FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


معیارهای کار فرهنگی شتاب دهنده در جامعه


معیارهای کار فرهنگی شتاب دهنده در جامعه

مهر | فرهنگی و هنری، استان‌ها | جمعه، 19 آذر 1400 - 14:01
قم- رهبر معظم انقلاب فرهنگ را شتاب دهنده و یا کندکننده اقدامات جوامع بشری می دانند و برای تحقق چنین کارکردی باید سیاست گذاران فرهنگی معیارهای کار فرهنگی را شناسایی، احصا و اولویت بندی کنند.
فرهنگ،فرهنگي،محيط،انقلاب،عمل،قطعاً،گسترش،معيار،پيگيري،كاروان، ...

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، حجت‌الاسلام مصطفی منتظری*: سال‌های اول انقلاب دانشگاه‌ها تبدیل به ستاد تبلیغاتی گروهک‌ها شده بود.
امام دستور انقلاب فرهنگی را صادر فرمود و شورای انقلاب فرهنگی با مأموریت مشخص تشکیل شد.
هدف امام خمینی استقلال دانشگاه بود اخیراً مقام معظم رهبری در حکم جدید خود به اعضای شورای انقلاب فرهنگی به جمله‌ای ناب تصریح فرمودند: «فرهنگ شتاب دهنده یا کند کننده است» اگر معیارهای کار فرهنگی و سیاستگذاری درباره آن به خوبی احصا نشود، کلیات و نقشه اصلی طرح ترسیم نشده است در این نوشتار قصد داریم این معیارها را بررسی کنیم:
معیار یکم: هم محیط حقیقی و هم مجازی
فرهنگ به مانند محیطی است که در آن فعالیت می‌کنید.
اگر محیط کار یا خانه یا تفریح، همراه با آلودگی هوا یا صوت باشد یا پر از تنش و ناآرامی باشد قطعاً از بودن در آن محیط لذت نمی‌برید.
یک نفر لاابالی را در نظر بگیرید که از قضا به سفر زیارتی حج یا کربلا رفته است.
روحانی خوب کاروان مطالب مورد نیاز حاجی و زائر را می‌گوید.
این شخص به خاطر محیط مناسب حال توجه و التجاء و توبه پیدا می‌کند و افسوس می‌خورد که چرا خود را برای حسابرسی در پیشگاه الهی آماده نکرده است.
حتی مؤمنین واقعی نیز اشک حسرت می‌ریزند که چرا بهتر عمل نکرده‌اند.
اگر همین روحانی در شهر خودش آن مطالب را به این شخص می‌گفت، او می‌گفت: ببخشید حاج آقا الان وقت ندارم.
گوشم پر است از این حرف‌ها و… چرا؟
چون محیط اول آماده است، حرم الهی مدینه منوره حرم امیرالمومنین حرم سیدالشهدا و سایر اعتاب مقدس بنابراین باید مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، فضا ساز و محیط پرور باشد.
متأسفانه بعضاً محیط ما در کوچه و خیابان و بازار و اداره آلوده و نابسامان است.
هرزگی زبان چشم، تملق و چاپلوسی، رشوه، جلوه‌گری بالعیان دیده می‌شود و در برخی موارد وجه غالب است.
معیار دوم: عمل واقعی مسئولان
همانطور که در مثال فوق روشن است اگر روحانی کاروان در طول مدت چهل روز که با کاروان زندگی می‌کند عملکرد خوبی نداشته باشد، مردم را می تاراند چون به این حدیث ناب عمل نکرده است «کونوا دعات الناس بغیر السنتکم» متأسفانه برخی مسؤولین فرهنگی فقط با دستور و زبان مردم را با خوبی‌ها دعوت می‌کنند مردم میگویند: اگر ساده زیستی و ازدواج آسان خوب است پس چرا برای پسرش عروسی مجللی گرفت و برای دخترش بهترین جهیزیه را تهیه کرد؟
مردم خسته شده‌اند از دستوری و دیکته‌ای عمل کردن کسانی که حاضر نیستند یک لحظه در خانه مجلل خود مقابل دوربین قرار گیرند، چون تناقض در شعار و عمل روشن می‌شود.
البته باید از مسوولینی که تطابق رفتار و گفتار دارند تشکر کنیم.
معیار سوم: پیگیری پیگیری پیگیری
پیگیری کار عرصه فرهنگ عرصه کار مستمر است که نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد.
مصوبات خوبی در این شورا به تصویب رسیده اما چقدر از آنها اجرایی شده؟
به عنوان مثال کارگروه‌های تخصصی درباره "ساماندهی لباس و مد" تشکیل شد اما آیا بررسی شد کدامیک از نهادها هر کدام چند درصد به آن عمل کردند؟
مشکل کشور ما در بسیاری موارد کمبود قانون نیست؛ عدم اجرای قانون است.
متأسفانه در کشور ما برخی مدیران و مسئولان با یک دست نه دو هندوانه بلکه ده هندوانه را بلند می‌کنند.
قطعاً وقتی نمی‌ماند که بازرسی، بررسی میدانی و بازخوردگیری کنند.
معیار چهارم: احصاء اولیت‌های فرهنگی
احصاء اولیت‌های فرهنگی قطعاً اگر بر روی اولویت‌ها تمرکز نشود، بی اثر یا کم اثر خواهیم شد.
حضرت ابراهیم عبادت بت‌ها را درد اول مردم دید و به سوی مبارزه با آن رفت، حضرت موسی، فرعون را سرطان جان جامعه دید، به سوی مبارزه با او شتافت و همچنین سایر انبیا گسترش فرهنگ کار و تلاش برای تهیه رزق حلال به جای پولدار شدن از طریق سایت‌های قمار و شر کت‌های هرمی و خرید و فروش ارز و سکه ورود ناآگاهانه برخی مردم در بورس مثال ملموس آن در سال گذشته است (البته سهم تقصیر برخی مسؤولان سر جایش محفوظ است)
۱) گسترش فرهنگ حجاب و عفاف
قطعاً یافتن علل معطل ماندگی طرح ساماندهی لباس و مد از وظایف متصدیان فرهنگ است.
مقابله با طراحان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان لباس‌های خلاف هنجار شرعی و عرفی و نیز تقویت طراحان و تولیدکنندگان لباس‌های مناسب با حجاب اسلامی از وظایف حاکمیت است.
۲) گسترش فرهنگ ازدواج آسان
گسترش فرهنگ ساده زیستی و به تعبیر رهبری کوبیدن و لگدمال کردن اشرافی‌گری و تجمل گرایی قطعاً باید در تبلیغات بازرگانی صداوسیما، فیلم و سریال‌های تلویزیون باید سبک زندگی تجملی و لاکچری نه تنها نشان داده نشود بلکه تبدیل به ضد ارزش شود.
۳) گسترش فرهنگ تولید علم و فناوری
همه این موارد از اولیت‌های اصلی عالی‌ترین نهاد سیاستگذاری در امور فرهنگ کشور باید باشد.
در پایان این نکته مهم نباید مغفول بماند که عنوان «انقلاب فرهنگی» بسیار مهم است.
بحث از وقوع حرکت انقلابی و جهادی در مقوله فرهنگ است.
تلاش بی وقفه شبانه روزی باید سرلوحه اعضای این شورا باشد.
* استاد سطوح عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم

 
 
 
 
 

جمعه، 19 آذر 1400 - 19:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0