FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاهی به اندیشه‌های اجتماعی یک عالم عدالت‌خواه


نگاهی به اندیشه‌های اجتماعی یک عالم عدالت‌خواه

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | چهارشنبه، 22 دی 1400 - 12:53
اندیشه‌های اجتماعی محمدرضا حکیمی در نشست بزرگداشت این عالم عدالت‌خواه در مشهد نقد و بررسی شد.
اجتماعي،الحياة،حكيمي،نگاه،جامعه،مجموعه،عدالت،انسان،روايات،مر ...

ایسنا/خراسان رضوی اندیشه‌های اجتماعی محمدرضا حکیمی در نشست بزرگداشت این عالم عدالت‌خواه در مشهد نقد و بررسی شد.
امیرمهدی حکیمی، مدیر موسسه فرهنگی الحیاة، در این نشست که شامگاه سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ ماه، در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما در این نشست از انسانی سخن می‌گوییم که تمام زندگی اندیشه‌ای خود را وقف اصلاح، رشد و ارتقای جامعه کرد و همواره از عدالت و توحید سخن گفت و بر همین اساس به عنوان فیلسوف یا مرزبان عدالت شناخته شد.
وی عنوان کرد: علامه حکیمی از نخستین روزهایی که به عالم طلبگی وارد شد یا حتی پیش از آن دغدغه انسانیت داشت و در طول دوران طلبگی به دلیل توجه ویژه او به روایات تحت تأثیر استاد خود، شیخ مجتبی قزوینی، قرار گرفت و همین آشنایی باعث شد که نگاه او به آیات و روایات متفاوت شود و نوعی تفکر و اندیشه اجتماعی و اصلاحی در او شکل گیرد.
مدیر موسسه فرهنگی الحیاة افزود: این نگاهی که آیا دین امری فردی است و برای فردیات آمده و یا اینکه امری اجتماعی است و آمده تا انسان را در گستره روابط اجتماعی و فردی به کمال برساند، در آغاز در ذهن او شکل گرفت و همین نگاه اجتماعی به دین از همان‌جا در ذهن او نقش بست.
بر همین اساس در تمام طول زندگی فکری و اندیشه‌ای خود به این نگاه پرداخت؛ به گونه‌ای که می‌توان در کتاب‌های او فریاد عدالت‌خواهی، اخلاق و اجتماع را شاهد بود و در هر حوزه‌ای که او قلم می‌زد و می‌نوشت، می‌توان این نگاه را شاهد بود.
حکیمی بیان کرد: این انسان با چنین تفکراتی از سویی با مطالعات گسترده روایی، علوم انسانی و اسلامی به روزی که داشت، در سن ۲۷ سالگی ۳۰ هزار جلد کتاب را مطالعه کرده بود و به حوزه‌های علوم انسانی و تفکرات جامعه روز خود تسلط کافی داشت و از سویی دیگر با دغدغه‌های اجتماعی، نسل‌های جوان، توده‌های مردمی و دانشگاهی و...
در ارتباط بود و همواره جامعه را به صورت کامل و دقیق می‌شناخت؛ سراغ روایات رفت و به جست‌وجوی منابع روایی پرداخت و در نهایت کتاب الحیاة را به نگارش در آورد.
برادرزاده مرحوم حکیمی عنوان کرد: مرحوم حکیمی کسی بود که اندیشه‌های خود را می‌زیست و صرفا اصلاح‌گری اجتماعی در آثار او مشهود نبود بلکه این موضوع در زیست اجتماعی و فردی او کاملا مشهود بود و افرادی که با او ارتباط داشتند، تمام دغدغه‌های سرسختانه‌ای که در آثار او وجود داشت را در زندگی او مشاهد می‌کردند و می‌دیدند که او به نوعی در دایره این اندیشه‌ها زندگی کرد.
در تمام سال‌هایی که با او ارتباط داشتم، ندیدم که چیزی را بنویسد و خلاف آن عمل و رفتار کند؛ به عبارتی او آموزه‌های خود جامه عمل می‌پوشاند.
وی اظهار کرد: مجموعه الحیاة بارزترین اتفاقی است که در اندیشه اجتماعی افتاده است.
الحیاة دایرة‌المعارفی برای زیست اجتماعی انسان امروز است و از تربیت فردی تا اجتماعی در یک دایره کامل و جامعی در ۴۰ باب به این مقوله پرداخته است.
عدالت از نگاه مرحوم علامه حکیمی
مدیر موسسه فرهنگی الحیاة بیان کرد: در تمام این سال‌ها نگاه عدالت‌خواهانه او در حوزه‌های اقتصادی بسیار پررنگ شده و همواره توجه او به کلیدواژه عدالت از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
این عدالت‌خواهی او باز هم برگرفته از آیات و روایات است اما با این وجود تمام حرف او تنها شامل عدالت اقتصادی و اجتماعی نبود بلکه گسترده‌تر از این دایره را شامل می‌شده است.
حکیمی خاطرنشان کرد: اگر به فهرست الحیاة مراجعه کنیم، شاهد توجه مرحوم حکیمی به مباحثی چون عدل، عمل، قرآن، ویژگی‌های حاکم اسلامی، ویژگی‌های رهبران راستین می‌شویم که در چهار جلد الحیاة گنجانده شده است.
بعدها در سایر جلدهای این مجموعه نیز به مباحثی چون اخلاق، خانواده و...
اشاره کرده و تمام این مباحث را از منظر همان ابعاد مختلفی که در ساخت و زیرساخت یک جامعه مهم می‌دید و بستر این اتفاقات را نیز انسان می‌دانست، پرداخت.
وی اضافه کرد: همچنین او بر این باور بود که خشت خشت این جامعه را انسان‌ها تشکیل می‌دهند و ما اگر مواجه درستی با انسان‌ها نداشته باشیم و این عدالت اجتماعی و بستر زیست درست اسلامی نیز برای انسان‌ها وجود نداشته باشد، انسان‌ها از درون سست خواهند شد و با این انسان‌های سست نمی‌توان جامعه‌ای را که باید ساخت که در حقیقت این نگاه اجتماعی از نگاه فردی جدا نیست و فرد است که این جامعه استوار را می‌سازد و جامعه اسلامی را به سمت رشد و تعالی سوق می‌دهد.
برادرزاده مرحوم علامه حکیمی خاطرنشان کرد: در واقع هدف او این بود که جامعه باید بستری را برای کمال انسانی فراهم کند و این رشد و کمال انسانی در بستر فضای عینی اجتماعی رخ می‌دهد.
بنابراین این نگاه اجتماعی او زاییده آن چیزی است که در روایات به صورت گسترده وجود دارد و در تمام احکام ما نیز به این پیوند اجتماعی اشاره شده و بر این اساس ما انسان منقطع از اجتماع نداریم.
این موضوع در تمام اندیشه‌های او نفوذ پیدا کرده بود.
حکیمی اظهار کرد: اگر کسی فهرست مجموعه الحیاة را مروری اجمالی کند، گرچه که در این مجموعه مطالبی همچون مسائل اجتماعی، عدالت، خانواده، ویژگی‌های حکومت صالح و فاسد، جامعه صالح و...
را خواهد دید.
در ۱۲ جلد الحیاة نگاه انسان به انسان که در راستای شناخت خداوند تعریف می‌شود، شامل تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی است.
غفلت طلاب و دانشجویان از مجموعه الحیاة
وی غفلت اهل اندیشه از مجموعه گسترده و گرانبهای الحیاة را نکته مهم و تأسف‌باری دانست و افزود: متأسفانه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه که باید کتاب الحیاة را مورد توجه قرار می‌دادند و بر اساس آن پیش می‌رفتند، چنین نکرده‌اند و ما ندیده‌ایم که مباحثی که استاد حکیمی در ابعاد مختلفی مطرح کرده‌اند را مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر موسسه فرهنگی الحیاة افزود: در حقیقت مجموعه الحیاة گنجینه‌ای است که در آن به ابعاد مختلفی پرداخته و یک نظامی برای آن ایجاد کرده‌اند؛ این موضوع مسئولیت جدی‌تری برای اهل اندیشه، طلاب و دانشجویان رقم می‌زند که چرا تا کنون به این مجموعه مراجعه و روی آن‌ نظریه‌پردازی نکرده‌اند تا بتوانند در نهایت به مدل‌سازی برسند و سپس این مدل‌ها را در سطح جامعه عملیاتی کنند.
انتهای پیام

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 22 دی 1400 - 23:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0