FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مذمت بدزبانی و فحاشی از دیدگاه قرآن و اهل بیت


مذمت بدزبانی و فحاشی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 22 آبان 1400 - 09:06
قرائتی گفت: رساله حقوق امام سجاد (ع) پیش از پنجاه حق را بیان می‌کند که یکی از آن به زبان است. بر اساس انسان همواره باید از زبان خود مراقبت داشته باشد و از فحاشی و ناسزاگویی اجتناب کند.
فحش،حرف،انسان،زشت،سخن،نقل،زبان،دشنام،قرآن،حضرت،قرائتي،ظلم،ام ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی در جلسه درس‌هایی از قرآن کریم که از شبکه اول سیما پخش شد، اظهار داشت: در رساله حقوق امام سجاد (ع) پیش از پنجاه حق بیان می‌شود که یکی از آن حقوق مربوط به زبان است.
زبان یک عضوی است که هیچ وقت درد نمی‌کند.
آدم از هر عضوش زیادی کار بکشد، بد کار بکشد، ممکن است بگوید دیگر رمق ندارم، پا دیگر پیش نمی‌رود، چشمم نمی‌بیند، گوشم نمی‌شنود، دندان‌هایم عملی شده است، پایم عصایی شده است، کمرم خم شده و…، ولی زبان درد نمی‌گیرد، بنابراین زبان عضوی است که هم گناه می‌کند و هم خسته نمی‌شود.
رئیس ستاد اقامه نماز یکی از وظایف زبان را دوری از سخن زشت و ناپسند بیان کرد و گفت: یکی از حقوق زبان آن است که با این عضو فحش، دشنام و ناسزا گفته نشود.
قرآن کریم می‌فرماید زبانت را حمل کن بر ادب، یعنی وادارش کن که مؤدبانه حرف بزند.
حضرت می‌فرمایند اگر حرف می‌زنید، اول زبانتان را غلاف کنید، هر جا لازم بود، حرف بزنید.
طبق صریح روایات؛ زبان بیانگر عقل انسان است.
وی درباره برخورد پیشوایان دین با افراد فحاش تصریح کرد: انسان هرگز نباید فحش بدهد، دشنام دهد، خداوند هم دشنام را بد می‌داند، هم کسی را که اهل دشنام دادن و دشنام شنیدن است.
متأسفانه بعضی‌ها هستند بدون فحش نمی‌توانند حرف بزنند.
بعضی‌ها فحش را شخصیت می‌دانند، فکر می‌کنند که اگر فحش بدهند این علامت قلدر بودن است.
نقل شده شخصی به نام سَماعه، رسید به امام صادق (ع) و حضرت از او پرسیدند تو به شتربان هایت حرف زشت می‌زدی، قصه چه بود؟
گفت: به من ظلم می‌کند، درست است فقیر است، شتربان است، ولی به من ظلم کرده، چون ظلم کرده، به او فحش می‌دهم.
حضرت فرمودند: ظلم کرد به تو، ولی حرفی که تو زدی، زشت‌تر بود.
اگر کسی به مسلمانی حرف زشت بزند، خدا برکت را از عمرش می‌گیرد، عمرش بی‌برکت می‌شود.
قرائتی با تاکید بر اینکه انسان نباید با سخن زشت مقابله به مثل کند، عنوان کرد: امام علی (ع) شنید که یک کسی به قنبرفحش می‌دهد قنبر هم رفت جواب بدهد، حضرت فرمود: ایست!، رها کن، حرف نزن، گفت: آقا فحشم داد، گفت: فحشت داد، تو فحشش نده.
اگر عصبانی شدی، می‌خواستی فحش بدهی، خودت را نگاه دار در این صورت خداوند متعال از انسان راضی است و شیطان عصبانی می‌شود.
بازگو کردن فحش هم مثل فحش است.
مثلاً من به کسی فحش می‌دهم، شما می‌گویی: «فهمیدی چی شد، قرائتی به فلانی فحش داد.»، شما هم که فحش مرا نقل می‌کنید، گناه فحش دادن دارید.
رئیس ستاد اقامه نماز به اجتناب از نقل سخن زشت دیگران تاکید کرد و گفت: کسی که حرف زشتی را شنید و آن را برای دیگران پیامک کرد که فلانی به فلانی چنین حرفی زد، انگار که خودش هم این کاره است.
ما خیلی وقت‌ها به قول این مرض کرونا می‌گویند ناقل است، ما حق نداریم حرف زشت را نقل کنیم، چه‌طور نقل میکروب، کرونا می‌آورد، حدیث داریم فحش دیگران را برای دیگران نقل کنید همان نقل گناه است.
اسلام می‌گوید بدترین آدم‌ها کسی است که مردم از زبانش بترسند.
زن نباید از شوهرش بترسد، شوهر هم نباید از زنش بترسد.
وی با بیان اینکه انسان باید زبانش را مؤدب کند، گفت: انسان نباید اجازه دهد زبانش به کلام زشت باز شود.
حضرت آدم دو تا پسر به اسم هابیل و قابیل داشت.
روی حسادت یک برادر گفت می‌کشمت.
آن وقت قرآن می‌گوید که برادرش گفت تو اگر دست روی من بلند کنی که بزنی مرا، من دست دراز نمی‌کنم؛ بر این اساس اگر برادری خلافی گفت انسان نباید آن را فتنه کند.
انسان همواره باید بر محور اخلاق رفتار کند و اعمالش رنگ خدایی داشته باشد.
قرائتی بر اساس آیات قرآن کریم به آداب سخن گفتن اشاره و تصریح کرد: قرآن برای سخن گفتن آدابی را بیان می‌کند و به نحوه سخن گفتن با پدر و مادر، رسا بودن کلام، نرم گویی، نیکو سخن گفتن، بهره بردن از بهترین جملات و… اشاره دارد.
امام سجاد (ع) می‌فرماید بارالها هر کلمه زشتی که از من سر می‌خواهد بزند، این را به بهترین کلمه تبدیل کن؛ انسان باید از بد زبانی اجتناب کند.

 
 
 
 
 

شنبه، 22 آبان 1400 - 13:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0