FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مکتب قم رویکردی به‌ دور از افراط و تفریط در حوزه معارف ارائه کرد


مکتب قم رویکردی به‌ دور از افراط و تفریط در حوزه معارف ارائه کرد

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 25 آبان 1400 - 07:59
حجت الاسلام قانع گفت:مکتب کلامی و فقهی قم با تأکید بر ویژگی‌های برگرفته از آموزه‌های شیعی اصیل و با محوریت شیخ صدوق،دیدگاه و رویکردی پاکیزه و به‌دور از افراط و تفریط در حوزه معارف ارائه کرد.
اسلامي،قم،شهر،فرهنگ،حوزه،تمدن،جامعه،علميه،مسلمان،شيعيان،معصو ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و آئین-عصمت علی‌آبادی: امروز سالگرد رحلت بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.
به سبب سفارش ائمه (ع) نسبت به زیارت حضرت معصومه (س)، شهر قم به یکی از پرترددترین شهرهای اسلامی - شیعی با رویکرد مذهبی تبدیل شد و از گذشته تاکنون شاهد رفت و آمدهای فراوان مردم و عالمان در این خطه هستیم.
امروزه شهر قم در حال ترویج علم، دانش و معرفت دینی به سراسر دنیا است و در این زمینه به درخشندگی خاصی دست یافته است و این شهر در میان شهرهای مسلمین جهان مانند نوری است که درخشندگی و جاذبه خاص خود را دارد.
شهر قم دارای فرهنگ اسلامی و برخاسته از آموزه‌های دینی است.
حوزه علمیه قم با شعاع معنوی حضرت معصومه (س)، حوزه‌های علمیه و سراسر ایران اسلامی را در برگرفته است، حوزه‌های علمیه خاستگاه فرهنگ و تمدن اسلام و مکتب اهل بیت (ع) و خاستگاه فکری و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی است که شخصیت‌هایی مانند امام خمینی، به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و متفکران و نام‌آوران بزرگ حوزه از همین شهر برخاستند.
در ساماندهی فرهنگی و معنوی باید شهر قم به عنوان الگو برای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و مظهر پیشرفت ایران و اسلام در نظر گرفته شود، بزرگان انقلاب اسلامی نظیر شهید دکتر بهشتی از ابتدای انقلاب اسلامی این دغدغه را داشتند که قم در سطح تعلیم و تربیت بستری برای مدیریت جامعه اسلامی و در سطح فرهنگ اسلامی زمینه ساز پیشرفت ایرانی اسلامی در تراز شایسته انقلاب اسلامی باشد، در همین خصوص با حجت‌الاسلام حمید فاضل قانع دانش‌آموخته حوزه علمیه قم، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:
*شهر قم در توسعه فرهنگ اسلامی و پایه‌گذاری تمدن اسلامی چه نقشی داشته و دارد؟
فرهنگ، هرگاه به ترازی از غنا و بالندگی برسد که بتواند پاسخ‌گوی تمام نیازهای مادی و معنوی اعضای یک جامعه باشد می‌تواند آن جامعه را به چرخه تمدن وارد کند.
جامعه مسلمان در پرتو بهره‌گیری از آموزه‌های والای اسلامی خیلی زود خرده‌فرهنگ‌های زیرمجموعه‌ی خود را به سطحی از غنا و بالندگی رسانید که تمدن برآمده از آن، در یک بازه زمانی طولانی و برای چندین سده، پیشگام تمدنیِ جوامع بشری بود.
در این فرآیند بهره‌گیری از آموزه‌های راهگشای اسلام، نقشی کلیدی داشت و البته اصیل‌ترین آموزه‌های اسلامی را اهل‌بیت (ع) و خاندان پیامبر اسلام (ص) به جامعه مسلمان ارائه می‌کردند.
از این‌رو شیعیان در پیوستگی کامل با این گنجینه پربار و گران‌بها، سهمی چشم‌گیر و نقشی پررنگ در غنای فرهنگی جامعه مسلمان و سپس شکل‌گیری تمدن اسلامی داشتند.
در این چارچوب، کشور ایران که از همان سده نخست هجری، اجتماعاتی از شیعیان را در بر گرفته بود پیوند پایداری با معارف و آموزه‌های پیشوایان مذهب شیعه برقرار کرد و نقش چشم‌گیری در گسترش فرهنگ اسلامی و بالندگی جامعه مسلمان تا پدیداری تمدن اسلامی ایفا کرد.
سهم ارزنده‌ای از این رسالت جامعه ایرانی را شهر قم به‌عنوان کانون سنتی اجتماع شیعیان و پیروان اهل‌بیت (ع) بر عهده داشت.
دعوت مردم قم از فاطمه معصومه (س) که در مسیر سفر از حجاز به خراسان، در شهر ساوه متوقف شده بود، گویای تمرکز جمعیتیِ پیروان و شیفتگان اهل‌بیت (ع) در شهر قم است و نشان از آن دارد که جمعیت شیعیان در این شهر از پیشینه قابل توجهی بهره‌مند بوده‌اند.
ورود فاطمه معصومه (س) به شهر قم و اقامت کوتاه ایشان در این شهر، نقطه عطفی در درخشش قم در حوزه فرهنگ اسلامی با محوریت آموزه‌های اهل‌بیت بود.
مکتب کلامی و فقهی علمای مسلمانی که قم را پایگاه دانشی خود قرار داده بودند در دوره فراز تمدنی جامعه مسلمان با تأکید بر ویژگی‌های برگرفته از آموزه‌های شیعی اصیل و با محوریت شیخ صدوق، دیدگاه و رویکردی پاکیزه و به‌دور از افراط و تفریط در حوزه معارف دینی ارائه کرد که نمایان‌گر روح حاکم بر تمدن اسلامی در دوره فراز آن بود.
این رویکرد با شدت و ضعف‌هایی تا دوران معاصر و احیای حوزه علمیه قم به‌دست شیخ عبدالکریم حائری یزدی ادامه یافت که در نهایت، بزرگانی مانند امام خمینی را به جامعه مسلمان ارائه کرد تا در پرتو رهبری او، جامعه مسلمان در آستانه ورود دوباره به چرخه تمدن قرار بگیرد.
مکتب کلامی و فقهی علمای مسلمانی که قم را پایگاه دانشی خود قرار داده بودند در دوره فراز تمدنی جامعه مسلمان با تأکید بر ویژگی‌های برگرفته از آموزه‌های شیعی اصیل و با محوریت شیخ صدوق، دیدگاه و رویکردی پاکیزه و به‌دور از افراط و تفریط در حوزه معارف دینی ارائه کرد
*مواجهه علما و عموم شیعیان با مرکزیت شهر قم برای فرهنگ اسلامی چگونه بوده است؟
از سده‌های نخست تاریخ اسلام، مناطق گوناگونی از ایران به‌عنوان مراکز تجمع شیعیان و کانون فرهنگی آنان مطرح شدند؛ اما شهر قم، به‌ویژه پس از حضور فاطمه معصومه (س)، همچون چراغی فروزان، روشنی‌بخش جریان‌های فکری و دینیِ اثرگذار بر فرهنگ اسلامی بوده است.
اندیشمندان و عالمان بزرگ مسلمان از دیرباز، شهر قم را کانون تجمع خویش ساخته‌اند.
مکتب اصولی قم در کنار مکاتب کربلا، سامرا و نجف، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.
این نقش‌آفرینی بی‌وقفه تا روزگار معاصر ادامه یافته است و امروزه حوزه علمیه قم در کنار حوزه علمیه نجف، عهده‌دار رسالت ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی است.
این جایگاه از سوی عموم شیعیان نیز به‌رسمیت شناخته شده و بسیاری از شیعیان ایران و جهان، یافته‌های فقهی علمای قم را به‌عنوان دیدگاه رسمی آئین اسلام پذیرفته‌اند.
*آیا قم می‌تواند پاسخ‌گوی مطالبات نسل امروز و آینده درباره فرهنگ و تمدن اسلامی باشد؟
بله؛ همان‌گونه که شهر قم در بزنگاه‌های تاریخی مانند دوره فراز تمدن اسلامی و همچنین در دوره معاصر به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، نقش ویژه‌ی خود را ایفا کرده است با تکیه بر همان توان و پیشینه می‌توان انتظار داشت که اکنون و در آینده نیز از توان‌مندی لازم برای پاسخ‌گویی به مطالبات فرهنگی و تمدنی نسل‌های تازه برخوردار باشد؛ اما ویژگی مهم شهر قم در دو بازه زمانی مورد اشاره یعنی دوره فراز تمدن اسلامی و دوره آغاز انقلاب اسلامی، آن است که این شهر با پیشگامی اندیشمندان و نخبگان، در متن وقایع اجتماعی بود و به همین دلیل، فهم درست و کاملی از زمینه‌ها، علت‌ها و پیامدهای مسائل اجتماعی به‌دست آورده بود.
بهره‌مندی از چنین اندوخته گران‌باری به‌صورت طبیعی، شهر قم و علمای آن را به چاره‌جویی و ارائه راه‌حل واداشته بود و آن‌ها نیز با تکیه بر گنجینه ارزشمند فرهنگ اسلامی ایرانی، گره‌گشای مسائل اجتماعی روزگار خود بودند.
تجربه درخشان و پرتکرار قم در این عرصه، پشتوانه قابل توجهی است که بر اساس آن می‌توان علمای شهر قم را به شرط آگاهی جامع و اشراف کامل به اقتضائات این روزگار، پیشگام پاسخ‌گویی به نیازهای روزآمد نسل‌های تازه دانست.
*نگاه حمایت‌گرانه مسئولان نظام به گسترش فرهنگ اسلامی از شهر قم به دیگر شهرهای ایران، منطقه و دنیا باید چگونه باشد؟
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل نقش قابل توجهی که قم و حوزه علمیه آن در آگاهی‌بخشی و هدایت مردم به‌سوی فرهنگ اسلامی ایرانی داشت عملاً سیاست فرهنگی کشور به‌سوی تقویت نهاد حوزه علمیه قم و مراکز پژوهشی و آموزشی زیرمجموعه آن چرخش معناداری پیدا کرد.
اکنون سه‌گانه حوزه علمیه قم، جامعة المصطفی (ص) و جامعه الزهرا (س) همراه مراکز و مؤسسات پیرامونی خود در جوار حرم فاطمه معصومه (س)، حجم قابل توجهی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تربیت نیروی انسانی را با هدف اثرگذاری فرهنگی در گستره ملی، منطقه‌ای و جهانی به‌عهده گرفته‌اند.
البته روشن است که دست‌یابی به این هدف والا و اثبات دوباره توان‌مندی فرهنگ اسلامی ایرانی در برپایی تمدنی بالنده، نیازمند آن است که افق نگاه‌مان را به افقی بالاتر برکشیم و به‌دور از افراط و تفریط، راه میانه را در پیش گیریم، پیرایه‌هایی که در گذر زمان بر دامان آموزه‌های دینی نشسته بزداییم و فطرت پاک انسانی را مخاطب خویش سازیم.

 
 
اسلامي،قم،شهر،فرهنگ،حوزه،تمدن،جامعه،علميه،مسلمان،شيعيان،معصو ... اسلامي،قم،شهر،فرهنگ،حوزه،تمدن،جامعه،علميه،مسلمان،شيعيان،معصو ...
 
 

سه شنبه، 25 آبان 1400 - 20:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0