FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مقدمات ورود به نورانیت از وادی حجاب/ بین مقامات الهی و حجاب نسبت مستقیم است


مقدمات ورود به نورانیت از وادی حجاب/ بین مقامات الهی و حجاب نسبت مستقیم است

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 آبان 1400 - 16:41
توکل گفت: اولین برکت عبودیت رسیدن به مقام عبد الهی است که این مقام، زمینه همه خیرات است.
الله،عبوديت،امام،عبد،السلام،حجاب،توكل،عالم،شير،آيت،رسوله،عبد ...

آیت الله توکل مطرح کرد:
به گزارش روابط عمومی جامعه علمیه امیرالمومنین علیه السلام، جلسه درس اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیر المومنین علیه السلام با حضور آیت الله سید رحیم توکل در مسجد، ولی الله اعظم عجل الله فرجه با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی برگزار شد.
آیت الله توکل در این جلسه ضمن اشاره به اعجاز قرآن گفت: خداوند متعال در آیه اول سوره اسرا میفرماید سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ.
میتوانست بگوید رسوله، اما گفته عبده.
ما معتقدیم که قرآن هیچ حرفی را بی دلیل نیاورده و تمامش اعجاز است.
پس این عبد گفتن دلیل دارد.
این یعنی شما هم میتوانی مانند پیامبر این‌چنین سیری کنی.
او را عبد الله یافتند او را رسول الله کردند.
در ما ندیدند که وضعمان این است.
چرا در نماز میگوییم اشهد ان محمدا عبده و رسوله؟
نمیشد بگوییم رسوله و عبده؟
این تقدم عبد به رسول دلیل خاصی داشته؟
بله!
چون از عبودیت است که به رسالت می‌رسیم.
شما طلاب اگر میخواهید رسول رب العالمین باشید در بین مردم باید ابتدائا عبد باشید.
وی افزود: عبودیت یعنی کاری که در راستای رضای خداوند باشد.
این عبودیت به زندگی نور می‌دهد.
مثل چای گرم که به بدن ما گرما می‌دهد.
یا در گرمای هوا آب خنک ما را خنک می‌کند.
مثل همین نور عمل هم ما را نورانی می‌کند.
وقتی از نور عمل عامل نورانی شد.
حجاب باطن آرام آرام کنار می‌رود و چشم باطن انسان باز می‌شود.
چیز‌هایی می‌بیند و می‌شنود که قبلا نمی‌دید و نمی‌شنید.
به برکت عبادت به عالم کشف و شهود وارد می‌شویم.
مسلم است به عبادت مزد می‌دهند.
این‌ها همه مقدمه‌ خروج از وادی حجاب و ورود به نورانیت است.
ما را آورده اند که به این وادی ورود کنیم.
او در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: اولین برکت عبودیت رسیدن به مقام عبد الهی است و این مقام زمینه‌ همه‌ خیرات است.
حضرت امام صادق علیه السلام را در هنگام خروج از کوفه به طرف مدینه، عده‌ای از علماء و اهل فضل، مشایعت می‌کردند، مشایعت کنندگان جلوتر از امام می‌رفتند، ناگهان متوجه شدند شیری در میان راه ایستاده است، یکی از آنان گفت: همین جا توقف کنید تا ببینیم امام صادق علیه السلام با این شیر چه می‌کند؟
پس از آن امام تشریف آوردند، جریان وجود شیر را خدمتش عرض کردند، امام به طرف شیر حرکت نمودند، وقتی به شیر رسیدند، گوش او را گرفته به کناری گذاشتند، بعد از آن رو به جمعیت کرده فرمودند: بدانید اگر مردم اطاعت می‌کردند خداوند تبارک و تعالی را آن چنان که حق طاعت است، حتما می‌توانستند بار‌های خود را بر شیر‌ها بار کنند.
در آخر آیت الله سید رحیم توکل از طلاب خواست این جمله را یادداشت کرده و در قلبشان حک کنند: «تا در حجابیم محجوبیم.
تا محجوبیم محرومیم.
تا محرومیم بی خبر عالمیم.» اگر این حجاب باطن کنار برود تازه میفهمیم فیاض عالم کیست!
واسطه فیض کیست.
الان جهل داریم، چون هنوز از حجاب بیرون نیامدیم.
بین مقامات الهی و حجاب نسبت مستقیم است.
آن که عبودیت دارد مقاماتی دارد.
آن که عبودیتش بالا است، مقامش هم بالا است.
این عبودیت و مقامات با هم زیاد می‌شود و با هم کم می‌‎شود.
وجود مقدس پیغبر چرا افضل الناس من الاولین و الاخرین شد؟
چون اعبد الناس من الاولین والاخرین بود!
این عبادت که ایشان به عالم عرضه داشت احدی به عالم عرضه نداشته؛ لذا پیغمبر را جایی بردند که در آیه گفته شد که احدی را نبردند.
انتهای پیام/

 
 
 
 
 

دوشنبه، 24 آبان 1400 - 21:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0