FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شورای انقلاب فرهنگی باید فضا را برای ایده پردازی تحول آماده کند


شورای انقلاب فرهنگی باید فضا را برای ایده پردازی تحول آماده کند

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 18 آذر 1400 - 11:41
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فضا را برای کسانی که درباره تحول ایده و نظراتی دارند، ایجاد کند تا ایده پردازی‌های این افراد دیده و شنیده و تبدیل به اثر شود.
انقلاب،فرهنگي،شوراي،كشور،رهبري،اسلامي،تحول،گام،دوره،ادامه،سو ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ابراهیم سوزنچی، به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تأسیس این شورا در خصوص دستاوردهای شورا افزود: فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول ۳۷ سال را می‌توان به سه دوره تاریخی تقسیم بندی کرد.
دوره اول؛ انقلاب فرهنگی بود که از زمان وقوع انقلاب اسلامی مقارن با انقلاب فرهنگی بود.
انقلاب فرهنگی باید تحولات جدی در سیستم آموزشی کشور از جمله آموزش عالی ایجاد می‌کرد.
تحولات گسترده‌ای درباره اساتید، دانشجویان و نحوه جذب استاد و دانشجو و… محقق شد.
وی ادامه داد: دوره دوم؛ حرکت از انقلاب فرهنگی به سمت ایجاد نظام‌هایی در آموزش عالی که به آن می‌توانیم نظام سازی فرهنگی اطلاق کنیم.
بسیاری از شوراها و کمیته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، به سازمان‌ها تفویض شد.
شورای گسترش به وزارت علوم تفویض شد، آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای به وزارت کار داده شد و دوره‌ای بود که کم کم سازمان‌ها شکل گرفت و اختیارات کم کم انتقال داده شد.
برخی سازمان‌ها و نهادهای مهم دیگر نیز تأسیس شد، مثلاً دانشگاه تربیت مدرس که برای آموزش و تربیت مدرسان دانشگاهی تأسیس شد.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: البته با در نظر گرفتن هم پوشانی دوره‌ها، در دوره سوم نظام‌سازی متوقف نشد ولی اهمیت آن کمتر شد.
در دوره سوم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت جهت گیری‌های استراتژیک و راهبردی‌های آینده حرکت کرد.
در این دوره شاهد نوشتن سه نقشه اصلی؛ نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و نیز سند دانشگاه اسلامی به روز رسانی می‌شود؛ این موارد جهت گیری‌های راهبردی کشور بود که در این حوزه‌ها مشخص گردید.
وی افزود: اگر بخواهیم کم و بیش این دوره‌ها را با دوره‌های تمدنی رهبری (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و دولت اسلامی) تشبیه کنیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی این سه دوره را طی کرده است.
در دور اول مشغول انقلاب فرهنگی، دور دوم نظام سازی و دور سوم جهت گیری راهبردی بود که کم و بیش در شورای عالی پیگیری شد.
البته اینکه در هرکدام از اینها چه میزان موفقیت کسب کرده است، مقوله دیگری است که نیازمند ارزیابی دقیق خود را دارد.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری، و سهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیانیه گفت: در بیانیه گام دوم بیان شده که چهلواره اول انقلاب را طی کرده‌ایم و به دنبال شکل دهی چله دوم انقلابیم، باید گفت یک مفهوم جامع و پیشرفته‌ای است که معنای چرخه عمر سیستم‌های اجتماعی در آن نهفته است.
این چرخه رشد دوم قاعدتاً با گام نهادن در مسیرهای قبلی اتفاق نمی‌افتد.
در دوره دوم اگر بخوهیم مسیر گذشته را ادامه دهیم، به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.
ناچاریم تغییرات اساسی و گسترده‌ای را در سیستم ایجاد کنیم که یک چرخه رشد مجددی طی شود.
سوزنچی ادامه داد: ما مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم (دومی به صورت تقریبی) اما مرحله دولت اسلامی شکل نگرفته است لذا تحولات بسیار جدی باید در نگرش‌ها، ساختارها و ساز و کارهای اداری کشور اتفاق بیفتد تا بتوانیم در هفت عرصه مطروحه در بیانه گام دوم، حرکت کنیم.
وی افزود: در بیانیه گام دوم اولین موضوع علم و پژوهش است.
رهبری خواستار سرعت و شتاب هستند که این موضوع با سازو کارهای فعلی امکان پذیر نیست.
یعنی چرخه اول را با شتاب خوبی پشت سرگذاشتیم و اکنون در مرحله اشباع قرار داریم.
سوال این است که چه تغییراتی در نگرش‌ها و ساختارها باید اتفاق بیفتد تا دوباره یک دوره‌ی رشد علمی بالایی را داشته باشیم که هدفش فقط افزایش آمار مقالات و تحقیقات پژوهشی نیست، بلکه باید در بسیاری از حوزه‌های علمی دنیا پیشتاز شویم.
بنابراین یک تحول بنیادی و اساسی در حیطه علم و پژوهش باید اتفاق بیفتد.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسائلی نظیر اینکه مثلاً آیا ساختار دانشگاه‌های کشور کماکان باید مثل سیستم سنتی دانشکده‌ای اداره شود؟
چه راهکاری برای ورود نگرش‌های بین رشته‌ای اندیشیده‌ایم؟
آیا ساختار توسعه فناوری کشور باید به همین شکل موجود ادامه پیدا کند؟
ستادهای فناوری باید به شکل سابق ادامه پیدا کنند؟
در حوزه آموزش آیا عدالت آموزشی محقق شده است؟
آیا کنکور ما را به عدالت آموزشی رسانده است؟
آیا ساختار مدیریت پژوهش کشور ساختار مناسب و بهینه‌ای است؟
و بسیاری از سوالات مشابه که در گام دوم باید بدان پرداخته شود و کمیته گام دوم انقلاب اسلامی شورای عالی اکنون به آنها می‌پردازد.
وی افزود: در حوزه‌های دیگر بیانیه نیز همینطور است که عبارتند از معنویت، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن، اقتصاد و سبک زندگی.
سوزنچی درباره بحث تحولی در حکم جدید مقام معظم رهبری افزود: با مراجعه به فرمایشات خود رهبری، ایشان همواره درباره تحول، مباحث جدی مطرح کرده‌اند.
از یک منظر به منبع تحول و مبنا و سرچشمه آن نظر داریم و از منظر دیگر به نحوه پیش رفتن و چگونگی تحول نگاه می‌کنیم.
منبع تحول در سخنان رهبری این است که از وضع موجود راضی نباشیم.
هروقت از وضعیت موجود راضی نباشید، باعث تصمیمات جدید می‌شود لذا در این زمینه باید از نیروهایی بهره ببریم که وضع موجود برایشان راضی کننده نباشد.
وی ادامه داد: در این زمینه دو حالت اتفاق می‌افتد؛ افراد ناراضی که مخرب عمل می‌کنند و افراد ناراضی که سازنده عمل می‌کنند.
حال ما باید جهت را به سمت دوم ببریم که ما از وضع موجود راضی نیستیم و ایراداتی وجود دارد، البته به این معنا نیست که جایگاه را خالی بگذاریم بلکه باید در صدد بهبود آن برآییم.
این تحول دوم نقادانه و استفاده از فرصت‌ها و مورد نظر مقام معظم رهبری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این فضا را برای کسانی که درباره تحول ایده و نظراتی دارند، ایجاد کند تا ایده پردازی‌های این افراد دیده و شنیده و تبدیل به اثر شود.
سوزنچی افزود: بدین منظور تحولاتی در شورا لازم است از جمله اینکه باید مشارکی‌تر، معطوف به نتیجه (درواقع نتیجه برایش مهم باشد تا حاصل شدن آن پیگیر کار باشد)، شفاف‌تر و کارشناسی‌تر در تصمیمات و هم پاسخگوتر با مکانیزم‌های تعریف شده عمل کند.
اگر این پنج عنصر پیوست حکم رهبری را بتوانیم در دبیرخانه و شوراهای اقماری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنیم، این موضوع زمینه ساز تحولات در کشور می‌شود.
وی ادامه داد: در این مقطع زمانی، فرصت کم‌نظیر و بی‌نظیر نهفته‌ای وجود دارد که سران سه قوه همگی مصمم و معتقد به نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند لذا در این فرصت کم نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش‌هایش را چابک‌تر و کارشناسی‌تر در کشور ایفا کند و نیز خارج از دعواهای اجرایی و روزمرگی‌های دستگاه‌ها و… با نگاه بلند مدت راهبردی، مسیر آینده شورا را جهت‌دهی کند.
درحقیقیت ما باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم مسیر ۴۰ ساله گام دوم را ریل گذاری کنیم که این امکان کاملاً فراهم است.
سوزنچی افزود: من تاکید به حکم و پیوست رهبری درخصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی دارم.
ایشان بر روی مسئله محوری و حل مسئله موکدا تاکید دارند.
درواقع باید به این موضوع، توجه راهبردی و جدی داشته باشیم.
بنابراین با یک هم‌دلی و هم‌افزایی دستگاه‌ها در کنار هم مسائل موضوعی و جدی را در کشور حل کنند؛ این موضوع الزام‌آور، به تغییر در نگرش‌ها (تغییر در نگرش‌ها و ایده‌های قدیمی) برمی‌گردد؛ در حال حاضر فضای تغییر نگرش‌ها مهیا است.

 
 
 
 
 

پنجشنبه، 18 آذر 1400 - 23:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0