FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شبان‌نیا: "طرح ولایت" فراگیران را در برابر فتنه‌ها واکسینه کرده است


شبان‌نیا: "طرح ولایت" فراگیران را در برابر فتنه‌ها واکسینه کرده است- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 19 دی 1400 - 14:12
تفکر مبنایی انسان را در مقابل هجمه‌های اعتقادی واکسینه می‌کند به همین دلیل است که در فتنه‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است ردپایی از فارغ التحصیلان طرح ولایت مشاهده نمی‌شود.
طرح،ولايت،كتب،شبهات،دوره،قرار،فراگيران،عنوان،اساتيد،مباني،ره ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست مجازی "تبیین و بررسی تاریخچه تشکیل دوره‌های آموزشی طرح ولایت" با حضور قاسم شبان‌نیا، رئیس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در صفحه اینستاگرام کانون برگزار شد.
وی در ابتدا، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری طرح ولایت، اظهار کرد: این طرح تقریبا 25 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
محتوا، کتب و متون این طرح توسط موسسه امام خمینی(ره) تهیه و تدوین می‌شود.
در آغاز برگزاری طرح ولایت بعضی از مراکز به صورت جدی به میدان آمدند، بسیج دانشجویی با توجه به دغدغه‌ای که نسبت به مبانی اندیشه اسلامی داشت یکی از این مراکز بود.
دوره‌های طرح ولایت تاکنون برای گروه‌های مختلف دانشجویان، طلاب، اساتید، متخصصین پزشکی، دانشکده امین ناجا، بنیاد شهید و برخی گروه‌های دیگر برگزار شده است.
بیش از 90 هزار نفر از ابتدای شکل‌گیری طرح ولایت تا به حال گواهی گذراندن این دوره را دریافت کردند.
شبان‌نیا تاکید کرد: دوره‌های طرح ولایت با اهتمامی که علامه مصباح(ره) به آموزش مبانی اندیشه‌ای داشتند، شکل گرفت و مورد حمایت جدی مقام معظم رهبری قرار گرفت.
طرح ولایت از آغاز شکل‌گیری موافقان و مخالفان بسیار جدی داشته است.
ویژگی طرح ولایت این است که مباحث مطرح شده در آن انسجام و نظم مشخصی دارد و هر فراگیری که 6 کتاب طرح ولایت را می‌گذراند به منظومه فکری اسلام مسلط می‌شود و این قدرت را پیدا می‌کند که در مقابل شبهات اعتقادی دچار تزلزل نشود.
6 کتابی که در دوره‌های طرح ولایت تدریس می‌شود کتاب‌های معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از برنامه‌های آینده طرح ولایت این است که دوره‌های تثبیت نیز برای علاقه‌مندان برگزار کند.
بعضی از مجموعه‌ها این کار را آغاز کردند، موسسه امام خمینی(ره) نیز در نظر دارد این کار را اجرایی کند.
دوره‌های تثبیت کمک می‌کند فرد فراگیر، هر شبهه‌ای از شبهات اعتقادای را بتواند پاسخ بدهد.
شبهات اعتقادی در دوران‌های مختلف به اشکال مختلفی مطرح شده است، کسانی که به کتب طرح ولایت مسلط می‌شوند توانایی پاسخگویی به شبهات را تا حدودی پیدا می‌کنند.
چرا که کتب طرح ولایت اصول کلی حاکم بر پاسخگویی به شبهات را در اختیار فراگیران قرار می‌دهد.
وی افزود: پاسخگویی به تمام انواع شبهات نیاز به تمرین و دوره‌های تکمیلی دارد.
بسیاری از ریزش‌های انقلاب که تاکنون رخ داده به این خاطر بوده است که افراد با مبانی اعتقادی آشنایی نداشتند.
وی با بیان این که در بررسی‌هایی که صورت گرفته مشخص شد در فتنه‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است ردپایی از فارغ التحصیلان طرح ولایت مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: این مسأله به این دلیل است که فارغ التحصیلان طرح ولایت در میدان سیاسی هم که حاضر می‌شوند با تفکر مبنایی ورود می‌کنند.
تفکر مبنایی افراد را در مقابل هجمه‌های اعتقادی واکسینه می‌کند.
از این جهت است که مقام معظم رهبری در برهه‌های مختلف به صورت علنی و غیر علنی از این طرح حمایت کردند.
این محقق با اشاره به تغییرات محتوایی طرح ولایت در ادوار مختلف، ابراز کرد: تغییرات زیادی در کتب طرح ولایت از ابتدا تا کنون به وجود آمده است.
نکاتی که فراگیران و اساتید در خصوص کتاب‌ها بیان می‌کنند در تنظیم و تدوین کتب جدید مورد توجه قرار می‌گیرد.
ضمن اینکه طرح ولایت یک شورای علمی و سیاست‌گذاری دارد، در این شورا دغدغه جدی نسبت به شبهاتی که در سطح جامعه مطرح می‌شود، وجود دارد.
وی افزود: از این جهت کتاب‌ها با حفظ اصول کلی حاکم بر اعتقادات دائما در حال به روزرسانی هستند.
همواره بسیار از اصول بین کسانی که در اعتقادات شبهه می‌اندازند مشترک بوده است بنابراین اثبات اصول اعتقادات یکی از ضروری‌ترین موارد کتب طرح ولایت است.
دست‌اندرکاران طرح ولایت به نظرات و بازخوردها اهمیت می‌دهند و اهتمام جدی دارند با توجه به نظرات و بازخوردهایی که به دستشان می‌رسد، نواقص طرح را برطرف کنند.
وی با بیان اینکه یکی از اشکالاتی که به کتب طرح ولایت وارد می‌شد سطح ادبیاتی آنها بود، عنوان کرد: از این جهت یکی از برنامه‌های آینده طرح ولایت این است که سطح ادبیاتی کتب را متناسب با مخاطب تنظیم کرده و در اختیار فراگیران قرار دهد.
در حال حاضر کتب طرح برای سطح دوم متوسطه، اول متوسطه، دبستان و حتی پیش دبستان نیز در حال تدوین و آماده‌سازی است.
وی افزود: اشکال دیگری که به طرح وارد می‌شد این بود که در این طرح از حرف‌های مخالفین سخنی گفته نمی‌شود، این مسئله نیز برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده و بنا بر این است که بعضی از نکات در قالب متن یا نکات تاییدی از اهل علم به عنوان ارزش افزوده به صورت بارکد در اختیار فراگیران قرار بگیرد و اساتید در هنگام تدریس پاسخ به شبهات را ارائه کنند.
این پژوهشگر با اشاره به شرایط کرونایی دو سال اخیر عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور و با نظر علامه مصباح(ره) دوره مجازی طرح ولایت شکل گرفت.
به همین خاطر در دوره کرونا نیز فراگیران طرح ولایت کاهش پیدا نکرد و در این دوران حدود 4 هزار نفر طرح ولایت مجازی را گذراندند.
دوره مجازی با سازوکاری مناسب همراه با چکیده نویسی و ارزیابی برگزار شد.
حتی نظر علامه بر این بود که شرایطی فراهم شود که کسانی هم که مایل نیستند در دوره‌ها شرکت کنند بتوانند از محتوای طرح استفاده کنند، به همین خاطر تمامی صوت‌های تدریس اساتید در 6 کتاب طرح به صورت رایگان در آپارات بارگذاری شده و علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.
هدف حضرت علامه این بود که طرح ولایت به قدری گسترش پیدا کند که سالی یک میلیون نفر در این طرح شرکت کنند و گفتمان این طرح گفتمان غالب در کشور بشود.
شبان‌نیا همچنین یادآور شد: بعد از برگزاری طرح ولایت برخی کشورهای دیگر نیز ابراز علاقه و نیاز به چنین طرحی را مطرح کردند و عنوان کردند در کشورهای ما حتی اهل اندیشه نیز آمادگی پاسخ به شبهات را ندارند.
به همین دلیل کتب طرح ولایت به زبان عربی ترجمه شد و تاکنون چند دوره طرح ولایت در کشورهای دیگر برگزار شده است.
بخشی از این کتب نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
از آن جایی که روش طرح ولایت روش استدلال عقلی است در همه جوامع می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
در همین راستا قسمتی در مرکز آموزش‌های آزاد تحت عنوان واحد بین‌الملل راه‌اندازی شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دوره مفصل طرح ولایت 14 جلسه و دوره فشرده آن یک هفته است.
یکی از اهداف آینده طرح ولایت این است که علاوه بر رویکرد عقلی به بحث‌های قرآنی و روایی نیز پرداخته شود.
در دفاع از اسلام روش‌های مختلفی وجود دارد که همه آنها در جای خود محترم و لازم هستند.
طرح ولایت با بهره‌گیری از روش عقلی این هدف را دنبال می‌کند و این روشی است که افراد را در مقابل شبهات واکسینه می‌کند.
البته در کنار ایجاد شعور معرفتی، برانگیختن شور و اشتیاق نیز ضرورت دارد.
همه این روش‌ها در جای خود لازم و مکمل هم هستند.
وی با اشاره به نقدهای سیاسی که به طرح ولایت وارد می‌شود، عنوان کرد: اگر رفتار سیاسی به این معنا است که طرح ولایت در مقابل جریانات انحرافی قد علم کرده، می‌توان گفت این طرح رفتار سیاسی دارد اما اگر انتقاد وارد شده به این معنا است که طرح ولایت جانبداری از جناح سیاسی خاصی می‌کند این برداشت کاملا اشتباه است.
تمام فعالیت‌هایی که در طرح ولایت انجام می‌شود باید در راستای مبانی اندیشه اسلامی باشد.
اساتید طرح ولایت به شدت از ورود به مسائل حزبی و جناحی پرهیز داده می‌شوند چرا که این مسائل به هیج وجه در رسالت طرح ولایت نیست و جزء تخلفات محسوب می‌شود.
این پژوهشگر در پاسخ به نقدی که فراگیران طرح ولایت را افرادی دور از فعالیت‌های جمعی تعریف می‌کند، اظهار داشت: این مسئله یک مسئله عمومی نیست و بیشتر به خلق و خوی افراد برمی‌گردد.
امروز بسیاری از فعالان تشکل‌های دانشجویی ولایی به نحوی با طرح ولایت اتصال دارند یا داشتند.
طرح ولایت مبانی اندیشه افراد را تصحیح می‌کند و اتفاقا افراد را به سمت فعالیت‌های اجتماعی سوق می‌دهد.
انتهای پیام/

 
 
 
 
 

یکشنبه، 19 دی 1400 - 20:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0