FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اتاق فکر با حضور نخبگان و جوانان در وزارت علوم ایجاد شود


۱۵ اتاق فکر با حضور نخبگان و جوانان در وزارت علوم ایجاد شود

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 26 آبان 1400 - 11:42
مشاور وزیر علوم از تشکیل ۱۵ اتاق فکر؛ هر کدام با فعالیت تخصصی در حوزه‌ای خاص در وزارت علوم خبر داد و گفت: این اتاق‌های فکر با حضور نخبگان، مدیران با تجربه و جوانان تصمیم سازی می کند.
كشور،علوم،وزارت،اتاق،تشكيل،اهداف،علمي،خيرالدين،مديريتي،علم،ا ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، علی خیرالدین، استفاده از خرد جمعی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را محور اصلی تشکیل این ۱۵ اتاق فکر اعلام کرد و گفت: در قوانین مختلف کشور مانند قانون اساسی، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، برنامه های توسعه پنچ ساله و برنامه‌های بودجه ماموریت‌های کلان و مهمی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است و در اتاق‌های فکر این ماموریت‌ها به سیاست‌های اجرایی و برنامه عملیاتی تبدیل خواهند شد.
توجه وزارت علوم به خرد جمعی
وی افزود: در جهان فعلی که مدیریّت بیش از هر چیزی بر علم تکیه و اتّکا دارد از وزارت علوم به عنوان متولّی اصلی ترویج و توسعه علوم در کشور بیش از سایر دستگاه‌ها و نهادها انتظار می رود که سیر و جریان حرکت خود را مبتنی بر اصول و قواعد علمی کند و با استناد به این مبنا، وزارت علوم با تاسیس اتاق‌های فکر در صدد بنیان گذاشتن حرکت و مدیریت خود بر اصول مسلّم علمی و استفاده از عقل و خرد جمعی برای تقلیل خطا و ازدیاد منافع مدیریتی است.
خیرالدین اظهار داشت: این سیاست هم جهت است با جهت‌گیری اصلی دولت سیزدهم (دولت مردمی) که بنای خود را بر اعتماد به علما و سیرۀ عقلا قرار داده است.
این استاد نمونه کشوری؛ عناوین اتاق‌های فکر وزارت علوم را به شرح ذیل اعلام کرد: ۱- اقتصاد آموزش عالی ۲- کاربردی‌سازی پژوهش ۳- سیاست‌گذاری علم ۴- دیپلماسی و مرجعیّت علم ۵- اجتماعی و فرهنگی ۶- تحوّل در علوم انسانی ۷- شفافیّت و تعارض منافع ۸- سیاست‌گذاری فناوری ۹- آموزش هدفمند ۱۰ - ایثارگران ۱۱ - سنجش و انگیزش ۱۲- جوانان و نخبگان ۱۳ - ارزیابی برنامه‌ها و اسناد فرادستی ۱۴ - اسلامی شدن دانشگاه‌ها ۱۵ - رسانه و فضای سایبری
اهداف ایجاد اتاق‌های فکر
خیرالدین در خصوص اهداف تشکیل این اتاق‌ها گفت: وزارت علوم با تاسیس اتاق‌های فکر در جهت تجزیه این سیاست به اجزاء اجرائی و ارجاع به عقلا و صاحبنظران در قالب اتاق فکر است.
اتاق‌های فکر طوری طراحی و راه اندازی شده‌اند که تمام دغدغه‌های حوزه‌ی مربوطه را شامل شود.
مداقّه در عناوین اتاق‌های فکر گویای این حقیقت است که در احصاء مباحث و مشکلات مربوط به حوزه فعالیت وزارت علوم تلاش زیادی صورت گرفته است که اهمّ مباحث ذیل عناوین اتاق فکر تجمیع شده و هیچ حوزه‌ای مغفول واقع نشده باشد.
مشاور وزیر علوم تاکید کرد: قوانین و سیاست‌های کلان متعددی از تشکیل این اتاق ها حمایت می‌کنند که از جمله می‌توان به اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، قانون تشکیل، اهداف و وظائف وزارت علوم، طرح‌های توسعه پنج سالۀ اداره کشور و نیز ارشادات و هدایت‌های مناسبتی مقامات عالیه کشور و ریاست محترم جمهور و عموم نخبگان اشاره کرد.
وی افزود: شیوه‌نامه تشکیل و اداره اتاق‌های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عرصه، محدوده و حوزۀ فعالیت این اتاق‌ها را تبیین می‌کند.
این سند به نوبه خود متاثّر از سیاست‌های عالی نظام اداری کشور بوده و متناظر است.
تشکیلات و فرآیند کار اتاق‌های فکر
رئیس اسبق دانشگاه سمنان اظهار داشت: اعضای اتاق‌ها از زبده‌ترین و با کفایت‌ترین اعضای هیات علمی کشور و صاحب‌نظران خبره و بصیر تشکیل می‌شود که قدرت رصد و تعقیب و تجزیه و تحلیل عرصه عمومی جریان علم و فناوری و مهارتی کشور را داشته و قادر خواهند بود اهمّ موارد چالش برانگیز برای رشد و ترقّی علمی و فنی کشور را تشخیص داده و این موارد را به دستور بحث و مطالعه و مباحثه تبدیل کنند.
خیرالدین تشریح کرد: مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث و امعان نظر گذاشته می‌شود تا روشن شود آیا مساله مورد بحث به عنوان مسألۀ اصلی کشور قابلیّت طرح و صرف مخارج و هزینه دارند یا خیر.
چنانچه مورد مطروحه از منظر نظر صاحبنظران خبرۀ اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیّت تشخیص داده شد تلاش برای تبدیل آن به مساله و چالش مدیریتی صورت می‌گیرد و در ادامه با اتّخاذ استراتژی متناسب نسبت به حلّ آنها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقۀ حلّ در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده صورت گیرد.
مشورتی بودن نظرات اتاق‌های فکر
وی در پایان تاکید کرد: خروجی و طرق حلّ جنبۀ مشورتی و توصیه‌ای داشته و چنانچه در عمل با سائر اهداف اداری و اجرائی کشور تناقض و تعارض عمده نداشته باشد؛ در مدار اجرا قرار خواهد گرفت و چنانچه خروجی اتاق با اهداف مدیریتی کشور تضادّ منافع یا مصالح داشته باشد از طریق مذاکره و تعامل با حوزه‌های ذیربط سعی در انجام کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا بهترین تصمیم برای نظام اداری و اجرائی کشور اتّخاذ شود.

 
 
 
 
 

چهارشنبه، 26 آبان 1400 - 16:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0