FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حکایت زندگی فرزند امام جواد(ع) که در قم مدفون است


حکایت زندگی فرزند امام جواد(ع) که در قم مدفون است

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 15 آذر 1400 - 08:30
حضرت موسی مُبَرقَع فرزند امام جواد و برادر تنی امام هادی (ع) از جمله امامزادگان واجب التعظیمی است که در سن ۴۰ سالگی از کوفه به قم مهاجرت کرده و تا پایان عمر در این خطه ماندگار شدند.
قم،موسي،مبرقع،–،امام،سادات،تاريخ،علويان،وفات،هجرت،معنوي،فرزن ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمد زاهدی مقدم در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به نقش موسی مبرقع در گسترش فرهنگ شیعه پرداخته که در ادامه می‌خوانیم:
سیاست سرکوب شدید طالبیان و علویان به وسیله دستگاه سفاک اموی و عباسی در کنار شناسایی نیروهای مؤمن و وفادار و آماده برای قیام علیه امویان و عباسیان سبب شد تا سادات علوی به نقاطی دور از مرکز خلافت که از اوضاع نسبتآ مطلوب‌تری برخوردار بود پناه ببرند.
در این میان، مردم شهر قم مهاجران علوی را در نهایت تکریم و احترام و پذیرایی توأم با تجلیل و تعظیم پذیرا شده، از ایشان حمایت نموده و بهترین وسایل رفاهی، آسایشی و امنیتی را در اختیار آنان قرار دادند .[۱] استقبال کریمانه قمی‌ها سبب شد علویان زیادی از دیگر بلاد اسلامی به این خطه مهاجرت نموده و این دیار را به آشیانه آل محمد و مأوای فاطمیان و علویان تبدیل کنند .[۲] این خوش رفتاری‌های شایسته با مهاجران علوی و فاطمی موجب گردید تا با همت ایشان و دیگر صحابی ائمه، جویبارهایی از معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) و صفای معنوی تشیع در این قلمرو جاری شود و مردمان نواحی دیگر نیز از طراوت و صفای آن برخوردار گردند .[۳]
حضرت موسی مُبَرقَع (۲۱۴ – ۲۹۶ ق) فرزند امام جواد و برادر تنی امام هادی (ع) از جمله امامزادگان واجب التعظیمی است که در سن ۴۰ سالگی از کوفه به قم مهاجرت کرده و تا پایان عمر در این خطه ماندگار شدند.
ایشان در تمام دوران حیات خود در قم، مورد تکریم بزرگان دین، حاکمان و سایر مردم شهر بود و پس از وفات نیز مزار وی – که در چهل اختران این شهر واقع است –[۴] از آن هنگام تاکنون معروف و مورد احترام مؤمنین و شیعیان جهان بوده است.
هرچند بنا بر گزارشی بزرگان قم ایشان را در ابتدا - به سبب روپوشی که به صورت انداخته بود - نشناختند و از او خواستند تا از قم بیرون رود و ایشان نیز به کاشان رفته و مورد تکریم حاکم کاشان و مردم آن دیار قرار گرفت؛ اما پس از آن‌که وی را شناختند، پشیمان به نزد او رفته و از ایشان عذرخواهی نموده و درخواست کردند تا به قم بازگردد و ایشان نیز پذیرفت.
مردم با احترام وی را تا قم همراهی کرده و هدایای فراوانی از جمله خانه، زمین، لباس و … به او دادند.
به همراه ایشان، خواهران و دخترانشان نیز از کوفه به قم آمدند و تا آخر عمر در این خطه اقامت گزیدند [۵] و منشأ خیرات فراوانی برای این دیار شدند.
پس از وفات نیز قبور ایشان در کنار قبر حضرت معصومه (س) زیارتگاه عاشقان از گذشته تاکنون بوده است.
او در زمان حیات خود به سبب کثرت فضائل، مناقب، تقوا، سکون نفس و حسن رفتار چنان تأثیر معنوی داشته که برخی از حاکمان اهل سنت و گماشته‌های دستگاه خلافت عباسی هر جمعه به زیارت وی رفته و از فرط تأثیر روحی و معنوی گاهی او را به ائمه تشبیه کرده و لایق مقام امامت می‌دانستند .[۶]
او در قم و نواحی اطراف آن به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی روی آورده و در کنار امر امامت جماعت و خطبه خوانی [۷] ناشر احادیثی از آموزه‌های ائمه (علیهم السلام) نیز بوده است چنان که شیخ مفید، شیخ طوسی و ابن شعبه حرانی از وی حدیث نقل کرده اند .[۸]
موسی مبرقع پس از سالیانی تلاش و کوشش برای تربیت انسان‌ها و نشر آموزه‌های اسلام و شیعه در قم و نواحی اطراف قم، در ربیع الثانی سال ۲۹۶ قمری وفات یافته [۹] یا بنا بر نقلی به دست عاملان دستگاه عباسی به شهادت رسیدند .[۱۰]
موسی مبرقع (علیه السلام) جد سادات رضوی و تقوی و نقوی و برقعی و مبرقعی و رضایی و تیره‌های مختلف دیگری که هر یک از آنها انشعاباتی داشته است می‌باشد و از نوادگان این بزرگوار هم اکنون در اغلب شهرها هم وجود دارند.
از نسل پاک این بزرگوار هزارها عالم، دانشمند، مجتهد، مصنف، نقیب، حاکم و شخصیت‌های بر جسته دینی و دنیوی [۱۱] به وجود آمده که تأثیر به سزایی در گسترش آموزه‌های شیعی در جهان داشته اند.
نام برخی از این شخصیت‌های علمی و معنوی در کتاب‌های «البدرالمشعشع فی الحوال موسی المبرقع» اثر محدث نوری؛ «اضواء علی حیات موسی المبرقع و ذریته» تألیف سید علی نقی کشمیری و «ستاره درخشان آسمان ولایت و امامت» اثر سید مصطفی برقعی قابل ردیابی است.
پس از وفات موسی، فرزندان او به شهرهای مختلف جهان هجرت کرده و در گسترش تشیع در این مناطق تأثیر گذار بوده اند چنان که صاحب بدر المشعشع درباره هجرت فرزندان «موسی مبرقع» می‌گوید: «اولادهای موسی مبرقع، غالباً در قم و ری بودند و از آنجا به قزوین، همدان، خراسان، کشمیر، سمرقند، هندوستان و سایر بلاد منتشر شدند و امروزه در بلاد شیعه از اعظم طوایف سادات و اشرافند .»[۱۲]
ابن عنبه (م ۸۲۸ ق) معتقد است شجره «موسی مبرقع» در قم رشد و نمو پیدا کرد؛ پس از آن در عالم پخش شدند و هیچ شهری نیست که شاخه‌ای از این شجره طیبه در آن نباشد، بخشی از آن امروزه معروف به چهل اختران است .[۱۳]
صفی الدین حسینی قمی (م ۱۰۷۹ ق) نیز بیشتر نسل سادات رضویه مشهد را از نسل «ابو القاسم علی بن احمد بن محمد» از نوادگان «موسی مبرقع» می‌داند که از قم به خراسان رفت و عقبه ایشان آنجا ماندند؛ از این جهت، سادات مشهد و قم با همدیگر خویشاوند هستند .[۱۴]
از مطالب بیان شده نتیجه می‌شود که هجرت حضرت موسی مبرقع به قم، تحولی عظیم نسبت به آموزه‌های شیعی در این منطقه ایجاد کرده و از آنجا به سایر نقاط جهان منتشر گشت.
پی نوشت
۱.
ابن طباطبا، المنتقله الطالبیة (مهاجران آل ابوطالب)، ترجمه عطایی، ص ۸ – ۱۰؛ دائرة المعارف التشیع، ج ۹، ص ۳- ۴.
۲.
مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۴- ۲۱۵.
۳.
غلام‌رضا گلی زواره، «امام زاده سید موسی مبرقع، فرزندان، خاندان و احفاد او»، وقف میراث جاویدان، بهار ۱۳۹۴، ش ۸۹، ص ۱۴۴.
۴.
قمی، تاریخ قم، ص ۳۱۱ – ۳۱۳.
۵.
ناصر الشریعة، تاریخ قم، ص ۲۰۱ - ۲۰۲.
۶.
قمی، تاریخ قم، ص ۳۱۵.
۷.
«امام زاده سید موسی مبرقع، فرزندان، خاندان و احفاد او»، وقف میراث جاویدان، بهار ۱۳۹۴، ش ۸۹، ص ۱۴۴.
۸.
الاختصاص، ص ۹۰؛ تهذیب الاحکام، ج ۹، ص ۲۵۵؛ تحف العقول، ص ۴۷۶.
۹.
طبسی، قم عاصمة الحضارة الشیعة، ص ۸۱.
۱۰.
صلواتی، تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدتقی علیه‌السّلام، ص ۴۵۱.
۱۱.
برگرفته از: پایگاه جامع امام زادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی، مدخل: «آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع (علیه السلام)»
۱۲.
بدر المشعشع در حال ذریه موسی مبرقع، ص ۴۷.
۱۳.
عمدة الطالب فی انساب آل ابی طالب، ص ۱۷۳؛ مؤلف تاریخ قم از هجرت و سکونت برخی از علویان موسوی قم به بغداد، موصل و فارس و پخش شدن عقبه ایشان در این مناطق خبر داده است.
تاریخ قم، ص ۳۲۳ – ۳۲۵.
۱۴.
خلاصة البلدان، ص ۱۲۳.

 
 
قم،موسي،مبرقع،–،امام،سادات،تاريخ،علويان،وفات،هجرت،معنوي،فرزن ...
 
 

دوشنبه، 15 آذر 1400 - 20:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0