FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مؤلفه‌های سبک مدیریتی شهید سلیمانی


مؤلفه‌های سبک مدیریتی شهید سلیمانی

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 14 دی 1400 - 13:06
رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر مدیران می‌خواهند از شهید سلیمانی الگو بگیرند، باید بدانند که مدیری اثرگذار است که در زیرمجموعه خود نفوذ کند که خودش در نوک حمله و در نقطه عملیاتی حضور داشته باشد.
شهيد،سليماني،عنوان،مديريت،جهادي،مؤلفه،مديريتي،سبك،تحليل،رهبر ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مسجد کوی دانشگاه، از «اخلاص شهید سلیمانی» و «نگاه به شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب و نه یک فرد» به عنوان دو محور اصلی در مطالعات موردکاوی خود درباره سبک مدیریتی سردار سلیمانی نام برد و گفت: در پی این مطالعه موردکاوی که با تحلیل مضمون بیش از ۶۰ مصاحبه و سخنرانی از سخنان شهید، همرزمانش و شخصیت‌های بین‌المللی و داخلی صورت گرفته است، به یک مدل مدیریتی رسیدیم که در این مدل، یک سری مولفه‌ها به عنوان مؤلفه‌های زمینه‌ساز برای مطرح شدن و رشد رهبری اخلاص‌مدار احصا شده است.
همچنین خروجی‌هایی که از این نوع رهبری در جامعه نمایان می‌شود نیز برشمرده شده‌اند.
وی با بیان اینکه «اخلاص، جوهره مکتب شهید سلیمانی است»، عنوان کرد: در هسته مرکزی مدلی که در نتیجه موردکاوی سبک مدیریتی شهید سلیمانی طراحی شده است، رفتارهای خالصانه و صداقت وجود دارد.
خدمت بی‌منت، وقف کار بودن، سازگاری اعتقادات با عمل، ایثار، تواضع، وفای به عهد، شجاعت، پرهیز از تظاهر، علاقمندی به گمنام ماندن و … رفتارهایی هستند که با تحلیل مضمون و خوشه‌بندی اظهارات همرزمان شهید سلیمانی، درباره ویژگی‌های شهید به دست می‌آیند.
نگارنده کتاب «رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی» از ۴ مؤلفه ایمان به خدا و خداترسی، جهاد با نفس، ولایتمداری و حرکت جهادی به عنوان زمینه‌ساز طی شدن یک دوره تکاملی توسط شهید سلیمانی و رسیدن به حیات طیبه نام برد و گفت: شهید سلیمانی یک ولایتمدار واقعی بود و در مدیریت جهادی نیز الگو بود.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران همچنین با اتکا به نتایج حاصل از موردکاوی سبک مدیریتی شهید سلیمانی که با روش کیفی تحلیل مضمونی (تحلیل تماتیک) صورت گرفته است، به بیان مولفه‌هایی پرداخت که یک رهبری اخلاص‌مدار باید در خود پرورش دهد تا بتواند یک رفتار خالصانه از خود بروز دهد.
وی در این باره گفت: خویشتن‌شناسی، امامت و کمال‌یافتگی و رسیدن به مرحله خودشکوفایی، چهار مؤلفه اصلی در این زمینه هستند.
مقیمی افزود: در بحث خویشتن‌شناسی شهید سلیمانی، سه مؤلفه خودآگاهی، خودمانایی و خودباوری به طور برجسته‌ای در شهید وجود دارد.
وی از «پیشگامی» و «مدیریت میدانی» به عنوان عناصر مولفه‌ای که از آن تحت عنوان «امامت» نام می‌برد، یاد کرد و گفت: مدیری می‌تواند اثرگذار باشد و در زیرمجموعه خود نفوذ کند که خودش در نوک حمله و در نقطه عملیاتی حضور داشته باشد و دیگران را به حمله دعوت کند.
در نظام‌های اداری‌مان اگر مدیران خودشان جلودار باشند و مانند یک امام حرکت کنند، اثر رفتارشان هم بر روی زیرمجموعه‌شان متفاوت خواهد بود.
رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: شهید سلیمانی وقتی می‌خواستند طراحی یک عملیات را برای همرزمان‌شان به تصویر بکشند، خودشان در منطقه عملیاتی حضور پیدا می‌کردند و چنین طراحی‌هایی از توفیق بیشتری هم برخوردار می‌شد.
مدیران باید احساس مشکل داشته باشند و شرایط را لمس کنند؛ در غیر اینصورت تصمیم‌شان اثربخش و کارآمد نخواهد بود.
شهید سلیمانی در صحنه عملیاتی حضور داشت، مشکلات را لمس می‌کرد و بر اساس فکت‌های واقعی میدان، تصمیم می‌گرفت.
وی از ولایت‌مداری، خودشکوفایی، متشرع بودن و انقلابی بودن به عنوان چهار مؤلفه اصلی کمال‌یافتگی شهید سلیمانی نام برد و گفت: شهید سلیمانی یک مربی ویژه و تمام عیار بود، رابطه استاد-شاگردی با زیردستانش داشت و الگوسازی و نمادسازی می‌کرد.
همچنین مهارت‌های ارتباطی و شناختی و هوش فرهنگی شهید سلیمانی بسیار بالا بود که توانست جبهه مقاومت را سامان دهد.
مقیمی ابراز امیدواری کرد که همه مدیران کشور برای تحقق مدیریت جهادی، در نوع مدیریت و کارهایشان از سبک مدیریت جهادی شهید سلیمانی الگو بگیرند.

 
 
 
 
 

سه شنبه، 14 دی 1400 - 19:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0