بر اعزام گروهی از طلاب حوزه علمیه قم به کشورهای دیگر داشتند.
استاد از ما خواستند که زندگی دانشجویی در کشور دیگری را ادامه دهیم.
در آن زمان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه متوجه شد که اساتید دانشگاه از نظر باورها و ارزش‌ها و معارف دینی کاستی‌هایی دارند و اساتید حوزه از نظر تئوری‌های دانشگاهی در حد اطلاعات عمومی وارد هستند و این حداقل اطلاعات عمومی فرد را برای مسئله اسلامی سازی آماده نمی‌کند.
به همین علت ایشان بر این باور رسیدند که باید نسل جدیدی از حوزویانی تربیت کنیم که در علوم حوزه و دانشگاهی در سطح ارشد و دکتری متخصص باشند تا در این تعامل و داد و ستد علمی و نوآوری و تولید علم دینی صاحب نظر شده و با تلفیق این علوم بتوانند به سمت تولید علم دینی و اسلامی سازی علوم حرکت کنند.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین بیان کرد: از نظر مبنای نظری و تئوری استاد همانند آیت الله شهید سید محمد باقر صدر در کتاب المدرسة القرآنیة بر این باور بودند که به صحنه زندگی کشاندن قرآن و معارف قرآنی منوط به این است که به سمت تفسیر موضوعی حرکت کنیم یعنی علاوه بر بهره‌مندی و بهره‌گیری از تفسیر ترتیبی ما ناچار به گشودن راه و خط جدید از قرآن پژوهی هستیم.
وی ادامه داد: حضرت علامه مصباح در توضیح تفسیر موضوعی می‌گوید: تفسیر موضوعی یعنی دنبال کردن یک مشکل و رجوع به قرآن و پیدا کردن حقایق از این کتاب الهی.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطر نشان کرد: علامه آیت الله مصباح‌یزدی همراه و همگام با آیت الله شهید سید محمد باقر صدر به این دیدگاه رسیدند که بحث اسلامی‌سازی علوم اگر بخواهد به درستی دنبال و به دستاوردهای واقعی منتج شود باید ما قرآن پژوهان را در یکی از شاخه‌های علوم انسانی و اجتماعی متخصص و فوق تخصص بار بیاوریم که بتوانند سوال فنی کارشناسی و تخصصی کنند.
شیخ علامه به این باور رسیدند که این طلبه‌هایی که در ایران و قم تا حد ارشد رفتند اگر بخواهند در تولید و اسلامی‌سازی علوم به صورت فنی و جهانی دخیل باشند باید به اخذ مدرک دکترا نائل شوند.
بنابراین اعتقاد علامه در بهره‌گیری از علوم در فراگیری علوم غربی در فرایند اسلامی سازی علوم و اعزام طلاب به دانشگاه معتبر دنیا در راستای رسیدن به حد تخصص برای به کارگیری متدولوژی اسلامی بود که این امر یکی از مهمترین پیامدهای فرستادن ما به عنوان دانشجو به دانشگاه‌های خارج از کشور از سوی آیت الله مصباح بوده است.
حجت الاسلام شاملی اظهار داشت: آیت الله مصباح به یک دستاورد جهانی بزرگ در تولید علم دینی و اسلامی سازی علوم رسیدند، در بحث اسلامی سازی آن چیزی که ما می‌توانیم در سطح جهان انجام دهیم این نیست که ما در لاک خودمان فروبرویم.
آینده پروژه فکری و عملی استاد مصباح در عرصه تولید علم دینی
عضو شورای علمی گفتمان شیعه و کاتولیک میان حوزه علمیه قم و هیترپ کالج لندن در خصوص آینده پروژه فکری و عملی استاد مصباح در عرصه تولید علم دینی و نقش شاگردان ایشان در مورد آینده پروژه‌ی فکری استاد مصباح گفت: آیت الله مصباح همیشه تأکید داشتند وقتی ما در آینده به مشارکت در توسعه علوم بشری می‌رسیم که کارهای پژوهشی ما از شکل فردی و شخصی به کارهای تیمی و میان رشته‌ای تبدیل شود؛ تاکید ایشان این بود که امروزه در دنیا دو شاخص اصلی و دو استاندارد مهم برای سرعت علوم و تولید علم پیدا شده است.
دانشمندان روش شناسی معتقدند روش‌هایی ما را به نوآوری و خلاقیت می‌رساند که اولاً کار تیمی باشد نه فردی و ثانیاً کار میان رشته‌ای باشد یعنی اگر می‌خواهیم یک کار را در بعد اسلامی سازی انجام دهیم باید یک تیم چند نفری باشد تا آن علم را از زوایای مختلف ببیند.
وی با اشاره به آینده پروژه فکری آیت الله مصباح یزدی افزود: در آینده پروژه فکری ایشان این است که شاگردان تربیت شده از مبانی و نقد مبانی عبور کرده و به پژوهش و مطالعات تطبیقی برسند و شاگردان در پژوهش‌ها از مبانی نظری به کارهای میدانی و جزئی و کاربردی رسیده اند و در بعد عملی هم ایشان توجه ویژه‌ای به عرصه اخلاق و تربیت اخلاقی و تلاش برای رسیدن به نظریه اخلاقی داشتند.
همواره تاکید می‌کردند که عزیزان در عرصه تربیت اخلاقی هرچه ارائه کرده‌اند در بیان موضوعات و مسائل و بیان رذائل است کمتر دیده شده که عالمی از عالمان اخلاق ما به ارائه و نظریه اخلاق و نظریه تربیتی بپردازند و ایشان در جلد دوم اخلاق در قرآن در فصل مربوط به اخلاق و روانشناسی در صدد ارائه نظریه روانی آدمی به عنوان مبنای نظری برای تربیت و اخلاق بود.
دیدگاه‌های اجتماعی علامه مصباح یزدی
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اعلام دیدگاه‌های اجتماعی آیت الله مصباح یزدی گفت: در دیدگاه‌های اجتماعی حضرت علامه به کارکردهای دین و ورودش به عرصه‌های مسائل اجتماعی و سیاسی توجه داشتند.
نظر ایشان بر این بود که سکولاریسم یعنی فردی سازی و شخصی سازی و این با موردی که خدای متعال و پیامبر بیان کرده توافق ندارد.
پافشاری بر تبیین نظری دینی ولایت فقیه و اجرایی سازی حضور دین در زندگی دومین تأکیدی بود که ایشان داشت.
ایشان مردم سالاری دینی را در برابر دموکراسی غربی و حق حاکمیت در بین انسان‌ها چه از نظر سیاسی و چه اجتماعی تبیین کرد.
حجت الاسلام شاملی در پایان اظهار داشت: راه اندازی کانون طلوع وجمع شدن استادانی که شاگردان حضرت استاد بودند و اعزام آنها به شهرها و کشورهای مختلف برای حفاظت از دین گام دیگری در اندیشه اجتماعی ایشان بود.
علامه از جمله کسانی بودند که در جریانات بزرگ اجتماعی سیاسی همانند مجلس خبرگان, ریاست جمهوری, نمایندگی مجلس و مانند آنها هم خودشان اعمال نظر می‌کردند و هم شاگردان را به حضور مؤثر تشویق می‌کردند و اعتقادشان این بود که دینی که بر قلب حضرت محمد (ص) نازل شده؛ دینی است که باید زندگی انسان را در همه ابعاد هدایت کند و اثرگذار باشد.

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 29 دی 1400 - 20:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0