FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست


زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 آبان 1400 - 09:59
زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست، فقط مادر نیست و اینگونه نیست که فقط به بچه‌ها بپردازد اما غرب زنان مسلمان را با این مسئولیت‌ها معرفی می‌کند تا آنان را از نظر فکری عقب مانده نشان دهد.
حجاب،اسلامي،جامعه،اسلام،پوشش،آزادي،دين،زنان،انقلاب،آرژانتين، ...

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «چراغ» شبکه ۵، در هفته جاری میزبان «رکسانا الیزابت اسعد» آرژانتینی تبار، جامعه شناس، محقق و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی و علوم اسلامی که در رابطه با انقلاب اسلامی کشورمان پژوهش‌های زیادی انجام داده اند.
وقتی از آرژانتین به ایران آمد و مسلمان شد نام معصومه را انتخاب کرد.
در حال حاضر هم خودشان و هم دختران و همسرشان مبلغان بین المللی دین اسلام هستند.
مسلط به زبان انگلیسی، عربی، فارسی و سالهای زیادی در کشورهای مختلف اسپانیایی زبان به تبلیغ دین اسلام پرداختند.
حجاب؛ حکمی الهی
اسعد گفت: کارکرد و فایده پوشش از نظر اسلام نه تنها برای بانوان بلکه برای مردان هم است چرا که پوشش یک تصمیم شخصی نیست بلکه حکمی الهی است.
زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد ۱۴ ساله بودم آن زمان رابطه ایران و آرژانتین خوب و گسترده بود و با انقلاب اسلامی و ورود روحانیون، دیپلمات‌ها و بسیاری از دانشجویان پزشکی ایرانی به آرژانتین، جهت تحصیل در دانشگاه، حضرت امام خمینی نصیحت کرده بودند که جوان‌ها بروند و رشته پزشکی را یاد بگیرند، آرژانتین هم کشور خوبی برای تحصیلات پزشکی بود.
من با دیدن زنان مسلمان و محجبه در دانشگاه بسیار متعجب شدم چون تصور ما از زنان مسلمان و با حجاب در کشورهای اسلامی این بود که آنها فقط به امر خانه داری می‌پردازند و یک لباس قدیمی که زمان پیامبر (ص) رایج بوده، می‌پوشند ولی ما مدرن هستیم.
اما وقتی دیدم آنها با چه انگیزه‌ای آمده اند و با وجود اینکه متأهل و دارای فرزند بودند این همه راه را آمده بودند و خود را به سختی و زحمت انداخته بودند ولی بسیار شور و انگیزه داشتند، خیلی متعجب شدم چون در کشور ما چیزی مغایر با آنچه که درباره زنان مسلمان می‌گفتند را می‌دیدم.
در مقابل، زنان آرژانتینی این همه انگیزه برای خدمت به کشورشان و نه حتی برای درس خواندن نداشتند و من فهمیدم زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست و فقط مادر نیست و اینگونه نیست که فقط به بچه‌ها بپردازد ولی ما اینطوری فکر می‌کردیم که زنان مسلمان از نظر فکری عقب مانده هستند و با دیدن این ها متوجه شدم که چقدر در اشتباه بودیم و کاملاً برعکس هست و چقدر بانوان دارای انگیزه بودند و همین امر هم برای خود من انگیزه شد.
لذا بعد از مدرسه و دبیرستان سریع می‌آمدم و به مسجد می‌رفتم تا نسبت به دین اسلام آگاهی کسب کنم.
در مدرسه از همه ادیان بودند از مسیحی و یهودی و من هم آن زمان محجبه نبودم اما تصمیم گرفتم با حجاب شوم.
با وجود حجاب پدر و مادرم هم نسبت به من امنیت خاطر داشتند.
حتی مادرم بعد از من با حجاب شد.
یعنی اولین ثمره حجاب آرامش و امنیتی بود که برای من داشت و بعد از آن در هر کلاسی شرکت نمی‌کردم و از خودم بیشتر مراقب می‌کردم و این برای من خیلی مهم بود.
تفاوت آزادی اسلامی و آزادی غربی
اسعد تصریح کرد: قانون به حفظ نظم و آرامش جامعه کمک می‌کند.
امروزه با وجود هجمه‌های فرهنگی بیشماری که علیه پوشش وجود دارد تصور کنید اگر قانونی هم وضع نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
چرا که هم تبلیغ برای منع حجاب زیاد است و همچنین تبلیغ برای اشاعه فحشاء و فساد فراوان است.
لذا ضرورت آن قابل انکار نیست و از سویی ایران یک کشور اسلامی است و مانند کشورهای غربی نیست؛ در کشورهای غربی آزادی به معنای بی دینی است.
آرژانتین کشوری سکولار است اما اگر کسی می‌خواهد دین داشته باشد آزاد است منتها در منزل شخصی خودش و در جامعه نباید ظهور و بروز داشته و دارای نماد باشد هر چند در خانه هم از طریق رسانه نفوذ فرهنگی را دارند.
من وقتی آیه قرآن درباره حجاب را مطالعه کردم آگاه شدم در حالی که قبلاً آگاهی نداشتم و نمی‌دانستم که خداوند چرا نصیحت به حجاب کرده است، لذا حجاب را انتخاب کردم.
در آرژانتین با مانتو و روسری دانشگاه می‌رفتم و تنها مشکل ما این بود که علیه حجاب تبلیغ زیادی بود و همین امر حضور ما را سخت می‌کرد چرا که اسلام را با تروریسم مقایسه می‌کردند و یا می‌گفتند چون این پوشش را داری، کسی به خواستگاری شما نخواهد آمد و فرصت ازدواج را از دست خواهی داد.
اما من معتقد بودم خداوند هیچ گاه نصیحتی نمی‌کند که به ضرر ما باشد.
کافی است انسان یک قدم به سمت خدا بردارد خدا صد قدم به سمت بنده اش می‌آید.
از طرفی دوستانم به من می‌گفتند خلاف جریان همه مردم حرکت می‌کنی و من پاسخ می‌دادم برای من مهم است که خلاف حرف خدا کاری نکنم.
اگر آن زمان انقلاب اسلامی نبود من این شجاعت و جرأت نداشتم.
امام خمینی (ره) برای من یک الگو بودند.
قبل از انقلاب هیچ کتابی در مورد اسلام ترجمه نشده بود ولی به برکت انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد و ما توانستیم به کتب اسلامی دسترسی پیدا کنیم و در مورد اسلام مطالعه کنیم.
حجاب برای من خیلی مهم بود و وقتی آیه حجاب را خواندم آگاه شدم.
وقتی انسان آگاه باشد شجاعت در پایبندی به اعتقاداتش پیدا می‌کند.
حجاب مختص اسلام نیست
این محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی و اسلامی در بخشی از سخنانش اشاره کرد: در مورد معیار قانونگذاری برای حجاب دو نظر از جمله نظر خدا و نظر مردم وجود دارد؛ در تمام ادیان حجاب وجود دارد حتی دین یهودیت و مسیحیت و فقط مختص دین اسلام نیست.
خدا هم نگفته فقط برای برخی خانم‌ها این پوشش خوب است ولی برای برخی دیگر نه، بلکه یک قانون برای همه اعم از زن و مرد وجود دارد؛ بنابراین دستورات الهی معیار قانونگذاری است.
اما این به معنای اجبار نیست بلکه فلسفه‌ای دارد که ضرورت وجود آن با مقایسه کشورهای اسلامی و غربی قابل تشخیص است یعنی نقش حجاب خیلی مهم است و فقط مختص زنان نیست و پوشش یک امر شخصی نیست که فردی بگوید می‌پسندد یا نمی‌پسندد چرا که تأثیر آن در جامعه و بر روی همه افراد است.
نوع لباس و پوشش زن در جامعه برای حفظ جامعه، خانواده، امنیت خود فرد و جامعه و خانواده است و اشتباه است که بگوییم بی حجابی ضرری ندارد.
چرا که اگر انسان یک ماده‌ای که برای بدن ضرر دارد، بخورد به خودش آسیب زده است اما ضرر بی حجابی در جامعه متوجه تمام افراد جامعه است.
حجاب نه تنها در پوشش است بلکه در رفتار و گفتار و نگاه هم هست.
نمی‌توان گفت که مردان نگاه نکنند چرا که یک مرد نمی‌تواند چشم بسته در جامعه حضور پیدا کند.
آزادی امری است که در روح بشر است.
آزادی یعنی ما بتوانیم طبق دستورات الهی زندگی کنیم و آنچه در غرب گفته می‌شود آزادی، آزادی واقعی نیست بلکه به معنی عدم دخالت دین در دولت است.
اما در ایران، مسلمانان به برکت شهدا و انقلاب آزاد شدند در غرب به ظاهر آزادی است ولی در عمل یک زن محجبه، امکان تحصیل یا اشتغال را ندارد.
مثلاً در فرانسه زنان محجبه از تحصیل در دانشگاه منع می‌شوند.
همچنین مسلمانان را به عنوان تروریست معرفی می‌کند.
لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می‌کند.

 
 
 
 
 

شنبه، 15 آبان 1400 - 23:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0