FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش امی‌ بودن پیامبر(ص) بر گسترش سریع اسلام


نقش امی‌ بودن پیامبر(ص) بر گسترش سریع اسلام

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | سه شنبه، 21 دی 1400 - 11:31
یک پژوهشگر قرآن کریم با اشاره به برخی از ویژگی‌های اختصاص‌ یافته به پیامبر اسلام(ص) به عنوان عوامل پیشرفت و گسترش اولیه اسلام گفت: در پیام، کار و شخص هر یک از پیامبران ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در ظهور ایشان تأثیری مثبت داشته است.
پيامبر،خط،كتابت،اسلام،آشنا،پيام،عنوان،غراب،موسي،قرآني،نوشتن، ...

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر قرآن کریم با اشاره به برخی از ویژگی‌های اختصاص‌ یافته به پیامبر اسلام(ص) به عنوان عوامل پیشرفت و گسترش اولیه اسلام گفت: در پیام، کار و شخص هر یک از پیامبران ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در ظهور ایشان تأثیری مثبت داشته است.
کمال‌الدین غراب در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص امی‌بودن پیامبر به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: همین موضوع باعث جذب مردمان و پیشبرد پیام و اعتلای رسالت ایشان می‌شده است.
البته منظور ویژگی‌های روحی و اخلاقی ایشان نیست چرا که به تصریح قرآن تمایزی میان انبیا وجود ندارد.
وی ادامه داد: در این خصوص منظور برخی از خصوصیاتی است که در ارتباط با شخص ایشان یا پیام و کار ایشان بوده و در تناسب با شرایط محیط در پیشبرد دعوت و اعتلای رسالت وی نقشی مثبت ایفا کرده است.
هرچند درجات کمال انسان‌ها متفاوت است اما میان انبیا این چیزی نیست که ما بتوانیم از مقایسه ایشان با یکدیگر به دست آوریم و به داوری بنشینیم.
با این حال اجازه داریم که از منظر تناسبی که با شرایط قرن و محیط ایشان دارد، ویژگی‌های اختصاص‌یافته به پیام، کار و شخص هر نبی را شناسایی و کشف و تاثیر آن را در پیشبرد رسالت وی ارزیابی کنیم.
این کارشناس قرآنی بیان کرد: در پیام، کار و شخص پیامبر اسلام(ص) نیز این ویژگی‌ها وجود دارد و می‌توان تأثیر مثبت و لزوم برخی از آن‌ها را در پیشبرد دعوت و اعتلای رسالت ایشان دریافت که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به امی بودن پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد.
غراب اضافه کرد: در میان پیامبران عظام تنها پیامبر اسلام(ص) امی به معنای درس ناخوانده و مکتب نرفته بوده است.
البته منظور فقدان بینش و معرفت نیست بلکه تنها آشنایی‌ نداشتن با کتابت و خط است.
درباره هیچیک از پیامبران دیگر بر این امر تاکید نشده است.
از آدم(ع)، نوح(ع) و ابراهیم(ع) اطلاعاتی در این‌باره در دست نداریم.
شاید آنان نیز امی بوده‌اند اما در هیچیک از کتب دینی تورات، انجیل و قرآن تأکیدی در این خصوص نیامده است.
وی با بیان اینکه از اوضاع اجتماعی و سیاسی زمانه و جامعه آن‌ها نیز اطلاعاتی که بتواند ما را به سوی رأی صائبی در این باره سوق دهد، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آدم(ع) نخستین نبی بوده است.
اگر بر خلاف روایات تاریخی او نخستین بشر نبوده باشد، شاید در عهد وی کتابت و خط وجود داشته و وی با آن آشنا بوده است اما این فقط یک حدس غیر قابل اثبات و بی‌برهان است.
این کارشناس قرآنی عنوان کرد: درباره نوح(ع) نیز می‌توان حدس زد که در طول ۹۰۰ سال دعوت خویش با علائم نوشتاری مرسوم در میان قوم خود اگر اساسا این علائم پدید آمده بوده، خواه ناخواه آشنا شده باشد.
ابراهیم(ع) برادرزاده یک بت‌تراش بود و در خانه او زندگی می‌کرده است.
اگر وظیفه بت‌تراشی قرابتی با شغل سدانت و سرپرستی امور دینی داشته باشد و اگر میان قوم او علائم نوشتاری پدید آمده بوده، لاجرم باید نتیجه گرفت که طبقه روحانی با این علائم آشنا بوده و در نتیجه ابراهیم(ع) نیز از طریق پدر یا عموی خود می‌توانسته با کتابت و خط آشنایی یافته باشد.
غراب افزود: با این وجود تمام این‌ موارد چیزی جز حدس و گمان نیست و برهانی در رد و قبول آن وجود ندارد اما درباره انبیائی که در روشنی تاریخ زیسته‌اند، اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه به دست می‌آید.
وی گفت: موسی(ع) وابسته به خاندانی بود که همه نیاکانش از جمله اسحاق(ع)، یعقوب(ع) یوسف(ع) عالمان دین بوده‌اند و در میان بنی‌اسرائیل به مقام نبوّت شناخته می‌شده‌اند.
لاجرم اگر خط و کتابتی وجود داشته، اینان باید با آن آشنا می‌بوده‌اند؛ چنان‌که نمی‌توان پذیرفت که یوسف(ع) خزانه‌داری مصر را بر عهده داشته اما خواندن و نوشتن نمی‌دانسته است.
علاوه بر این پرورش موسی(ع) در دستگاه فرعون، ناگزیر وی را با خط و کتابت آشنا می‌کرده است.
به گونه‌ای که تورات نیز تصریح می‌کند که موسی(ع) به فرمان خدا ۲ لوح سنگی تراشید و بالای کوه برد و پس از چندین شبانه‌روز بازگشت و ۱۰ فرمان را بر لوح‌ها نوشته داشت.
این کارشناس قرآنی اظهار کرد: اگرچه از این کلام برنمی‌آید که ۱۰ فرمان را خود موسی(ع) بر لوح‌ها کنده باشد اما بعید هم به نظر می‌رسد که در آن تنهایی و انزوا فرد دیگری فرامین را حک کرده باشد؛ چه این امری غیر لازم بوده و بیشتر هنگامی ضرورت می‌یابد که موسی(ع) خواندن و نوشتن ندانسته باشد.
همچنین بعید به نظر می‌رسد کسی الواحی را که بر آن‌ها فرامینی نوشته است، با خود بیاورد و دیگران را تشویق به فراگرفتن آن‌ کند اما خود نتواند آن را بخواند.
غراب بیان کرد: همچنین منزلت خاندان یعقوب(ع) میان بنی‌اسرائیل نه‌ تنها به عنوان وارثان نبوت بلکه همچنین رهبران اجتماعی و قومی بنی‌اسرائیل اجازه نمی‌داد که میان قوم آشنایی با خط و کتابت وجود داشته باشد و ایشان از آن بیگانه پرورش یابند.
وی خاطرنشان کرد: عیسی(ع) در مکتب‌خانه کنیسه‌ای که در کنار خانه او قرار داشت، تعلیم دیده بود و صحف انبیاء بنی‌اسرائیل را مطالعه کرده بود و بسیاری از قطعات آن‌ را در حافظه داشته است.
اناجیل می‌گوید عیسی(ع) در نخستین خطابه‌ای که پس از بعثتش در کنیسه شهر ناصره ایراد کرد، سخنان خود را با قرائت جملاتی از صحیفه اشعیای نبی(ع) که حاوی بشارت ظهور او بود، آغاز کرده است.
از این صریح‌تر متنی در اثبات توانایی عیسی(ع) بر خواندن و نوشتن وجود ندارد.
این کارشناس قرآنی بیان کرد: از مطالعه تورات نیز چنین برمی‌آید که همه انبیای بنی‌اسرائیل یا اکثر آن‌ها مثل داوود(ع) سلیمان(ع)، جامعة‌بن‌داود(ع)، دانیال(ع) و بر همین قیاس اشعیا(ع)، ارمیا(ع)، عاموس(ع) و...
خواندن و نوشتن می‌دانسته‌اند و صحف آنان به دست خود ایشان نگارش یافته است.
غراب با بیان اینکه انبیا و حکمای مشرق‌زمین نیز جملگی با کتابت و خط آشنا بوده‌اند، عنوان کرد: زرتشت یک مغ‌زاده بود و با تعلیم و تربیت دینی پرورش یافته و قطعا با کتابت و خط آشنا بوده است.
بودا شاهزاده بود و برخورداری از نعمت سواد از مزایای طبقه ایشان بوده است.
لائوتزو و کنفوسیوس حکیمان برجسته‌ای بوده‌اند که به مشاغل بلندپایه دیوانی و اداری اشتغال داشته‌اند.
کنفوسیوس دارای مکتب و مدرسه تعلیم و تربیت بوده است.
شرح کنفوسیوس بر کتاب تقدیرات(یی‌جینگ) و کتاب شعرگونه «دائو دِ جینگ» منسوب به لائوتزو معروف است.
وی تصریح کرد: هرچه به دوران بعثت پیامبر اسلام(ص) نزدیک‌تر می‌شویم، توانایی کتابت و خط از انحصار طبقات بالا -پادشاهان، امرا، نظامیان، منشیان، متولیان امور دینی، مالکان، حکما و فلاسفه، دانشمندان و شعرا و خطیبان و...- خارج شده و میان طبقات محروم و پایین جوامع گسترش می‌یابد.
داستان کفشگرزاده‌ای که پدرش حاضر شد به شرط اجازه تحصیل به پسرش در نظام طبقاتی ساسانی تمام هزینه سپاه خسرو پرویز را در جنگ تامین کند اما خسرو به خاطر اینکه نظام طبقاتی فرو نپاشد و قداست فاصله‌ها -طرح یزدان برای زندگی ایرانیان در دنیا و آخرت- محفوظ بماند، نه این پیشکشی را پذیرفت و نه آن اجازه را داد.
روشنگر این نکته است که مقارن ظهور پیامبر اسلام(ص) تعلیم و تربیت میان طبقات پایین جامعه نیز طرفدارانی یافته و اکثر مردم به لزوم فراگیری خواندن و نوشتن پی برده و از آن استقبال می‌کردند.
این کارشناس قرآنی اضافه کرد: در چنین شرایطی است که پیامبر اسلام(ع) به عنوان آخرین پیامبر خدا مبعوث می‌شود و بر خلاف اکثر پیامبران، حکما و فلاسفه پیش از خود یک امی است و با کتابت و خط آشنایی ندارد.
در همین خصوص سوره عنکبوت قرآن تصریح می‌کند «ما کنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِن کتابٍ ولاتَخُطُّهُ بِیمینِک اذاً لارتابَ المَبطِلونَ؛ پیش از این هیچ نوشته‌ای را نمی‌توانستی بخوانی و نه با دست خود می‌توانستی آن را بنویسی که در این هنگام نادرست‌دانان شک می‌کردند».
انتهای پیام

 
 
پيامبر،خط،كتابت،اسلام،آشنا،پيام،عنوان،غراب،موسي،قرآني،نوشتن، ...
 
 

سه شنبه، 21 دی 1400 - 23:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0