FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مهارت پاسخگویی به شبهات در طلاب تقویت شود


مهارت پاسخگویی به شبهات در طلاب تقویت شود

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | دوشنبه، 17 آبان 1400 - 21:53
مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان تبلیغ را مهمترین رسالت طلاب ذکر کرد و گفت: طلاب و مبلغان برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود با مطالعه زیاد و حدیث‌شناسی، بار علمی خود را افزایش دهند تا در برابر شبهات حرفی برای گفتن داشته باشند.
پيامبر،اسلام،شبهات،باطل،طلاب،اكرم،مكرم،نبي،جانشيني،رسالت،حضر ...

ایسنا/لرستان مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان تبلیغ را مهمترین رسالت طلاب ذکر کرد و گفت: طلاب و مبلغان برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود با مطالعه زیاد و حدیث‌شناسی، بار علمی خود را افزایش دهند تا در برابر شبهات حرفی برای گفتن داشته باشند.
حجت‌الاسلام روح‌الله مهدوی‌خواه در دوره شبهه‌شناسی ویژه طلاب و مبلغات شهرستان خرم‌آباد که با موضوع بیان شبهات اعتقادی و پاسخگویی به شبهات در مدرسه علمیه معصومیه(س) خرم‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه شبهات زیادی در رابطه با مسائل دینی و اعتقادی ممکن است برای مردم مطرح شود که طلاب و مبلغان باید پاسخگوی این شبهات باشند، اظهار کرد: وجود شبهات درباره دین و عقاید امری طبیعی بوده که بیشتر این شبهات در دین اسلام پس از پیامبر اکرم(ص) بوده که توسط امیرمؤمنان پاسخ داده می‌شد و غیر از آن حضرت کسی نتوانست به آنها پاسخ بدهد و در هر دوره ممکن است این شبهات دوباره پدیدار شود.
وی حدیث‌شناسی را گام اول و اصولی برای طلاب و مبلغان دانست و افزود: طلاب و مبلغان برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود با مطالعه زیاد و حدیث‌شناسی خود را قوی کنند تا در برابر شبهات حرفی برای گفتن داشته باشند.
حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه با بیان اینکه نبی مکرم اسلام وقتی وضو می‌گرفتند مسلمانان آب آن وضو را به‌عنوان تبرک می‌بردند پس چه شد که بعد از رحلت پیامبر وصیت ایشان در مورد جانشینی امام علی(ع) عملی نشد و این می‌تواند ایجاد شبهه کند، اضافه کرد: حلقه وصل اسلام با مردم، صحابه پیامبر(ص) هستند، اما باید بدانیم که صحابه دو دسته بودند یک دسته عادل بودند مثل سلمان، مقداد، ابوذر، جابر بن عبدالله انصاری و یک دسته از صحابه نیز فاسق بودند که نمونه‌هایی از دشمنی‌های آنان با دین اسلام را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و در جریان سقیفه شاهد بودیم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش و جانفشانی‌های حضرت فاطمه‌ زهرا(س) در زنده نگه داشتن یاد و نام نبی مکرم اسلام و اینکه اشک ریختن کمترین و کوچک‌ترین کاری است که ما برای حضرت زهرا(س) انجام می‌دهیم، ادامه داد: از اول خلقت یعنی از همان روزی که حضرت آدم(ع) پا به عرصه وجود گذاشت دو جریان حق و باطل نیز در جریان است؛ آدم حق بود و در مقابلش شیطان که باطل بود قرار داشت، هابیل حق بود و در مقابلش قابیل که باطل بود قرار داشت و در آیات قرآن نیز به این موضوع اشاره شده که همیشه گروهی هستند که اراده کرده‌اند نور خدا را خاموش کنند و در مقابل این آیه هم داریم که می‌گوید ما واجب کردیم که بندگان صالح خداوند وارث زمین می‌شوند.
وی با بیان اینکه هر دو گروه حق و باطل بر بودن خود اصرار دارند و مقابل دیگری جبهه‌گیری می‌کند و این باعث شده در طول تاریخ ما شاهد جنگ و درگیری بین دو جبهه حق و باطل باشیم، گفت: نبرد بین حق و باطل تا زمانی که «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» محقق شود، ادامه خواهد داشت.
مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان با بیان اینکه تبلیغ یعنی رساندن مطلب به مخاطب و این مهمترین رسالت طلاب است، اظهار کرد: حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال رسالت کرد و در طول رسالتش کمتر از صد نفر به او ایمان آوردند، نبی مکرم اسلام نیز پس از مبعوث شدن به دلیل اینکه جریان باطل بر شهر مکه سیطره داشت، دعوت پیامبر تا سه سال به‌صورت مخفیانه انجام می‌شد و بعد از آن هم که تبلیغ و رسالت خود را آشکار کرد دیدیم که مجبور شد سه سال به همراه سایر مسلمان مکه در شعب ابیطالب به سر ببرد.
وی به موضوع جانشینی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم از همان آغاز رسالتش در رابطه با امامت و جانشینی امام علی(ع) نیز زمینه‌سازی می‌کرد و در تبلیغش می‌گفت بت‌ها را کنار بگذارید و خدای یگانه را بپرستید و این یعنی توحید، همچنین می‌فرمود من پیامبر خدا هستم و برای هدایت شما آمده‌ام و این یعنی نبوت و همچنین می‌فرمود هر کسی از شما به من ایمان بیاورد برادر، جانشین و ولی من است و این یعنی امامت، پس می‌بینیم که نبی مکرم اسلام از همان ابتدا برای جانشینی امام علی(ع) در بین مسلمانان زمینه‌سازی می‌کرد و مسلمانان را برای پذیرفتن امامت و جانشینی امام علی(ع) آماده می‌کرد که متأسفانه با رحلت ایشان جریان نفاق دست به کار شد و برخلاف خواسته پیامبر اکرم(ص) زمینه خلافت سه خلیفه یعنی ابوبکر، عمان و عثمان را فراهم کردند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت توجه به مباحث اعتقادی و اینکه تا عقیده درست نشود نباید انتظار عمل داشت، گفت: در ابتدای رسالت پیامبر(ص) دو جریان حق و باطل که همانا مسلمانان و کفار بودند وجود داشت و بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه در شهر مدینه یک جریان دیگر به نام منافق نیز به دو جریان قبلی یعنی حق و باطل اضافه شد، منافقانی که زباناً و ظاهراً ایمان داشتند اما عملاً ایمان نداشتند و هدف‌شان فقط ضربه زدن به اسلام بود و ما می‌بینیم بیشترین ضربه به اسلام توسط همین جریان منافق صورت پذیرفت.
مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان با بیان اینکه در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) این‌طور نبود که همه صحابه سخنان پیامبر(ص) را گوش کنند و مطیع او باشند که نمونه آن را در جریان صلح حدیبیه می‌بینیم، اضافه کرد: همین که نبی مکرم اسلام فرموده است: «هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد» می‌رساند که پیامبر اکرم(ص) از جانب برخی از صحابه‌ که منافق بودند و خود را مسلمان جا زده بودند، مورد اذیت و آزار قرار گرفت.
انتهای پیام

 
 
پيامبر،اسلام،شبهات،باطل،طلاب،اكرم،مكرم،نبي،جانشيني،رسالت،حضر ...
 

سه شنبه، 18 آبان 1400 - 22:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0