FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اخلاق اجتماعی از مهمترین بخش‌های اخلاق اسلامی است


اخلاق اجتماعی از مهمترین بخش‌های اخلاق اسلامی است

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 30 آذر 1400 - 09:12
پورامینی گفت:در منظر امام، گسترش عدالت، کظم غیظ، اصلاح بین مردم، نرم‌خویی، فروتنی، خوش‌رفتاری، آرامش، وقار، خوش‌اخلاقی، رعایت ادب اجتماعی و عیب‌پوشی از ویژگی‌های صالحان شمرده شده است.
اجتماعي،اخلاق،جامعه،امام،انسان،بخصوص،اسلامي،صحيفه،دعا،سجاديه ...

خبرگزاری مهر -گروه دین و آیین-نگار احدپور اقبلاغ: اخلاق اجتماعی یا روش برخورد انسان با محیط اطراف خود، در اسلام از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است؛ به خصوص با توجه به توسعه هر روزه امکانات و ابزار و گستردگی دایره ارتباطات اجتماعی افراد، لازم است که با مراجعه به منابع و متون، آیات و روایات، اصول حضور در جامعه و اخلاق اجتماعی را درک کنیم، بدین منظور، سعی داریم، اصول اخلاق اجتماعی از منظر صحیفه سجادیه، که یکی از متون دعایی بر جای مانده از ائمه اطهار علیهم السلام است را بررس، کنیم چرا که افق‌های مختلف را به روی خواننده می‌گشاید.
یکی از این افق‌ها نیز همین تبیین سلوک شایسته اسلامی و انسانی در ارتباط با مردم است.
حجت الاسلام محمدباقر پورامینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بابیان اینکه اخلاق اجتماعی را می‌توان یکی از مهمترین بخش‌های اخلاق اسلامی دانست، گفت: این بخش از آن حیث که انسان به اجتماعی زیستن نیاز دارد و زندگی در جامعه بخش جداناپذیر حیات اوست و حتی از این منظر هم می‌توان نگریست که حیات جمعی یکی از قوای وجودی انسان هست که توجه به این مهم بخصوص در جمع اجتماع مؤمنین ضرورت دارد.
تأکید و سفارش بر زندگی اجتماعی در اسلام
وی افزود: اخلاق اجتماعی از فرهنگ عمومی یک جامعه که شامل عقاید، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است حکایت دارد و در نگاه اسلام ضمن توجه به لزوم زندگی اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و مسئولیت مشترک افراد بر محور روابط تعریف شده با اضلاع جامعه را از بدیهیات می‌شمارد.
این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: فلسفه اخلاق اجتماعی با هدف شناخت ملاک‌های خوبی و بدی افعال در جامعه است تا انسان‌ها رفتارشان را بر اساس آن سمت و سو دهند و آن را ارزیابی کنند و از این رو می‌توان مسائل اخلاق اجتماعی را از دیدگاه اسلام یا بزرگان دین بخصوص معصومیان (ع) بررسی کرد.
در این زمینه ذیل توجه به زیست اجتماعی انسان می‌توان از عوامل رویکرد به حیات اجتماعی، ارزش‌ها و اصول حاکم بر این ارزش‌ها در زندگی جمعی یاد نمود.
لیکن برای عینی ساختن و کاربردی نمودن مباحث شایسته است زیر مجموعه‌های اخلاق اجتماعی را کاوید.
جنبه‌های عینی اخلاق اجتماعی در صحیفه سجادیه
وی تصریح کرد: صحیفه سجادیه یک کتاب برای زیست مومنانه است و موضوعات اخلاق اجتماعی در آن به صورت عینی بیان گردیده است و به راحتی می‌توان موضوعاتی چون اخلاق خویشاوندی بخصوص خانواده، اخلاق روابط با دوستان، همسایگان، مؤمنان، شهروندان، سایر ملل و اقوام و حتی حاکمان را مورد مطالعه قرار داد و بر محور پاسخی برای زیست اجتماعی انسان ارائه نمود.
پورامینی افزود: صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) به مثابه یک منشور کامل حکمت‌آمیز، به زیبایی سه حوزه روابط انسان با خدای خویش، انسان با خویش و انسان با هم‌نوع را بیان کرده است که این بند سوم به خوبی ناظر به اضلاع جامعه ارائه راه داده است و تمامی مناسبات و روابط بخصوص حقوق متقابل مردم و همچنین ارتباط با حاکم اسلامی به زیبایی در آن متبلور است.
وی تصریح کرد: تحریف اندیشه اصیل اسلامی، غلبه اندیشه جاهلی و پراکندگی و متلاشی شدن تشکیلات شیعی بر اثر فشارهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، اهم مشکلاتی بود که امام سجاد (ع) را به سمت بازسازی و ارتقا جایگاه اجتماعی شیعه رسانید و حضرت در ذیل دعا و موعظه و بخصوص ارائه این منشور، اندیشه‌های ناب توحیدی را برای جامعه و بخصوص شیعیان تبیین نمودند؛ افق نگاه امام شکل گیری دوباره و ارتقا یافته تشکیلات منسجم و شایسته‌ای از شیعیان بود تا زمینه‌ای برای تشکیل حکومت اسلامی شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سمیره مختار لیثی دانش‌آموخته دانشگاه مصر، رساله دکترای خود را با عنوان «جهاد الشیعه» نگاشت و در این پژوهش مجموعه جهادها و مقاومت‌هایی که شیعیان بخصوص در سده نخست حاکمیت عباسیان بخاطر دینداری خود متحمل شده‌اند را تصویر کشید.
این نویسنده زن با آنکه پایبند به تفکرشیعی نیست اما این حقیقت را درک کرده و نوشته است: «گروه شیعیان پس از شهادت حسین علیه السلام مانند یک تشکیلات منظمی درآمدند که اعتقادات و روابط سیاسی، آنان را به یکدیگر پیوند می‌داد و دارای اجتماعات و رهبرانی بودند».
بی شک نقش محوری را می‌توان در مواعظ و حقوق ترسیمی چهارمین امام دانست.
وی با اشاره به دعایی از کتاب سراسر نور صحیفه تصریح کرد: دعای مکارم الاخلاق بیستمین دعای صحیفه سجادیه که می‌توان آن را یک برنامه انسان سازی و حتی زیست اجتماعی مومنانه دانست که مجموعه‌ای از سجایای انسانی را بیان داشته است.
با اندکی تأمل در این دعا، جایگاه سایر فرازهای این کتاب مبرهن می‌شود.
امام سجاد علیه السلام در ضمن هر فراز ۳۰ گانه از این دعا، آراستگی به برخی از اخلاق پسندیده یا طلب دوری از بعضی رذائل اخلاقی را از خداوند درخواست می‌نمایند.
به جز جنبه‌های فردی حوزه اخلاق که بسیار برای مؤمنان رهگشا است، محورهای اخلاق اجتماعی آن متعدد و درس آموز است.
تأکید امام سجاد (ع) بر مسئولیت پذیری نسبت به جامعه
این استاد تاریخ تشیع افزود: در منظر امام، گسترش عدالت، کظم غیظ، اصلاح بین مردم، پدیداری کارهای خوب مردم، نرم‌خویی، فروتنی، خوش‌رفتاری، آرامش، وقار، خوش‌اخلاقی، رعایت ادب اجتماعی و همچنین عیب‌پوشی از ویژگی‌های صالحان برشمرده شده است و از سویی القائات شیطانی در قلب و زبان انسان‌ها مذمت می‌شود.
شما در این دعا معارف اخلاقی همچون ایثار، مسئولیت‌پذیری و مدیریت درست، همکاری با دیگران و خدمت به جامعه را ملاحظه می‌کنید و همچنین توصیه به تبدیل دشمنی نزدیکان به دوستی نیز از توصیه‌های امام است و یا آنکه دعا برای اصلاح بداندیشی‌های دیگران از فرازهای مهم این متن است آنکه حسد به موّدت تبدیل گردد.
وی در پایان گفت: در حوزه وسیع‌تر دعا برای غلبه بر دشمنان، نفی قدرت‌طلبی و تجاوز به حقوق دیگران و یا بی‌اعتنایی به ثروت مال‌اندوزان مورد توجه است.
امام در این فراز این گونه از یک زندگی عزیزانه در جامعه یاد می‌فرمایند: خدایا!
بر محمّد و آلش درود فرست و آبرویم را به توانگری حفظ کن و قدر و منزلتم را به تنگدستی پست مفرما که از روزی‌خوارانت روزی بخواهم و از بَدان و اشرار آفریده‌هایت، عطایی درخواست کنم؛ تا به سپاسگزاری کسی که عطایم می‌کند، گرفتار شوم؛ و به سرزنش کسی که از عطا کردن به من باز می‌ایستد، دچار گردم؛ و حال آن‌که تو متولّی بخشش و بازدارندگی من هستی، نه دیگران.

 
 
اجتماعي،اخلاق،جامعه،امام،انسان،بخصوص،اسلامي،صحيفه،دعا،سجاديه ...
 
 

چهارشنبه، 01 دی 1400 - 15:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0