FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ام‌البنین، ام‌الادب


ام‌البنین، ام‌الادب

ایسنا | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 26 دی 1400 - 13:30
اصالت مهم‌ترین نکته در خصوص شخصیت حضرت ام‌البنین(س) است که می‌توان به آن اشاره کرد، همین اصالت موجب شد که هر چهار فرزند این بانوی بزرگ جان خودشان را در راه دین و امام عصر خودشان فدا کنند. یک نویسنده عرب در کتاب خود راجع به حضرت ام‌البنین(س) می‌نویسد « ام‌البنین، ام‌الادب بود »، به این معنا که ایشان خود اصل ادب است و اصالت ادب تمام قد در ایشان تجلی پیدا می‌کند و همین اصالت را به فرزندان خود منتقل کرد.
حضرت،امام،اصالت،حسين،ادب،علي،فاطمه،مادر،شهادت،عباس،شخصيت،انت ...

اصالت مهم‌ترین نکته در خصوص شخصیت حضرت ام‌البنین(س) است که می‌توان به آن اشاره کرد، همین اصالت موجب شد که هر چهار فرزند این بانوی بزرگ جان خودشان را در راه دین و امام عصر خودشان فدا کنند.
یک نویسنده عرب در کتاب خود راجع به حضرت ام‌البنین(س) می‌نویسد « ام‌البنین، ام‌الادب بود »، به این معنا که ایشان خود اصل ادب است و اصالت ادب تمام قد در ایشان تجلی پیدا می‌کند و همین اصالت را به فرزندان خود منتقل کرد.
به گزارش ایسنا، فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌الْبَنین از همسران امام علی(ع) و مادر چهار فرزند به ترتیب حضرت عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بود.
عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه‌ ام‌البنین(س) به اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی و بزرگی یاد کرده‌اند.
به گفته شهید ثانی و مقرم ام‌البنین(س) نسبت به خاندان پیامبر، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود.
از این رو خبرگزاری ایسنا در خصوص شخصیت حضرت ام‌البنین(س) و دلیل انتخاب شدن این بانو برای همسری امیرالمومنین(ع) با حسین شریعت‌زاده استاد اخلاق به گفت‌وگو نشسته است.
آقای شریعت‌زاده بارزترین ویژگی حضرت ام‌البنین(س) و دلیل انتخاب‌شان برای همسری امیرالمومنین(ع) چه بود؟
اولین نکته‌ای که در مورد این بانوی بزرگ می‌توان به آن اشاره کرد شخصیت خاص ایشان است، امام علی(ع) در طول زندگی خود برای انتخاب همسر تنها به دو انتخاب داشتند که یکی حضرت فاطمه(س) و پس از شهادت ایشان حضرت ام‌البنین(س) بود،در روایات بسیار آمده است که در اصالت همسرانی که انتخاب می‌کنید بسیار دقت داشته باشید.
پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، امام علی(ع) با برادرش عقیل که در نسب‌شناسی عرب خبره بود، درباره انتخاب همسری که اصیل باشد و فرزندانی دلیر و جنگاور بیاورد، مشورت کرد.
عقیل، فاطمه بنت حزام را پیشنهاد کرد.
اصالت مهم‌ترین نکته در خصوص شخصیت حضرت ام‌البنین(س) است که می‌توان به آن اشاره کرد، همین اصالت موجب شد که هر چهار فرزند این بانوی بزرگ جان خودشان را در راه دین و امام عصر خودشان فدا کنند.
اگر به واقعه عاشور نگاه کنیم امام حسین(ع) چندین بار حضرت عباس(ع) را امتحان کرد، اما هربار شاهد هستیم که حضرت عباس(ع) می‌فرمایند که مادر گفته است که غلام شما باشیم، این تربیت و بیان نام مادر در کلام حضرت ابوالفضل(ع) نشان می‌دهد که این مادر تا چه اندازه در تربیت فرزندان کوشا بوده و در عین حال آنها را در خدمت اهل‌بیت(ع) پرورش داده است.
حضور در منزلی که پیش از آن مادری بوده و فرزندانی حضور داشتند قدری سخت است، به نظر شما چه رفتار و مدیریت باعث می‌شود که حضرت ام‌البنین(س) هم مورد احترام اهل‌بیت(ع) قرار می‌گیرد و هم فرزندانی در خدمت این خاندان تربیت می‌کند؟
بی‌شک رفتار حضرت عباس(ع) در روز عاشورا که خطاب به برادران خود گفت بایدی همه‌ی ما امروز در راه امام خود فدا شویم برگرفته از تربیتی است که از دامن چنین مادری رقم می‌خورد.
مادری که ادب، احترام، مناعت طبع و ...
را به فرزندان خود آموخته بود.
در مورد شخصیت این بانو و ادب و اصالت‌شان می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از گذشت مدتی از ازدواجشان، به امام علی(ع) پیشنهاد کرد او را به نام اصلی‌اش که فاطمه بود، صدا نزند، تا مبادا فرزندان حضرت زهرا(س) با شنیدن نام فاطمه به یاد مادرشان بیافتند.
از این‌رو امام علی(ع) او را ام‌البنین [مادر پسران] نامید.
عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه‌ حضرت ام‌البنین(س) به اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی یاد کرده‌اند.
به گفته شهید ثانی و عبدالرزاق مُقَرَّم، حضرت ام‌البنین(س) نسبت به خاندان پیامبر(ص)، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود؛ به همین دلیل اهل‌بیت(ع) نیز برای او احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، نزد او می‌رفتند.
حضرت ام‌البنین(س) در واقعه کربلا حضور نداشت.
هنگامی که کاروان اسیران کربلا وارد مدینه شد و او از شهادت فرزندانش باخبر شد هیچ چیزی نگفت و تنها از سرنوشت امام حسین(ع) پرسید و وقتی خبر شهادت امام را شنید، گفت «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین(ع) می‌شد و او زنده می‌ماند.» و نقل است که در همان زمان گفت با این خبر رگ قلبم را زدید.
این سخنِ ایشان را برخی دلیل دلدادگی عمیق او به اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) دانسته‌اند.
آیا حضرت ام‌البنین(س) در راه دین و بیان حق هم تلاش داشتند؟
این بانوی بزرگ در بسیاری از برهه‌های زندگی خود از امام علی(ع) دفاع کرد.
ایشان پس از شهادت امام حسین(ع) و فرزندانش، هر روز با نوه‌اش عبیدالله (فرزند حضرت عباس) به قبرستان بقیع می‌رفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بود، می‌خواند و می‌گریست.
آمده است که ایشان در قبرستان بقیع می‌گفت «یا زهرا(س) خوب شد شما از این دنیا رفتید و ندیدید که با علی و فرزندان‌تان چه کردند»، در این میان اهل مدینه گرد او جمع می‌شدند و همراه او گریه می‌کردند.
گفته شده که مروان بن حکم یکی از حاکمان مدینه، نیز با آنان همراه می‌شد و می‌گفت این بانو را آرام کنید، گریه‌ها و گفته‌های او دل آدم را به درد می‌آورد.در روایات تاریخی بسیار داریم که این بانو بسیار بنی‌امیه را رسوا کرد و حتی معتقدند که ایشان را در چنین روزی مسموم کردند و ایشان شهادت‌گونه از دنیا پر کشیدند.
کلام آخر
یک نویسنده عرب در کتاب خود راجع به حضرت ام‌البنین(س) می‌نویسد « ام‌البنین، ام‌الادب بود »، منظور ایشان از ام‌الادب یعنی مادر ادب نیست بلکه نویسنده معتقد است ایشان خود اصل ادب است و اصالت ادب تمام قد در ایشان تجلی پیدا می‌کند.
انتهای پیام

 
 
 
 
 

یکشنبه، 26 دی 1400 - 16:36 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0