FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علامه حسن زاده معتقد بود قرآن، برهان و عرفان از یکدیگر جدا نیستند


علامه حسن زاده معتقد بود قرآن، برهان و عرفان از یکدیگر جدا نیستند

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 29 دی 1400 - 11:06
حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی گفت: بزرگترین نظریه عرفانی علامه حسن‌زاده عرفان ناب توحیدی بر اساس آیات و روایات و به خصوص دعاهای صحیفه سجادیه است.
عرفان،علامه،آملي،مرحوم،عرفاني،معرفت،دنيا،عالم،نفس،سير،نظريه، ...

خبرگزاری مهر- دین و آئین- عصمت علی آبادی: روزهای نخست مهرماه امسال بود که خبر تلخ رحلت آیت الله حسن حسن زاده آملی در رسانه‌های کشور منتشر شد.
آیت الله علامه حسن‌زاده آملی، در سال ۱۳۰۷ شمسی، در یکی از روستاهای لاریجان آمل در استان مازندران متولد شد.
در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ شمسی آموختن دروس حوزوی را آغاز کرد.
ادبیات عربی و درس‌های مقدماتی را در آمل نزد محمد غروی، عزیزالله طبرسی و دیگران آموخت.
آیت‌الله حسن‌زاده در شهریور ۱۳۲۹ شمسی برای ادامه تحصیل، وارد تهران شد.
سیداحمد لواسانی، یکی از اساتید او در تهران بود که علامه بخش‌هایی از کتاب‌های شرح لمعه و قوانین الاصول را نزد وی فرا گرفت.
او از جمله فیلسوفان و عارفان شیعی بود که آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی از خود به جای گذاشت.
همچنین برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی، چون اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح و بر آن‌ها شرح و حاشیه نوشته است.
در همین خصوص و برای بررسی دیدگاه‌های عرفانی مرحوم علامه حسن‌زاده آملی با حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی از شاگردان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی و استاد اخلاق و عرفان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
* از چه زمانی با مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی آشنا شدید؟
آشنایی من با مرحوم علامه حسن‌زاده آملی به دهه ۵۰ برمی‌گردد، تقریباً ۴ دهه بنده در محضر ایشان بودم که دو دهه اخیر یعنی ۲۵ سال را مستمر حتی در سفرها نیز در محضر ایشان بودم.
*نظریات عرفانی علامه حسن‌زاده آملی مبتنی بر چه اصولی بود؟
نظریه و اندیشه‌های عرفانی ایشان را طی یک مصاحبه نمی‌شود مطرح کرد و باید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به صورت گسترده به آن را بپردازند و پایان‌نامه‌های سطوح عالی برای آن اختصاص بدهند.
یکی از نظریه‌های عرفانی علامه حسن‌زاده آملی این است که قرآن، برهان و عرفان از یکدیگر جدا نیستند و هر سه وحدت دارند بر اساس همین تا کنون قریب ۲۰۰ اثر از ایشان نشر پیدا کرده و برخی نیز هنوز منتشر نشده است که امیدواریم طی هماهنگی‌های لازم با فرزندان مرحوم حسن‌زاده نوشته‌های ایشان در دسترس جهان علم و دانش قرار گیرد.
دستاورد این نظریه عصاره حکمت متعالیه و عرفان اسلامی است، تفسیر انفسی قرآن همان عرفان و عرفان تفسیر انفسی قرآن است.
با مطالعه معارف عرفانی مرحوم‌حسن‌زاده آملی متوجه می‌شویم که عرفان ایشان خمود یا منزوی نبود بلکه یک عرفان میدانی و حماسی بود.
اگر کسی مرید بازی کرده و خود را منتسب به ایشان می‌کند از عرفان ایشان بویی نبرده چرا که علامه‌حسن زاده اهل مرید بازی نبود اما دنیا به او متوجه بود
تمام سخن ایشان تفسیر انفسی قرآن و عرفان ایشان میدانی بود؛ عرفان میدانی یعنی عارف در تمام قضایا و حوادث اجتماعی و سیاسی حضور دارد، ایشان کسی بودند که در زمان حمله منافقین به آمل به لحاظ علمی از اسلام و مسلمین دفاع کرده و نفاق، التقاطی‌گری، ماتریالیسم و کمونیسم را نفی و با آنها مبارزه می‌کردند.
وقتی آمل در حمله و هجوم نفاق قرار می‌گیرد ایشان شهر را به شهر هزار سنگر تبدیل می‌کنند، این سنگر علم، معرفت و عرفان ایشان به معنای وحدت برهان، عرفان و قرآن است که رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل ایشان را عالم ربانی و سالک توحیدی می‌نامیدند، سالک توحیدی هرچه دارد برای خدا است از نزد خود سخن نمی‌گوید، اگر کسی مرید بازی کرده و خود را منتسب به ایشان می‌کند از عرفان ایشان بویی نبرده چرا که علامه‌حسن زاده اهل مرید بازی نبود اما دنیا به او متوجه بود.
فرق است بین اینکه جهان علم و معرفت به انسان رجوع کنند و شخص دنبال آنها نباشد، امام راحل دنبال مسائل رهبری نبودند اما رهبری و مرجعیت به سراغ ایشان آمد رهبر معظم انقلاب هم این شیوه را داشتند، علمای سرآمد که به عرفان حقیقی رسیدند به لحاظ معرفتی در درجات بالا هستند اما به خود توجه ندارند و خودبین نیستند.
نظریه دیگر مرحوم علامه حسن‌زاده آملی که بسیار مهم است و حکم اصل و بنیان را در نظریات عرفانی و سیر و سلوکی ایشان دارد، معرفت نفس است که آن را به لحاظ علمی پرورش دادند یعنی همه شفاء، اشارات، اسفار، فصوص، مصباح را یک جا جمع کردند و بر اساس ادعیه، آیات و روایات فرمودند قدم اول سیر و سلوک معرفت نفس و قدم دوم رسیدن به رب است، این ترسیم فرمایشات ائمه (ع) است که در چندین روایت این جمله را فرمودند که «هر کس نفس خود را بشناسد پروردگار را خواهد شناخت»؛ این مبنای عرفان استاد در معرفت نفس بود که آن را به لحاظ علمی پرورش دادند.
نظریه معرفت نفس ایشان تنها نظریه علمی نبود بلکه عملی بود؛ یعنی خود ایشان شناسنامه معرفت نفس بودند، اگر رهبر معظم انقلاب ایشان را سالک توحیدی معرفی می‌فرمایند به این دلیل است که سیر و سلوک ایشان بر اساس «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ» ترسیم شده بودند.
نظریه دیگر ایشان اتحاد عقل، عاقل و معقول؛ علم، عالم و معلوم حتی حس، حاس و محسوس است که به نظر ایشان همه یک وحدت عینی پیدا می‌کنند زیرا شاید در مفهوم دوتا باشند اما در مقام عینیت و وجود یکی هستند.
* ایشان در سیره عرفانی خود چه تأکیدی روی میراث مکتوب شیعه داشتند؟
یکی از نظریات دیگر ایشان این بود که می‌فرمودند اگر می‌خواهید بالاترین کتاب عرفانی را بخوانید ادعیه ائمه (ع) را بخوانید، بزرگترین نظریه عرفانی ایشان عرفان ناب توحیدی و بر اساس آیات و روایات و به خصوص بر اساس دعاهای صحیفه سجادیه است و آخرین مرحله سیر و سلوک را دعاهای صحیفه سجادیه معرفی کردند.
دست نوشته‌های ایشان یکی از اسناد و منابع علمی و ملی است، عالمان، حوزویان و اهل تخصص می‌دانند که ایشان دایرةالمعارف سیار علوم بودند.
ایشان منازل متشخص، متعین و حقیقی منازل سیر و سلوک بودند یعنی تمام منازل و قله‌های معرفتی سیر سلوک را بسیار عالمانه و عارفانه پیموده بودند.
ایشان در دنیا قله‌نشین عرفان و پس از رحلت و ارتحال هم قله نشین هستند.
یکی دیگر از نظریات ایشان بحث تکامل برزخی است که بسیار به دقت و تعامل نیاز دارد، یعنی انسان هست که هست، چگونه انسان در این دنیا هر روز یک روز دیگری دارد در آخرت هم اینگونه است و هر روز ما در یک شانی هستیم.
امیرمومنان امام علی (ع) فرمود هرکس دو روز او یکسان باشد ضرر کرده است.
ما برای مدیریت دیروز و فردا باید اهل عمل صالح در امروز باشیم.
مرحوم علامه حسن زاده قائل به تکامل برزخی هستند یعنی در عالم برزخ همین تکامل ادامه دارد؛ اما تکامل به حسب آن عالم است.
همانگونه که عالم رحم نسبت به دنیا محدودیت فراوان دارد این دنیا هم نسبت به عالم آخرت به مراتب محدودیت بیشتری دارد، دنیا مزرعه آخرت است هر کس در این دنیا بکارد در آخرت برداشت می‌کند و نظر ایشان بود که شاکله انسان از ولادت شروع شده و در دنیا و عالم برزخ هم ادامه دارد.
*آیت الله حسن زاده آملی در خصوص مباحث عرفانی نزد چه اساتیدی تلمذ کردند و نظرات ایشان بیشتر به نظرات کدام یک از عرفا نزدیک بود؟
ایشان نزد اساتید گوناگونی تلمذ کردند؛ اما مباحث عرفانی را در محضر بزرگانی نظیر مرحوم آیت الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، علامه شعرانی، مرحوم آشتیانی‌ها (مرحوم میرزا احمد هم میرزا محمد مهدی آشتیانی) و مرحوم فاضل تونی بودند.
این اواخر هم وقتی به قم آمدند خود به فعلیت رسیده و یک عارف، فیلسوف و حکیم توانایی بودند و با مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و برادر مرحوم علامه طباطبایی آقا سید محمد حسن الهی طباطبایی نشست‌هایی را داشتند.
عرفان ایشان یک عرفان میدانی بر مبنای معرفت نفس بود یعنی هر چه می‌گفتند به آن عمل کرده بودند برخلاف برخی از عرفان‌ها که تنها دنبال مرید بازی هستند علامه حسن‌زاده آملی تنها به خدا توجه داشتند در اثر همین معرفت نفس همه دنبال ایشان بودند و ایشان قله و پیشوای سیر و سلوکی دیگران شدند.
*مسئولان حوزوی، دانشگاهی و رسانه‌ها برای شناساندن مرحوم علامه حسن زاده آملی چه وظایفی بر عهده دارند؟
رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند هرکس یک دانشمند، بزرگ و علامه‌ای را تکریم کند گویا که خدا را تکریم کرده است.
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آثار ایشان منبع پرفیض و فاخر دوران است؛ مسئولیت مجامعی نظیر حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در این زمینه سنگین است؛ بنابراین باید با امکاناتی که دارند به معرفی و نشر آثار ایشان بپردازند.
امید که ما هم بتوانیم کمک کنیم که نظریات ایشان منتشر شود.
وظیفه همه ما است که سیره علمی و عملی ایشان در جامعه نهادینه کنیم.
استقامت ایشان در علم و عمل نمونه همه حوزه‌ها است، آیت الله بهاءالدینی می‌فرمودند علامه حسن‌زاده آملی امید حوزه‌ها است.
ایشان در زمان حیات خود امید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بودند پس از رحلت هم در عالم برزخ دستشان باز است.

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 29 دی 1400 - 20:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0