FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پدافند غیر عامل در حکومت پیامبر(ص)


پدافند غیر عامل در حکومت پیامبر(ص)

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 آبان 1400 - 09:53
برخلاف تمدن های بشری که غالبا بر پایه جنگ و خونریزی بنا شده بود تمدن اسلامی از ایدئولوژی فکری و استراتژی غیر نظامی برای تأمین منافع، سعادت و کمال بشری استفاده نمود.
پيامبر،اسلام،مسلحانه،مكه،سپاه،جنگ،اسلامي،ياران،نمود،هجرت،دشم ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمد زاهدی مقدم در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به بررسی سیاستها و عملکرد پیامبر اکرم (ص) در مقابله با دشمنان پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:
استفاده از پدافند غیر عامل، از جمله راهبردهای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای حفظ جامعه اسلامی در مقابل عملیات خصمانه دشمن بوده است.
داده‌های تاریخی نشان می‌دهد در طول حیات چندین هزار ساله تمدن بشری، جنگ و نزاع همیشه وجود داشته و تمدن‌ها برای رسیدن به منافع خود از آن استفاده می‌نمودند.
برخلاف تمدن‌های بشری که غالباً بر پایه جنگ و خونریزی بنا شده بود تمدن اسلامی از ایدئولوژی فکری و استراتژی غیر نظامی برای تأمین منافع، سعادت و کمال بشری استفاده نمود.
در بیشتر دوران حکومت نبوی، علوی و حسنی که مجموعاً نزدیک به ۱۶ سال به طول انجامید نوعی سیاست دفاعی غیر مسلحانه بر پایه وحدت و تعامل با قدرت‌های سیاسی به کار گرفته شد.
در ادامه به برخی از مهمترین تاکتیک‌ها در حیات ۲۳ ساله پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرداخته می‌شود:
۱.
مکان یابی صحیح برای استقرار نیروها
مکان یابی صحیح، اصلی حیاتی برای استقرار نیروها و راهبردی غیر مسلحانه برای حفظ جان آنها بوده است.
حجاز به عنوان زادگاه پیامبر و خاستگاه تمدن اسلامی از جمله مکان‌هایی است که جنگ و نزاع‌های قبیله‌ای رویکرد غالب آن منطقه بوده، با ظهور اسلام و شکل گیری دولت اسلامی توسط پیامبر - به عنوان یک قدرت نوظهور در تعاملات سیاسی آن روز دنیا - توجهات را به سوی این منطقه معطوف نمود.
با اینکه پیام اسلام، پیام صلح و دوستی بوده اما برای قدرت‌های داخلی و خارجی شکل‌گیری چنین حکومتی گران آمده و عَلَم مخالفت و جنگ را با دولت نبوی برافراشتند.
پیامبر گرامی اسلام نیز برای حفظ جامعه اسلامی در مقابل این جبهه سفاک که از جهت ساز و برگ جنگی از سپاه اسلام قدرتمند تر بودند از تاکتیک‌های دفاعی مختلفی از جمله پدافند غیر مسلحانه استفاده نمودند.
این استراتژی غیر نظامی توانست جبهه کفر را در بیشتر عملیات، زمین گیر کرده و به شکست بکشاند و کمترین تلفات جنگی را برای هر دو سپاه در پی داشته باشد.
هجرت یاران از مکه به حبشه، اختفا، صلح، حفر خندق، تسلط بر مکان‌های حیاتی، به کارگیری از مناطق صعب العبور برای حفظ سپاه، تعامل و وحدت بین نیروها و استفاده از اخلاق حسنه از جمله پدافندهای غیر مسلحانه به کار رفته در مقابل جبهه کفر و شرک بوده است.
مکان یابی صحیح برای استقرار نیروها، تاکتیکی بود که از همان روزهای نخست ظهور اسلام در مکه مورد استفاده پیامبر قرار گرفت و حضرت در مقابل سپاه کفر - که با تمام قدرت در مقابل مکتب توحیدی اسلام صف آرایی نمودند و تلاش می‌کردند تا با فشار حداکثری علیه بنیان فکری نهضت و یاران حضرت، وی را به تسلیم در مقابل خود و دست برداشتن از آئین توحیدی مجبور کنند - اقدام به هجرت یاران به سوی حبشه نمود [۱] و از این طریق، علاوه بر دفاع از جان اصحاب، بستر گسترش اسلام را در آن منطقه نیز فراهم نمود.
توطئه قتل پیامبر نیز در دستور کار مشرکین قرار گرفت که حضرت با استفاده از تاکتیک اختفا و فریب، به غار ثور پناهنده شد و حضرت علی علیه السلام را در بستر خود قرار داد .[۲]
هجرت یاران از مکه به مدینه قبل از ورود خود به مدینه از دیگر اقدامات غیر مسلحانه برای دفاع از جان یاران توسط رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بوده است؛ چرا که اگر پیامبر خود جلوتر وارد مدینه می‌شد دشمنان، یاران پیامبر را در مکه امان نمی‌دادند و آنها را سخت مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.
در سال دوم هجرت نیز توانستند با تسلط بر مکان‌های حیاتی مثل چاهای آب بدر دشمن را زمین گیر کرده و تعامل نظامی را برهم زنند.
در نبرد «اُحد» نیز با استفاده از مناطق صعب العبور و استقرار سپاه اسلام در آن مناطق جان آنان را تضمین و زمینه پیروزی را با کمترین تلفات در اولین رویارویی با دشمن فراهم کردند .[۳]
استفاده از امکانات شهری و کندن خندق در جنگ احزاب، از دیگر پدافندهای غیر مسلحانه و بازدارنده ای بوده که پیامبر در مقابل جبهه تا بن دندان مسلحِ مشرکین و یهود استفاده کرد که به پیروزی سپاه اسلام منجر شد .[۴]
ترفند فریب، از دیگر تاکتیک‌های غیر مسلحانه دولت نبوی در فتح مکه بوده است.
در سال هشتم هجرت و قبل از فتح مکه، پیامبر فرمان داد شعله‌های آتشی خارج از شهر مکه برپا کنند و از این طریق سپاه اسلام را دوبرابر جلوه داده و اسباب رعب و وحشت را در سپاه کفر ایجاد کنند؛ این شیوه غیر مسلحانه علاوه بر تضمین جان نیروها، موجب فتح مکه بدون جنگ و خونریزی شد .[۵]
۲.
وحدت
از دیگر استراتژی‌های غیر مسلحانه دولت نبوی ایجاد وحدت در بین مردم و سپاهیان برای ایستادگی در مقابل دشمن بوده است چنان که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جنگ احزاب با ایجاد وحدت بین سپاهیان و شرکت دادن همه آنها در کندن خندق، نشاط را به سپاه تزریق نمود و اسباب پیروزی را فراهم کرد.
در هنگام ورود به مدینه با برقراری وحدت بین قبایل بزرگ و مهاجران مکه که زیر بنای پدیده بزرگ اجتماعی و هسته مرکزی امت اسلامی در مدینه شمرده می‌شدند و نیز تعامل با یهود ؛[۶] بستر شکل گیری حکومت اسلامی را فراهم نمود و نقشه‌های شوم مشرکین و جبهه یهود را تحت این قدرت خنثی کردند.
۳.
صلح
صلح حدیبیه نمونه پدافند غیر عامل دیگری است که پس از پیروزی خندق در سال ششم هجرت رخ داد و پیامبر توانست پیروزی بزرگی را بدون هیچ جنگ و خون ریزی برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد و بستر نشر آئین اسلام را به سایر ملل جهان فراهم نماید چنان که حضرت ۶۸ نامه از ۱۸۵ نامه‌ای که برای حکومت‌ها و بزرگان قبایل و راهبان تنظیم نموده بود، برای قدرت‌های منطقه و فرا منطقه‌ای آن روز دنیا مثل امپراطوری رم و ایران ارسال کردند .[۷]
۴.
اخلاق
اخلاق حسنه، استقامت و صبر، از دیگر شیوه‌های غیر مسلحانه پیامبر با مخالفان بوده است.
مصداق‌های زیادی در این باره در تاریخ وجود دارد؛ چنان که وقتی آن مرد یهودی روی سر مبارکشان خاکستر ریختند سکوت کردند و با اخلاق حسنه خودشان نوعی پدافند غیرعامل را اجرا کردند و اسباب هدایت وی را فراهم نمودند.
در نبرد احد با اینکه دندان‌های آن حضرت را شکستند و بدنش زخم‌های زیادی برداشت اما حاضر به نفرین دشمن نشد و با استقامت خود جان یاران را حفظ نمود .[۸] به فرماندهان جنگ سفارش مؤکد می‌کرد که به زنان و کودکان تعرض نکنند، دشمن را قطعه قطعه نکنند و هیچ پیرمرد فرتوت و کودکی را نکشند .[۹]
پی‌نوشت
۱.
بیهقی، دلایل النبوه، ج ۲، ص ۲۹۸.
۲.
سوره انفال، آیه ۳۰.
۳.
واقدی، المغازی، ج ۱، ص ۲۱۰.
۴.
ابن هشام، السیرة النبویه، ج ۲، ص ۲۱۴.
۵.
مغازی واقدی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی‏، ص ۶۲۲.
۶.
نصیری، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، ص ۱۲۶ - ۱۳۸.
۷.
احمدی، مکاتیب الرسول، ج ۲، ص ۳۱۵ به بعد.
۸.
ابن سید الناس، عیون الاثر، ج ۲، ص ۳۹۸.
۹.
صالحی شامی، سبل الهدی، ج ۹، ص ۱۱۸.

 
 
پيامبر،اسلام،مسلحانه،مكه،سپاه،جنگ،اسلامي،ياران،نمود،هجرت،دشم ...
 
 

شنبه، 15 آبان 1400 - 21:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0