FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سند اسلامی شدن دانشگاهها باید شاخص انتصاب روسای دانشگاه باشد


سند اسلامی شدن دانشگاهها باید شاخص انتصاب روسای دانشگاه باشد

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 آبان 1400 - 13:54
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: وزیر علوم زمان انتصاب رؤسای دانشگاه از آنها درباره چگونگی تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه سوال کند.
سند،اسلامي،دانشگاه،علم،قرار،حسي،ادامه،ايجاد،كاري،موضوع،نظام، ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور درباره سند اسلامی شدن دانشگاه و برنامه نهاد برای این موضوع گفت: در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید از فرمایشات مقام معظم رهبری وام بگیرم که در سال‌های گذشته فرمودند که ما اول فکر می‌کردیم موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوع ساده ای است و به آسانی محقق می‌شود اما هر چه جلو رفتیم و تلاش کردیم بعد متوجه شدیم این موضوع پیچیده‌ای است.
وی ادامه داد: حقیقت امر این است که یکی از قدیمی ترین سندهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده همین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و اتفاقاً سندی است که یک بار هم ویرایش خورده و امروز یک سند خیلی متعالی در عرصه اسلامی شدن دانشگاه‌ها داریم.
به جای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بگوییم سند تحول نظام آموزش عالی
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: شاید بهتر باشد به جای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بگوییم سند تحول نظام آموزش عالی، چون برخی وقت‌ها وقتی از واژه سند اسلامی شدن صحبت می‌کنیم برخی گمان می‌کنند که شاید قرار است از این پس در دانشگاه مسجد بسازیم، یا در پوشش دانشجویان تغییری ایجاد شود، یا قرار است یکسری تغییرات در ظواهر ایجاد شود اما اسلامی شدن دانشگاه‌ها اصلاً این نیست، اسلامی شدن دانشگاه‌ها یعنی آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یک مبنای دقیقی داشته باشد و مبنای فقط حسی و تجربی نباشد.
وی افزود: علم فقط حسی و تجربی نیست و لایه‌های دیگر علم را هم داریم، بالاخره لایه عقلانی و فلسفی علم هم هست و انسان همه چیز را لازم نیست تجربه کند و ما از عقلانیت هم می‌توانیم برای دانش استفاده کنیم.
علاوه بر این، وحی هم می‌تواند منشأ خوبی برای بخشی از علم بشر باشد، بالاخره یک بخش‌های ما نسبت به آن آگاهی و تجربه نداریم اما علم الهی از طریق وحی کمک کرده و جهل بشر را زدوده، دانشگاه هم جایی است که قرار است در آن جهل زدوده شود.
این زدودن جهل هم فقط حسی نیست که اتفاقاً این زدودن حسی گاهی وقت‌ها ما را دچار اشتباه می‌کند و در گذر زمان و تاریخ مشخص می‌شود این روش تجربی و روش حسی به چه دلیلی به نتیجه نرسیده است.
حجت‌الاسلام فاطمی‌پور افزود: اگر ما این‌ها را پذیرفتیم و این رویکرد را گرفتیم یعنی یک عقلانیت حقیقی و واقعی و عقلانیتی که وحی و نظام و دستگاه فلسفی را بپذیرد و عقلانیتی که خودش را از بخشی از علم و معرفت محروم نکند، را حاکم بر دانشگاه کردیم خود به خود به سمت اسلامی شدن حرکت کردیم.
آن وقت دیگر راحت تر می‌پذیریم در این دانشگاه هرچیزی به این علم ضربه بزند طبیعتاً باید برای آن محدودیت‌های ایجاد کرد.
در همه دنیا هم قوانینی گذاشته شده که اگر کاری باشد که به نظام علمی ضربه بزند باید برایش محدودیت ایجاد شود.
وی ادامه داد: ما یک سند متعالی داریم و این سند متعالی علاوه بر راهبردها، اقدامات آن هم تهیه شده است آنچه امروز نیاز است این است که مدیران بیایند و این اقدامات را تبدیل به برنامه کنند و هر کدام در بخش خودشان آن را اجرا کنند.
این کاری است که این دولت فرصت انجام و اجرای آن را دارد.
وزیر علوم زمان انتصاب رؤسای دانشگاه از آنها درباره چگونگی تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه سوال کند
وی ادامه داد: چقدر خوب است وزیر علوم، اگر رئیس دانشگاهی را قرار است منصوب کند از او بپرسد رابطه خود را با این قانون و سند تعیین کن و بگو قرار است در این بار در دانشگاه چه کارهایی انجام دهی.
در مورد پیشران‌های آموزشی و پژوهشی و مدیریتی و فرهنگی و هنری سند چه کاری قرار است انجام دهی؟
اگر این اتفاق رخ داد و خود وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و نگاهشان این باشد که بروند برنامه عملی و اجرایی خودشان در دل این سند تعریف کرده و سند را محقق کنند این بهترین کاری است که می‌شود کرد.
حجت‌الاسلام فاطمی‌پور ادامه داد: سند اسلامی شدن دانشگاه باید مطالبه عمومی شود و اگر مطالبه عمومی شد تحقق آن هم راحت است و این هم با گفتمان سازی از پایین به بالا و از طریق تشکل‌های دانشجویی اساتید و دانشجویان می‌شود ایجاد کرد.

 
 
 
 
 

شنبه، 15 آبان 1400 - 22:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0