FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامبر(ص)؛ عظیم‌ترین تجلی خداوند/ قدر مسلمانی را بدانیم


پیامبر(ص)؛ عظیم‌ترین تجلی خداوند/ قدر مسلمانی را بدانیم

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | سه شنبه، 21 دی 1400 - 17:53
مدرس حوزه و دانشگاه نبی مکرم اسلام را عظیم‌ترین تجلی خداوند دانست و با تأکید بر اینکه مسلمانان باید قدر مسلمانی خود را بدانند، گفت: مقام‌های توحیدی پیامبر(ص) در دعای دوم صحیفه سجادیه بیان شده است.
پيامبر،خدا،وَ،نعمت،دين،اسلام،امام،سجاد،خداوند،اشاره،اديان،محم ...

ایسنا/لرستان مدرس حوزه و دانشگاه نبی مکرم اسلام را عظیم‌ترین تجلی خداوند دانست و با تأکید بر اینکه مسلمانان باید قدر مسلمانی خود را بدانند، گفت: مقام‌های توحیدی پیامبر(ص) در دعای دوم صحیفه سجادیه بیان شده است.
حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح دعای دوم صحیفه‌ سجادیه، اظهار کرد: دعای دوم، لطافت و ظرافت بسیاری دارد و از جایگاه بلندی برخوردار است و کسی این نوع دعاها را درک می‌کند که از بصیرت بالایی برخوردار بوده و با اصل او سنخیت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دعا و شکرگزاری برای وجود مبارک پیامبر(ص) ویژه مؤمنان خاص است، افزود: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه ضمن پرده‌برداری از مقام‌های توحیدی پیامبر(ص) به زحمت‌های طاقت‌فرسایی که آن حضرت در راه آیین فطری اسلام متحمل شده اشاره دارد و در پایان به درجات اُخروی آن بزرگوار اشاره کرده است.
عالی‌پور ادامه داد: امام سجاد(ع) در ابتدای دعای دوم صحیفه سجادیه با این مضمون «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مَنَّ عَلیْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِیَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِی لَا تَعْجِزُ عَنْ شَیْ‌ءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لَا یَفُوتُهَا شَیْ‌ءٌ وَ إِنْ لَطُفَ.
فَخَتَمَ بِنَا عَلَی جَمِیعِ مَنْ ذَرَأَ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَی مَنْ جَحَدَ، وَ کَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَی مَنْ قَلَّ» می‌فرماید: «ستایش برای خداست که بر ما منّت نهاد و پیامبر خود، محمد(ص) را به سوی ما فرستاد نه به سوی امت‌های پیشین و مردمانِ گذشته، با قدرتی که در هیچ کاری، هرچند بزرگ، در نماند و هیچ چیز را، هر چند کوچک، فرو نگذارد.
پس ما را واپسین آفریدگان خود قرار داد و بر خدا ناباوران گواه گردانید و به احسان خویش بر آنان که اندک شمار بودند، فزونی بخشید».
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امت‌های مختلف پیامبران بزرگی داشتند و ما باید خدا را بسیار شکر کنیم که کامل‌ترین پیامبر و مخلوق اول و تجلی اعظم، پیامبر ماست، تصریح کرد: همه پیامبرانی که قبل از ایشان آمدند، مقدمه آمدن اوست تا وقتی که بخش انسانی شخص فعال نباشد، نمی‌تواند نعمت‌های انسانی را ببیند و تشکر کند.
وی با اشاره به اینکه فراز دوم این است که چرا من شکرگزار داشتن نعمت رسول خدا(ص) به‌عنوان عظیم‌ترین نعمت هستم؟
اضافه کرد: بسیاری اوقات انسان دستش را بالا می‌برد و از خدا تشکر می‌کند ولی وقتی می‌پرسیم برای چه خدا را شکر می‌کنی؟
می‌گوید: به ما سلامتی و نعمت داده است اما کمتر آدمی به خاطر وجود رسول اکرم(ص) خدا را شکر می‌کند.
درک این موضوع آدم‌های فهمیده می‌خواهد که نعمت را درست نگاه کند، این شرافت بزرگی است که انسان بزرگ‌ترین تشکر و حمد خود را به نعمت عظمای خود اختصاص دهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) از فراز دوم به بعد اوصافی از رسول اکرم(ص) می‌گوید که این اوصاف بسیار دلبری می‌کند و انسان را هم به وجد می‌آورد و هم به گریه می‌اندازد که چه‌قدر این نعمت دوست‌داشتنی، عزیز و لطیف است و چه‌قدر با وجود لطافت بی‌نهایت، به‌خاطر ما زجر و زحمت کشیده و اذیت شده است.
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در سخنی فرموده است که «ما أُوذِیَ نَبِیُّ مِثْلَ ما أُوذیتُ؛ آن‌گونه که من اذیت شدم هیچ پیغمبری اذیت نشد» و پیامبر این سخن را در حالی می‌فرماید که بعضی از انبیا جنایت‌های بسیاری را متحمل شدند، بیان کرد: این همه شکنجه به‌خاطر ما بود، برای همین است که انسان فهمیده، نعمت‌های الهی را درست نگاه کرده و برای بهترین نعمت‌های خدا سپاسگزاری می‌کند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسانی رشد یافته و مؤمن حقیقی است که وقتی نام پیامبر(ص) می‌آید و به این نعمت توجه می‌کند، خود را ممنون خدا می‌داند که چنین نعمتی به او داده است، اضافه کرد: در این دنیا فقط انسان‌های معدودی قدر نعمت رسول‌ خدا(ص) را می‌شناسند، اما وقتی حجاب‌ها در قیامت برای همه کنار می‌رود و همه می‌فهمند که رسول‌ اکرم(ص) چه نعمت عظیمی برای انسان‌ها بوده است، حسرت‌ها آغاز می‌شود و می‌گویند کاش قبل از اینکه از دنیا می‌رفتیم قدر او را می‌شناختیم.
عالی‌پور اظهار کرد: انسان باید به میزان بزرگی پیامبر(ص) ممنون خدا شود و به همین میزان نیز از خدا خوشش بیاید، محبت خدا در دلش بیاید که عجب خدای دوست داشتنی، مهربان و خوبی داریم که عظیم‌ترین مخلوق خود و عظیم‌ترین تجلی خودش را نصیب ما کرد و در روز حسرت است که همه می‌گویند: «یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً؛ ای کاش راهی با پیامبر(ص) در زندگی انتخاب کرده بودم».(فرقان /۲۷)
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه درمورد خاتمیت پیامبر(ص) امام سجاد(ع) در فراز مذکور به دو مسئله بسیار مهم توجه دارند، عنوان کرد: اول اینکه اسلام، دین خاتم است، یعنی آخرین دینی است که از طرف خداوند بر خلق نازل شده و دوم این که هیچ یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبوده‌اند.
بنابراین هرکس بعد از پیامبر اکرم(ص) ادعای نبوت و نزول جبرئیل بر خویشتن کند، دروغگو است، در همین زمان معاصر و زمان حاضر کسانی را داریم که در گوشه و کنار جهان ادعا می‌کنند که پیامبر هستند و از طرف خداوند مبعوث شده‌اند، بعضی نیز ادعا می‌کنند که خودشان همان پیامبر اسلام هستند، بعضی‌ها گفتند: ما پیامبر اسلام نیستیم، پیامبر جدیدی هستیم و خداوند ما را به پیامبری مبعوث کرده است، به غیر از قرآن که سند است، این سخن حضرت سجاد(ع) نیز یک سند است که بعد از رسول خدا(ص) پیامبری نمی‌آید و ادعای او مردود است.
عالی‌پور تصریح کرد: مسئله دوم این است که هیچ‌یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبودند، از این‌رو یهود و نصاری که هریک خود را صاحب آخرین دین الهی دانسته‌اند، ادعای نادرستی کرده‌اند، پس حقایق الهی اسلامی ما که قرآن‌ کریم در بردارنده آن است، ناسخ آن ادیان بوده و ادعای یهود و نصرا مبنی‌ بر خاتمیت دین‌شان، کلامی غلط و برخلاف واقع است.
تمام دین از آدم تا خاتم یک حقیقت به نام اسلام است، قرآن از زمانی‌که آمد، ادیان گذشته را تأیید کرد، یعنی از آدم تا عیسی(ع) را قبول دارد و می‌گوید: مسلمان‌ها به همه انبیا ایمان دارند و همه را قبول دارند که پیامبران خدا بودند و دینشان دین اسلام و حق بوده است.
اما بعضی‌ها دین را یهودی و بعضی‌ها مسیحی کردند و کسان دیگر تحریف‌ها را ایجاد کردند، اما همه دین اسلام است، در طول زمان از آدم تا خاتم یک اسلام است، یک حقیقت است.
وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال دین پیامبر را دین وسط قرار داده و در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره، می‌فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا؛ شما را که امت وسط قرار دادیم شاهد و الگو و نمونه برای امت‌های دیگر آوردیم»، یعنی به شما یک دین معتدل دادیم که تعادل دارد و در آن افراط و تفریط نیست.
نکته دیگری که امام سجاد(ع) به آن اشاره کرده این است که اعمال همه انسان‌ها تا روز قیامت تحت نظارت کامل امامان(ع) است، یعنی خداوند یک امام معصوم، یک انسان کامل یا پیامبر را شاهد بر انسان‌ها قرار داده، همان‌گونه که در آیه ۱۴۳ سوره بقره می‌فرماید: « ....
یَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا؛ رسول خدا بر همه شما شهید و شاهد است».
اما امام زمان(عج) همیشه و هر لحظه شاهد و ناظر بر اعمال ماست که این مطلب دلیل قرآنی دارد، در آیه ۱۲ سوره یاسین داریم که «وَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ؛ تمام اشیا عالم به صورت ریاضی و حساب شده در وجود مقدس امام معصوم حضور دارند».
عالی‌پور اضافه کرد: خداوند متعال روح ما را از روح رسول‌الله(ص) قرار داده، نور ایشان را در همه ما دمیده، پس من در درون خود گوهری دارم که از نور پیامبر است، امام سجاد(ع) فرمودند: «اولنا محمد، آخرنا محمد، اوسطنا محمد، کلنا محمد؛ ما باید بفهمیم که همه ما محمد هستیم، اما متأسفانه قدر خود را نمی‌دانیم».
انتهای پیام

 
 
 
 
 

سه شنبه، 21 دی 1400 - 22:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0