FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جریان برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی ذیل مسئله مهدویت شکل نگرفته است


جریان برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی ذیل مسئله مهدویت شکل نگرفته است

مهر | دین و اندیشه، دین و اندیشه | شنبه، 13 آذر 1400 - 09:17
محمد هادی همایون گفت:اینکه توقع داشته باشیم در حوزه و دانشگاه، جریان برنامه‌ریزی درسی و آموزش و پژوهش ذیل محور مهدویت شکل بگیرد، هنوز نه در حوزه و نه در دانشگاه اتفاق نیفتاده است.
مهدويت،حوزه،دانشگاه،محور،نگاه،شكل،فرهنگ،دين،موضوع،ديدگاه،علم ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و آئین-نگار احدپور اقبلاغ: «فرهنگ مهدویت» از مهم‌ترین آموزه‌های دین مبین اسلام و در واقع مظهر جلوه گری و غایت مندی تاریخ به شمار می‌رود .
این آموزه، آینه تمام‌نمای پیشگویی وحیانی دین اسلام و آینده‌ای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود امم است.
در واقع باید به این نکته تأکید کنیم که فرهنگ مهدویت مجموعه‌ای از نگرش‌ها، ارزش‌ها و هنجارهایی است که درباره ظهور منجی موعود از نسل پیامبران شکل گرفته و ریشه‌های معرفتی آن از کتاب و سنت استخراج می‌شود.
از این منظر، فرهنگ مهدویت ریشه در تاریخ بشر دارد.
به بیان دیگر، همه ادیان الهی از همان آغاز، منادی ظهور منجی موعود بوده‌اند.
از آنجا که نگرش ادیان به تاریخ تحول خطی و سرانجام نیک برای انسان و جهان و تحقق وعده الهی بوده است، پیامبران آسمانی همواره از فرارسیدن عصر طلایی که تحقق بخش وعده الهی باشد، خبر داده‌اند.
اما به طور خاص، در اسلام نیز آموزه مهدویت و به پیروی از آن، فرهنگ شکل گرفته بر اساس آن نیز قدمتی هم پای ظهور اسلام دارد.
مؤمنان همواره به فرارسیدن چنین عصری بشارت داده می‌شدند.
از این رو محور اساسی فرهنگ مهدویت را می‌توان تحقق فرج و ظهور منجی موعود دانست.
هرگونه نگرش، هنجار و سنت‌ها و شعائر خاصی که در یک جامعه حول چنین اعتقادی شکل می‌گیرد، می‌تواند در مقوله فرهنگ مهدویت قرار گیرد.از دیدگاه برخی اندیشه‌وران، فرهنگ مهدویت مجموعه‌ای از آئین‌های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، مدیریتی، معرفتی و فقهی است که پیامبر اکرم و بر پایه وحی الهی برای هدایت انسان به ارمغان آورده و در طول دو قرن و نیم امامت اوصیای برحق او که عالمان ربانی و مخصوص الهی‌اند، تبیین، تشریح و تفسیر شده و به وجود مقدس نورانی حضرت ولی عصرهای منتهی می‌گردد و در دوران تقریباً هفتادساله غیبت صغری به وسیله سفیران چهارگانه آن حضرت با هدایت و رهبری آن ذخیره عدل الهی جریان می‌یابد.
اهمیت مساله مهدویت باعث شده است در دهه‌های اخیر که تأسیس تشکل‌ها و نهادی فرهنگی و تبلیغات دینی رواج پیدا کرده است، یکی از جمله این نهادها و تشکل‌ها، مربوط به ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت باشد.مهمترین بخش این اقدامات انجام فعالیتهای پژوهشی در حوزه و دانشگاه در حوزه مهدویت است.
در این خصوص با محمد هادی همایون رئیس و عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:
محمدهادی همایون در گفت وگو با خبرنگار مهر، در خصوص جایگاه اندیشه مهدویت در حوزه و دانشگاه گفت: اندیشه‌ای به نام مهدویت در چارچوب دو نوع نگاه متفاوت قابل تعقیب است.
نگاه نخست اینکه مهدویت تنها یک بخش از اعتقادات ما را تشکیل می‌دهد، کما اینکه اعتقادات دیگری هم چه در حوزه کلام و چه در بحث‌های غیرکلامی، مجموعه هویت ما به عنوان مسلمان و شیعه را شکل می‌دهد.
در واقع در نگاه اول مهدویت را یک بحث کلامی می‌دانیم که ردپای ضعیفی هم در تاریخ از سال ۲۵۵ تا سال ۲۶۰ و حدود ۵ سال معاصر با دوران حضور امام (ع) در دوران کودکی و قبل از آغاز امامت ایشان، وجود داشته و بعد ورود به دوران غیبت حضرت ولی عصر (عج) را شاهدیم.
در این نگاه، مهدویت در عمل جایگاه عظیمی پیدا نمی‌کند و تنها به عنوان اتفاقی که در آینده رخ خواهد داد، جزئی از اعتقادات ماست.
کما اینکه در مورد بازگشت حضرت مسیح و رجعت هم همین نگاه وجود داد، درست مثل حوادث طبیعی که وعده وقوع آنها در قیامت داده شده است.
وی افزود: این نگاه یعنی مهدویت تنها یک بخش از دین است و اصل دین و جریان عظیم دین، در جای دیگری در جریان است.
مهدویت، محور همه شئون زندگی مسلمین
همایون در ادامه با اشاره به دیدگاه دوم در خصوص مهدویت تصریح کرد: دیدگاه دیگر، مهدویت را محور اصلی دین تلقی می‌کند همه هویت دین ما، خلقت و زندگی ما به موضوع مهدویت بسته است، یعنی کلام ما، فلسفه ما، نگاه ما به قرآن، تفسیر قرآن کریم، بررسی احادیث و … حول محور مهدویت شکل می‌گیرد.
اوضاع سیاسی ما در جهان امروز و تمام ادوار تاریخ، با محور مهدویت مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
در واقع محور همه زندگی ما از ابتدا تا انتها و قیامت، با محور مهدویت مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
یکی از رسالت‌های ما باید پرداختن به این موضوع باشد که یک جریان عمومی آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه ذیل مسئله مهدویت شکل بگیرد
وجود دو دیدگاه مختلف در مورد مهدویت
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه دوم و محور قرار گرفتن موضوع مهدویت در زندگی مسلمین، کمرنگ و در حاشیه بوده و پس از انقلاب هم ما همچنان در این دو گانه در حال سیر هستیم، جریان‌هایی در کشور وجود دارند که همچنان با همان نگاه اول، معتقدند مهدویت تنها بخشی از اعتقادات مسلمین را تشکیل می‌دهد، اما دیدگاه دوم نیز به سرعت در حال رشد و گسترش است.
وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی که نگاه دوم، به ویژه در حوزه‌های علمیه چندان ظهور و بروز جدی نداشت، گرچه افراد شاخصی در این حوزه وجود دارند، اما اینکه جریان حوزه و ضعیف‌تر از آن دانشگاه، بخواهد به موضوع مهدویت به عنوان یک امر عام در سطح جامعه توجه کند، اتفاق نیفتاد.
ورود جدی حوزه به موضوع مهدویت بعد از انقلاب اسلامی
همایون با اشاره به ورود حوزه به مقوله مهدویت خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه بعد از پایان دوران دفاع مقدس که به موضوع مهدویت در کشور به طور کلی و جدی تر دامن زده شد، طبیعتاً حوزه هم وارد این عرصه شد و امروزه در جریان کلی حوزه، مؤسسات و جریان‌هایی در موضوع مهدویت با همان دیدگاه دوم فعالیت می‌کنند و در حال گسترش این دیدگاه هستند.
وی افزود: اما اینکه توقع داشته باشیم در حوزه و دانشگاه، جریان برنامه‌ریزی درسی و آموزش و پژوهش ذیل این محور شکل بگیرد، هنوز نه در حوزه و نه در دانشگاه اتفاق نیفتاده و به نظر می‌رسد، یکی از رسالت‌های ما باید پرداختن به این موضوع باشد که یک جریان عمومی آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه شکل بگیرد، همچنان که در سطح اداره کشور و تحلیل مسائل و اتفاقات روز، باید به سمت محور قرار گرفتن مهدویت پیش برود.
دست ما از تحلیلی‌های علمی در خصوص مهدویت پُر نیست
این استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه بیان کرد: این یک عزم جهادی و انقلابی است که البته به شدت نیاز دارد دست ما از تحلیل‌های علمی در خصوص مهدویت پر باشد که متأسفانه نیست.
ما هنوز ادبیات علمی که از مهدویت داریم، همان ادبیات علمی است که از قدیم وجود داشته، اگر گسترش این حوزه پژوهشی و فهم عمیق‌تر و محوری تر از مهدویت، اندک اندک بین کسانی که پیشتاز این حوزه هستند و یک تبادل علمی و پژوهشی در بین اهالی حوزه و دانشگاه شکل بگیرد، می‌شود امیدوار بود که در یک جریان جهادی، نظام آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه به پایه و محوریت مهدویت بازگردد.

 
 
مهدويت،حوزه،دانشگاه،محور،نگاه،شكل،فرهنگ،دين،موضوع،ديدگاه،علم ...
 
 

شنبه، 13 آذر 1400 - 19:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0