FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اولین دایره المعارف اخلاق پزشکی جامع اسلامی تدوین می شود


اولین دایره المعارف اخلاق پزشکی جامع اسلامی تدوین می شود

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 21 دی 1400 - 15:36
رئیس مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی از تدوین اولین دایره المعارف اخلاق پزشکی جامع اسلامی با همکاری متخصصین بین المللی و اندیشمندان ایرانی خبر داد.
اخلاق،پزشكي،اخلاقي،سلامت،علوم،دانشگاه،كشور،كنگره،حرفه،تدوين، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با محوریت ملاحظات اخلاقی در پاندمی کووید-۱۹ و دستیابی دانشجویان علوم پزشکی به هویت حرفه‌ای آغاز بکار کرد.
دکتر باقر لاریجانی، رئیس مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیت الله لطف الله دژکام نیز سخنرانان مدعو افتتاحیه نهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران بودند.
تکریم انسان، محور اخلاق و خلق صحنه هایی از رعایت اخلاق حرفه ای در زمان پاندمی کووید ۱۹
دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن اعلام خرسندی از میزبانی کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تحقق اهداف تحول نظام سلامت و آموزش پزشکی را در گرو پایبندی به رفتارهای حرفه ای خواند.
وی با تاکید بر تکریم انسان، به عنوان محور اخلاق گفت: اکنون با گذشت نزدیک به دو سال از ظهور پاندمی کووید ۱۹ و پیکار نظام سلامت با این بیماری شاهد خلق صحنه هایی از رعایت اخلاق حرفه ای هستیم، افزود: در این کنگره با محوریت اصول، مبانی و ملاحظات اخلاقی در واکسیناسیون کووید ۱۹ و نیز شکل گیری هویت حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی زمینه بحث و تبادل نظرات فراهم شده است.
رئیس کنگره اخلاق پزشکی ایران ابراز امیدواری کرد: این کنگره بتواند زمینه فعالیت های گسترده، هماهنگ و هدفمند دانشگاه های علوم پزشکی در راستای تصمیم سازی اخلاقی در ارائه خدمات سلامت و توسعه شکل گیری هویت حرفه ای فراگیران علوم پزشکی را فراهم کند و از کمیته اجرایی کنگره درخواست کرد خروجی کنگره را به صورت پیشنهادات اجرایی در اختیار مسئولین حوزه سلامت قرار دهند.
ظرفیت آموزش اخلاق پزشکی در شکل گیری هویت حرفه ای دانشجویان
در ادامه، حجت الاسلام علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان این که دین اسلام به عنوان مکتبی کامل یک پنج ضلعی را مدنظر دارد که ضلع چهارم آن اخلاق است تصریح کرد: اخلاق مجموع فضایل و رذایل، مواجهه مثبت با فضایل و برخورد سلبی با رذایل است.
وی سپس با بیان اینکه سلامت دارای ابعاد گوناگون است، افزود: سلامت کامل و جامع الاطراف، جوانب مختلف را دربر می گیرد و فقط منحصر به جسم نیست؛ بلکه سلامت روانی، سلامت اعتقادی، و سلامت معنوی هم مدنظر است.
آیت الله لطف الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز بیاناتی را در موضوع «ظرفیت آموزش اخلاق پزشکی در شکل گیری هویت حرفه ای دانشجویان» ایراد کرد.
دژکام، ضمن اشاره به اینکه مهارت های اخلاقی و خصوصا مهارت تصمیم گیری اخلاقی، یکی از هفت مهارت مهم مدنظر در آموزش پزشکان عمومی است، گفت: اخلاق موضوعی کهن، اما مسئله ای تازه است.
قانونی می تواند کفایت لازم را داشته باشد که پشتوانه اخلاقی داشته باشد؛ به عبارتی، خودکنترلی باید جایگزین دیگرکنترلی شود.
ضرورت تدوین استانداردهای اخلاقی بر اساس شرایط و اقتضائات
در ادامه دکتر باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان مقدمه ای از اخلاق زیست‌پزشکی و بحران تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای در حوزه سلامت، گاه در صحنه عمل با دشواری زیادی همراه می‌شود و اخلاق زیست‌ پزشکی پس از بحران کووید-۱۹ در حوزه‌های مختلف تغییرات زیادی را شاهد بوده است به طوری که مبانی و اصول اخلاقی؛ همچون اتونومی و عدالت، تبیین و تعاریف کاربردی جدیدی یافته‌اند.
لاریجانی ادامه داد: شاید بتوان، بحران‌ها را صحنه‌های آزمون (علمی، عملی و اخلاقی) حرفه‌مندان سلامت بحساب آورد، بطوریکه در هر بحران، علاوه بر انجام مسئولیت‌ها و وظایف حرفه‌ای، رویکرد اخلاقی در ارائه خدمت نیز اهمیت دارد.
رئیس مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این مهم که استانداردهای اخلاقی در هر بحران، بر اساس شرایط و اقتضائات، باید تدوین شوند اظهار داشت: نابرابری های اجتماعی و عدم دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در این همه گیری به شکل کاملأ ملموسی عیان شده اند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مسائل اخلاقی متعدد پاندمی کووید-۱۹ در جوامع مختلف، گفت: مسائلی همچون عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، سهمیه‌بندی و تریاژ در ارائه خدمات، برخورد اخلاقی در موارد عدم قطعیت علمی، فناوری‌های ردیابی افراد، حفظ محرمانگی اطلاعات، محدودسازی حقوق فردی در اعمال محدودیت و قرنطینه، اخلاق در پژوهش در زمینه کووید-۱۹، مواجهه با خانواده و اطرافیان بیمار بستری، نحوه مواجهه و مدیریت بیماران غیرکووید در این دوران و چالش‌های مرتبط با واکسیناسیون، همگی از مباحث اخلاق پزشکی هستند.
وی با شرح این سوال که آیا استفاده از فناوری های جدید در حوزه سلامت دیجیتال می تواند مورد تأیید علم اخلاق باشد، گفت: در دوران پاندمی کووید-۱۹، در کشورهای مختلف جهان به شکل گسترده ای از فناوری های جدید در حوزه سلامت دیجیتال استفاده شد، این در حالی است که در مورد جنبه های اخلاقی این موضوع اتفاق نظر وجود ندارد و بسیاری استفاده از فناوری دیجیتال برای ردیابی افراد را غیر اخلاقی می دانند.
اگرچه لازم است متناسب با چالش ها برای رفع آن ها برنامه ریزی صورت گیرد.
لاریجانی ادامه داد: در مدیریت پروژه های تحقیقاتی کووید-۱۹ و سایر بیماری های عفونی که در آنها لازم است به شرکت کنندگان مشوق مادی پرداخت شود لازم است این مشوق به گونه ای تعریف و تنظیم شود که تنها جبران خسارت و زمان شرکت کنندگان باشد و باعث ترغیب، وسوسه و تطمیع نشود.
وی با اشاره به تلاش قابل قبول دولت در رایگان کردن بسیاری از هزینه‌ها و فراهم کردن برنامه غربالگری برای دسترسی عادلانه همه مردم به خدمات مورد نیاز در اپیدمی حاضر، تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه اخلاق حرفه‌ای، در جنبه‌های مختلف آموزش، پژوهش و بالین انجام شده است که زیرساخت‌های ارزشمندی را برای توسعه اخلاق در کشور فراهم ساخته است و تشکیل شورای‌عالی اخلاق پزشکی در سطوح بالای وزارت بهداشت، از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه است.
تدوین اولین دایره المعارف اخلاق پزشکی جامع اسلامی
رئیس مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین اولین دایره المعارف اخلاق پزشکی جامع اسلامی با همکاری متخصصین بین المللی را اقدام ارزنده ای خواند که با همکاری اندیشمندان ایرانی و خارجی در حال انجام است.
وی همچنین تدوین نقشه راه اخلاق پزشکی کشور را از دیگر اقدامات ارزشمند دانست که به نوعی گذشته، حال و آینده اخلاق پزشکی در کشور را به تصویر می‌کشد؛ و با مطالعه سیر انتشارات در این حوزه، اولویت‌ها را معرفی می‌کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به زیرساخت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور، بدیهی است که در بحران کروناویروس جدید نیز کشور ما واکنش متناسبی به چالش‌های اخلاقی مربوط داشته باشد و از ابتدای پاندمی، کمیته ساماندهی به تحقیقات کووید-۱۹ در کشور، زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشکیل شده است.
وی به بازنگری و بروز رسانی برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه در قالب ۸ هدف، ۶۰ اقدام و ۵۹ توصیه، نقشه راه جامعی را برای حرکت به سمت نهادینه کردن اخلاق پزشکی در تمامی حوزه های نظام سلامت از جمله آموزش، پژوهش و ارائه خدمات سلامت فراهم کرده است.
تسریع بررسی اخلاقی طرح‌های تحقیقاتی در موضوع کووید-۱۹
لاریجانی تصریح کرد: وجود سامانه ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، راه را برای بررسی اخلاقی سریع طرح‌های تحقیقاتی در موضوع کووید-۱۹ و نظارت بر آنان بسیار هموار کرد؛ بطوری که در چند ماه اخیر بیش از ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی در این سامانه ثبت و توسط کمیته‌های اخلاق در پژوهش کشور بررسی شد.
وی همچنین تدوین گایدلاین های اخلاقی کشوری و منطقه ای، انتشار راهنمای اخلاق در اپیدمی بیماری های عفونی، حضور فعال اندیشمندان ایرانی در نشست‌های مجازی در زمینه اخلاق را نمونه هایی از همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی بعد از بحران کووید-۱۹ خواند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به توزیع ناعادلانه واکسیناسیون در دنیا، علیرغم اقدامات سازمان‌های بین‌المللی همچون WHO، تدوین سند ملی واکسیناسیون و تدوین راهنما جهت توزیع و اولویت بندی عادلانه واکسن در کشور را ارزشمند خواند.
وی یکی از محدودیت های اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت فعلی کشور را عدم وجود نظارت‌های اخلاقی خواند و بر استقرار شبکه منسجم اخلاق پزشکی در کشور تاکید کرد.
لاریجانی با اشاره به اینکه از فرصت اپیدمی حاضر باید برای ایجاد حساسیت اخلاقی لازم در حرفه مندان و نیز تقویت اعتماد بین جامعه و ارائه کنندگان خدمات سلامت، بهره لازم گرفته شود افزود: توسعه و تقویت آموزش‌ها و مهارت حرفه‌ای در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی، خصوصا در گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بسیار ضروری است.
فلسفه اخلاق زیستی، چالش‌های اخلاقی در درمان، فضای اخلاقی و هویت حرفه ای، چالش‌های اخلاقی در آموزش پزشکی، گروه‌های آسیب پذیر در پاندمی کووید ۱۹ و چالش‌های اخلاقی در پژوهش‌های پزشکی موضوعاتی هستند که در نشست‌های تخصصی نهمین کنگره اخلاق پزشکی ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 
 
 
 
 

سه شنبه، 21 دی 1400 - 22:07 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0