FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مشخصه‌های جاهلیت عصر غیبت


مشخصه‌های جاهلیت عصر غیبت

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 24 دی 1400 - 09:17
جاهلیت در جوامع مختلف دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مشترک می‌باشد که البته در نسبت و اثرپذیری متفاوت هستند. این موارد در جاهلیت دوران غیبت نیز وجود دارند.
جاهليت،خدا،الهي،غيبت،جهل،عصر،جامعه،تربيت،دوران،امام،خانواده، ...

به گزارش خبرنگار مهر، علی اعظمی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به بیان جاهلیت و انواع آن پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم:
جاهلیت می‌تواند در صورت‌های مختلف ظاهر گردد.
جدایی مردم از تعلیم و تربیت الهی، اولین مشخصه و علت جاهلیت دوران غیبت امام زمان علیه السلام می‌باشد.
در این دوران به علم امام دسترسی وجود ندارد و همین امر نیز موجب جاهلیت شده است؛ زیرا رسول خدا می‌فرماید: «اِذا رُفِعَ الْعِلْمُ وَظَهَرَ الْجَهْلُ ؛[۱] هرگاه علم از میان برداشته شود و جهل و نادانی ظاهر شود.»
مشخصه‌های جاهلیت
جاهلیت در جوامع مختلف دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مشترک می‌باشد که البته در نسبت و اثرپذیری متفاوت هستند.
این موارد در جاهلیت دوران غیبت نیز وجود دارند؛ از جمله:
۱.
باورهای باطل نسبت به خداوند
فرقه‌ها و افکار منحرف موجود در بین مردم در عرصه‌های مختلف خداشناسی می‌تواند شاهد بر این مطلب باشد.
۲.
گرایش به قوانین بشری و اعراض از حکم الهی
ناآگاهی از قوانین الهی و یا نگاه جامع نداشتن به آن‌ها باعث شده انسان دنبال قوانینی برود که نتوانند سعادت او را تأمین نمایند.
قوانینی مفید هستند که در راستای قوانین الهی باشند؛ زیرا خداوند خالق انسان است و تمام نیازها و ویژگی‌های او را خوب می‌شناسد.
۳.
تعصبات بی جا و برخاسته از جهل
تعصب در جایی که برخاسته از ارزش‌های عاقلانه و الهی باشد پسندیده است؛ اما تعصبی که بر خاسته از جهل باشد مفید نیست و انسان را به جهل که منشأ اصلی جاهلیت است می‌کشاند.
۴.
حضور ناشایست برخی زنان در جامعه
زن گوهر اصیلی است که جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد و وظایف سنگینی از جمله تربیت فرزند و تأمین نیازهای عاطفی همسر و ساماندهی امور خانواده بر عهده اوست.
انحراف مسیر زندگی زن از این اهداف و وظایف، باعث کم کاری و یا نپرداختن او به وظایف اصلی‌اش می‌گردد؛ این امر باعث به خطر افتادن تربیت فرزند و خانواده در نگاه کلی می‌شود که عامل رواج و گسترش جاهلیتی بر خاسته از تربیت ناقص آمیخته با جهل می‌شود .[۲]
مشخصه‌های جاهلیت عصر غیبت
مولفه‌هایی که بیان شد ویژگی‌های مشترک میان جوامع جاهلی بود.
حال به ویژگی‌هایی می‌پردازیم که در عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نمود و ظهور بیشتری دارند.
۱.
هزینه اموال فراوان در راه حرام
امام صادق علیه السلام نسبت به این ویژگی عصر غیبت می‌فرمایند: «مال را در غیر طاعت خدا هزینه می‌کنند کسی هم جلو آن را نمی‌گیرد؛ برای کاری که منجر به خشم خدا می‌شود ثروت زیادی پرداخت می‌کنند و از پرداخت مقدار کم در راه خدا جلوگیری می‌کنند .»[۳]
این امر در جوامع امروزی به روشنی مشاهده می‌شود.
مثلاً در مورد حج و زیارت معصومین علیهم السلام می‌گویند: چرا شکم عرب‌ها را با حج رفتن سیر می‌کنید؟
در حالی که همین افراد در سفرهای خارجی پول‌های زیادی در کشور کفر خرج می‌نمایند.
۲.
کفر یا نفاق حاکمان
با دید کلی به حکومت‌ها این امر روشن می‌شود؛ در عصر کنونی بیشتر حکومت‌های موجود یا کافر هستند و یا نفاق در آن‌ها موج می‌زند: مانند حکومت عربستان، آمریکا و...
۳.
نابسامانی در خانواده
این مؤلفه بیشترین تأثیر و اثر را در تغییر نگرش و تمایل جامعه به جاهلیت دارد.
جهات مختلفی نیز در آن قابل بررسی است:
الف.
اهمیت ندادن به خانواده و افزایش طلاق.
این امر در کلام معصومین نیز به عنوان شاخصه عصر غیبت شمرده شده است .[۴]
ب.
کم شدن عفاف زنان و غیرت مردان
ج.
بی احترامی نسبت به پدر و مادر
د.
نفرت از فرزند آوری [۵]
۴.
کم رنگ شدن حضور خدا در زندگی
پیامبر صلی‌الله علیه و آله در بیانی می‌فرمایند: «زمین آکنده از ستم می‌شود آن چنان که کسی نمی‌تواند نام خدا را بیاورد.
سپس خدا مردی از اهل من را مبعوث می‌کند تا زمین را پر از عدل کند .»[۶] تأمل در اوضاع جامعه این نکته از روایت را بر ما روشن می‌نماید که برخی از ارزش‌های الهی در دید جامعه، ضد ارزش جلوه داده شده است.
۵.
سخت شدن حفظ ایمان
در این دوران، کوشش مؤمن در کسب فضائل الهی، پست شمرده می‌شود و در طرف مقابل، شخص ثروتمند، گرامی داشته می‌شود.
زندگی در چنین جامعه‌ای برای شخص مؤمن سخت می‌باشد به گونه‌ای که رسول خدا می‌فرمایند: «مومن زشتی‌هایی را می‌بیند و توان تغییر آن را ندارد، قلب او در درونش مانند نمک در آب ذوب می‌شود .»[۷]
از نکات بیان شده به این نتیجه می‌رسیم که جاهلیت در هر عصری کم یا زیاد وجود دارد و مؤلفه‌های آن هم مشخص است؛ برای این که جاهلیت از جامعه دور بماند یا به مقدار حداقل برسد، باید نسبت به مؤلفه‌های جاهلیت ساز، دقت و توجه ویژه نموده و برای رفع آن‌ها بکوشیم.
پی نوشت:
[۱] کمال الدین، ج ۱، ص ۲۵۰.
[۲] چیستی و مفهوم جاهلیت، ص ۲۵۸.
[۳] کافی، ج ۸، ص ۳۸.
[۴] بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۲۳.
[۵] چیستی و مفهوم جاهلیت، ص ۲۷۰.
[۶] بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۶۸.
[۷] تفسیر قمی، ج ۲، ص ۳۰۵.

 
 
 
 

شنبه، 25 دی 1400 - 21:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0