FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا عده‌ای شخصیت معصومین(ع) را دست‌نیافتنی می‌دانند؟


چرا عده‌ای شخصیت معصومین(ع) را دست‌نیافتنی می‌دانند؟

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 26 آبان 1400 - 15:53
با توجه به اینکه حضرت زهرا(س) را به‌عنوان انسان کامل می‌شناسیم، ممکن است عده‌ای تصور کنند امکان الگو گرفتن از آن حضرت وجود ندارد؛ با این استدلال که ما انسان‌های معمولی هستیم و آن حضرت معصوم بوده و از بهترین زنان عالم هستند.
زندگي،حضرت،زهرا،عليها،السلام،فاطمه،عليهم،شخصيت،عقلانيت،سبك،ع ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حضرت زهرا (س) در زندگی کوتاه اما پربرکت خود درس‌های بزرگی برای زندگی هزار ساله انسان به یادگار گذاشتند؛ فداکاری، احساس مسئولیت، دفاع از حریم امامت و ولایت، بهره‌مندی از عنصر عاطفه در کنار عقلانیت و انسان‌دوستی تنها گوشه‌ای از اقیانوس بزرگ فضائل اخلاقی بانوی مکرم اسلام و جهان است.
بر همین اساس، خبرگزاری تسنیم در گفتگویی که با حجت الاسلام والمسلمین حسین علی‌دوستی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی، انجام داده است، بخشی از سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در امور خانوادگی و اجتماعی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است تا این نتیجه مشخص و محرز شود که با وجود کامل بودن شخصیت آن بانوی بزرگوار، ما نیز در این برهه از تاریخ و در هر شهر و روستایی که زندگی می‌کنیم می‌توانیم شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را مورد بررسی و مطالعه قرار بدهیم و از ایشان درس درست زندگی کردن را یاد بگیریم تا حداکثر مشابهت با سیره و سبک زندگی ایشان را داشته باشیم.
چنانکه حجت الاسلام علی دوستی در طی این گفتگو تصریح کرده است: «این تصور غلط است که معصومین علیهم السلام را ماورایی و دور از دسترس بدانیم که به هیچ عنوان نتوانیم سبک زندگی ایشان را اجرا کنیم.
چون به هر حال آن بزرگان به عنوان انسان‌هایی در روی همین کره خاکی زندگی کردند تا این پیام را به انسان‌های کل تاریخ برسانند که می‌توان در همین دنیا زندگی کرد و خصلت‌ها و اصول انسانی را رعایت کرده و از زشتی‌ها و گناهان دور بود.»
در این گفتگو همچنین تأکید شده است که: «شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها نمایانگر شخصیت کاملی از ایشان بود که عقلانیت را در دفاع از حریم ولایت و امامت به کار گرفتند و در کنار عنصر عاطفه و احساس ناب و سالم خود، جان مبارکشان را در این راه فدا کردند تا انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها ارزش و شأن امامت را درک کنند و از آن غافل نباشند.»
با توجه به اینکه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را به عنوان انسان کامل می‌شناسیم، ممکن است عده‌ای تصور کنند که امکان الگو گرفتن از آن حضرت وجود ندارد؛ با این استدلال که ما انسان‌های معمولی و غیر معصوم هستیم و آن حضرت معصوم بوده و بهترین زنان عالم هستند.
آیا چنین عقیده و استدلالی قابل قبول است؟
این باور و استدلال اشتباه است.
بلکه در نقطه مقابل، لازم است که هر اندازه می‌توانیم به آن حضرت و ائمه اطهار علیهم السلام تمسک بجوییم و از ایشان به عنوان الگوی کامل برای زندگی خود درس بگیریم.
درواقع میان دو دیدگاه نادرست قرار گرفته‌ایم که عده‌ای شخصیت ائمه اطهار علیهم السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را از جنبه الگو بودن دور می‌دانند و تصور غلطی دارند مبنی بر اینکه آن حضرت در مقطع زمانی خود بوده‌اند و نمی‌توان در زندگی امروز از ایشان درس گرفت.
این تصور از چه نظر غلط است؟
توجه داشته باشید که ارزش‌های اخلاقی و انسانی مربوط به دوره و زمان خاصی نیست.
درواقع فضیلت اخلاقی در اصول و کلیات تابعی از ویژگی‌های مکان و زمان نیست.
انسان عاقل و هشیار چه در دوران ابتدایی زندگی بشر زیست داشته باشد و چه در امروز و یا دوران بعد از ما، در هر صورت تشخیص می‌دهد که فضیلت‌های اخلاقی یکسان بوده و تغییر نمی‌کند.
پرهیز از گناه و زشتی، راست‌گویی، درستکاری، علم، امانت‌داری، رعایت حقوق مردم و حفاظت از محیط زیست خصلت‌هایی نیستند که فقط در یک دوره مورد پسند انسان‌ها باشند و در دوره‌ای دیگر ضد ارزش دانسته شوند.
همچنان که غرور، بدبینی، چشم هم‌چشمی، دروغ‌گویی، ظلم، ستم به حیوانات، ثروت‌اندوزی و دنیاپرستی در هر زمانی زشت و ناپسند هستند.
بر همین اساس است که معصومین علیهم السلام را در هر زمانی می‌توانیم انسان کاملی بدانیم که نیکی‌ها و خصلت‌های پسندیده را به طور کامل داشته و اجرا کرده‌اند و از بدی‌ها به طور کامل مبرا بوده‌اند.
این پرسش که عده‌ای شخصیت معصومین علیهم السلام را دور و دست‌نیافتنی می‌دانند، چه پاسخی دارد؟
آیا درست است که سبک زندگی آن بزرگان را غیر قابل تأسی و الگوگیری بدانیم؟
این روش هم غلط است که معصومین علیهم السلام را ماورایی و دور از دسترس بدانیم که به هیچ عنوان نتوانیم سبک زندگی ایشان را اجرا کنیم.
چون به هر حال آن بزرگان به عنوان انسان‌هایی در روی همین کره خاکی زندگی کردند تا این پیام را به انسان‌های کل تاریخ برسانند که می‌توان در همین دنیا زندگی کرد و خصلت‌ها و اصول انسانی را رعایت کرده و از زشتی‌ها و گناهان دور بود.
در عین حال باید به این نکته توجه شود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده‌اند: «شما نمی‌توانیم مانند مثل من زندگی کنید، اما با تقوا و ورع سعی کنید در این مسیر همراه من باشید.» از این جهت می‌توانیم شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را مورد بررسی و مطالعه قرار بدهیم و از ایشان درس درست زندگی کردن را یاد بگیریم تا حداکثر مشابهت با سیره و سبک زندگی ایشان را داشته باشیم.
می‌دانیم که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در زندگی کوتاه اما پربرکت خود، از جنبه‌های گوناگون ازجمله زندگی فردی و اجتماعی، به کمال فعالیت داشته‌اند.
برای شناخت شخصیت آن بانوی بزرگوار، چه چارچوب کلی قابل ترسیم است؟
وقتی شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را مورد بررسی قرار بدهیم، به این نتیجه می‌رسیم که از یک سو بعد عقلانیت، علم و دانش در وجود مبارک آن حضرت به طور کامل عینیت پیدا کرده است.
به طوری که وقتی کلمات، خطبه و سبک زندگی آن حضرت را بررسی می‌کنیم و موضع‌گیری‌های ایشان را در عرصه‌های گوناگون زندگی خانوادگی و اجتماعی مطالعه می‌کنیم، برای ما مشخص می‌شود که ایشان از عقلانیت و دانش فوق‌العاده برخوردار بوده‌اند.
به عنوان مثال وقتی آن حضرت در مسجد خطبه فدکیه را می‌خوانند و یا مسائل را تحلیل و تبیین می‌کنند، چنان پختگی و درایت دارند که با تعبیرها و عبارت‌های کاملی مطالب را بیان می‌کنند که انسان برای درک آن، لازم است که مدت‌ها تأمل و بررسی کند تا تنها بخشی از اوج معنا را درک کند.
نکته جالب این است که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و سایر معصومین علیهم السلام نه‌تنها تجلی عقلانیت و درایت هستند، بلکه تأکید دارند که انسان‌ها در این مسیر استوار باشند و مسائل را با عقل کامل تحلیل کنند.
همین طور است.
در دین اسلام، چه در آیات قرآن و چه در میان روایت‌های اهل‌بیت علیهم السلام، بر موضوع عقلانیت تأکید زیادی شده است.
به طوری که می‌توان به صراحت اعلام کرد در هیچ دینی به اندازه اسلام، بر موضوع عقلانیت و استفاده از عقل سلیم تأکید نشده است.
انتهای پیام/


چهارشنبه، 26 آبان 1400 - 17:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0