FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حداد عادل: کلیه رشته‌های دانشگاهی اسلامی‌سازی می‌شوند


حداد عادل: کلیه رشته‌های دانشگاهی اسلامی‌سازی می‌شوند

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 12:30
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: کلیه رشته‌های دانشگاهی از 4 منظر اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، روزآمدی و کارآمدی مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند.
علوم،انساني،غرب،تمدن،رشته،دانشگاه،غربي،كتاب،دست،حدادعادل،اسا ...

غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در مراسم افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پشت سر حال علمی یک فلسفه است و این گزاره منکری ندارد به این معنا که در هر رشته علمی شما مبانی مشخصی را قبول می‌کنید که علم بر اساس آن مبانی بنا می‌شود.
وی افزود: به بیان دیگر هر فیزیکی، متافیزیکی دارد مثلاً در خود فیزیک فرض بر این است که ماده‌ای وجود دارد که آن ماده خواصی دارد که برهم کنش و کیفیت آن خواص تابع روابط علی-معلولی است و طبیعت هم یکنواخت عمل می‌کند؛ این مبنای کار یک فیزیکدان است اما بحث فیزیک از بعد از این شروع می‌شود و این ماجرایی است که در همه علوم دیگر هم وجود دارد
استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران همچنین تأکید کرد: علوم انسانی هم همینطور است و درست مثل سایر علوم پشت صحنه و شالوده ای دارد که مثل پایه‌های یک ساختمان عمل می‌کند شما پایه‌های ساختمان را نمی‌بینید اما کلّ بنا بر همان پایه هایی که دیده نمی‌شود استوار است.
دکارت در این زمینه می‌گوید علم مثل تنه درختی است که متافیزیک ریشه آن است.
وی افزود: آیا ما در ایران به عنوان یک ملت این حق را داریم که در دانشگاه‌های خودمان درباره فلسفه علوم مطالعه و کندوکاو کنیم؟
آیا اشکالی دارد که ما در دانشکده‌های خودمان فلسفه‌ی فیزیک تدریس کنیم و راجع به فلسفه‌ی علوم بحث کنیم؟
پاسخ به این سوالات مثبت است و هیچ مخالف و معارضی ندارد اما همین که می‌گوییم می‌خواهیم برویم پشت صحنه علوم انسانی را واکاوی کنیم عده‌ای گارد می‌گیرند و مسئله را سیاسی می‌کنند و می‌گویند دست قدرت همه جا را قبضه کرده بود و حالا می‌خواهند علوم انسانی را هم قبضه کنند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین تصریح کرد: ما حق داریم بدانیم که پشت سر علوم انسانی جدید چه عواملی وجود دارد.
اصلاً اسلام را بگذارید کنار و فرض کنید انقلاب اسلامی هم اتفاق نیفتاده و هیچ مدعی‌ای در برابر غرب وجود ندارد و همه دست‌هایشان را به نشانه تسلیم بلند کرده‌اند و می‌گویند هر چه شما می‌گویید درست است؛ اما آیا این دنیای غرب جهان را خوب اداره می‌کند و شایستگی اداره کل دنیا را دارد؟!
وی ادامه داد زمانی بود که فکر می‌کردند تمدن غرب تنها تمدن است و این قدر خوش بین بودند که سال‌های بین 1900 تا 1914 را در تاریخ اروپا سال‌های طلایی نامگذاری کردند چون هر هفته و هر ماه یک کشف علمی جدیدی به ثبت می‌رسید و غربی‌ها به بشریت نوید می‌دادند که ما کلید سعادت بشر را به دست آورده‌ایم اما بدترین حوادث درست در همان مستی امیدواری آن‌ها اتفاق افتاد و دو جنگ جهانی اول و دوم به وجود آمد که آمار کشته‌ها و مجروحان و آوارگان آن بالغ بر 65 میلیون نفر شد.
این فجایع را قدرت‌های دینی به بار نیاورد بلکه در همان تمدنی رخ داد که با اتکا به آرای فلاسفه‌ای مثل هگل خودش را تنها تمدن بشریت معرفی می‌کرد.
وی همچنین به اعتباربخشی مطلق به همراه آزادی در غرب اشاره کرد و گفت برای تمدن غربی آزادی جای خدا را گرفته و وقتی سلمان رشدی پیدا می‌شود که به اعتقادات و باورهای یک و نیم میلیارد مسلمان اهانت می‌کند به اسم آزادی جلوی او را نمی‌گیرند اما در همان حال خودشان به مسئله‌ای به نام هولوکاست چنان باور دارند که اگر یک استاد دانشگاه نسبت به آن اندک تردیدی ابراز کند حداقل مجازاتش اخراج از دانشگاه است.
این تناقض‌ها را چطور باید توضیح داد؟!
وی افزود تاسیس و توسعه رژیم غاصب صهیونیستی را چطور باید فهمید؟
آن هم در حالی که سازمان مللی که میوه همین تمدن غرب است چندین و چند قطعنامه علیه فعالیت‌های آن صادر می‌کند ولی باز هم به آن توجهی نمی‌شود.
اگر تمدن غرب با تمام ادعاهایی که دارد به این نقطه رسیده که می‌گوییم شایستگی اداره جهان را ندارد معلوم می‌شود که یک جای کار می‌لنگد و شما دانشمندان و دانشجویان علوم انسانی باید به شکل تهاجمی و نه منفعلانه و تدافعی، تردیدهای خودتان را نسبت به مبانی علوم انسانی غربی مطرح کنید.
حدادعادل "اومانیسم و سکولاریسم" را پایه‌ای‌ترین ارکان علوم انسانی غرب نامید و تاکید کرد: وفق همین دیدگاه کلی است که امروز شما می‌بینید خدا در اقتصاد، هنر و جامعه غرب حضور ندارد و محبوس در کلیسا و محدود به برنامه صبح روز یکشنبه است اما آیا ما به عنوان یک مسلمان می‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم؟!
وی در ادامه تصریح کرد: نقطه عزیمت ما در بحث طرح تحول علوم انسانی این مباحث بوده است و در قدم اول به 16 رشته دانشگاهی اولویت داده‌ایم و تاکنون برنامه درسی بیش از 100 رشته را یا مورد تجدید‌نظر اساسی قرار داده‌ایم و یا از ابتدا تاسیس کرده‌ایم و چند صد کتاب درسی هم در دست تالیف داریم که با مشارکت جدی و فعال اساتید همان رشته‌ها تهیه و تنظیم شده است.
وی افزود: حدود 300 نفر از اساتید دانشگاه در این مسیر با ما همکاری می‌کنند و روش کار آن‌ها این است که از چهار موضع به موضوع نظر می‌کنند: اسلامی‌سازی، بومی‌سازی روزآمدی و کارآمدی که مهم‌ترین بخش آن همین مسئله اسلامی‌سازی است البته در هر رشته معنای خاص خودش را دارد و دامنه آن همه حوزه‌ها را فرا می‌گیرد به عنوان مثال ما در رشته زبان‌های خارجی هم اسلامی‌سازی داریم یعنی کتاب‌های زبان و ادبیاتی را که ظاهر آن زبان است اما باطنش فرهنگ غربی است و چه‌بسا محتوای ضد اسلامی هم دارد با متون متناسب و مبتنی بر معیارهای اسلامی، ملی و روزآمد جایگزین می‌کنیم.
حدادعادل در پایان خاطرنشان کرد در یک دیدگاه وسیع ما هم به برنامه درسی توجه داریم هم به استاد و هم به کتاب و دانشجو و پایان نامه و تاکنون حدود 50 کتاب منتشر کرده‌ایم و نزدیک به 500 کتاب هم در دست تالیف داریم.
بنای ما این نیست که با علوم غربی به صورت مطلق مقابله کنیم و بگوییم باطل است بلکه قصد داریم باب تقلید را ببندیم و باب تحقیق را بگشاییم.
در پایان این مراسم با حضور حدادعادل و حجت الاسلام حمید پارسانیا، از شش جلد از آثار اساتید طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی رونمایی شد.
انتهای پیام/

 
 
علوم،انساني،غرب،تمدن،رشته،دانشگاه،غربي،كتاب،دست،حدادعادل،اسا ...
 
 

پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 23:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0