FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به رئیس جمهور درباره حکمرانی آب


نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به رئیس جمهور درباره حکمرانی آب

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 08 آذر 1400 - 09:54
بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور نکاتی را پیرامون ساز و کارهای ایجاد تحول در نظام حکمرانی آب در کشور و همچنین تعیین تکلیف پروژه‌های متوقف شده مطرح کرد.
آب،منابع،انتقال،شفاف،پروژه،مصارف،غيرقانوني،آبي،كشاورزي،كشور، ...

به گزارش خبرنگار مهر، کارگروه مدیریت منابع آب بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رییس جمهور، سید ابراهیم رئیسی، نکاتی را پیرامون اعتراضات مردمی در برخی استان‌ها و ساز و کارهای ایجاد تحول در نظام حکمرانی آب در کشور و همچنین تعیین تکلیف پروژه‌های متوقف شده بیان کرد که متن این نامه به شرح زیر است:
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی
رئیس جمهور محترم و رئیس شورای عالی آب
سلام علیکم
در دو هفته گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردم اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و سایر استان‌هایی بوده‌ایم که به طور مستمر و جدی با مشکلات کم‌آبی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می‌کنند.
این در حالی است که هنوز شش ماه از زمانی که مدیریت آب در خوزستان به بحران امنیتی تبدیل شد، نمی‌گذرد.
از دولت انقلابی که با شعار تحول روی کار آمده است انتظار می‌رود که به جای مُسکّن‌ها و راه‌حل‌های مقطعی و واکنشی در مقابل بحران‌ها، به تحول ریشه‌ای در حکمرانی آب روی آورد.
همانطور که مستحضرید تحولات حوزه آب عموما بلند مدت بوده و تشکیل مستمر جلسات شورای عالی آب، استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان و تعیین سازوکار دقیق نظارت و پیگیری بر اجرای مصوبات و اجتناب از هرگونه برخورد احساسی که منجر به اقدامات کوتاه مدت و مقطعی شود را می‌طلبد.
ایجاد تحول در نظام حکمرانی آب در کشور مستلزم عزم جدی برای صرف وقت و ایجاد تغییر در سه محور اصلی است که در ادامه به آن‌ها اشاره میکنیم.
اول؛ شفافیت:
متاسفانه مدیریت آب در کشور همانند سایر حوزه‌های مدیریتی درگیر آسیب عدم شفافیت است؛ به طوریکه حتی کارشناسان این حوزه به آمار و ارقام دسترسی نداشته و نمی‌توانند اظهارنظر دقیق کنند.
سود و زیان صنایع آب‌بر، آب مصرفی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و شرب به تفکیک و با جزئیات، میزان آب انتقالی از کانال‌ها و موارد مصرف آن‌ها، متولیان هر بخش از سیاست گذاری آب و همچنین مجوزهای پروژه‌های انتقال آب از جمله مواردی هستند که شفاف سازی کامل و فوری آن‌ها در قدم اول اصلاحات سیاست‌های آبی ضروری است.
تحقق این شفافیت همکاری تمامی نهادهای مربوط از وزارت نیرو تا جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست را می‌طلبد، اما گام اول، شفاف شدن منابع و مصارف نُه حوضه آبریز کشور در تابلوی منابع و مصارف وزارت نیرو است.
دوم؛ تثبیت حق آبه استان‌ها:
نزاع بین استان‌ها و بخش‌های مختلف بر سر حق آبه که بی شک دور از شان ملت عزیز ایران است، باید با اقداماتی اساسی همچون تثبیت حق‌آبه استان‌ها و مصارف این حق آبه آن هم با سازوکاری شفاف و کارشناسی شده پایان یابد.
تثبیت و شفاف شدن حق آبه‌ها، برداشت‌های غیرقانونی از منابع آبی استان‌ها را مشخص و مدیریت تخصیص منابع آبی را تسهیل می‌کند.
درنتیجه این فرآیند و با توجه به اینکه نیاز موجود به منابع آبی عمدتا بیشتر از منابع حوضه‌هاست، لازم است حقوق بهره برداری از آب کاهش یافته و با مقدار منابع آبی متناسب شود تا علاوه بر جلوگیری از نزاع‌های فعلی، راه‌حل‌هایی سازگار با محیط زیست جهت مصرف مناسب آب با کمترین آسیب به کشاورزی و صنعت اتخاذ شود.
در این مسیر می‌توان از روش‌هایی همچون مذاکره، مبادله حقوق آب، بازخرید حقوق آب و پرداخت خسارت بابت دریافت حق دیگری بهره برد.
سوم؛ پروژه‌های انتقال آب:
اولین مسئله با پروژه‌های انتقال آب، ابهامات فراوان موجود در مجوزها، دلایل واقعی آغاز به فعالیت آنها، میزان دقیق آب انتقال یافته و افراد و بخش‌های ذی نفع است؛ مشکلی که موجب شکل گرفتن اعتراضات در بین کشاورزان، فعالین محیط زیست و مردم در خصوص این پروژه‌ها شده است.
مسئله بعدی، تعیین تکلیف پروژه‌های متوقف شده و در دست اجراست.
با اینکه ادعاهای زیادی مبنی بر غیرقانونی بودن پروژه کوهرنگ ۳ وجود دارد، اما بخش‌هایی از آن اجرا شده که خشک شدن آب چشمه‌های منطقه را به دنبال داشته‌است.
از طرفی نمایندگان اصفهان ادعای غیرقانونی بودن پروژه بن-بروجن و رد شدن آن توسط شورای عالی امنیت ملی را دارند و از پروژه گلاب دفاع می‌کنند و از طرف دیگر نمایندگان چهارمحال و بختیاری پروژه گلاب را غیرقانونی و خلاف مصوبات شورای عالی آب می‌دانند و به جد پیگیر اجرای پروژه بن-بروجن هستند.
در این میان نگرانی‌های بسیاری در مورد پروژه بهشت آباد وجود دارد که علیرغم نداشتن مجوزهای قانونی، همانند پروژه‌های بدون مجوز دیگر فعالیتش آغاز شود.
اگر این ادعاها غلط است چرا برخوردی صورت نمی‌گیرد و اگر صحیح است چرا پروژه‌ها متوقف نمی‌شوند؟
وضعیت مصارف آب انتقالی به استان یزد، که سال‌هاست خط لوله‌ی آن مورد تعرض قرار می‌گیرد، چنان مبهم است که هرروز شایعات جدیدی از نحوه‌ی مصرف این آب شنیده می‌شود و معلوم نیست چقدر از آب انتقالی واقعا صرف شرب منطقه و چه میزان به طور غیرقانونی برای کشاورزی و حتی صنعت استفاده می‌شود.
در حالیکه که پروژه‌های انتقال آب قرار بود حل کننده‌ی حداقل بخشی از مشکلات آب به ویژه در نواحی مرکزی باشند، حالا عملا تبدیل به معضلی شده‌اند که بدون رسیدگی جدی به وضعیت آن ها، هیچ بهبودی حاصل نخواهد شد.
اگر نتایج کارشناسی بر این دلالت دارد که این پروژه‌ها به حوضه مبدا یا شهرها و روستاهای مبدا، آسیب وارد می‌کند، عوارض زیست محیطی دارد و باید متوقف شود، چرا این مسئله را برای مردم شفاف نمی‌کنید و دستور قطعی صادر نمی‌کنید تا مسئولین برای تأمین آب حوضه مقصد به دنبال باقی راه‌حل‌ها باشند؟
چرا یک بار برای همیشه به طور رسمی ابهامات موجود پیرامون پروژه‌های انتقال آب را به صورت عمومی برطرف کنید.
جناب آقای رییسی
مسئله‌ آب در شرایط امروز کشور ما، راه حل کوتاه مدتی ندارد که با دستورات بالا به پایین و به سرعت حل شود، بلکه نیاز به گفتگو و مشارکت خود ذی‌نفعان در حوضه دارد و بی‌شک بی‌توجهی به این موارد و پرداخت بحران‌زده به مسئله، موجب تشدید مشکلات می‌شود که به دنبال آن شاهد مسائلی، چون فرونشست‌های پی‌درپی و گسترده در اصفهان، خشک شدن کامل تالاب‌هایی مانند گاوخونی، از بین رفتن گونه‌های مختلف زیستی، تشدید پدیده‌هایی مثل ریزگردها، نابودی آثار تاریخی و در صدر آن‌ها مهاجرت‌های گسترده به علت تغییرات اقلیمی و از دست رفتن موقعیت‌های شغلی مختلف خواهیم بود.
نبود شفافیت، منجر به ادامه برداشت‌های غیرمجاز از آب در مناطق مختلف، کشاورزی غیراصولی و کشت محصولات نامناسب و آب‌بر در مناطق کم‌آب می‌شود، تخصیص ناصحیح حق آبه‌ها و نزاع میان استان‌ها را به دنبال دارد و دست افراد را برای حفر چاه‌های غیرمجاز باز می‌گذارد که نتیجه آن را در خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و فرونشست‌های اخیر می‌بینیم.
در چنین شرایطی هر راهکاری پیش از شفاف‌سازی اتخاذ شود، بدون پشتوانه مردمی بوده و به شکست منجر می‌شود؛ حال آنکه می‌دانیم بخش بزرگی از اصلاح نظام حکمرانی آب نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است.
پیش از آنکه شاهد شکل‌گیری اعتراضات دیگری باشیم، میزان منابع و مصارف هر بخش و وضعیت پروژه‌ها و تونل‌های انتقال آب را شفاف کرده و حق آبه هر استان را تثبیت کنید.

 
 
آب،منابع،انتقال،شفاف،پروژه،مصارف،غيرقانوني،آبي،كشاورزي،كشور، ...
 
 

دوشنبه، 08 آذر 1400 - 19:50 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0