FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی


تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 آبان 1400 - 11:53
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر گفتگو کرد.
قرآني،قرآن،فرهنگي،جلسات،جامعه،خانگي،عصر،آموزش،عترت،نماز،پرور ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء (عج) گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مدارس، فعالیت‌های گروهی و جلسات قرآنی خانگی بودیم و همواره یکی از دغدغه‌های ما این بود که دانش‌آموزان بتوانند در درون خانواده و با اعضای خانواده خود حداقل یک جلسه قرآن خانگی راه‌اندازی کنند البته همانطور که می‌دانید از گذشته و قدیم‌الایام، جلسات قرآن خانگی مرسوم بوده و بسیار پررونق و باشکوه برگزار می‌شده است و اساساً به صورت مردمی و چرخشی در منازل اقشار مختلف جامعه بین فامیل، همسایه‌ها، همکاران و غیره برگزار می‌شد.
وی تصریح کرد: اما آنچه امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا مد نظر اداره‌کل قرآن، عترت و نماز هست، اینست که اعضای خانواده، هر کدام به صورت هفتگی یا شبانه دور هم جمع شوند و دقایقی را به تلاوت قرآن اختصاص دهند و با توجه به اینکه این فعالیت، کاری بدیع و نو است و کمتر در گذشته به آن پرداخته شده و خانواده‌هایی که دانش‌آموز یا فرهنگی در بین خود دارند، نیاز به آموزش در این زمینه دارند، باید بتوانیم آنها را توانمند کنیم و آموزش‌هایی را به آنها دهیم تا نحوه جلسه‌داری بیاموزند و محتوای مناسب برای جلسات خود داشته باشند تا این جلسات صرف یک جلسه تلاوت قرآن نباشد بلکه در این جلسات معارف دینی، احکام و مسائل تربیتی نیز مطرح شود.
تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابر این در این زمینه نیاز به تولید محتوا داریم و از آنجایی که ما در آموزش و پرورش قرار نیست، همه کارها را خودمان انجام دهیم و ادعایی هم در این زمینه نداریم که باید همه کارها را خودمان انجام دهیم، نیاز داریم با دستگاه‌های همسو و هم هدف تعامل کنیم و از تولیدات و برنامه‌های آنها استفاده کنیم.
باقری ادامه داد: به همین جهت جامعه فرهنگی قرآنی عصر که سال‌ها است در این زمینه فعالیت می‌کند و جلسات قرآن خانگی را به سبک و سیاق قدیم پیگیری می‌کند و اخیراً و همزمان شیوع ویروس کرونا تولیدات الکترونیکی مفیدی نیز دراین رابطه داشتند، می‌توانند در این زمینه به ما کمک کند، لذا ما در این جلسه راهکارهای تعامل و تفاهم را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم جلسات خانگی قرآنی را با مشارکت فرهنگیان و دانش‌آموزان گسترش دهیم و به یاری خداوند در اکثر خانه‌ها شاهد این جلسات خانگی باشیم و از تولیدات محتوای این عزیزان استفاده کنیم تا بتوانیم این جلسات را تقویت کنیم.
وی یادآور شد: مبحث دیگری که از نظر اداری و اخلاقی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، این است که بتوانیم فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز را در مناطق محروم تقویت کنیم.
با توجه به جلساتی که با این افراد در جامعه فرهنگی قرآنی عصر داشتیم، آنها نیز تکالیفی نسبت به این قضیه دارند و از آنجا که مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش در دورترین مناطق کشور شعبه و پایگاه دارند و مشغول ارائه فعالیت‌های متنوع قرآنی هستند باید به امر تقویت فعالیت‌های دارالقرآن‌ها بپردازیم و از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز مناطق محروم بهره‌مند شویم.
مشارکت در طرح نخبه‌پروری قرآنی «اسوه»
باقری گفت: بحث دیگر موضوع نخبه‌پروری است.
همانطور که می‌دانید طرح «اسوه» سالیان سال در حال انجام است و دانش‌آموزان نخبه‌ای که از فرآیند مسابقات قرآن، عترت و نماز در مراحل مختلف مدرسه، منطقه، استان و کشور خارج می‌شوند و به عنوان گل‌های سر سبد این فرآیند انتخاب می‌شوند، مورد توجه این طرح قرار می‌گیرند و با کمک جامعه فرهنگی قرآنی عصر و شورای عالی قرآن به منظور تربیت تمام ساحتی این عزیزان اقداماتی صورت می‌گیرد و توانمندی‌های آنها را ارتقا می‌یابد تا در آینده از توانمندی‌های آنها در جاهای مختلف استفاده شود.
وی گفت: قطعاً خروجی مسابقات کشوری ما می‌توانند، سبد آنها را پر کند و در انتخاب قاریان و حافظان دستشان پر باشد و بتوانند آنها را انتخاب کنند، بنابراین امیدواریم طی جلسات آینده در این سه مورد به یک جمع‌بندی برسیم و بتوانیم یک تفاهم‌نامه منعقد کنیم و از ظرفیت‌های طرفین در زمینه‌های مختلف استفاده مطلوب کنیم.
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم‌الاوصیاء (عج) گفت: جامعه فرهنگی قرآنی عصر به عنوان یکی از مجموعه‌های قرآنی مردم‌نهاد و به عنوان شاخه مردمی جبهه فرهنگی انقلاب مسئولیت تقویت شبکه قرآنی و تحکیم جبهه مردمی انقلاب در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و بر همین اساس یکی از موضوعاتی که در این مجموعه دنبال می‌شود، موضوع تعامل هم‌افزایی و همکاری با مجموعه‌های قرآنی در کشور است.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی کلان و بی‌بدیل در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های بسیار مبارکی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی داشته است و از گذشته همکاری و تفاهم‌نامه‌های متعددی بین آموزش و پرورش و مجموعه‌های مردمی و دیگر نهادهای قرآنی برقرار بوده است.
در همین راستا اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگی قرآنی عصر از چندی قبل برای گسترش همکاری‌ها و تعامل‌ها، جلساتی را برگزار کردند و با توجه به تمرکز جامعه فرهنگی قرآنی عصر بر روی برخی کارهای ویژه قرآنی از جمله مشارکت در پویش جلسات خانگی قرآن، مشارکت در طرح نخبه پروری قرآنی «اسوه» و مشارکت در توسعه فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم، تولیدات محتوایی داشته است، قرار شد در این ارتباط با موضوعات تعامل و تفاهم‌نامه‌ای برقرار شود که پس از رسیدن به یک مفاهمه مشترک به زودی در این زمینه یک تفاهم نامه منعقد خواهد شد.

 
 
 
 
 

جمعه، 14 آبان 1400 - 17:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0