FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «خداشناسی» روانه بازار نشر شد


کتاب «خداشناسی» روانه بازار نشر شد

مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | یکشنبه، 26 دی 1400 - 11:41
کتاب «خداشناسی» اثر علیرضا رمضانیان به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۹۶ صفحه منتشر شد. در این کتاب بر اساس آیات و روایات به موضوع خداشناسی پرداخته شده است.
توحيد،فصل،خداشناسي،عنوان،خداوند،گرديده،كتاب،برهان،تبيين،اشار ...

به گزارش روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «خداشناسی» اثر علیرضا رمضانیان به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۹۶ صفحه منتشر شد.
بشر همواره به موجود برتر خداوند و مفاهیم دینی و نقطه مقابل آن یعنی انکار وجود خدا می‌اندیشد.
بحث درباره نظام آفرینش و کیفیت تبیین آن، اینکه «مبدا عالم چیست؟» و «آیا خدا صاحب جهان است؟»، «آیا هستی معلول تصادف است؟»، «آیا جهان غایت و هدفی دارد یا سیر به سوی ناکجاآباد دارد؟» و ده‌ها پرسش دیگر، اموری است که قرآن کریم و روایات معصومان (ع) پاسخ منطقی و فهم پذیری به آنها داده اند.
در این کتاب نیز موضوع خداشناسی و بیان روان و دسته بندی شده، تبیین گردیده، به گونه‌ای که در زیر هر بحث مهم‌ترین آیات و روایات همان بحث آورده شده است.
ساختار اثر
این اثر در ۱۹ فصل تهیه و تدوین شده است؛ اولین فصل این اثر تحت عنوان «جایگاه و اهمیت خداشناسی» تنظیم شده که در این فصل، خداشناسی به عنوان نقطه آغاز دین و نخستین واژه اعتقادی عنوان شده و تعالی بخش اخلاق انسانی، بالاترین آرامش و لذت، و عامل وحدت بخشی و عدالت گستری تبیین شده است.
دومین فصل از این اثر با عنوان «منابع و راه‌های معرفت از نظر قرآن کریم» تألیف شده که در این فصل پس از بیان لزوم معرفت، احساس و تجربه (طبیعت)، عقل و خِرد، تاریخ و آثار تاریخی، فطرت و وجدان، وحی آسمانی، و کشف و شهود به عنوان منابع و راه‌های آن برشمرده شده است.
«برترین شناخت ها» عنوان سومین فصل از کتاب «خداشناسی» است که در ابتدا پس از بیان این نکته که خداشناسی سرآمد همه معرفت هاست، شناخت انسان معیار ارزش عنوان شده و در ادامه نقش خداشناسی در جامعه تشریح گردیده است.
نویسنده در فصل چهارم، به مقایسه راه‌های شناخت خداوند می‌پردازد و در ادامه به سطوح مختلف خداشناسی و راه‌های شناخت خدا اشاره می‌کند.
فصل پنجم این اثر به شناخت خداوند با آیات پرداخته و آیات خداشناسی تبیین شده است.
ششمین فصل از این اثر که با عنوان «جایگاه نفس» تألیف شده، به جایگاه معرفت نفس (آیات و روایات) پرداخته شده و در ادامه، معرفت نفس بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره) بیان گردیده است.
نویسنده در فصل هفتم که با عنوان «قرآن و راه‌های شناخت خداوند» تدوین شده، راه‌های «آفاقی»، «انفسی» و «از مقصد به مقصود» را به عنوان طرق خداشناسی معرفی و تشریح کرده است.
هشتمین فصل از کتاب مذکور، به «دلایل اثبات خداوند متعال» پرداخته و پس از بیان خداشناسی از راه فطرت، نشانه‌های تشخیص امور فطری از امور غیرفطری و عادی تشریح شده است که این نشانه‌ها عبارتند از: برهان فطرت، برهان نظم، برهان وجوب و امکان، برهان معلولیت، برهان حدوث و تغییر، برهان تدبیر و هدایت، برهان ضرورت و وجوب، و برهان محدودیت.
در فصل نهم به خداشناسی قلبی و مراتب آن و همچنین تفاوت آن با خداشناسی عقلی پرداخته شده است.
«توحید و یگانگی خداوند» به عنوان فصل دهم کتاب «خداشناسی» است که در این فصل پس از اشاره به یگانگی خداوند، دلایل عقلی و فلسفی بر یگانگی پروردگار تبیین شده و ابعاد توحید تشریح و به توصیف خداوند نیز اشاره گردیده است.
نویسنده در فصل یازدهم «مراحل توحید از نگاه کلام، فلسفه و عرفان» را مورد اشاره قرار داده و اقسام توحید نظری و توحید عملی را تشریح کرده و در ادامه، تفاوت توحید نظری و عملی و رابطه آن دو از دیدگاه شهید مطهری را آورده است.
فصل دوازدهم این اثر در خصوص «توحید ذاتی» است که در ابتدا پس از بیان معانی توحید ذاتی، به تفاوت توحید احدی و واحدی اشاره شده و مطلبی در خصوص عدم امکان دسترسی به حقیقت ذات مورد بررسی قرار گرفته و صفات ذات اعم از حیات، علم و قدرت مورد تبیین قرار گرفته است.
در فصل بعد که به «توحید صفاتی» اختصاص یافته، به صفات ثبوتیه یا جمالیه حق تعالی (قادر، عالِم، حی، مرید، مُدرک، متکلم، صادق، قدیم ازلی و باقی ابدی) پرداخته شده و سپس صفات سلبیه یا صفات جلالیه بیان شده است.
در فصل چهاردهم، اقسام توحید افعالی (توحید در خالقیت، مالکیت، ربوبیت، رازقیت، ولایت) تشریح شده و در پایان توحید افعالی در قرآن و سنت مورد اشاره قرار گرفته است.
«توحید عملی» عنوان پانزدهمین فصل از کتاب «خداشناسی» است که در ابتدای این فصل پس از بیان اهمیت توحید عملی، گستره توحید عملی بیان شده و در پایان جلوه‌های توحید عملی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در فصل بعد «مراتب و نصاب توحید» بیان گردیده که از جمله آنها می‌توان به توحید در وجوب وجود، توحید در ذات، توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت و الوهیت، در استعانت، توحید در خوف و خشیت، توحید در رجا، توحید در ملک، توحید در توکل، و توحید در دعا اشاره کرد.
«ریشه های ایمان به خداوند» عنوان هفدهمین فصل از اثر مذکور است که در ابتدای این فصل به پیدایش مذهب از نظر مادی گراها پرداخته شده و سپس ریشه‌های ایمان به خدا، مقاصد انسان‌ها و همچنین ویژگی‌های ایمان مقبول تبیین گردیده و در ادامه ایمان‌های انتقاد شده و همچنین علل انحراف از توحید و علل بی توجهی به دین و گریز از آن بررسی گردیده و در پایان مطلبی تحت عنوان «علل و معلولات نامتناهی باطل است» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
فصل هجدهم این اثر با عنوان «الله نور السماوات و الارض» تعریف شده و پس از تعریف معنای کلمات آیه نور (الله، نور، السماوات، الارض، مَثَل، مشکوه، المصباح، الزجاجه و…) اقوال مفسران درباره صدر آیه نور بیان شده است.
در فصل نوزدهم و آخرین فصل از این کتاب به «رؤیت خداوند» پرداخته شده است و اقسام رؤیت (ظاهری، مفهومی و شهودی) بررسی شده و دلایل قائلان رؤیت خداوند بیان گردیده و در ادامه انواع معرفت، و مقصود از دیدار خدا، رمز دیدار خدا و همچنین سیر تکاملی انسان در پرتو نور ذکر تا مقصد لقاءالله از سخنان معصومان (ع) (ذکر عشق، عشق و انقطاع، و انقطاع و لقاء) بیان گردیده است.

 
 
 
 
 

یکشنبه، 26 دی 1400 - 15:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0